DECIZIE Nr. 100*) din 25 octombrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 26 februarie 1996

*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 5 din 23 ianuarie 1996,
publicata la pag. 4.
Ioan Deleanu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, examinand exceptia de neconstitutionalitate a Decretului-lege
nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor din fondul locativ
de stat, invocata de Negru Ilie in Dosarul nr. 1.767/1995 al Judecatoriei
Medias, constata urmatoarele:
Judecatoria Medias, prin Incheierea nr. 1 din 17 mai 1995, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Decretului-lege nr. 24/1990, invocata de Negru Ilie.
Motivele formulate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a
Decretului-lege nr. 24/1990 privind sanctionarea ocuparii abuzive a locuintelor
din fondul locativ de stat privesc faptul ca, astfel cum rezulta din preambulul
acestuia, prevederile sale au fost adoptate in conditiile unei stari
exceptionale, ca urmare a evenimentelor din decembrie 1989. Astazi insa, dupa
aparitia Constitutiei, care exprima o stare de normalitate, de democratie efectiva,
de economie de piata, o lege exceptionala este in conflict cu insasi legea
fundamentala si, in consecinta, este neconstitutionala. Astfel cum rezulta din
motivele de apel formulate de inculpat, exceptia de neconstitutionalitate nu
are in vedere faptul ca Decretul-lege nr. 24/1990 ar fi o lege temporara,
argument care, de altfel, ar fi mai greu de sustinut fata de imprejurarea ca,
prin Decizia nr. 2.283/1993, Sectia penala a Curtii Supreme de Justitie a
stabilit ca acest act normativ nu are caracter temporar.
Judecatoria Medias nu isi exprima opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992. Acest fapt pare explicabil, intrucat sesizarea Curtii Constitutionale
nu este rezultatul initiativei instantei respective, ea fiind obligata la
aceasta prin Decizia penala nr. 100/1995 a Tribunalului Sibiu, care a admis
apelul inculpatului si, desfiintand sentinta pronuntata de judecatorie, a
trimis cauza, spre rejudecare, aceleiasi instante.
Opinia Tribunalului Sibiu asupra exceptiei de neconstitutionalitate este,
insa, cuprinsa in Decizia nr. 100/1995, in care se arata ca "Decretul-lege
nr. 24/1990 a fost adoptat in conditiile unei stari exceptionale, ca urmare a
evenimentelor din decembrie 1989... Se poate constata astfel ca apare o
situatie de conflict intre Constitutie, care este legea fundamentala, si
Decretul-lege nr. 24/1990, care este lege exceptionala adoptata intr-o perioada
de instabilitate politica si economica".
Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Decretului-lege nr. 24/1990,
Curtea Constitutionala a solicitat, potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si al
Guvernului.
In punctul sau de vedere, Senatul apreciaza ca "exceptia de
neconstitutionalitate este vadit neintemeiata, nefiind de competenta vreunei
alte autoritati nici legiferarea si nici considerarea ca abrogata a unei
reglementari legale, cata vreme nici o alta dispozitie legala nu justifica o
asemenea concluzie". Decretul-lege nr. 24/1990 este in vigoare si, ca
atare, trebuie aplicat de autoritatile competente. Potrivit regulii tempus
regit actum, din motive de neretroactivitate a legii, constitutionalitatea
textului invocat nu este supusa controlului Curtii Constitutionale.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca Decretul-lege nr. 24/1990
nu contravine prevederilor constitutionale, astfel ca nu se poate sustine
abrogarea lui implicita in conditiile art. 150 alin. (1) din Constitutie. Cat
priveste caracterul temporar al textului Decretului-lege nr. 24/1990, asupra
caruia s-a pronuntat, prin Decizia nr. 2.238 din 28 octombrie 1995, Sectia
penala a Curtii Supreme de Justitie, Guvernul considera ca aceasta este o
problema de aplicare a legii penale, de competenta exclusiva a instantelor
judecatoresti si care nu poate face obiectul controlului Curtii
Constitutionale. Pentru considerentele mentionate, Guvernul apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate invocata este nefondata.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza,
Decretul-lege nr. 24/1990, dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale
art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, retine:
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, competenta solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate apartine Curtii Constitutionale, deoarece aceasta
exceptie priveste un act normativ de nivelul legii, care, desi adoptat inainte
de intrarea in vigoare a Constitutiei, urmeaza a fi aplicat, spre a produce
efecte juridice, si in prezent, in noul regim constitutional.
Se constata ca nici din modul de formulare a exceptiei de neconstitutionalitate
si nici din motivarea ei nu rezulta si nici nu se poate deduce caror prevederi
constitutionale le contravin dispozitiile Decretului-lege nr. 24/1990.
Deoarece Constitutia, in textele sale, nu se refera la distinctia intre
legile cu caracter temporar si cele cu aplicare nelimitata in timp spre a le
reglementa diferit, atat unele, cat si celelalte sunt constitutionale.
Caracterul temporar al unei legi trebuie sa rezulte nemijlocit si indubitabil
din chiar legea respectiva, ca vointa a legiuitorului, fie prin precizarea
expresa a unui termen, fie din alte elemente existente in cuprinsul
reglementarii, care sa ingaduie a se stabili precis perioada de aplicare.
Desi Decretul-lege nr. 24/1990, care incrimineaza ca infractiune ocuparea
unei locuinte din fondul locativ de stat inainte de incheierea contractului de
inchiriere, a fost adoptat in conditiile evenimentelor din decembrie 1989, nu
are caracter temporar si nici caracter exceptional.
De altfel, inculpatul Negru Ilie, in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate, nu invoca un presupus caracter temporar al actului
normativ sus-mentionat.
Cat priveste sustinerea inculpatului ca Decretul-lege nr. 24/1990 ar avea
caracterul unei legi exceptionale, opinie preluata de Tribunalul Sibiu in
decizia sa, aceasta nu poate fi retinuta, deoarece, chiar daca ea s-ar admite,
problema incetarii aplicarii unei legi exceptionale nu poate fi rezolvata de
instanta judecatoreasca, in lipsa abrogarii exprese sau a existentei unui
termen care sa rezulte explicit din cuprinsul legii.
Pentru motivele aratate, avand in vedere dispozitiile Decretului-lege nr.
24/1990, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
Decretului-lege nr. 24/1990, invocata de Negru Ilie in Dosarul nr. 1.767/1995
al Judecatoriei Medias.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 25 octombrie 1995.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman