HOTARARE Nr.
1611 din 16 decembrie 2009
pentru aprobarea Normelor
privind certificarea mecanicilor de locomotiva care conduc locomotive si
trenuri în sistemul feroviar din Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 8 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele privind certificarea
mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în
sistemul feroviar din România, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Incălcarea prevederilor normelor
menţionate la art. 1 atrage răspunderea materială, civilă,
contravenţională sau penală, după caz, a celor
vinovaţi, în condiţiile legii.
(2) Constituie contravenţii şi se
sancţionează următoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (6), cu
amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (1), cu
amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei.
(3) Dispoziţiile prezentei hotărâri
referitoare la contravenţii se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 3. - Prezenta hotărâre intră în vigoare
la data publicării, cu excepţia prevederilor art. 2 alin. (2), care
intră în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.
Prezenta hotărâre transpune în totalitate
prevederile Directivei 2007/59/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 23 octombrie 2007 privind certificarea mecanicilor de
locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar comunitar,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L315 din 3 decembrie
2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi
inovării, interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale, interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
ANEXĂ
NORME
privind certificarea mecanicilor de locomotivă
care conduc locomotive si trenuri în sistemul feroviar din România
CAPITOLUL I
Obiectivul, domeniul de aplicare şi
definiţii
Obiectivul
Art. 1. - (1) Prezentele norme stabilesc
condiţiile şi procedurile de certificare a mecanicilor de
locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din
România.
(2) Prezentele norme specifică sarcinile pentru
care sunt responsabile autorităţile competente, mecanicii de
locomotivă, precum şi alte părţi implicate în sistemul
feroviar, în special operatorii de transport feroviar, administratorii
infrastructurii feroviare şi centrele de formare profesională.
Domeniul de aplicare
Art. 2. - (1) Prezentele norme se aplică
mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în
sistemul feroviar din România, operatorilor de transport feroviar cărora
li se impune deţinerea unui certificat de siguranţă sau
administratorilor de infrastructură feroviară cărora li se
impune deţinerea unei autorizaţii de siguranţă.
(2) Trenurilor de marfă nu li se interzice
traversarea frontierei sau efectuarea transportului pe căile ferate din
România, în baza dispoziţiilor naţionale privind alte tipuri de
personal al trenurilor de marfă.
(3) Fără a aduce atingere art. 7, se
exceptează de la aplicarea măsurilor adoptate prin prezentele norme
mecanicii de locomotivă care îşi desfăşoară
activitatea în exclusivitate pe:
a) metrouri, tramvaie şi alte sisteme feroviare
uşoare;
b) reţelele care sunt separate funcţional de
restul sistemului feroviar şi sunt destinate exclusiv exploatării
serviciilor de transport de persoane şi de marfă locale,
urbane sau suburbane;
c) infrastructuri feroviare private utilizate numai de
proprietarii acestora pentru operaţiunile proprii de transport al
mărfurilor;
d) secţiuni de linie închise temporar traficului
normal în scopul întreţinerii, al înnoirii sau al modernizării
sistemului feroviar.
Definiţii
Art. 3. -In sensul prezentelor norme, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autoritate competentă - Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română, denumită în continuare ASFR,
prevăzută ia art. 16 alin. (1) din Legea nr. 55/2006 privind
siguranţa feroviară;
b) mecanic de locomotivă - persoană
capabilă şi autorizată să conducă trenuri, inclusiv
locomotive, locomotive de manevră, trenuri pentru lucrări de
infrastructură, vehicule feroviare de întreţinere sau trenuri pentru
transportul feroviar de pasageri ori de mărfuri în mod autonom,
responsabil şi în siguranţă;
c) alţi membri ai personalului de bord care
îndeplinesc sarcini esenţiale de siguranţă - personalul
aflat la bordul trenului care nu îndeplineşte funcţia de mecanic de
locomotivă, dar care contribuie la garantarea siguranţei trenurilor,
a pasagerilor şi a mărfurilor transportate;
d) sistem feroviar - sistemul compus din
infrastructurile feroviare, inclusiv liniile şi instalaţiile fixe ale
sistemului feroviar plus materialul rulant de toate categoriile şi
originile care operează pe infrastructura respectivă, astfel cum este
definit potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.533/2003 privind
interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteză, cu
modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, ale
Hotărârii Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului
de transport feroviar convenţional, cu modificările şi
completările ulterioare;
e) administratorul de infrastructură
feroviară - orice organism sau orice operator economic care are ca
obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii
feroviare, prevăzut la art. 1 alin. (10) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile
ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a
Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, incluzând şi administrarea sistemelor de
conducere a circulaţiei, de control şi de siguranţă a
infrastructurii; funcţiile administratorului de infrastructură de pe
o reţea sau o parte a unei reţele pot fi alocate, în conformitate cu
reglementările în vigoare, mai multor organisme sau operatori economici;
f) operator de transport feroviar - orice
operator economic cu capital de stat sau privat, prevăzut la art. 2 lit.
j) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea
capacităţilor de infrastructură feroviară şi tarifarea
utilizării infrastructurii feroviare, cu modificările şi
completările ulterioare, a cărui activitate principală
constă în efectuarea de prestaţii de transport de marfă
şi/sau de călători pe calea ferată, tracţiunea fiind
asigurată de acest operator economic. Termenul include, de asemenea,
şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea;
g) specificaţii tehnice de
interoperabilitate (STI) - specificaţiile care se referă la un
subsistem sau parte a unui subsistem cu scopul de a îndeplini cerinţele
esenţiale şi pentru a asigura interoperabilitatea sistemelor
feroviare transeuropene de mare viteză şi convenţionale,
prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 850/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr.
1.533/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
h) agenţie - Agenţia Feroviară
Europeană înfiinţată prin Regulamentul (CE) nr. 881/2004 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004;
i) certificat de siguranţă -
certificatul eliberat unui operator de transport feroviar de către
autoritatea competentă în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2006;
j) certificat - certificat complementar
armonizat care indică infrastructura pe care titularul certificatului este
autorizat să conducă şi materialul rulant pe care titularul
certificatului este autorizat să îl conducă;
k) autorizaţie de siguranţă -
autorizaţia eliberată unui administrator de infrastructură
feroviară de către autoritatea competentă în conformitate cu prevederile
Legii nr. 55/2006;
l) centru de formare - entitatea acreditată
sau recunoscută de autoritatea competentă pentru efectuarea de
cursuri de formare, conform reglementărilor în vigoare.
CAPITOLUL II
Certificarea mecanicilor de locomotivă
Modelul comunitar de certificare
Art. 4. - (1) Mecanicii de locomotivă
trebuie să aibă capacitatea fizică şi calificările
necesare pentru conducerea trenurilor şi trebuie să deţină
următoarele documente:
a) un permis care să demonstreze că
mecanicul satisface condiţiile minime privind cerinţele medicale, are
studii de bază şi aptitudini profesionale generale. Permisul îl
identifică pe mecanic şi autoritatea emitentă şi
menţionează durata de valabilitate. Permisul trebuie să
cuprindă cerinţele anexei nr. 1 la prezentele norme, până la
adoptarea modelului de certificare comunitar;
b) unul sau mai multe certificate care indică
infrastructura pe care titularul certificatului este autorizat să
conducă şi materialul rulant pe care deţinătorul
certificatului este autorizat să îl conducă. Fiecare certificat este
în conformitate cu cerinţele anexei nr. 1 la prezentele norme.
(2) Cerinţa de a deţine un certificat pentru
o anumită parte a infrastructurii nu se aplică în cazurile
excepţionale enumerate în continuare, cu condiţia ca alt mecanic de
locomotivă care deţine un certificat valabil pentru infrastructura în
cauză să asiste mecanicul respectiv în timpul condusului:
a) când o perturbare a serviciului feroviar impune
devierea trenurilor sau întreţinerea căilor ferate, conform
specificaţiilor administratorului infrastructurii feroviare;
b) pentru servicii unice excepţionale pentru care
se utilizează trenuri vechi;
c) pentru servicii unice excepţionale, cu
acordul administratorului infrastructurii feroviare;
d) pentru livrarea sau testarea unui tren nou sau a
unei locomotive noi;
e) pentru formarea şi examinarea mecanicilor de
locomotivă. Decizia de a recurge la această posibilitate
aparţine operatorului de transport feroviar şi nu poate fi luată
de administratorul infrastructurii feroviare în cauză sau de autoritatea
competentă. Atunci când se face apel la un mecanic de locomotivă
suplimentar, după cum se prevede la alin. (2), administratorul
infrastructurii feroviare este informat în prealabil.
