HOTARARE Nr.
13 din 19 martie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind realizarea de expertize fiscale la solicitarea instantelor
judecatoresti, organelor de cercetare penala, organelor fiscale sau a altor
parti interesate
ACT EMIS DE:
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 270 din 7 aprilie 2008
Având în vedere prevederile art. 3 lit. g) şi ale art.
11 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi
exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările
ulterioare,
Consiliul superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali, întrunit în şedinţa din 19 martie 2008,
hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind realizarea de
expertize fiscale la solicitarea instanţelor judecătoreşti, organelor de
cercetare penală, organelor fiscale sau a altor părţi interesate, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Direcţia de învăţământ şi Secretariatul
general vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
NORME
privind realizarea de expertize fiscale la
solicitarea instanţelor judecătoreşti, organelor de cercetare penală, organelor fiscale sau a altor părţi
interesate
Având în vedere prevederile art. 3 lit. g) şi ale art.
11 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi
exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul superior al Camerei Consultanţilor Fiscali
din România adoptă prezentele norme.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Sfera de cuprindere
Prezentele norme stabilesc cadrul profesional de efectuare a expertizei fiscale asupra obligaţiilor persoanelor
fizice şi juridice prevăzute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, a respectării legalităţii procedurilor
fiscale prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a
altor drepturi şi obligaţii privind impozitele, taxele şi contribuţiile ce fac
obiectul veniturilor la bugetul consolidat al statului.
2. Persoane autorizate
Expertizele fiscale pot fi efectuate numai de către
persoanele prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, de membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali înscrişi în Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală în categoria
membri activi.
Expertizele fiscale judiciare pot fi făcute doar de
către persoanele fizice consultanţi fiscali, iar cele extrajudiciare, şi de
către societăţile de consultanţă.
In sensul prezentelor norme, expert este
consultantul fiscal numit ca expert.
3. Clasificarea expertizelor fiscale
Expertizele fiscale se clasifică în:
- expertize fiscale judiciare;
- expertize fiscale extrajudiciare.
Expertizele fiscale judiciare constituie mijloace de probă în justiţie, având ca scop principal
atât stabilirea adevărului, cât şi soluţionarea justă a cauzelor aflate în faza
de cercetare sau de judecată.
Expertizele fiscale judiciare se referă la obligaţiile
ce fac obiectul veniturilor la bugetul consolidat al statului şi pentru alte
impozite şi taxe similare în relaţia cu alte ţări.
Aspectele procedurale ale expertizelor judiciare sunt
reglementate de Codul de procedură civilă, Codul de procedură penală, Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică
judiciară şi extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002.
Expertizele fiscale extrajudiciare sunt acele expertize solicitate unui consultant fiscal de către
orice persoană interesată în vederea stabilirii realităţii şi legalităţii obligaţiilor
de natură fiscală, respectiv debite şi accesorii.
Utilizatorii informaţiilor puse la dispoziţie de către
consultanţii fiscali, prin intermediul Raportului de expertiză fiscală
extrajudiciară, sunt: organele fiscale, operatorii economici, asociaţiile şi
alte persoane interesate, orice persoană fizică sau juridică.
După natura cauzelor în care se dispun, expertizele
judiciare se clasifică în:
- expertize fiscale dispuse în cauze civile; şi
- expertize fiscale dispuse în cauze penale.
4. Reglementarea expertizei
fiscale judiciare şi extrajudiciare
Expertizele fiscale presupun 3 aspecte reglementate:
- aspecte de drept material;
- aspecte de drept procesual;
- aspecte de conduită profesională. Reglementarea fondului se referă la
dreptul material în domeniul
fiscal la care se raportează expertiza fiscală (Codul fiscal, Codul de
procedură fiscală, alte reglementări fiscale, reglementări nefiscale care
includ şi dispoziţii de natură fiscală situate în afara Codului fiscal, acte
normative ce reglementează contribuţiile cu caracter social, convenţii de
evitare a dublei impuneri încheiate, acte normative de drept comunitar etc.).
Reglementarea procedurală. Aspectele procedurale
privind expertiza fiscală sunt reglementate în Codul de procedură civilă - art.
201-214, Codul de procedură penală - art. 116-125, Codul de procedură fiscală -
art. 55 şi în Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată prin Legea nr.
156/2002.
Procedura expertizei dispuse în
cauze de natură civilă este reglementată de Codul de procedură civilă, din care
prezentăm:
Codul de procedură civilă:
Art. 201.
Când pentru lămurirea unor împrejurări de fapt
instanţa consideră necesar să cunoască părerea unor specialişti, va numi, la
cererea părţilor ori din oficiu, unul sau trei experţi, stabilind prin
încheiere punctele asupra cărora ei urmează să se pronunţe şi termenul în care
trebuie să efectueze expertiza. Termenul va fi stabilit astfel încât depunerea
expertizei la instanţă să aibă loc conform dispoziţiilor art. 209.
Când este necesar, instanţa va solicita efectuarea
expertizei unui laborator sau unui institut de specialitate.
In domeniile strict specializate, în care nu există
experţi autorizaţi, din oficiu sau la cererea oricăreia dintre părţi
judecătorul poate solicita punctul de vedere al uneia sau mai multor
personalităţi ori specialişti din domeniul respectiv. Punctul de vedere va fi
prezentat în camera de consiliu sau în şedinţă publică, părţile fiind
îndreptăţite să pună şi ele întrebări.
