HOTARARE Nr. 142 din 6 februarie 2003
privind limitarea continutului de sulf din combustibilii lichizi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 21 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 43 lit. f) din Legea
protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza conditiile de introducere pe piata si/sau
de utilizare a anumitor combustibili lichizi in scopul reducerii emisiilor de
dioxid de sulf rezultate din arderea acestora, in vederea diminuarii efectelor
negative ale acestor emisii asupra sanatatii populatiei si calitatii mediului.
Art. 2
Prevederile prezentei hotarari se aplica combustibililor lichizi, cum ar fi
pacura, motorina folosita de navele maritime si motorina, alta decat cea
reglementata prin Hotararea Guvernului nr. 1.336/2000 privind limitarea continutului
de sulf din motorina si prin Hotararea Guvernului nr. 732/2001 privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piata a benzinei si motorinei.
Art. 3
Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) combustibililor lichizi folositi de navele maritime, cu exceptia celor
prevazuti la art. 4 lit. b);
b) combustibililor destinati prelucrarii inainte de arderea finala;
c) combustibililor destinati prelucrarii in rafinarii;
d) motorinei pentru vehiculele mobile nerutiere;
e) motorinei folosite pentru tractoarele agricole;
f) motorinei folosite de nave care tranziteaza Romania;
g) motorinei folosite pentru motoarele diesel.
Art. 4
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) motorina - orice combustibil lichid derivat din petrol, identificat
conform pozitiilor tarifare 2710.19.45 si 2710.19.49 din Tariful vamal de
import al Romaniei, care, prin limitele de distilare, se incadreaza in
categoria distilatelor medii destinate utilizarii drept combustibil si care
distileaza in proportie de 85% in volum, inclusiv pierderile, la 350 grade C,
dupa metoda ASTM D 86;
b) motorina folosita de catre navele maritime - orice combustibil lichid
destinat utilizarii de catre navele maritime, care este in conformitate cu
definitia cuprinsa la lit. a) sau care are viscozitatea ori densitatea
incadrata in intervalele de viscozitate si, respectiv, densitate definite
pentru distilatele utilizate in marina, prevazute in tabelul I din standardul
roman SR ISO 8217/1996;
c) pacura - orice combustibil lichid derivat din petrol, identificat
conform pozitiilor tarifare 2710.19.51 - 2710.19.69 din Tariful vamal de import
al Romaniei, care, prin limitele de distilare, se incadreaza in categoria
uleiurilor grele destinate utilizarii drept combustibil si care distileaza in
proportie de 65% in volum, inclusiv pierderile, la 250 grade C, dupa metoda
ASTM D 86;
d) metoda ASTM D 86 - metoda prevazuta de catre Societatea Americana pentru
Testare si Materiale in editia din 1976 privind definitiile si specificatiile
pentru produsele derivate din petrol si pentru lubrifianti, preluata prin
standardul roman SR 13471/2002;
e) instalatie de ardere - orice instalatie tehnica in care se ard
combustibilii pentru a se utiliza energia termica generata;
f) instalatie mare de ardere - orice instalatie de ardere a carei putere
termica nominala este egala cu sau mai mare de 50 MW;
g) instalatie mare de ardere de tip II - orice instalatie mare de ardere
pentru care a fost acordata o autorizatie de construire sau de exploatare si
care a fost autorizata sau supusa procedurii de autorizare de catre autoritatea
publica competenta pentru protectia mediului in perioada cuprinsa intre 1 iulie
1987 si data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, cu conditia ca
instalatia sa fie pusa in functiune pana la data de 27 noiembrie 2003;
h) instalatie mare de ardere de tip III - orice instalatie mare de ardere
supusa procedurii complete de autorizare integrata de catre autoritatea
competenta pentru protectia mediului, incepand cu data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari;
i) incarcare critica - indicator de estimare cantitativa a expunerii la
unul sau mai multi agenti poluanti, sub a carui valoare nu se produce nici un
efect negativ asupra mediului, conform datelor existente.
Art. 5
Se admit introducerea pe piata si/sau utilizarea, de la data de 1 ianuarie
2007, numai a pacurii in care continutul de sulf, exprimat in sulf, nu
depaseste 1,00% in greutate.