(3) Certificatul autorizează mecanicii de
locomotivă să conducă în cadrul uneia sau al mai multora dintre
următoarele categorii:
a) categoria A: locomotive de manevră, trenuri
pentru lucrări de infrastructură, vehicule pentru întreţinerea
liniilor şi orice alte locomotive atunci când sunt folosite pentru
manevre;
b) categoria B: transportul de pasageri şi/sau de
mărfuri. Un certificat poate să conţină o
autorizaţie pentru toate categoriile, care acoperă toate codurile
prevăzute la alin. (4).
(4) Modelele de permis, de certificat şi de copie
certificată a certificatului şi, de asemenea, caracteristicile fizice
ale acestora, ţinând cont de măsurile de combatere a falsurilor, vor
respecta cerinţele şi caracteristicele modelului comunitar. Codurile
comunitare pentru diferitele tipuri din categoriile Aşi B, astfel cum sunt
prevăzute la alin. (3), sunt cele adoptate la nivel comunitar.
Măsurile împotriva falsificării
Art. 5. -Autorităţile competente şi
organismele emitente iau toate măsurile care se impun pentru a evita riscul
de falsificare a permiselor şi a certificatelor şi de modificare
ilicită a registrelor prevăzute la art. 22.
Eliberarea permisului, limba şi organismele
emitente
Art. 6. - (1) Permisul se redactează în limba
română de către autoritatea competentă, astfel cum este aceasta
definită la art. 3 lit. a), şi se păstrează în posesia
titularului său.
(2) Operatorul de transport feroviar sau
administratorul de infrastructură feroviară care îl angajează
sau îl preia prin contract pe mecanicul de locomotivă îi eliberează
acestuia un certificat redactat în limba română. Certificatul se
păstrează la operatorul de transport feroviar sau la administratorul
de infrastructură feroviară, mecanicilor de locomotivă
înmânându-li-se o copie certificată a acestuia.
Valabilitatea geografică
Art. 7. - (1) Permisul emis în condiţiile
prezentei hotărâri este valabil pe întregul teritoriu al
Comunităţii.
(2) Certificatul este valabil numai pe infrastructurile
şi materialul rulant specificate pe acesta.
Recunoaşterea documentelor de certificare a
mecanicilor de locomotivă din ţări terţe
Art. 8. - Documentele de certificare a mecanicilor de
locomotivă din ţări terţe care conduc exclusiv pe
secţiuni de frontieră ale sistemului feroviar din România pot fi
recunoscute în conformitate cu acordurile bilaterale cu ţara
terţă respectivă.
CAPITOLUL III
Condiţiile de obţinere a permisului
şi a certificatului
Cerinţe minime
Art. 9. - (1) Pentru a obţine un permis,
solicitanţii trebuie să îndeplinească cerinţele minime
prevăzute la art. 10 şi 11.
(2) Pentru a obţine un certificat şi pentru
ca acesta să rămână valabil, solicitanţii trebuie să
deţină un permis şi trebuie să îndeplinească
cerinţele minime prevăzute la art. 12 şi 13.
(3) Pe teritoriul României vor fi recunoscute
permisele eliberate în alte state membre ale Uniunii Europene potrivit art. 7
din Directiva 2007/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23
octombrie 2007 privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc
locomotive şi trenuri în sistemul feroviar comunitar.
SECŢIUNEA I
Permisul
Vârsta minimă
Art. 10. -Vârsta minimă a solicitanţilor de
permise nu poate să fie mai mică de 20 de ani. Cu toate acestea, se
pot elibera permise solicitanţilor de la vârsta de 18 ani, însă
valabilitatea unui astfel de permis va fi limitată la teritoriul
naţional.
Cerinţe de bază
Art. 11. - (1) In conformitate cu prevederile
comunitare în vigoare, solicitanţii trebuie să fi absolvit cel
puţin nouă ani de studii (primare, gimnaziale şi liceale)
şi să fi absolvit o formare de bază echivalentă cu nivelul
3 la care se face referire în Recomandarea Parlamentului European şi a
Consiliului din 23 aprilie 2008 nr. 2008/C111/01, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. C111 din 6 mai 2009 privind stabilirea Cadrului
european al calificărilor pentru învăţarea de-a lungul
vieţii.
(2) Solicitanţii trebuie să prezinte o
confirmare a faptului că au o stare fizică corespunzătoare,
supunându-se unui examen medical efectuat de un medic acreditat sau recunoscut
în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi sub
supravegherea medicului respectiv. Examinarea acoperă cel puţin
criteriile indicate în secţiunile 1.1, 1.2, 1.3 şi 2.1 din anexa nr.
2 la prezentele norme.
(3) Solicitanţii trebuie să dovedească
faptul că au o stare psihologică corespunzătoare din punct de
vedere profesional, supunându-se unui examen medical efectuat de un psiholog
sau medic acreditat ori recunoscut în conformitate cu prevederile legale în
vigoare sau sub supravegherea medicului respectiv. Examinarea acoperă cel
puţin criteriile indicate în secţiunea 2.2 din anexa nr. 2 la
prezentele norme.
(4) Solicitanţii trebuie să
dovedească competenţa profesională generală, trecând un
examen care acoperă cel puţin subiectele generale enumerate în anexa
nr. 4 la prezentele norme.
SECŢIUNEA a II-a
Certificatul
Cunoştinţe lingvistice
Art. 12. - Criteriul cunoştinţelor
lingvistice menţionat în anexa nr. 6 la prezentele norme trebuie să
fie îndeplinit pentru infrastructura pentru care este acordat certificatul.
Calificări personale
Art. 13. - (1) Solicitanţii trebuie să fi
promovat un examen de verificare a cunoştinţelor şi a
competenţei lor profesionale privind materialul rulant pentru care se
solicită certificatul. Acest examen acoperă cel puţin subiectele
generale prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme.
(2) Solicitanţii trebuie să fi promovat un
examen de verificare a cunoştinţelor şi a competenţei lor
profesionale privind infrastructura pentru care se solicită certificatul.
Acest examen trebuie să acopere cel puţin subiectele generale
prevăzute în anexa nr. 6 la prezentele norme. Atunci când este cazul,
examenul acoperă, de asemenea, cunoştinţele lingvistice în
conformitate cu secţiunea 8 din anexa nr. 6.
(3) Solicitanţii sunt formaţi de către
operatorul de transport feroviar sau de către administratorul
infrastructurii feroviare pentru a cunoaşte sistemul propriu de
siguranţă prevăzut în Legea nr. 55/2006.
CAPITOLUL IV
Procedura de obţinere a permisului şi a certificatului
Obţinerea unui permis
Art. 14. - (1) Autoritatea competentă
elaborează procedura ce trebuie urmată pentru obţinerea unui
permis, care va fi aprobată prin ordin al ministrului transporturilor
şi infrastructurii şi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) Toate solicitările de permis sunt adresate
autorităţii competente de către mecanicul candidat sau de orice
entitate care acţionează în numele acestuia.
(3) Solicitările adresate autorităţii
competente pot să vizeze acordarea unui nou permis, actualizarea unor
detalii ale permisului, o reînnoire sau eliberarea unui duplicat.
(4) Autoritatea competentă eliberează
permisul cât mai repede cu putinţă, dar nu mai târziu de o lună
de la primirea tuturor documentelor necesare.
(5) Permisul este valabil 10 ani, dacă sunt
îndeplinite prevederile art. 16 alin. (1).
(6) Un permis se eliberează într-un singur
exemplar original. Orice duplicare a permisului, alta decât cea efectuată
de către autoritatea competentă atunci când se solicită un
duplicat, este interzisă.
Obţinerea unui certificat
Art. 15. - (1) Fiecare operator de transport feroviar
şi fiecare administrator de infrastructură feroviară îşi
stabilesc propriile proceduri de eliberare şi actualizare a certificatelor
ca parte integrantă a sistemului său de siguranţă, cu
respectarea cerinţelor privind procedurile de eliberare şi
actualizare a certificatelor care vor fi aprobate prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii şi publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I, şi în conformitate cu prezentele norme.
(2) Procedurile de eliberare şi actualizare a
certificatelor cuprind informaţii privind posibilitatea iniţierii
unei contestaţii care să permită solicitanţilor să
ceară o reevaluare a unei decizii privind actualizarea, suspendarea sau
retragerea unui certificat, iar în cazul în care nu se ajunge la un acord,
părţile se pot adresa autorităţii competente pentru
soluţionare.
(3) Operatorii de transport feroviar sau
administratorul de infrastructură feroviară actualizează
fără întârziere un certificat de fiecare dată când
deţinătorul certificatului obţine autorizaţii suplimentare
referitoare la materialul rulant sau la infrastructură.