Dispoziţiile referitoare la expertiză, cu excepţia
celor privind aducerea cu mandat, sancţionarea cu amendă şi obligarea la plata
de despăgubiri, sunt aplicabile în mod corespunzător în cazurile prevăzute la
alin. (2) şi (3).
La efectuarea
expertizei în condiţiile alin. (2) pot participa şi experţi desemnaţi de părţi,
dacă prin lege nu se dispune altfel.
Norme:
Principala necesitate a expertizelor fiscale judiciare
decurge din complexitatea şi diversitatea mişcărilor de valori,
particularităţilor acestora în diferitele sectoare de activitate.
Expertiza fiscală judiciară are ca obiect cercetarea
faptelor şi activităţilor economice şi stabilirea sarcinilor fiscale ce decurg
din acestea.
Astfel, când pentru lămurirea unor împrejurări de fapt
instanţa consideră necesar să cunoască părerea unor specialişti, va numi, la
cererea părţilor sau din oficiu, unul sau trei experţi, stabilind prin
încheiere de şedinţă punctele asupra cărora ei urmează să se pronunţe şi termenul în care trebuie
efectuată expertiza.
La efectuarea lucrărilor expertizei pot participa şi
experţi desemnaţi de părţi, cu încuviinţarea instanţei competente.
Codul de procedură civilă:
Art. 202.
Dacă părţile nu se învoiesc asupra numirii
experţilor, ei se vor numi de către instanţă, prin tragere la sorţi, în şedinţă
publică, de pe lista întocmită şi comunicată de către biroul local de
expertiză, cuprinzând persoanele înscrise în evidenţa celor autorizate,
potrivit legii, să efectueze expertize judiciare.
Incheierea de numire va stabili şi plata experţilor.
Norme:
Alegerea experţilor în vederea recomandării către
organele în drept se face ţinându-se cont de specializarea, competenţa şi
experienţa expertului în raport cu domeniul în care urmează să efectueze
expertiza.
Plata expertului sau experţilor
numiţi trebuie să fie remuneratorie. In situaţia în care expertul sau experţii
numiţi de instanţă să efectueze expertiza consideră onorariul stabilit ca
neremuneratoriu, ei sunt îndreptăţiţi să solicite instanţei mărirea acestuia.
In cazul lipsei de solicitudine
a instanţei cu privire la cererile experţilor, aceştia sunt îndreptăţiţi să
refuze efectuarea expertizei.
In cazul în care expertiza fiscală se face de către o
altă instanţă, numirea experţilor şi stabilirea plăţii ce li se cuvine se vor
putea lăsa în sarcina acelei instanţe.
Codul de procedură civilă:
Art. 204.
Experţii se pot recuza pentru aceleaşi motive ca şi
judecătorii.
Recuzarea trebuie să fie cerută în termen de 5 zile
de la numirea expertului, dacă motivul ei exista la această dată; în celelalte
cazuri termenul va curge de la data când s-a ivit motivul de recuzare.
Recuzările se judecă în şedinţă publică, cu citarea
părţilor şi a expertului.
Norme:
Recuzarea este dreptul
pe care îl au părţile implicate în proces de a cere, în cazuri determinate,
expertului sau experţilor să se retragă de la efectuarea expertizei. Experţii
pot fi recuzaţi pentru aceleaşi motive ca şi judecătorii.
Cazurile de recuzare a judecătorilor şi, implicit, a
experţilor sunt:
- când el, soţul său, ascendenţii ori descendenţii lor
au vreun interes în judecarea pricinii sau când este soţ, rudă sau afin până la
al IV-lea grad inclusiv cu vreuna dintre părţi;
- când el este soţ, rudă sau afin în linie directă ori
în linie colaterală, până la al IV-lea grad inclusiv, cu avocatul sau
mandatarul unei părţi sau dacă este căsătorit cu fratele ori cu sora soţului
uneia dintre aceste persoane;
- când soţul în viaţă şi nedespărţit este rudă sau
afin al uneia dintre părţi, până la al IV-lea grad inclusiv, sau dacă, fiind
încetat din viaţă ori despărţit, au rămas copii;
- dacă el, soţul sau rudele lor până la al IV-lea grad
inclusiv au o pricină asemănătoare cu aceea care se judecă sau dacă au o
judecată la instanţa unde una dintre părţi este judecător;
- dacă între aceleaşi persoane şi una dintre părţi a
fost o judecată penală în timp de 5 ani înaintea recuzării;
- dacă este tutore sau curator al uneia dintre părţi;
- dacă şi-a spus părerea cu privire la pricina ce se
judecă;
- dacă a primit de la una dintre părţi daruri sau
făgăduieli de daruri ori altfel de îndatoriri;
- dacă este vrăjmăşie între el, soţul sau una dintre
rudele sale până la al IV-lea grad inclusiv şi una dintre părţi, soţii sau
rudele acestora până la gradul al III-lea inclusiv.
Codul de procedură civilă:
Art. 205.
Dispoziţiile privitoare la citare, aducerea cu
mandat şi sancţionarea martorilor care lipsesc sunt deopotrivă aplicabile
experţilor.
Dacă expertul nu se înfăţişează, instanţa poate
dispune înlocuirea lui.
Norme:
Sarcina efectuării expertizei fiscale de către
consultanţii fiscali este obligatorie, neputând fi refuzată decât pentru motive
întemeiate.
Refuzul expertului de a primi lucrarea, nedepunerea în
termenul fixat sau refuzul de a da lămuririle cerute se sancţionează cu amendă
judiciară.
