HOTARARE Nr. 1329 din 27 decembrie 2001
pentru aprobarea Strategiei pe termen mediu si lung (2001 - 2005 si 2005 -
2010) pentru fabricatia de rulmenti din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 34 din 18 ianuarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia pe termen mediu si lung (2001 - 2005 si 2005 - 2010)
pentru fabricatia de rulmenti din Romania, a carei sinteza este prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
STRATEGIA
pe termen mediu si lung (2001 - 2005 si 2005 - 2010) pentru fabricatia de rulmenti
din Romania
RULMENTI
Diviziunea CAEN 29 (masini si echipamente)
Clasa CAEN 2914 (fabricatia de rulmenti)
Ponderea productiei in cadrul diviziunii - 8 - 12%
Ponderea exportului in cadrul diviziunii - 14 - 15%
Balanta de export-import favorabila - 6/1
Ritmul mediu de crestere a ramurii in
perioada 1990 - 2000 - 17%
Locul 3 in Europa (dupa FAG si SKF)
Locul 9 in lume
PRINCIPALII PRODUCATORI MONDIALI
SKF - Suedia
FAG - Germania
TIMKEN - S.U.A.
KOYO - Japonia
NSK - Japonia
NTN - Japonia
TORRIGTON - S.U.A.
GPZ - Rusia
URB - Romania
ZKL - Polonia
- Producatori:
- RULMENTI Barlad (KOMBASSAN - Turcia) - capital majoritar privat
- RULMENTUL Brasov - capital majoritar de stat (in programul PSAL I de
privatizare)
- RULMENTI Alexandria (KOYO - Japonia) - capital majoritar privat
- RULMENTI GREI Ploiesti (TIMKEN - S.U.A.) - capital majoritar privat
- RULMENTI Slatina - capital majoritar de stat (in restructurare
judiciara)
- RULMENTI Suceava - capital majoritar de stat (in programul PSAL II de
privatizare)
- Cercetare-dezvoltare:
- ICPROA Brasov
- Exportator traditional:
- TEHNOIMPORTEXPORT Bucuresti - capital majoritar privat
SITUATIA CAPACITATILOR
______________________________________________________________________________
Nr. Producatorul Capacitatea Grad de Export din Sortotipo-
crt. reala incarcare productie dimensiuni
(milioane (%) (%) fabricate
bucati an)
______________________________________________________________________________
1. RULMENTI Barlad 25,5 60 si 80 80,0 5.639
(KOMBASSAN)
2. RULMENTUL Brasov 24,0 83 84,7 15.240
3. RULMENTI Alexandria 55,0 80 85,5 2.760
(KOYO)
4. RULMENTI Slatina 11,0 50 70 - 75 30
5. RULMENTI Suceava 9,6 56 88,0 368
6. RULMENTI GREI Ploiesti 0,02 90 83 1.260
(TIMKEN)
______________________________________________________________________________
EVOLUTIA SECTORULUI DE RULMENTI
in perioada 1992 - 2000
________________________________________________________________________________
1989 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
2000
Productie
- rulmenti 142,8 70 79 88 91 97 99,7 99 99
102
standard
(milioane
bucati)
- rulmenti 54,0 21 17 17 22 22 19 16 16
18
grei (mii
bucati)
Export 90,6 60 72,6 87,8 114,3 129,5 115,8 100,1 98,9
99
(milioane
dolari
S.U.A.)
Numar de 27,1 24,6 23,9 23,5 23 22,9 22,3 17,9 17,5
17
personal
(mii
persoane)
________________________________________________________________________________
PUNCTE TARI ALE SECTORULUI
- Sector de interes major datorita ponderii deosebite la export
- Capabilitatea de a produce 90% din gama mondiala
- Balanta foarte favorabila export-import - 6/1
- Calitatea aliniata la norme tehnice internationale ISO 9001, 4
- Forta de munca calificata, utilizand tehnologii moderne la nivel mondial
- Sector omogen cu grad inalt de integrare, cu productie avand ciclu scurt
de fabricatie
- Complementaritate cu productia partenerilor din U.E.
- Tronsoane de piata traditionale asigurate, din care in U.E. 70%
- Industrie nepoluanta, cu autorizatii de mediu si investitii de
ecologizare
- Constanta performantei in productie si export in ultimii ani
- Privatizari reusite cu firme mari de profil si cu bonitate verificata.
PUNCTE SLABE ALE SECTORULUI
- Cererea interna redusa datorata in principal reducerii productiei in
fabricatia de serie (autoturisme, autocamioane, tractoare)
- Supraproductia si supraoferta mondiala de rulmenti cu presiune asupra
pretului (China)
- Cresterea excesiva a preturilor, indeosebi la materii prime si energie
- Unele bariere tehnice si comerciale (netarifare) pe pietele traditionale
(Grecia, S.U.A.).
ESTIMAREA
evolutiei pe termen mediu si lung a sectorului de rulmenti
________________________________________________________________________________
Conform
bugetului
Realizat de venituri 2002 2003 2004 2005 2006
2000 si
cheltuieli
2001
________________________________________________________________________________
Productie 102 110 118 127 136 147 160
(milioane bucati)
Export (milioane 98,9 102 110,2 118,9 128,5 138,8 150,1
dolari S.U.A.)