Verificările periodice
Art. 16. - (1) Pentru ca un permis să
rămână valabil, titularul acestuia este supus la examinări
periodice şi/sau teste privind cerinţele prevăzute la alin. (2)
şi (3) ale art. 11, precum şi:
a) în ceea ce priveşte cerinţele medicale,
trebuie să se respecte frecvenţa minimă în conformitate cu
subsecţiunea 3.1 din anexa nr. 2 la prezentele norme. Aceste
verificări medicale sunt efectuate de către medici acreditaţi
sau recunoscuţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau sub
supravegherea medicului respectiv;
b) în ceea ce priveşte cunoştinţele
profesionale generale, se aplică prevederile alin. (8) al art. 23. La
reînnoirea unui permis, autoritatea competentă verifică în registrul
prevăzut la art. 22 alin. (1) lit. a) dacă mecanicul de
locomotivă a îndeplinit cerinţele prevăzute la primul paragraf
din prezentul alineat.
(2) Pentru ca un certificat să rămână
valabil, deţinătorul acestuia se supune unor verificări
periodice şi/sau unor teste privind cerinţele prevăzute la art.
12 şi 13. Frecvenţa acestor verificări şi/sau teste este
stabilită de către operatorul de transport feroviar sau
administratorul de infrastructură feroviară care îl angajează
ori îl contractează pe mecanicul de locomotivă în conformitate cu
propriul sistem de gestionare a siguranţei şi respectă
frecvenţele minime stabilite în anexa nr. 7 la prezentele norme. Pentru
fiecare dintre verificările prevăzute la alin. (1), organismul
emitent confirmă printr-o declaraţie pe certificat şi în
registrul prevăzut la art. 22 alin. (2) lit. a) că mecanicul de
locomotivă a îndeplinit cerinţele prevăzute la alin. (1) lit. a)
şi b).
(3) Atunci când o verificare periodică nu este
efectuată sau are un rezultat negativ, se aplică procedura
stabilită la art. 18.
Incetarea contractului de muncă
Art. 17. - (1) Când unui mecanic de
locomotivă îi încetează contractul de muncă cu un operator de
transport feroviar sau un administrator de infrastructură feroviară,
în condiţiile legii, aceştia din urmă informează autoritatea
competentă fără întârziere. Permisul rămâne valabil,
dacă sunt în continuare îndeplinite condiţiile prevăzute la
alin. (1) al art. 16.
(2) Un certificat îşi pierde valabilitatea atunci
când deţinătorul acestuia nu mai este angajat ca mecanic de
locomotivă. In acest caz, titularul primeşte o copie autentificată
a acestuia şi a tuturor documentelor care fac dovada formării, a
calificărilor, a experienţei şi a competenţelor sale
profesionale. La eliberarea unui certificat pentru un mecanic de
locomotivă, operatorul de transport feroviar sau administratorul de
infrastructură feroviară evaluează aceste documente.
Monitorizarea mecanicilor de locomotivă de
către operatorii de transport feroviar şi administratorii
infrastructurii feroviare
Art. 18. - (1) Operatorii de transport
feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare se asigură
şi verifică dacă permisele şi certificatele mecanicilor de
locomotivă pe care îi angajează sau îi contractează sunt
valabile. Operatorii de transport feroviar şi administratorii
infrastructurii feroviare stabilesc un sistem de monitorizare a propriilor
mecanici de locomotivă. In cazul în care rezultatul unei astfel de
monitorizări pune la îndoială competenţa profesională a
unui mecanic de locomotivă şi păstrarea valabilităţii
permisului sau a certificatului, operatorii de transport feroviar şi
administratorii infrastructurii feroviare iau imediat măsurile care se
impun, după caz.
(2) In situaţia în care un mecanic de
locomotivă consideră că starea sănătăţii
sale pune sub semnul întrebării capacitatea sa de a-şi exercita profesia,
informează imediat operatorul de transport feroviar sau administratorul de
infrastructură feroviară, după caz.
(3) In cazul în care operatorul de transport feroviar
sau un administrator de infrastructură feroviară ia
cunoştinţă sau este informat de către medic că
sănătatea unui mecanic de locomotivă s-a deteriorat astfel încât
capacitatea sa de a-şi exercita profesia este pusă la îndoială,
aceştia iau imediat măsurile necesare, inclusiv examinarea
prevăzută în subsecţiunea 3.1 din anexa nr. 2 la prezentele
norme, iar dacă este necesar, sunt dispuse retragerea certificatului,
precum şi actualizarea registrului prevăzut la art. 22 alin. (2).
(4) Operatorul de transport feroviar şi
administratorul de infrastructură feroviară au obligaţia de a se
asigura că în timpul serviciului mecanicii de locomotivă nu se
află sub influenţa niciunei substanţe care le-ar putea afecta
concentrarea, atenţia sau comportamentul. Autoritatea competentă este
informată fără întârziere de existenţa oricărui caz de
incapacitate de muncă pe o perioadă mai mare de 3 luni.
CAPITOLUL V
Sarcinile şi deciziile autorităţii
competente
Sarcinile autorităţii competente
Art. 19. - (1) Autoritatea competentă
îndeplineşte următoarele sarcini în mod transparent şi
nediscriminatoriu:
a) eliberează şi actualizează
permisele şi eliberează duplicate, potrivit art. 6 şi 14;
b) asigură examinările periodice si/sau
testele, potrivit art. 16 alin. (1);
c) suspendă şi retrage permisele şi
notifică organismul emitent cu privire la primirea solicitărilor
justificate de suspendare a certificatelor, potrivit art. 29;
d) asigură recunoaşterea persoanelor sau a
organismelor potrivit art. 23 şi 25, pentru care a fost desemnată
potrivit prevederilor prezentelor norme;
e) publică şi actualizează un registru
de persoane şi organisme acreditate sau recunoscute, potrivit art. 20;
f) ţine şi actualizează un registru al
permiselor, potrivit art. 16 alin. (1) şi art. 22 alin. (1);
g) monitorizează procesul de certificare a
mecanicilor de locomotivă, potrivit art. 26;
h) efectuează inspecţii, potrivit art. 29;
i) stabileşte criteriile naţionale de
examinare, potrivit art. 25 alin. (1), precum şi conform celor comunitare,
potrivit art. 25 alin. (5).
Autoritatea competentă răspunde imediat
solicitărilor de informaţii şi înaintează toate cererile de
informaţii suplimentare, fără întârziere, în vederea întocmirii
permiselor.
(2) Autoritatea competentă nu deleagă
sarcinile prevăzute la lit. c), g) şi i) ale alin. (1) unor
terţi.
(3) Orice delegare de sarcini este transparentă
şi nediscriminatorie şi nu creează conflicte de interese.
(4) Autoritatea competentă poate delega sau
contracta sarcinile prevăzute la lit. a) sau b) ale alin. (1) unui
operator de transport feroviar. In acest caz una dintre următoarele
cerinţe este îndeplinită:
a) operatorul de transport feroviar eliberează
permise numai propriilor mecanici de locomotivă;
b) operatorul de transport feroviar nu se bucură
de exclusivitate în teritoriul respectiv pentru niciuna dintre sarcinile
delegate sau contractate.
(5) In cazul în care o autoritate competentă
deleagă sau contractează sarcini, reprezentantului autorizat sau
contractantului i se cere să respecte obligaţiile impuse
autorităţilor competente de prezentele norme în executarea acestor
sarcini.
(6) In cazul în care o autoritate competentă
deleagă sau contractează sarcini, aceasta stabileşte un sistem
prin care să verifice că aceste sarcini au fost executate şi se
asigură că se îndeplinesc condiţiile stabilite la alin. (2), (4)
şi (5).
Acreditarea şi recunoaşterea
Art. 20. - (1) Persoanele sau organismele
recunoscute în conformitate cu prezentele norme sunt recunoscute de către
autoritatea competentă. Recunoaşterea este bazată pe criteriile
independenţei, competenţei şi imparţialităţii
şi pe evaluarea unui dosar depus de candidaţi în care se oferă
dovezi de competenţă corespunzătoare pentru domeniul respectiv.
Cerinţele şi procedura de recunoaştere se aprobă prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I. In cazurile în care competenţa
specifică solicitată este extrem de rară, se admite o
excepţie de la această regulă, după ce Comisia
Europeană acordă un aviz favorabil conform procedurii prevăzute
la art. 32 alin. (2) din Directiva 2007/59/CE.
(2) Criteriul independenţei nu se aplică în
cazul formării prevăzute la alin. (5) şi (6) ale art. 23.
(3) Autoritatea competentă asigură publicarea
şi actualizarea unui registru de persoane şi organisme care au fost
acreditate sau recunoscute în conformitate cu prezentele norme.
Deciziile autorităţii competente
Art. 21. - (1) Autoritatea competentă
expune în scris motivele care stau la baza deciziilor sale.