Codul de procedură
civilă:
Art. 207.
Dacă experţii pot să-şi dea de îndată părerea, vor
fi ascultaţi chiar în şedinţă, iar părerea lor se va trece într-un
proces-verbal, întocmit potrivit art. 198.
Codul de procedură civilă:
Art. 208.
Dacă pentru expertiză este nevoie de o lucrare la
faţa locului, ea nu poate fi făcută decât după citarea părţilor prin carte
poştală recomandată, cu dovadă de primire, arătând zilele şi orele când începe
şi continuă lucrarea. Dovada de primire va fi alăturată lucrării expertului.
Părţile sunt obligate
să dea expertului orice lămuriri în legătură cu obiectul lucrării.
Norme:
Consultantul fiscal poate efectua expertiza cu
convocarea în scris a părţilor, transmisă cu confirmare de primire, în orice
situaţie. Consultantul fiscal va analiza tot materialul documentar pus la
dispoziţie de părţi, dacă acesta are legătură cu cauza aflată în litigiu.
In egală măsură, părţile aflate în proces sunt obligate
să pună la dispoziţia consultantului fiscal, la solicitarea acestuia, toate
înscrisurile pe care le deţin în legătură cu cauza în litigiu.
Codul de procedură civilă:
Art. 209.
Expertul este dator să-şi depună lucrarea cu cel
puţin 5 zile înainte de termenul fixat pentru judecată.
Norme:
Termenul de efectuare a expertizei curge între data
numirii expertului/experţilor şi data fixată pentru
depunerea raportului de expertiză la dosarul cauzei, potrivit încheierii de
şedinţă comunicate, respectiv cu cel puţin 5 zile înaintea termenului de
judecată fixat.
Dacă termenul fixat iniţial pentru depunerea raportului
de expertiză fiscală este considerat de experţi neadecvat (prea scurt în raport
cu numărul şi complexitatea obiectivelor, cu perioada de desfăşurare a evenimentelor), ei sunt îndreptăţiţi să
solicite instanţei un termen adecvat, minim necesar pentru
efectuarea unei expertize fiscale de calitate.
Codul de procedură civilă:
Art. 210.
Când sunt mai mulţi experţi cu păreri deosebite
lucrarea trebuie să cuprindă părerea motivată a fiecăruia.
Norme:
In cazul în care pentru efectuarea expertizei fiscale judiciare au fost desemnaţi mai mulţi experţi, cu păreri
diferite, lucrarea trebuie să cuprindă opinia motivată a fiecăruia.
Opinia separată poate fi consemnată în cuprinsul
aceluiaşi raport sau într-o anexă la acesta.
Indiferent de modul de prezentare a opiniei, experţii desemnaţi pentru întocmirea raportului de
expertiză fiscală au obligaţia de a o fundamenta temeinic, cu indicarea
articolelor din actul normativ sau a actelor normative pe baza cărora au
formulat concluzii.
Opinia separată a experţilor parte, cuprinsă în
raportul de expertiză fiscală sau într-o anexă la acesta, nu poate fi
comunicată direct părţilor, ci va fi depusă la organul care a dispus efectuarea
expertizei.
Codul de procedură civilă:
Art. 211.
Experţii sunt datori să se înfăţişeze înaintea
instanţei spre a da lămuriri ori de câte ori li se va cere, caz în care au
dreptul la despăgubiri, ce se vor stabili prin încheiere executorie.
Norme:
Lămuririle suplimentare constau în explicaţii cerute
expertului asupra raportului de expertiză, referitoare la metodologia de
elaborare a raportului, la expresiile utilizate de către expert în conţinutul
raportului, metodele utilizate în timpul examinărilor, concluziile expertizei
etc.
Lămuririle suplimentare nu schimbă obiectul iniţial al
expertizei.
Codul de procedură civilă:
Art. 212.
Dacă instanţa nu este lămurită prin expertiza
făcută, poate dispune întregirea expertizei sau o nouă expertiză.
Expertiza contrarie va trebui cerută motivat la
primul termen după depunerea lucrării.
Norme:
Suplimentul de expertiză se
efectuează, la cererea organului care a dispus expertiza, de regulă, de acelaşi
expert care a participat la lucrările expertizei propriu-zise, dar pentru
efectuarea acestui supliment instanţa competentă poate desemna un alt expert.
Instanţa poate să dispună efectuarea unui supliment de
expertiză care urmăreşte obiective suplimentare atunci când expertul a omis să
răspundă, a dat răspunsuri incomplete ori dacă după efectuarea expertizei au
apărut împrejurări care pot determina modificarea opiniei iniţiale a expertului.
O altă expertiză poate fi încuviinţată de instanţă, la
cererea motivată a părţii nemulţumite sau din oficiu, şi se efectuează de un
alt expert decât cel care a întocmit raportul de expertiză iniţial. In cazul
expertizei contrare se numesc, de regulă, 3 experţi.
Codul de procedură civilă:
Art. 213.
Experţii care vor cere sau vor primi mai mult decât
plata statornicită se vor pedepsi pentru luare de mită.
La cererea experţilor, ţinându-se seama de lucrare,
instanţa le va putea mări plata cuvenită prin încheiere executorie dată cu
citarea părţilor.
Norme:
Raportul de expertiză fiscală însoţit de nota de
evaluare a onorariului, împreună cu decontul cheltuielilor de transport,
cazare, diurnă sau al altor cheltuieli necesare pentru efectuarea expertizei, va fi depus la organul care a dispus expertiza.