Necesar 2,7 15,6 11,7 9,4 5,25 3,5 3,7
investitii
(milioane dolari
S.U.A. pe
societate
comerciala)
Consum de materii 1,32 1,22 1,20 1,20 1,20 1,19
1,19
prime (kg/bucata)
Consum de energie 4,1 4,0 4 4 4 3,98
3,98
(kWh/bucata)
Numar de salariati 17 17 17 16,5 16,5 16,3 16,2
(mii persoane)
________________________________________________________________________________
- continuare -
________________________________________________________________________________
Conform
bugetului
Realizat de venituri 2007 2008 2009 2010
2000 si
cheltuieli
2001
________________________________________________________________________________
Productie 102 110 174 188 203 219
(milioane bucati)
Export (milioane 98,9 102 161,9 174,8 188,8 204
dolari S.U.A.)
Necesar 2,7 15,6 4,0 4,5 4,7 5,0
investitii
(milioane dolari
S.U.A. pe
societate
comerciala)
Consum de materii 1,32 1,22 1,15 1,14 1,12 1,12
prime (kg/bucata)
Consum de energie 4,1 4,0 3,95 3,80 3,66 3,59
(kWh/bucata)
Numar de salariati 17 17 16,0 15,8 15,8 15,8
(mii persoane)
________________________________________________________________________________
1. Ritm mediu de crestere a productiei de 8% pe termen mediu, conform
prognozei Ministerului Dezvoltarii si Prognozei, si de 6% pe termen lung.
2. Ritmul de crestere a exporturilor devanseaza usor cresterea productiei
(10 - 11%).
3. Volumul investitiilor pentru modernizare, cercetare si dezvoltare este
mai mare la societatile comerciale privatizate, conform contractelor de
privatizare si strategiilor proprii.
4. Scaderea consumurilor se va accentua o data cu efectul modernizarilor
preconizate pe termen mediu.
5. Scaderea numarului de salariati este datorata externalizarii unor
activitati netehnologice.
POLITICI SI OBIECTIVE
pe termen mediu si lung
- Finalizarea privatizarii, ca sursa principala de dezvoltare si
modernizare tehnologica, recomandabila cu investitor de prestigiu din domeniu
- Concomitent cu atragerea capitalului strain necesar cresterii nivelului
de performanta tehnico-economic este esentiala sustinerea proprie prin:
- valorificarea spatiilor excedentare ca resursa pentru tehnologii noi;
- cresterea intensiva a productiei pe capacitati existente;
- externalizarea activitatilor netehnologice;
- mecanizarea si automatizarea unor operatiuni tehnologice, conducand la
scaderea consumurilor si costurilor de productie.
- Protejarea marcii de export "URB", in special prin asociatia
profesionala de specialitate
- Selectarea gamei de sortotipodimensiuni prin specializarea fabricatiei la
nivelul cererii pietei, pentru evitarea concurentei interne si externe.
OBIECTIVE STRATEGICE
- Dezvoltarea durabila a unei fabricatii competitive, prin modernizarea si
imbunatatirea procesului de productie, a marketingului, in vederea reducerii
consumurilor de materii prime si energie, concomitent cu cresterea valorii
adaugate, crearea de noi piete de desfacere si de eficientizare a activitatii
- Dezvoltarea resurselor umane prin imbunatatirea instruirii profesionale,
reducerea operatiunilor manuale prin mecanizarea si automatizarea operatiunilor
de montaj
- Atragerea de surse de investitii private interne si externe, in paralel
cu autosustinerea financiara pentru realizarea programelor de investitii
necesare, indeosebi in sectoarele calde, care asigura reducerea consumurilor
energetice si de materiale mari si care va conduce la cresterea calitativa si
cantitativa a productiei.
TIPURI DE RULMENTI PRODUSI IN ROMANIA
________________________________________________________________________________
Producatori interni de rulmenti
Grupa de rulmenti _________________________________________________
Brasov Barlad Alexandria Suceava Slatina
Ploiesti
________________________________________________________________________________
I. Rulmenti radiali si X X X X X X
radiali axiali cu bile
pe un rand
II. Rulmenti radiali X
oscilanti si radiali
axiali cu bile pe un
rand
III. Rulmenti axiali cu bile X X
pe doua randuri
IV. Rulmenti radiali cu X X
role cilindrice pe un
rand
V. Rulmenti radiali cu X X
role cilindrice pe doua
randuri
VI. Rulmenti radiali cu ace X
VII. Rulmenti radiali axiali X X X X
cu role conice
VIII. Rulmenti oscilanti cu X X X
role butoi
IX. Diversi rulmenti X X X X
________________________________________________________________________________
Cele mai mari ponderi in productie si implicit in export le au rulmentii
standard:
1. radiali axiali cu role conice (1.726 mm) - 43,8%;
2. radiali cu bile (17 - 190 mm) - 21,9%;
3. rulmenti speciali (cardanici si pentru masini textile) - 12,1%;
4. rulmenti radiali axiali cu bile (12 - 200 mm) - 10,3%;
5. rulmenti si coliviile cu ace (8 260 mm) 9,4%;
6. rulmenti oscilanti (radiali) de 17 90 mm 2,5% .