(2) Angajatorii şi mecanicii de locomotivă
pot să ceară autorităţii competente controlul unei decizii
privind o solicitare în conformitate cu prezentele norme.
(3) In situaţia în care solicitanţii nu sunt
mulţumiţi de rezultatele controlului unei decizii, aceştia pot
contesta decizia luată de autoritatea competentă la instanţele
judecătoreşti competente, potrivit Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Registrele şi schimbul de informaţii
Art. 22. - (1) Autoritatea competentă are
obligaţia:
a) să ţină un registru cu toate
permisele eliberate, actualizate, reînnoite, modificate, expirate, suspendate,
retrase sau declarate pierdute, furate ori distruse. Acest registru trebuie
să conţină datele menţionate în secţiunea 4 din anexa
nr. 1 la prezentele norme pentru fiecare permis, care vor fi accesibile cu
ajutorul numărului naţional alocat fiecărui mecanic de
locomotivă. Registrul trebuie să fie actualizat în mod constant;
b) să furnizeze autorităţii competente a
unui stat membru, agenţiei sau oricărui angajator de mecanici de
locomotivă, în baza unei cereri motivate, informaţii despre un astfel
de permis.
(2) Fiecare operator de transport feroviar şi
fiecare administrator al infrastructurii feroviare trebuie:
a) să ţină un registru sau să se
asigure că este ţinut un registru cu toate certificatele eliberate,
actualizate, reînnoite, modificate, expirate, suspendate, retrase ori declarate
pierdute, furate sau distruse. Registrul conţine datele menţionate în
secţiunea 4 din anexa nr. 1 la prezentele norme pentru fiecare certificat,
precum şi datele privind verificările periodice prevăzute la
art. 16. Registrul trebuie să fie actualizat în mod constant;
b) să coopereze cu autoritatea competentă a
statului membru în care îşi au sediul pentru a schimba informaţii cu
autoritatea competentă şi pentru a-i oferi acesteia accesul la datele
necesare;
c) să furnizeze, la cerere,
autorităţilor competente din celelalte state membre informaţii
despre conţinutul unor astfel de certificate atunci când acest lucru este
necesar datorită activităţilor transnaţionale ale acestora.
(3) Mecanicii de locomotivă au acces la
informaţiile care îi privesc şi care sunt înscrise în registrele
autorităţilor competente şi ale operatorilor de transport
feroviar, putând obţine, la cerere, o copie a acestor informaţii.
(4) Autorităţile competente cooperează
cu Agenţia Feroviară Europeană pentru a asigura
interoperabilitatea registrelor prevăzute la alin. (1) şi (2).
(5) Autorităţile competente, administratorii
de infrastructură feroviară şi operatorii de transport feroviar
se asigură că registrele prevăzute la alin. (1) şi (2)
şi modurile de exploatare a acestor registre sunt în conformitate cu
prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Formarea şi examinarea mecanicilor de
locomotivă
Formarea
Art. 23. - (1) Formarea mecanicilor de locomotivă
include o parte privitoare la permis, care să reflecte
cunoştinţele profesionale generale, astfel cum sunt descrise în anexa
nr. 4 la prezentele norme, precum şi o parte privitoare la certificat,
care să reflecte cunoştinţe profesionale specifice, astfel cum sunt
descrise în anexele nr. 5 şi 6 la prezentele norme.
(2) Metoda de formare îndeplineşte criteriile
stabilite în anexa nr. 3 la prezentele norme.
(3) Obiectivele detaliate ale formării sunt
prevăzute în anexa nr. 4, pentru permis, şi în anexele nr. 5 şi
6, pentru certificat. Aceste obiective detaliate ale formării pot fi
suplimentate prin STI relevante adoptate în conformitate cu Directiva 96/48/CE
sau Directiva 2001/16/CE, aceste STI-uri fiind direct aplicabile în
legislaţia naţională.
(4) Mecanicii de locomotivă candidaţi primesc
acces egal şi nediscriminatoriu la formarea necesară pentru
îndeplinirea condiţiilor de obţinere a permisului şi a
certificatului, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 55/2006.
(5) Sarcinile de formare privind
cunoştinţele profesionale generale, potrivit art. 11 alin. (4),
cunoştinţele lingvistice, după cum se prevede la art. 12,
şi cunoştinţele profesionale privitoare la materialul rulant,
după cum se prevede la art. 13 alin. (1), sunt îndeplinite doar de
către persoane sau organisme acreditate ori recunoscute potrivit art. 20.
(6) Sarcinile de formare privind
cunoştinţele despre infrastructură, astfel cum sunt
prevăzute la alin. (2) al art. 13, inclusiv cunoaşterea rutelor, a
normelor şi a procedurilor de funcţionare, sunt îndeplinite de persoane
sau organisme acreditate ori recunoscute în România.
(7) In ceea ce priveşte permisele, sistemul
general de recunoaştere a calificărilor profesionale stabilit prin
Directiva 2005/36/CE continuă să se aplice recunoaşterii
calificărilor profesionale ale mecanicilor de locomotivă care sunt
resortisanţi ai unui stat membru şi care şi-au obţinut
certificatul de formare într-o ţară terţă.
(8) Un proces de formare continuă este instituit
pentru a asigura păstrarea competenţelor angajaţilor potrivit
pct. 2 lit. e) din anexa nr. 3 la Legea nr. 55/2006.
Costul formării
Art. 24. - Operatorii de transport feroviar sau
administratorii infrastructurii feroviare vor lua măsuri ca
investiţiile aprobate de către aceştia pentru formarea unui
mecanic să nu fie în beneficiul unui alt operator de transport feroviar
sau administrator al infrastructurii feroviare, în mod nejustificat, în cazul
în care mecanicul respectiv îi părăseşte în mod voluntar în
favoarea respectivului operator sau administrator al infrastructurii feroviare.
Examinările
Art. 25. - (1) Examinările şi examinatorii
avuţi în vedere cu scopul verificării calificării necesare se
stabilesc:
a) în partea privitoare la permis: de către
autoritatea competentă, când se stabileşte procedura care va fi
urmată pentru a obţine un permis potrivit art. 14 alin. (1).
b) în partea privitoare la certificat: de către
operatorul de transport feroviar sau de administratorul infrastructurii
feroviare, când se stabileşte procedura care urmează a fi
folosită pentru obţinerea unui certificat, potrivit art. 15.
(2) Examinările prevăzute la alin. (1) sunt
supravegheate de examinatori competenţi, acreditaţi sau
recunoscuţi potrivit art. 20, şi sunt organizate astfel încât să
se evite orice conflict de interese.
(3) Evaluarea cunoştinţelor de
infrastructură, inclusiv cunoaşterea rutelor şi a normelor de
funcţionare, este efectuată de persoane sau organisme acreditate ori
recunoscute în România.
(4) Examinările prevăzute la alin. (1) sunt
organizate astfel încât să se evite orice conflict de interese,
fără a afecta posibilitatea ca examinatorul să
aparţină operatorului de transport feroviar sau administratorului
infrastructurii feroviare care emite certificatul.
(5) Alegerea examinatorilor şi a examinărilor
se face în baza reglementărilor comunitare şi naţionale în
domeniu.
(6) La sfârşitul cursului de formare se
organizează examinări teoretice şi practice. Capacitatea de
conducere a trenurilor este evaluată prin teste de conducere pe
reţea. Se vor utiliza, de asemenea, simulatoare pentru examinarea
aplicării regulilor operaţionale şi a capacităţii
mecanicului de locomotivă în situaţii deosebit de dificile.
CAPITOLUL VII
Evaluarea
Standardele de calitate
Art. 26. - Autorităţile competente se
asigură că toate activităţile legate de formare, evaluarea
cunoştinţelor şi actualizarea permiselor şi a
certificatelor sunt supuse monitorizării continue în baza unui sistem de
standarde de calitate. Această prevedere nu se aplică activităţilor
care fac deja obiectul sistemelor de management al siguranţei create de
operatorii de transport feroviar şi de administratorul infrastructurii
feroviare în conformitate cu Legea nr. 55/2006.
Evaluarea independentă
Art. 27. - (1) O evaluare independentă a
procedurilor de dobândire şi evaluare a cunoştinţelor şi a
competenţelor profesionale şi a sistemului de emitere a permiselor
şi a certificatelor se desfăşoară la intervale de cel mult
5 ani. Această prevedere nu se aplică activităţilor care
fac deja obiectul sistemelor de management al siguranţei create de
operatorii de transport feroviar şi de administratorul infrastructurii
feroviare în conformitate cu Legea nr. 55/2006. Evaluarea este efectuată
de persoane calificate care nu sunt implicate ele însele în activităţile
respective.
(2) Rezultatele acestor evaluări independente
trebuie să fie documentate corespunzător şi aduse în
atenţia autorităţilor competente interesate.
Neconformităţile constatate vor fi sesizate autorităţilor
competente, care vor lua măsuri în vederea remedierii acestora.
CAPITOLUL VIII
Alţi membri ai personalului de bord
Raportul privind alţi membri ai personalului de
bord
Art. 28. - După identificarea la nivel comunitar a
profilului şi sarcinilor celorlalţi membri ai personalului de bord
care desfăşoară sarcini esenţiale din punctul de vedere al
siguranţei şi a căror calificare profesională contribuie,
prin urmare, la siguranţa pe căile ferate şi care va fi
reglementată la nivel comunitar prin intermediul unui sistem de permise
şi/sau certificate care poate fi similar sistemului stabilit în Directiva
2007/59/CE, vor fi adoptate reglementări naţionale
corespunzătoare.
CAPITOLUL IX
Controale şi sancţiuni
Controalele desfăşurate de autoritatea
competentă
Art. 29. - (1) Autoritatea competentă poate lua în
orice moment măsuri pentru a verifica, pe trenurile care operează în
aria sa de competenţă, respectiv pe căile ferate române,
dacă mecanicii de locomotivă au în posesie documentele emise în
conformitate cu prezentele norme.
(2) Fără a aduce atingere verificării
reglementate la alin. (1), în cazul neglijenţei la locul de muncă,
autoritatea competentă poate verifica dacă mecanicul respectiv
îndeplineşte condiţiile stabilite la art. 13.
(3) Autoritatea competentă poate
desfăşura controale privind respectarea prevederilor prezentelor
norme de către mecanicii de locomotivă, operatorii de transport
feroviar, administratorii infrastructurii feroviare, examinatori şi de
către centrele de formare care îşi desfăşoară
activitatea în aria sa de competenţă.
(4) Dacă autoritatea competentă
consideră că un mecanic nu mai îndeplineşte una sau mai multe
condiţii necesare, va lua următoarele măsuri:
a) în ceea ce priveşte un permis emis de
autoritatea competentă, aceasta poate, în funcţie de gravitatea
problemelor create pentru siguranţa pe căile ferate, să îl
suspende sau să îl retragă, după caz, conform
reglementărilor în vigoare. Aceasta îi informează de îndată pe
mecanicul respectiv şi pe angajatorul acestuia în legătură cu
decizia sa motivată, fără a aduce atingere dreptului la o cale
de atac prevăzut la art. 21. Agenţia Feroviară Europeană va
stabili procedura de urmat pentru redobândirea permisului;
b) în ceea ce priveşte un permis emis de o
autoritate competentă în alt stat membru, autoritatea competentă
contactează acea autoritate şi îi transmite o cerere motivată
pentru desfăşurarea unei inspecţii suplimentare sau pentru
suspendarea permisului. Autoritatea competentă solicitantă informează
Comisia Europeană şi celelalte autorităţi competente în
legătură cu solicitarea sa. Autoritatea care a emis permisul
respectiv examinează cererea în termen de 4 săptămâni şi
notifică celeilalte autorităţi în legătură cu decizia
sa. Autoritatea care a emis permisul informează, de asemenea, Comisia
Europeană şi celelalte autorităţi competente în
legătură cu decizia sa. Mecanicilor de locomotivă li se
interzice să îşi desfăşoare activitatea în aria de
competenţă naţională până la notificarea deciziei
autorităţii emitente;
c) în ceea ce priveşte un certificat, autoritatea
competentă contactează organismul emitent al acestuia şi va
solicita fie efectuarea unei inspecţii suplimentare, fie suspendarea
certificatului. Organismul emitent al certificatului ia măsurile corespunzătoare
şi raportează autorităţii competente într-un termen de 4
săptămâni. Autoritatea competentă poate interzice mecanicilor de
locomotivă să opereze în aria sa de competenţă până la
emiterea raportului organismului emitent şi va informa Comisia
Europeană şi celelalte autorităţi competente în
legătură cu aceasta.
In toate cazurile, dacă autoritatea
competentă consideră că un anumit mecanic reprezintă o
ameninţare gravă la adresa siguranţei pe căile ferate,
aceasta întreprinde imediat acţiunile necesare, cum ar fi solicitarea
către administratorul de infrastructură feroviară de a opri
trenul şi a-i interzice mecanicului să îşi desfăşoare
activitatea în aria sa de competenţă atât timp cât este necesar.
Autoritatea competentă informează Comisia Europeană şi
celelalte autorităţi competente în legătură cu orice astfel
de decizie.
(5) In toate cazurile, autoritatea competentă sau
organismul desemnat pentru aceasta actualizează registrul prevăzut la
art. 22.
(6) Dacă o autoritate competentă
consideră că o decizie luată de o autoritate competentă în
alt stat membru conform alin. (4) nu respectă criteriile relevante,
situaţia este sesizată Comisiei, care îşi va transmite punctul
de vedere în termen de 3 luni. Dacă este necesar, se propun măsuri
corective statelor membre respective.
(7) In cazul unui dezacord sau al unui litigiu, acesta
este prezentat comitetului menţionat la art. 32 alin. (1) din Directiva
2007/59/CE, iar Comisia Europeană ia măsurile pe care le
consideră necesare în conformitate cu procedura de reglementare
menţionată la art. 32 alin. (2). Autoritatea competentă poate
impune o interdicţie unui mecanic care conduce pe teritoriul său,
potrivit alin. (4), până la clarificarea situaţiei, potrivit
prezentului alineat.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Cooperarea
Art. 30. -Autorităţile competente
cooperează pe perioada punerii în aplicare a prezentelor norme cu
celelalte autorităţi competente din statele membre ale Uniunii
Europene.
Aplicarea treptată şi perioadele de
tranziţie
Art. 31. - Prezentele norme se aplică treptat,
după cum urmează:
1. registrele prevăzute la art. 22 trebuie create
în termen de 2 ani de la data adoptării parametrilor de bază ai
registrelor prevăzute la art. 22 alin. (4) de către Comisia
Europeană;
2. a) în termen de 2 ani de la data adoptării parametrilor
de bază ai registrelor prevăzute la art. 22 alin. (4), certificatele
sau permisele sunt emise în conformitate cu prezentele norme mecanicilor care
efectuează servicii transfrontaliere, de cabotaj sau de transport de
marfă în alt stat membru ori care lucrează în cel puţin
două state membre, fără a se aduce atingere prevederilor pct.
(3). De la aceeaşi dată, toţi mecanicii de locomotivă care
efectuează serviciile enumerate mai sus, inclusiv cei care nu au primit
încă un permis sau un certificat în conformitate cu prezentul act
normativ, se supun verificărilor periodice prevăzute la art. 16;
b) în termen de 2 ani de la crearea registrelor
menţionate la pct. 1, toate permisele şi certificatele noi sunt emise
în conformitate cu prezentele norme, fără a se aduce atingere
prevederilor pct. (3);
c) în termen de 7 ani de la crearea registrelor
prevăzute la pct. 1, toţi mecanicii trebuie să deţină
permise şi certificate în conformitate cu prezentele norme. Organismele
emitente iau în considerare toate competenţele profesionale deja
obţinute de fiecare mecanic astfel încât această cerinţă
să nu genereze costuri administrative şi financiare inutile.
Drepturile de conducere a trenurilor acordate anterior mecanicilor de locomotivă
sunt păstrate pe cât posibil. Organismele emitente pot decide totuşi,
pentru mecanici individuali sau pentru grupuri de mecanici, după cum este
cazul, că sunt necesare examinări şi/sau formări
suplimentare pentru obţinerea de permise şi/sau certificate în baza
prezentului act normativ.
3. Mecanicii autorizaţi să conducă în
conformitate cu prevederile care s-au aplicat anterior aplicării
prevederilor prezentelor norme, în baza pct. 2 lit. a) sau b), îşi pot
continua activităţile profesionale pe baza drepturilor lor şi
fără a aplica prevederile prezentelor norme timp de până la 7
ani de la crearea registrelor prevăzute la pct. 1. Ucenicilor care au
început un program aprobat de instructaj şi formare sau un curs aprobat de
formare anterior aplicării prevederilor prezentelor norme, în temeiul pct.
2 lit. a) sau b), le pot fi acordate certificate în conformitate cu prevederile
naţionale existente. Pentru mecanicii şi ucenicii
menţionaţi la prezentul punct şi în cazuri excepţionale,
autoritatea sau autorităţile competente implicate pot acorda scutiri
de la cerinţele medicale stabilite în anexa nr. 2 la prezentele norme.
Valabilitatea oricărui permis emis cu o astfel de scutire este
limitată la teritoriul naţional.
4. Autorităţile competente, operatorii de
transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare
asigură aplicarea treptată a verificărilor periodice
corespunzătoare celor prevăzute la art. 16 pentru mecanicii care nu
au permise şi certificate în conformitate cu prevederile prezentelor
norme.
Art. 32. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă
din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
PERMISUL MODEL COMUNITAR Şl
CERTIFICATUL COMPLEMENTAR ARMONIZAT
1. Caracteristicile permisului
Caracteristicile fizice ale permisului mecanicului de
locomotivă trebuie să fie conforme standardelor ISO 7.810 şi
7.816-1.
Cardul trebuie fabricat din policarbonat.
Metodele de verificare a caracteristicilor permiselor
de conducere pentru a se asigura dacă respectă standardele
internaţionale trebuie să respecte standardul ISO 10.373.
2. Conţinutul permisului
Rectoul permisului trebuie să conţină:
a) cuvintele „Permis de mecanic de
locomotivă" tipărite cu caractere mari în limba română;
b) stat emitent al permisului - „România";
c) semnul distinctiv al statului român, în conformitate
cu codul ISO 3.166 al ţării, tipărit în negativ într-un
dreptunghi albastru şi încercuit de 12 stele galbene;
d) informaţii specifice permisului emis,
numerotate după cum urmează:
(i) numele de familie al titularului;
(ii) prenumele titularului;
(iii) data şi locul naşterii titularului;
(iv) -data emiterii permisului;
- data expirării permisului;
- numele autorităţii emitente;
- numărul de identificare atribuit angajatului de
către angajator (opţional);
(v) numărul permisului care permite accesul la datele
din registrul naţional;
(vi) fotografia titularului;
(vii) semnătura titularului;
(viii) domiciliul permanent sau adresa
poştală a titularului (opţional);
e) cuvintele „modelul Comunităţilor
Europene" în limba română şi cuvintele „Permis de mecanic de
locomotivă" în celelalte limbi comunitare, tipărite cu galben
şi formând fundalul permisului;
f) culorile de referinţă:
- albastru: albastru reflex Pantone;
- galben: galben Pantone;
g) informaţii suplimentare sau restricţii
medicale la utilizare, impuse în conformitate cu anexa nr. 2 la norme, sub
formă de coduri.
Aceste coduri vor fi stabilite de Comisie, conform
procedurii de reglementare menţionate la art. 32 alin. (2) din Directiva
2007/59/CE, pe baza unei recomandări a Agenţiei Europene a Căilor
Ferate.
3. Certificatul
Certificatul trebuie să conţină:
a) numele de familie al titularului;
b) prenumele titularului;
c) data şi locul naşterii titularului;
d) - data emiterii certificatului; - data
expirării certificatului;
- numele autorităţii emitente;
- numărul de identificare atribuit angajatului de
către angajator (opţional);
e) numărul permisului care permite accesul la
datele din registrul naţional;
f) fotografia titularului;
g) semnătura titularului;
h) domiciliul permanent sau adresa poştală a
titularului (opţional);
i) numele şi adresa operatorului sau a
administratorului de infrastructură pentru care titularul are dreptul de a
conduce trenuri;
j) categoria în care titularul este
îndreptăţit să conducă;
k) tipul sau tipurile de material rulant pe care
titularul este autorizat să îl/le conducă;
l) infrastructura pe care titularul este autorizat
să conducă;
m) orice informaţii suplimentare sau
restricţii;
n) cunoştinţele lingvistice.
4. Informaţii minime conţinute în
registrele naţionale
a) Informaţii privind permisul
Toate informaţiile care apar pe permis plus
informaţiile privind cerinţele de verificare stabilite la art. 11
şi 16 din norme.
b) Informaţii privind certificatul
Toate informaţiile care apar pe certificat plus
informaţiile privind cerinţele de verificare stabilite la art. 12, 13
şi 16 din norme.
ANEXA Nr. 2 la norme
CERINŢE MEDICALE
1. Cerinţe generale
1.1. Mecanicii nu trebuie să sufere de nicio
boală şi să nu ia niciun medicament şi nicio
substanţă care pot provoca:
- o pierdere bruscă a cunoştinţei;
- o reducere a atenţiei sau a concentrării;
- incapacitate bruscă;
- pierderea echilibrului sau a coordonării;
- limitarea semnificativă a mobilităţii.
1.2. Vederea
Trebuie îndeplinite următoarele cerinţe
privind vederea:
- acuitatea vizuală la distanţă, cu sau
fără ajutor: 1,0; minimum 0,5 pentru ochiul mai slab;
- lentile corectoare maximum: hipermetropie + 5/miopie
- 8. Derogările sunt autorizate în cazuri excepţionale şi
după obţinerea opiniei unui oftalmolog. Apoi medicul ia decizia;
- vederea la apropiere şi la distanţă
medie: suficientă, cu sau fără ajutor;
- lentilele de contact şi ochelarii sunt
autorizaţi dacă sunt verificaţi periodic de un specialist;
- vederea normală în culori: folosirea unui test
recunoscut, cum ar fi Ishihara, precum şi a altui test recunoscut,
dacă este necesară;
- câmpul vizual: complet;
- vederea cu ambii ochi: existentă; nu este
necesară dacă persoana are experienţă de adaptare
adecvată şi de compensare suficientă. Numai dacă a pierdut
vederea binoculară după începerea serviciului;
- vederea binoculară: existentă;
- recunoaşterea semnalelor color: testul trebuie
să se bazeze pe recunoaşterea culorilor unice, şi nu pe
diferenţele relative;
- sensibilitate la contraste: bună;
- nicio boală de ochi progresivă;
- implanturile de lentile intraoculare, keratotomiile
şi keratectomiile sunt permise numai cu condiţia să fie
verificate în fiecare an sau la intervale stabilite de medic;
- capacitatea de a suporta lumina intensă;
- lentilele de contact colorate şi lentilele
fotocrome nu sunt permise. Lentilele cu filtru UV sunt permise.
1.3. Cerinţe privind auzul şi vorbirea
Auz suficient, confirmat de o audiogramă,
adică:
- auz suficient pentru a purta o discuţie
telefonică şi pentru a putea auzi sunete de avertizare şi mesaje
radio.
Următoarele valori trebuie considerate
orientative:
- deficienta de auz nu trebuie să fie mai mare de
40 dB la 500 şi 1.000 Hz;
- deficienţa de auz nu trebuie să fie mai
mare de 45 dB la 2.000 Hz pentru urechea care are cea mai slabă conducere
aeriană a sunetului;
- nicio anomalie a sistemului vestibular;
- nicio boală cronică care afectează
capacitatea de vorbire (dată fiind necesitatea de a transmite mesaje tare
şi clar);
- folosirea dispozitivelor de asistare a auzului este
permisă în cazuri speciale.
1.4. Sarcina
In cazul unei toleranţe scăzute sau al unei
probleme patologice, sarcina trebuie considerată a fi un motiv pentru
excluderea temporară a mecanicilor. Prevederile legale care
protejează femeile mecanic gravide trebuie aplicate.
2. Conţinutul minim al examenului care
precedă numirea
2.1. Examinările medicale:
- un examen medical general;
- examinări ale funcţiilor senzoriale
(vedere, auz, percepţia culorilor);
- teste de sânge sau de urină, testarea, între
altele, pentru diabetul mellitus, în măsura în care sunt necesare pentru a
evalua aptitudinile fizice ale candidatului;
- o electrocardiogramă (ECG) în condiţii de
repaus;
- teste pentru detectarea substanţelor psihotrope,
cum ar fi drogurile ilegale sau medicamentele psihotrope, precum şi a
abuzului de alcool, care pun sub semnul întrebării capacitatea
profesională;
- cognitive: atenţia şi concentrarea; de
memorie; de percepţie; de logică;
- de comunicare;
- psihomotorii: pentru timpul de reacţie,
coordonarea mâinilor.
2.2. Examinările psihologice ocupaţionale
Scopul examinărilor psihologice ocupaţionale
este de a ajuta în procesul de angajare şi gestionare a personalului. La
determinarea conţinutului evaluării psihologice, examinarea trebuie
să evalueze dacă mecanicul solicitant nu are deficienţe
psihologice ocupaţionale clar stabilite, în special în ceea ce
priveşte aptitudinile operaţionale sau orice factor relevant al
personalităţii, care pot interfera cu exercitarea în
siguranţă a îndatoririlor.
3. Examinările periodice după numire
3.1. Frecvenţa:
Examinările medicale (aptitudini fizice) trebuie
să aibă loc la interval de 3 ani până la vârsta de 55 de ani
şi apoi anual.
In plus faţă de această frecvenţă,
medicul acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme trebuie să
crească frecvenţa examinărilor dacă sănătatea
salariatului o cere.