Onorariul definitiv în expertizele judiciare va fi
stabilit de organul care a dispus efectuarea expertizei, în funcţie de
complexitatea lucrării şi de volum.
Codul de procedură civilă:
Art. 214.
Dacă expertiza se face de o altă instanţă prin
delegaţie, numirea experţilor şi statornicirea plăţii ce li se cuvine se va
putea lăsa în sarcina acestei instanţe.
Procedura expertizei dispuse în cauze de natură penală
este reglementată de Codul de procedură penală, din care prezentăm:
Codul de procedură penală:
Ordonarea efectuării expertizei
Art. 116.
Când pentru lămurirea unor fapte sau împrejurări ale
cauzei, în vederea aflării adevărului, sunt necesare cunoştinţele unui expert,
organul de urmărire penală ori instanţa de judecată dispune, la cerere sau din
oficiu, efectuarea unei expertize.
Codul de procedură penală:
Art. 118.
Expertiza se efectuează potrivit dispoziţiilor din
prezentul cod, afară de cazul când prin lege se dispune altfel. Dispoziţiile
art. 113 se aplică în mod corespunzător.
Expertul este numit de organul de urmărire penală
sau de instanţa de judecată, cu excepţia expertizei prevăzute în art. 119 alin.
2.
Fiecare dintre părţi are dreptul să ceară ca un
expert recomandat de ea să participe la efectuarea
expertizei.
Codul de procedură penală:
Art. 120.
Organul de urmărire penală sau instanţa de judecată,
când dispune efectuarea unei expertize, fixează un termen la care sunt chemate
părţile, precum şi expertul, dacă acesta a fost desemnat de organul de urmărire
penală sau de instanţă.
La termenul fixat se aduce la cunoştinţă părţilor şi
expertului obiectul expertizei şi întrebările la care expertul trebuie să
răspundă şi li se pune în vedere că au dreptul să facă observaţii cu privire la
aceste întrebări şi că pot cere modificarea sau completarea lor.
Părţile mai sunt încunoştinţate că au dreptul să
ceară numirea şi a câte unui expert recomandat de fiecare dintre ele, care să
participe la efectuarea expertizei.
După examinarea obiecţiilor şi cererilor făcute de
părţi şi expert, organul de urmărire penală sau instanţa de judecată pune în
vedere expertului termenul în care urmează a fi efectuată expertiza,
încunoştinţându-l totodată dacă la efectuarea acesteia urmează să participe
părţile.
Norme:
In cauzele penale stabilirea obiectivelor se face în
două etape:
1. încuviinţarea probei, stabilirea obiectivelor de
principiu, numirea expertului, fixarea unui termen în care se citează părţile
şi expertul numit şi analiza sumară a dosarului de către
expert;
2. punerea în discuţia părţilor a obiectivelor de
principiu fixate în prima fază şi a expertului. In această etapă se va stabili
şi termenul în care expertul trebuie să efectueze expertiza şi se vor completa
obiectivele de principiu în raport cu cererile formulate de părţi şi de expert.
Codul de procedură penală:
Art. 121.
Expertul are dreptul să ia cunoştinţă de materialul
dosarului necesar pentru efectuarea expertizei. In cursul urmăririi penale
cercetarea dosarului se face cu încuviinţarea organului de urmărire.
Expertul poate cere lămuriri organului de urmărire
penală sau instanţei de judecată cu privire la anumite fapte ori împrejurări
ale cauzei.
Părţile, cu încuviinţarea şi în condiţiile stabilite
de organul de urmărire penală sau de instanţa de judecată, pot da expertului
explicaţiile necesare.
Codul de procedură penală:
Art. 122.
După efectuarea expertizei, expertul întocmeşte un
raport scris.
Când sunt mai mulţi experţi se întocmeşte un singur
raport de expertiză. Dacă sunt deosebiri de păreri, opiniile separate sunt
consemnate în cuprinsul raportului sau într-o anexă.
Raportul de expertiză se depune la organul de
urmărire penală sau la instanţa de judecată care a dispus efectuarea
expertizei.
Codul de procedură penală:
Art. 123.
Raportul de expertiză
cuprinde:
a) partea introductivă, în care se arată organul
de urmărire penală sau instanţa de judecată care a dispus efectuarea
expertizei, data când s-a dispus efectuarea acesteia, numele şi prenumele
expertului, data şi locul unde a fost efectuată, data întocmirii raportului de
expertiză, obiectul acesteia şi întrebările la care expertul urma să răspundă,
materialul pe baza căruia expertiza a fost efectuată şi dacă părţile care au
participat la aceasta au dat explicaţii în cursul expertizei;
b) descrierea în amănunt a operaţiilor de efectuare
a expertizei, obiecţiile sau explicaţiile părţilor, precum şi analiza acestor
obiecţii ori explicaţii în lumina celor constatate de expert;
c) concluziile, care cuprind răspunsurile la
întrebările puse şi părerea expertului asupra obiectului expertizei.
Codul de procedură penală:
Art. 124.
Când organul de urmărire penală sau instanţa de
judecată constată, la cerere sau din oficiu, că expertiza nu este completă,
dispune efectuarea unui supliment de expertiză fie de către acelaşi expert, fie
de către altul.
De asemenea, când se socoteşte necesar, se cer
expertului lămuriri suplimentare în scris ori se dispune chemarea lui spre a da explicaţii
verbale asupra raportului de expertiză. In acest caz, ascultarea expertului se
face potrivit dispoziţiilor privitoare la ascultarea martorilor.