Art. 6
(1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului poate autoriza
utilizarea pacurii cu un continut de sulf intre 1,00% si 3,00% in greutate, pe
tot teritoriul tarii sau numai in anumite zone, numai daca emisiile de dioxid
de sulf nu depasesc incarcarea critica.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica pentru pacura utilizata:
a) in instalatiile mari de ardere de tip II si III pentru care valorile
limita de emisie pentru dioxid de sulf sunt cele prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare;
b) in instalatiile mari de ardere pentru care valorile emisiilor pentru
dioxid de sulf sunt mai mici decat sau egale cu 1.700 mg/Nm^3, la un continut
de oxigen din gazele de evacuare de 3% in volum, masurat in stare uscata.
Art. 7
(1) Se admit introducerea pe piata si/sau utilizarea, de la data de 1
ianuarie 2006, numai a motorinei in care continutul de sulf, exprimat in sulf,
nu depaseste 0,2% in greutate.
(2) Se admite introducerea pe piata, de la data de 1 ianuarie 2008, numai a
motorinei in care continutul de sulf, exprimat in sulf, nu depaseste 0,1% in
greutate.
Art. 8
(1) Ministerul Industriei si Resurselor verifica prin esantionare
respectarea conditiilor privind continutul de sulf din combustibilii lichizi,
prevazute la art. 5 si 7.
(2) Procedura de esantionare se aproba prin ordin al ministrului industriei
si resurselor care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in
termen de un an de la data publicarii prezentei hotarari.
Art. 9
Metodele de referinta pentru determinarea continutului de sulf din pacura
si din motorina folosite de navele maritime sunt cele prevazute in standardele
SR ISO 8754/1996 si EN ISO 14596/1998.
Art. 10
Metodele de referinta pentru determinarea continutului de sulf din motorina
sunt cele prevazute in standardele SR EN 24260/2000, SR ISO 8754/1996 si EN ISO
14596/1998.
Art. 11
(1) In caz de divergenta privind continutul de sulf din combustibili se va
folosi ca metoda de referinta metoda prevazuta in standardul EN ISO 14596/1998.
(2) Interpretarea statistica a verificarii continutului de sulf din
motorina se efectueaza in conformitate cu standardul roman SR ISO 4259/1999.
Art. 12
Pana la data de 31 decembrie 2004, Asociatia de Standardizare din Romania
asigura adoptarea standardului EN ISO 14596/1998 ca standard roman.
Art. 13
(1) Constituie contraventie nerespectarea prevederilor art. 5 si 7 si se
sanctioneaza cu amenda de la 100.000.000 lei la 175.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazute la alin.
(1) se fac de catre personalul imputernicit in acest sens de Ministerul
Industriei si Resurselor.
(3) Contraventiei prevazute la alin. (1) ii sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
ANEXA 1
VALORILE LIMITA
de emisie pentru dioxid de sulf (SO2) aplicabile instalatiilor mari de ardere,
in cazul utilizarii combustibililor lichizi
SECTIUNEA A
Valorile limita de emisie pentru SO2, exprimate in mg/Nm^3 (la un continut
de O2 de 3% in gazele de evacuare), aplicabile instalatiilor mari de ardere de
tip II, sunt:
___________________________________________________________
Puterea termica (P) Valorile limita de emisie pentru SO2
(MWt) (mg/Nm^3)
___________________________________________________________
50 </= P </= 300 1700
300 < P < 500 3650 - 6,5 P
P >/= 500 400
___________________________________________________________
SECTIUNEA B
Valorile limita de emisie pentru SO2, exprimate in mg/Nm^3 (la un continut
de O2 de 3% in gazele de evacuare), aplicabile instalatiilor mari de ardere de
tip III, sunt:
___________________________________________________________
Puterea termica (P) Valorile limita de emisie pentru SO2
(MWt) (mg/Nm^3)
___________________________________________________________
50 </= P </= 100 850
100 < P </= 300 400 - 200*)
P > 300 200
___________________________________________________________
*) Descrestere liniara 500 P.