Fără a aduce atingere art. 16 alin. (1) din
norme, o examinare medicală corespunzătoare trebuie
desfăşurată când există motive pentru a bănui că
un titular de permis sau certificat nu mai îndeplineşte cerinţele
medicale stabilite la pct. 1.
Starea fizică trebuie verificată regulat
şi după orice accident de muncă sau orice perioadă de
concediu în urma unui accident implicând persoane. Medicul acreditat sau
recunoscut în temeiul art. 20 din norme poate decide să efectueze un
control medical suplimentar corespunzător, în special după o
perioadă de cel puţin 30 de zile de concediu medical.
Angajatorul trebuie să îi ceară medicului
acreditat sau recunoscut în temeiul art. 20 din norme să verifice starea
fizică a mecanicului dacă angajatorul a trebuit să îl
retragă pe mecanic din serviciu din motive de siguranţă.
3.2. Conţinutul minim al controlului medical
periodic
Dacă mecanicul îndeplineşte criteriile
necesare pentru examinarea care se desfăşoară înaintea numirii,
controalele periodice trebuie să includă cel puţin:
- un control medical general;
- un control al funcţiilor senzoriale (vedere,
auz, percepţia culorilor);
- analize de sânge sau urină pentru a identifica
diabetul mellitus şi alte boli sugerate de examenul clinic;
- analize pentru detectarea drogurilor dacă
există indicii clinice.
In plus, pentru mecanicii în vârstă de peste 40 de
ani, este necesar, de asemenea, un ECG în condiţii de repaus.
ANEXA Nr. 3 la norme
METODA DE FORMARE
Trebuie să existe un echilibru între formarea
teoretică (cursuri şi demonstraţii) şi cea practică
(experienţă la locul de muncă, conducerea trenului cu şi
fără supraveghere pe linii închise în scop de formare).
Formarea asistată de calculator trebuie
acceptată pentru învăţarea individuală a regulilor
operaţionale, pentru semnalarea problemelor etc.
Utilizarea simulatoarelor, deşi nu este
obligatorie, poate fi utilă pentru formarea eficientă a mecanicilor;
acestea sunt utile în special pentru formarea în condiţii de muncă
deosebite sau pentru reguli aplicate rar. Simulatoarele au un avantaj special
prin faptul că oferă învăţare prin practică în cazul
evenimentelor care nu pot fi exersate în realitate. In principiu, trebuie
folosite simulatoare de ultima generaţie.
In ceea ce priveşte dobândirea de
cunoştinţe privind rutele, abordarea care trebuie încurajată
trebuie să fie cea în care mecanicul de locomotivă
însoţeşte alt mecanic timp de un număr adecvat de
călătorii pe drum, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte.
Intre alte metode, se pot folosi înregistrări video ale rutelor, astfel
cum se văd din cabina mecanicului, ca metodă alternativă de
formare.
ANEXA Nr. 4 la norme
CUNOŞTINŢE PROFESIONALE GENERALE
SI CERINŢELE PRIVIND PERMISUL
Formarea generală are următoarele obiective:
- dobândirea cunoştinţelor şi a
procedurilor privind tehnologiile de căi ferate, inclusiv principiile de
siguranţă şi raţionamentele care stau la baza
regulamentelor operaţionale;
- dobândirea cunoştinţelor şi
deprinderea procedurilor privind riscurile legate de funcţionarea
căilor ferate şi diversele mijloace care trebuie folosite pentru
combaterea acestora;
- dobândirea cunoştinţelor şi
dobândirea procedurilor privind principiile care guvernează unul sau mai
multe regimuri de operare a căilor ferate;
- dobândirea cunoştinţelor şi
deprinderea procedurilor privind trenurile, compunerea acestora şi
cerinţele tehnice privind unităţile de tracţiune, vagoanele
de marfă şi de pasageri şi alte tipuri de material rulant.
In special, mecanicii trebuie să poată:
- să înţeleagă cerinţele specifice
pentru profesia de mecanic, importanţa acesteia şi cerinţele
profesionale şi personale (perioade lungi de muncă, depărtarea
de casă şi altele asemenea);
- să aplice regulile de siguranţă a
personalului;
- să identifice materialul rulant;
- să cunoască şi să aplice o
metodă de lucru în mod precis;
- să identifice documentaţiile de
referinţă şi de utilizare (manualul de proceduri şi
manualul de linii, astfel cum este definit în STI „Operaţiuni",
manualul mecanicului, manualul de depanare şi altele asemenea);
- să îşi însuşească
comportamente compatibile cu responsabilităţile esenţiale
pentru siguranţă;
- să identifice procedurile aplicabile
accidentelor în care au fost implicate persoane;
- să distingă riscurile legate de
funcţionarea căilor ferate în general;
- să cunoască principiile care
guvernează siguranţa traficului;
- să aplice principiile de bază ale
electrotehnologiei.
ANEXA Nr. 5 la norme
CUNOŞTINŢE PROFESIONALE PRIVIND
MATERIALUL RULANT ŞI CERINŢELE PRIVIND CERTIFICATUL
După încheierea formării specifice privind
materialul rulant, mecanicii trebuie să fie capabili să
desfăşoare următoarele sarcini:
1. Teste şi verificări anterioare
plecării
Mecanicii trebuie să fie capabili:
- să strângă documentele şi
echipamentele necesare;
- să verifice capacităţile
unităţii de tracţiune;
- să verifice informaţiile introduse în
documentele de la bordul unităţii de tractare;
- să asigure, prin efectuarea verificărilor
şi testelor precizate, că unitatea de tractare este capabilă de
a furniza puterea de tractare necesară şi că echipamentul de
siguranţă este funcţional;
- să verifice disponibilitatea şi
funcţionalitatea protecţiei recomandate şi echipamentele de
siguranţă la predarea unei locomotive la începutul unei curse;
- să efectueze orice operaţiuni curente de
întreţinere preventivă.
2. Cunoaşterea materialului rulant
Pentru a conduce o locomotivă, mecanicii trebuie
să cunoască toate mecanismele de comandă şi indicatoarele
care le sunt puse la dispoziţie, în special pe cele care privesc:
- tracţiunea;
- frânele;
- elementele privind siguranţa traficului.
Pentru a identifica şi a localiza neregulile
materialului rulant, pentru a le raporta şi a determina ce este necesar
pentru a le repara şi, în anumite cazuri, pentru a acţiona asupra
lor, mecanicii trebuie să cunoască:
- structurile mecanice;
- echipamentul de suspensie, tracţiune şi
legare;
- mecanismul de rulare;
- echipamentul de siguranţă;
- rezervoarele de combustibil, sistemul de alimentare,
echipamentul de evacuare;
- sensul semnelor din interiorul şi exteriorul
materialului rulant, în special simbolurile utilizate pentru transportul
mărfurilor periculoase;
- sistemele de înregistrare a cursei;
- sistemele electrice şi pneumatice;
- colectarea sistemelor de curent şi de
înaltă tensiune;
- echipamentele de comunicaţii (sistem radio de
comunicaţii între tren şi unităţile fixe etc);
- organizarea curselor;
- componentele materialului rulant, utilitatea
acestora şi dispozitivele specifice materialului remorcat, în special
sistemul de oprire a trenului prin evacuarea aerului din conducta de
frână;
- sistemul de frânare;
- componentele specifice unităţilor de
tracţiune;
- lanţul de tracţiune, motoarele şi
transmisia.
3. Testarea frânelor
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a verifica şi de a calcula, înainte de
plecare, dacă tonajul frânat real al trenului corespunde tonajului necesar
de frânat în cazul secţiei respective de circulaţie, astfel cum se
precizează în documentele vehiculului;
- să verifice funcţionarea diferitelor
componente ale sistemului de frânare al vehiculului de tracţiune şi
al trenului, după caz, înainte de plecare, la plecare şi în timpul
mersului.
4. Modul de operare şi viteza maximă a
trenului în raport cu caracteristicile liniei
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a reţine informaţiile care le-au fost
transmise înainte de plecare;
- de a determina tipul de mers şi limita de
viteză a trenului în funcţie de limitele de viteză,
condiţiile atmosferice sau modificările la sistemul de semnalizare.
5. Conducerea trenului astfel încât să nu se
deterioreze instalaţiile sau vehiculele
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a utiliza sistemele de control disponibile în
conformitate cu normele aplicabile;
- de a porni trenul ţinând cont de limitările
de aderenţă şi putere;
- de a activa frânele la decelerări şi
opriri, ţinând seama de materialul rulant şi de instalaţii.
6. Funcţionarea necorespunzătoare
Mecanicii trebuie:
- să fie capabili să depisteze comportamente
neobişnuite ale trenului;
- să poată inspecta trenul şi identifica
indiciile funcţionării necorespunzătoare, să facă
distincţii între ele, să reacţioneze după importanţa
relativă a acestora şi să încerce să le remedieze, dând
întotdeauna prioritate siguranţei traficului feroviar şi persoanelor;
- să cunoască mijloacele disponibile de
protecţie şi comunicare.