Lămuririle suplimentare în scris pot fi cerute şi
serviciului medico-legal, laboratorului de expertiză criminalistică ori
institutului de specialitate care a efectuat expertiza.
Codul de procedură penală:
Art. 125.
Dacă organul de urmărire penală sau instanţa de
judecată are îndoieli cu privire la exactitatea concluziilor raportului de
expertiză, dispune efectuarea unei noi expertize.
Organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară
este prevăzută în Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată prin Legea nr.
156/2002, din care prezentăm o serie de reguli şi proceduri ce trebuie avute în
vedere de către consultanţii fiscali în efectuarea expertizelor fiscale:
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000
Reguli procedurale privind expertiza tehnică
judiciară
Art. 17. - Organul îndreptăţit să dispună efectuarea
expertizei tehnice judiciare numeşte expertul sau, după caz, specialistul,
indică în scris, prin încheiere sau prin ordonanţă, obiectul expertizei şi
întrebările la care trebuie să răspundă acesta, stabileşte data depunerii
raportului de expertiză, fixează onorariul provizoriu, avansul pentru
cheltuielile de deplasare, atunci când este cazul, şi comunică biroului local
pentru expertize judiciare tehnice şi contabile numele persoanei desemnate să
efectueze expertiza.
Art. 18. - Partea interesată are dreptul să solicite
ca pe lângă persoana numită în calitate de expert să mai participe la
efectuarea expertizei, pe cheltuiala sa, şi un expert sau un specialist,
nominalizat de ea, din categoria persoanelor prevăzute la art. 11-14.
Art. 19. - In cazul în care pentru efectuarea
expertizei dispuse expertul trebuie să se deplaseze în altă localitate decât
cea în care domiciliază, acesta are dreptul la rambursarea cheltuielilor de
transport, de cazare şi la plata diurnei potrivit dispoziţiilor care
reglementează aceste drepturi pentru salariaţii din instituţiile publice.
Art. 20. - Suma stabilită drept onorariu provizoriu
şi avansul pentru cheltuielile de deplasare, atunci când este cazul, se depun,
în termen de 5 zile de la numirea expertului, de partea la cererea căreia s-a
încuviinţat efectuarea expertizei, în contul special al biroului local pentru
expertize judiciare tehnice şi contabile, deschis
în acest scop.
Art. 21. - Raportul de expertiză cuprinde:
a) partea introductivă, în care se menţionează
organul care a dispus efectuarea expertizei, data la care s-a dispus efectuarea
acesteia, numele şi prenumele expertului sau ale specialistului, specialitatea
acestuia, data întocmirii raportului de expertiză, obiectul acesteia şi
întrebările la care expertul sau specialistul urmează să răspundă, materialul
pe baza căruia expertiza a fost efectuată şi dacă părţile care au participat la
aceasta au dat explicaţii în cursul expertizei;
b) descrierea operaţiunilor de efectuare a
expertizei, obiecţiile sau explicaţiile părţilor, precum şi analiza acestor
obiecţii ori explicaţii pe baza celor constatate de expert sau de specialist;
c) concluziile, care cuprind răspunsurile la întrebările puse şi părerea expertului sau a
specialistului asupra obiectului expertizei.
Art. 22. - Raportul de expertiză însoţit de nota de
evaluare a onorariului, împreună cu decontul cheltuielilor de transport,
cazare, diurnă sau al altor cheltuieli necesare pentru efectuarea expertizei,
dacă este cazul, se depun la biroul local pentru expertize judiciare tehnice şi
contabile, în vederea trimiterii la organul care a dispus efectuarea
expertizei.
Art. 23. - (1) Onorariul definitiv pentru expertiza tehnică judiciară se stabileşte de organul care a
dispus efectuarea expertizei, în funcţie de complexitatea lucrării, de volumul
de lucru depus şi de gradul profesional ori ştiinţific al expertului sau al
specialistului.
(2) Plata onorariului
şi decontarea altor cheltuieli, atunci când este cazul, cuvenite expertului sau
specialistului, se fac numai prin biroul local pentru expertize judiciare
tehnice şi contabile.
Art. 24. - (1) Dispoziţiile art. 15-23 se aplică şi
în cazul expertizei contabile judiciare.
(2) Expertizele contabile judiciare pot fi efectuate
numai de experţi contabili atestaţi în condiţiile legii.
Reglementarea profesională a activităţii de expertiză
fiscală este conţinută de Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali nr. 5/2007 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali şi de Hotărârea Consiliului
superior al Camerei Consultanţilor Fiscali nr. 3/2007 pentru aprobarea Codului
privind Conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei fiscale şi
prezentele norme profesionale.
Principiile de desfăşurare a activităţii de consultanţă
fiscală sunt:
Integritatea
Consultantul fiscal trebuie să
fie corect, cinstit şi incoruptibil în desfăşurarea activităţii de consultant
fiscal, fără a se implica în acţiuni care nu au un interes legitim.
Independenţa
Independenţa presupune exprimarea unei opinii fără a fi
afectată de influenţe care pot compromite raţionamentul profesional.
Evitarea evenimentelor şi circumstanţelor care sunt
atât de semnificative încât o terţă parte raţională şi informată, cunoscând
toate informaţiile relevante, inclusiv metodele de siguranţă aplicate, ar putea
concluziona că integritatea, obiectivitatea sau scepticismul profesional al
unui consultant fiscal au fost compromise.
Obiectivitate
Un consultant fiscal trebuie să fie corect şi nu
trebuie să îngăduie ca obiectivitatea să fie afectată de prejudecăţi, conflicte
de interese sau influenţe externe.
Activitatea consultantului fiscal trebuie să se bazeze
pe obiectivitate neafectată de alte interese, de orice natură.
Confidenţialitate
Consultantul fiscal este obligat să păstreze secretul
în legătură cu informaţiile, faptele şi documentele probante despre care ia
cunoştinţă şi pe care le deţine ca urmare a exercitării atribuţiilor de consultanţă fiscală,
fiindu-i interzisă cu desăvârşire utilizarea acestora în interesul propriu ori
în interesul unui terţ. Consultantul fiscal trebuie să respecte
confidenţialitatea informaţiilor dobândite pe parcursul derulării serviciilor
profesionale şi nu trebuie să folosească sau să dezvăluie nicio astfel de
informaţie fără o autorizare corespunzătoare şi punctuală, cu excepţia
situaţiilor în care există un drept sau o obligaţie legală ori profesională
care impune dezvăluirea acelor informaţii.
Competenţa profesională
Competenţa profesională constă în ansamblul
abilităţilor şi capacităţilor necesare pentru a analiza şi rezolva, în
concordanţă cu dispoziţiile legale în materie, problemele fiscale care îi sunt
încredinţate, făcând o evaluare estimativă a eventualelor riscuri juridice şi
fiscale generate de soluţiile adoptate.
Competenţa profesională reprezintă capacitatea
consultantului fiscal de a acorda, în baza unor cunoştinţe temeinice, teoretice
şi practice privind legislaţia fiscală servicii profesionale privind asistenţa
pe probleme fiscale, instruire şi perfecţionare în domeniul fiscal şi
reprezentare în faţa autorităţilor fiscale şi
judiciare.
Neutralitatea
In scopul îndeplinirii activităţii de consultanţă fiscală
în mod imparţial, consultantul fiscal trebuie să acţioneze echidistant şi
independent faţă de orice influenţe de natură politică, rasială, de
naţionalitate etc.
Atitudinea în profesie
Consultantul fiscal, în desfăşurarea activităţii,
trebuie să fie conştient că prin serviciile sale are o responsabilitate atât
faţă de client, cât şi în ceea ce priveşte aplicarea dispoziţiilor legale şi,
ca urmare, nu va putea să îşi asume în exercitarea profesiei riscuri ce pot
aduce atingere imaginii proprii, profesiei, Camerei Consultanţilor Fiscali şi
clienţilor sau care pot antrena răspunderea sa materială, contravenţională sau
penală.
CAPITOLUL II
Efectuarea expertizei fiscale
1. Acceptarea expertizei fiscale judiciare
Expertizele fiscale judiciare pot fi dispuse numai de
organele îndreptăţite de lege pentru administrarea probei cu expertiză.
Expertizele fiscale dispuse de instanţele civile sunt
consemnate în încheierea de şedinţă din care rezultă:
- numele expertului/experţilor;
- obiectivele (întrebările) la care trebuie să răspundă
expertul sau experţii numiţi, formulate de instanţă;
- termenul până la care se va efectua expertiza;
- onorariul expertului sau al experţilor numiţi pentru efectuarea expertizei.
Expertizele fiscale dispuse în cauze penale se
efectuează potrivit Codului de procedură penală în condiţiile procedurale şi
legale specifice.
Când efectuarea expertizei fiscale judiciare este
supusă altor reglementări procedurale speciale, consultantul fiscal numit în
calitate de expert se va conforma acelor reglementări procedurale privind
dispunerea expertizelor şi numirea experţilor.
Solicitarea adresată consultantului fiscal cu privire
la efectuarea unei expertize judiciare nu poate fi refuzată decât din motive temeinice.
In acceptarea efectuării unei expertize fiscale,
consultanţii fiscali trebuie să ţină cont de posibilitatea de a-şi îndeplini
misiunea, în condiţiile respectării regulilor de independenţă, competenţă şi
incompatibilitate.
Calitatea de expert este, potrivit legii, incompatibilă
cu aceea de martor în aceeaşi cauză, calitatea de martor având întâietate.
Consultantul fiscal care se află într-o situaţie de
incompatibilitate este obligat să se abţină de la lucrările expertizei; în
acest sens acesta va declara preşedintelui instanţei de judecată sau
procurorului care supraveghează cercetarea motivul abţinerii sale.
In situaţia în care consultantul fiscal nu face
declaraţia de abţinere de la lucrările expertizei, acesta poate fi recuzat de
către părţi, în cursul urmăririi penale sau a judecăţii cauzei.
2. Programarea lucrărilor
In cadrul acestei etape este necesară elaborarea unui
program de lucru, avându-se în vedere angajarea unor termene fixe la care
raportul va fi predat solicitanţilor.
Programul de lucru pentru efectuarea expertizei fiscale
trebuie să cuprindă un buget de timp care va sta la baza întocmirii notei de
evaluare pe baza căreia se va stabili onorariul.
Elaborarea programului de lucru este la latitudinea fiecărui consultant fiscal.
Programul de lucru face parte din dosarul de lucru al
consultantului fiscal. In cazul expertizelor fiscale judiciare consultanţii
fiscali nu pot delega efectuarea lucrărilor pentru care au fost numiţi prin
actul procedural (încheiere de şedinţă sau ordonanţă), fiind obligaţi să îşi
îndeplinească mandatul în mod personal.