7. Incidente şi accidente de operare,
incendii şi accidente soldate cu accidentarea persoanelor
Mecanicii trebuie:
- să poată lua măsuri pentru a proteja
trenul şi a solicita asistenţă în cazul unui accident soldat cu
accidentarea persoanelor aflate în tren;
- să poată determina dacă trenul
transportă mărfuri periculoase şi să le identifice pe baza
documentelor trenului şi a listelor vagoanelor;
- să cunoască procedurile privind evacuarea
unui tren în caz de urgenţă.
8. Condiţii pentru continuarea mersului
după un incident soldat cu avarierea materialului rulant
După un incident, mecanicii trebuie să fie
capabili de a evalua dacă vehiculul poate continua călătoria
şi în ce condiţii, pentru a informa administratorul de
infrastructură în legătură cu acele condiţii cât mai
devreme posibil.
Mecanicii trebuie să fie capabili de a determina
dacă evaluarea din partea unui expert este necesară înainte ca trenul
să continue călătoria.
9. Imobilizarea trenului
Mecanicii trebuie să ia măsuri pentru a se
asigura că trenul sau părţi din acesta sunt asigurate contra
pornirii din loc, chiar în cele mai dificile condiţii.
In plus, mecanicii trebuie să aibă
cunoştinţe privind măsurile care trebuie luate pentru a opri un
tren sau părţi ale acestuia în cazul în care trenul a început să
pornească din loc în mod neaşteptat.
ANEXA Nr. 6 la norme
CUNOŞTINŢELE PROFESIONALE DE
INFRASTRUCTURĂ ŞI CERINŢELE PRIVIND CERTIFICATUL
Probleme legate de infrastructură
1. Testarea frânelor
Mecanicii trebuie să fie capabili de a verifica
şi de a calcula, înainte de plecare, dacă tonajul frânat real al
trenului corespunde tonajului necesar de frânat în cazul secţiei
respective de circulaţie, astfel cum se precizează în documentele
vehiculului.
2. Tipul operării şi viteza maximă a
trenului conform caracteristicilor liniei
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a reţine informaţiile care le-au fost
transmise, ca, de exemplu, limitele de viteză sau modificările la
sistemul de semnalizare;
- de a determina tipul de mers şi viteza
maximă admisă a trenului pe baza caracteristicilor liniei.
3. Cunoaşterea liniei
Mecanicii trebuie să fie capabili de a anticipa
probleme şi de a reacţiona corespunzător în ceea ce
priveşte siguranţa şi alte performanţe, cum ar fi
punctualitatea şi aspectele economice. Ca urmare, ei trebuie să
aibă cunoştinţe temeinice privind liniile de cale ferată
şi instalaţiile de pe ruta acestora şi de pe alte rute
convenite.
Următoarele aspecte sunt importante:
- condiţiile operaţionale (modificările
aduse liniilor, mersul în sens unic etc);
- desfăşurarea unei verificări a rutei
şi consultarea documentelor relevante;
- identificarea liniilor care pot fi utilizate pentru
un anumit tip de mers;
- regulile de trafic aplicabile şi
semnificaţia sistemului de semnalizare;
- regimul operaţiunilor;
- sistemul de blocare şi regulamentele asociate;
- numele staţiilor şi poziţia şi
observarea de la distanţă a staţiilor şi a cabinelor de
semnalizare pentru adaptarea corespunzătoare a operării;
- semnalizarea tranziţiei între diferite sisteme
de operare sau de furnizare a curentului electric;
- limitele de viteză pentru diferitele categorii
de trenuri conduse;
- profilurile topografice;
- condiţiile speciale de frânare, de exemplu, pe
liniile cu pante foarte abrupte;
- funcţii speciale de operare: semnale speciale,
semne, condiţii de plecare etc.
4. Reguli de siguranţă
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a porni trenurile când toate condiţiile
necesare sunt îndeplinite (orar, ordin sau semnal de plecare, operarea
semnalelor dacă este necesar etc);
- de a observa semnalele din cale şi
semnalizările din cabină, de a le interpreta imediat şi
fără erori şi de a acţiona după cum s-a indicat;
- de a conduce trenul în condiţii de
siguranţă, conform unor moduri specifice de operare, de a aplica,
dacă li s-a indicat, regimuri speciale, restricţii temporare de
viteză, mersul în sens opus, permisiunea de a transmite semnale în caz de
pericol, alternarea operaţiunilor, întoarceri de a circula pe linii unde
se execută lucrări;
- de a respecta opririle programate sau suplimentare
şi, dacă este necesar, de a desfăşura operaţiunile
suplimentare pentru pasageri în timpul acestor opriri, în special deschiderea
şi închiderea uşilor.
5. Conducerea trenului
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a cunoaşte poziţia trenului pe linie în
orice moment;
- de a activa frânele la decelerări şi
opriri, ţinând seama de materialul rulant şi de instalaţii;
- de a adapta mersul trenului în conformitate cu orarul
şi ordinele date pentru economisirea energiei, luând în considerare
caracteristicile unităţii de tracţiune, trenul, linia şi
mediul.
6. Funcţionare necorespunzătoare
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a fi atenţi, în măsura în care o
permite operarea trenului, la întâmplări neobişnuite privind
infrastructura şi mediul: semnalele, liniile, rezerva de energie,
trecerile la nivel, împrejurimile liniilor, alt trafic;
- dea cunoaşte distanţele particulare
până la îndepărtarea obstacolelor;
- de a informa gestionarul de infrastructură cât
mai curând posibil în legătură cu locul şi natura anomaliilor
observate, asigurându-se că informaţiile au fost înţelese;
- de a lua în calcul infrastructura, de a asigura sau
de a lua măsuri pentru a asigura siguranţa traficului şi a
persoanelor, oricând este necesar.
7. Incidente şi accidente de operare,
incendii şi accidente soldate cu accidentarea de persoane
Mecanicii trebuie să aibă capacitatea:
- de a lua măsuri pentru a proteja trenul şi
a solicita asistenţă în cazul unui accident soldat cu accidentarea de
persoane;
- de a determina unde să oprească trenul în
cazul unui incendiu şi de a facilita evacuarea pasagerilor, dacă este
necesar;
- de a furniza informaţii utile privind incendiul
cât mai curând posibil, dacă incendiul nu poate fi ţinut sub control
de către mecanic singur;
- de a informa gestionarul de infrastructură în
legătură cu aceste condiţii cât mai curând posibil;
- de a evalua dacă infrastructura permite
vehiculului să îşi continue mersul şi în ce condiţii.
8. Testele lingvistice
Mecanicii care trebuie să comunice cu
administratorul de infrastructură privind probleme esenţiale de
siguranţă trebuie să aibă cunoştinţe lingvistice
în limba stabilită de gestionarul de infrastructură.
Cunoştinţele lingvistice trebuie să permită ca aceştia
să poată comunica activ şi eficient în situaţii normale,
dificile şi de urgenţă.
Aceştia trebuie să fie capabili de a utiliza
mesajele şi metoda de comunicare precizată în STI
„Operaţiuni". Mecanicii trebuie să fie capabili de a comunica
conform nivelului 3 din tabelul următor:
Nivelul de limbă şi comunicare
Capacitatea de exprimare orală într-o limbă
poate fi divizată în 5 niveluri:
Nivelul
|
Descrierea
|
5
|
- poate adapta modul de vorbire la orice interlocutor
|
- poate exprima o părere
|
- poate negocia
|
- poate convinge
|
- poate da sfaturi
|
4
|
- poate face faţă unor situaţii complet
neprevăzute
|
- poate formula presupuneri
|
- poate exprima o părere motivată
|
3
|
- poate face faţă unor situaţii practice care
presupun un element neprevăzut
|
- poate descrie
|
- poate purta o conversaţie simplă
|
2
|
- poate face faţă unei situaţii practice simple
|
- poate pune întrebări
|
- poate răspunde la întrebări
|
1
|
- poate vorbi folosind propoziţii memorate
|
ANEXA Nr. 7 la norme
FRECVENŢA EXAMENELOR
Frecvenţa minimă a verificărilor
periodice va fi după cum urmează:
a) cunoştinţe lingvistice (numai pentru cei
care nu sunt vorbitori nativi): la fiecare 3 ani sau după o
absenţă de mai mult de un an;
b) cunoştinţe de infrastructură
(inclusiv cunoştinţe privind ruta şi regulile de operare): la
fiecare 3 ani sau după o absenţă de mai mult de un an pe ruta
respectivă;
c) cunoştinţe de material rulant: la fiecare
3 ani.