In cazul expertizelor fiscale extrajudiciare
consultantul fiscal poate delega executarea unor lucrări diverşilor
colaboratori, fără a fi exonerat de răspunderea finală ce îi revine asupra
conţinutului şi calităţii raportului de expertiză fiscală.
3. Documentarea
expertizei fiscale judiciare şi extrajudiciare.
Materialul documentar pe care trebuie să îl studieze
consultantul fiscal cuprinde, orientativ:
- documentele de la dosarul cauzei;
- actele normative care reglementează cauza aflată în
soluţionare la instanţa care a dispus expertiza;
- în materia actelor normative de drept comunitar şi
variantele originale ale acestor directive şi regulamente etc.;
- jurisprudenţa Curţii de
Justiţie Europene;
- doctrina şi jurisprudenţa română şi străină
relevantă;
- documentele justificative şi orice alte probe aflate
în posesia părţilor sau a terţilor implicate în proces ori a terţelor persoane;
- orice acte de control/verificare
întocmite de către organe abilitate;
- rapoarte de expertiză efectuate în cauză;
- orice alte documente necesare în fundamentarea şi
întocmirea raportului de expertiză, solicitate de fiecare consultant fiscal în
raport cu necesitatea lămuririi unor aspecte legate de faptele şi împrejurările
cauzei.
In cazul expertizelor fiscale judiciare dispuse în
cadrul dosarelor penale, materialul documentar analizat este cel de la dosarul
cauzei, orice explicaţii suplimentare solicitate de către consultanţi putând fi
obţinute numai cu încuviinţarea organelor de urmărire penală sau a instanţei de
judecată.
Materialul documentar nu poate fi ridicat de către
consultantul fiscal din dosarul cauzei.
Dacă obiectivele la care trebuie să răspundă
consultantul fiscal nu sunt clar stabilite, acesta poate să solicite fie
reformularea acestora, fie detalierea lor până la primul termen ulterior
desemnării sale.
In fundamentarea concluziilor şi pentru motivarea
opiniilor, consultantul fiscal este abilitat să ceară părţilor interesate în expertiză
explicaţii suplimentare.
Consultantul fiscal va investiga acurateţea şi
integralitatea datelor furnizate de părţi, eventualele neconcordanţe ale
acestora cu realitatea şi va face precizări în cadrul raportului de expertiză
cu privire la acestea.
In situaţia în care consultantul fiscal va considera
necesar pentru fundamentarea opiniei va lua măsuri de extindere a
investigaţiilor, de solicitare a altor materiale documentare, situaţie pe care
o va prezenta celor în drept, cu solicitarea unui nou termen de depunere a
raportului de expertiză.
Materialul documentar nu trebuie prezentat în copie ca
anexă la raportul de expertiză, dar trebuie păstrat la dosarul de lucru al
acesteia, în vederea susţinerii opiniei în faţa organelor în drept şi, după
caz, controlului de calitate efectuat de Direcţia de monitorizare, control şi
competenţă profesională a Camerei Consultanţilor Fiscali.
Consultantul fiscal are obligaţia întocmirii unui dosar
de lucru pentru fiecare expertiză fiscală la care a participat.
Dosarul de lucru al consultantului fiscal va trebui să
cuprindă, după caz:
a) încheierea de şedinţă a instanţei, ordonanţa
organelor de cercetare penală sau contractul pentru efectuarea expertizelor
fiscale extrajudiciare;
b) raportul de expertiză fiscală, care reprezintă
îndeplinirea obligaţiei pentru care a fost numit de către organele în drept sau
solicitat, în cazul expertizei fiscale extrajudiciare;
c) corespondenţa, răspunsurile la întrebările
suplimentare sau suplimentele de expertiză fiscală, solicitate de organele în
drept, care au dispus expertiza;
d) eventualele note personale ale consultanţilor
fiscali, necesare pentru redactarea raportului de expertiză, pentru
fundamentarea bugetului de timp şi pentru decontarea lucrării de către beneficiari;
e) programul de lucru, nota de evaluare a
onorariului, documentele privind decontarea lucrării.
Este necesar ca fiecare consultant fiscal să deţină un
registru al dosarelor întocmite pentru fiecare expertiză fiscală, pentru a fi
identificate mai uşor, inclusiv în cazul unui control privind auditul de
calitate al cabinetelor şi societăţilor de consultanţă fiscală efectuat de
către Direcţia de monitorizare, control şi competenţă profesională a Camerei
Consultanţilor Fiscali.
4. Examinarea materialului documentar
In această etapă de lucru intervine raţionamentul
profesional al consultantului fiscal în formularea opiniei şi elaborarea
răspunsului la obiectivele expertizei.
Materialul documentar existent trebuie analizat în
totalitate, coroborat cu actele normative care
reglementează fiecare situaţie supusă analizei.
Din punct de vedere procedural expertiza presupune:
a) examinarea materialului documentar aflat la dosarul
cauzei:
Această activitate se va desfăşura la sediul organului
care a dispus expertiza.
Materialul documentar aflat la dosarul cauzei poate fi
insuficient, situaţie în care consultantul fiscal poate să solicite, motivat,
organului în drept completarea acestuia.
Dacă la dosarul cauzei se află înscrisuri considerate
semnificative în fundamentarea opiniei, consultantul fiscal poate solicita, în
scris şi motivat, instanţei eliberarea de copii ale acestor documente;
b) examinarea documentelor, a oricăror înscrisuri sau
altor probe aflate în posesia părţilor sau a terţelor persoane:
Atunci când pentru a răspunde
obiectivelor fixate consultantul fiscal apreciază că materialul documentar
aflat la dosarul cauzei nu este suficient, acesta va examina toate
înscrisurile, evidenţele, documentele justificative şi orice alte probe
necesare în stabilirea adevărului, aflate în posesia părţilor sau a terţelor
persoane.
Pentru expertiza la faţa locului consultantul fiscal
este dator să comunice părţilor aflate în proces data la care încep lucrările
expertizei fiscale.
Comunicarea se va face în scris şi se va trimite
părţilor prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, confirmare care
va fi ataşată raportului de expertiză.
Această procedură de citare a părţilor este o garanţie
a dreptului de apărare al acestora.
Cerinţa legală de citare a părţilor nu este considerată
satisfăcută dacă aceasta nu s-a produs într-un termen de 5-7 zile înaintea
începerii lucrărilor, în care părţile să ia cunoştinţă de data şi locul
convocării.
Expertiza fiscală efectuată fără citarea părţilor este
considerată nulă. Nulitatea ce decurge din necitarea părţilor poate fi invocată
de partea afectată la primul termen după depunerea raportului de expertiză, în
apel sau în recurs.
Consecinţa anulării raportului de expertiză fiscală
este refacerea expertizei cu citarea părţilor.
Consultantul fiscal va analiza
realitatea economică şi legalitatea actelor puse la dispoziţie de părţi,
valoarea lor formală şi de fond, în vederea constatării capacităţii acestora de
a contribui la determinarea cât mai exactă a drepturilor şi obligaţiilor care fac obiectul dosarului în care s-a dispus efectuarea expertizei
fiscale.
Dacă obiectivele la care trebuie să răspundă expertiza
vizează constatările consemnate în acte de control fiscal sau de altă natură,
efectuate de organele abilitate, consultantul fiscal trebuie să examineze
actele respective cel puţin sub aspectul conţinutului şi întinderii
controlului, dar şi al modului de stabilire a răspunderilor persoanelor
implicate.
In situaţia în care în cauză s-au efectuat mai multe
acţiuni de control având acelaşi obiect, la care s-au formulat concluzii
diferite, consultantul fiscal va analiza fiecare act de control pentru a arăta,
în măsura în care se poate stabili, care au fost cauzele care au condus la
concluzii diferite şi poziţia sa faţă de aceste concluzii.
Dacă în demersul său consultantul fiscal ajunge la
concluzii fundamentate diferite de cele ale organului de control, este abilitat
să ia contact cu acesta pentru a-şi elucida toate aspectele pe care le implică
efectuarea unei lucrări de calitate.
Atunci când, în aceeaşi cauză,
există expertize fiscale anterioare, consultantul fiscal va analiza dacă
acestea au respectat normele legale în vigoare, dacă au fost efectuate
constatări în concordanţă cu prevederile legale în materie sau dacă au fost
delimitate just perioadele în care s-au desfăşurat faptele şi răspunderile
persoanelor implicate. Consultantul fiscal nu poate face aprecieri asupra
activităţii altor colegi şi nu îşi va fundamenta opinia în funcţie de opiniile
formulate anterior;
c) analiza explicaţiilor
părţilor sau ale martorilor: Această analiză are menirea de a stabili
coerenţa şi concordanţa
explicaţiilor părţilor sau terţilor, date consultantului fiscal pe perioada
efectuării expertizei.
Părţile sunt obligate să dea consultantului fiscal
orice lămuriri în legătură cu obiectul lucrării.
Impiedicarea expertului de a efectua lucrările dispuse
de instanţă poate fi înlăturată prin mijloace procedurale, cum ar fi:
dispunerea prin încheiere de şedinţă ca părţile să permită accesul
consultantului fiscal şi să îşi dea tot concursul în efectuarea lucrărilor,
solicitarea concursului autorităţilor publice locale sau chiar participarea
completului la efectuarea expertizei.
In ipoteza în care părţile fac declaraţii proprii în
vederea clarificării situaţiilor cuprinse în obiectivele expertizei,
consultantul fiscal face în conţinutul raportului menţiuni cu privire la aceste
declaraţii, dar nu îşi fundamentează opinia potrivit acestora decât în măsura
în care sunt susţinute de documente justificative, alte mijloace de probă şi de
acte normative ce reglementează domeniul expertizat sau se coroborează cu alte
indicii;
d) formularea opiniei consultantului fiscal:
Expertiza fiscală, indiferent
dacă intră în sfera de interes a procedurilor judiciare sau serveşte ca mijloc
de consultanţă în luarea unor decizii de către utilizatorii ei, reprezintă
activitatea specializată pe care o desfăşoară un profesionist pentru
clarificarea unor aspecte de natură fiscală care i-au fost solicitate
consultantului fiscal.
Concluziile consultantului fiscal nu sunt obligatorii
pentru organele judiciare.
Opiniile şi concluziile consultantului fiscal trebuie
întotdeauna formulate cu precizarea temeiului legal pe care acestea se bazează.
Totodată, concluziile consultantului fiscal vor fi
coroborate şi cu celelalte probe administrate în dosarul cauzei.
5. Redactarea raportului de
expertiză
Lucrările şi concluziile expertizei se consemnează
într-un raport scris, care trebuie să cuprindă următoarele capitole:
I. Introducere
II. Desfăşurarea expertizei fiscale
III. Concluzii
I. Introducere
Acest capitol trebuie să cuprindă câte un paragraf
separat, din care să rezulte următoarele informaţii:
• identificarea consultanţilor fiscali autorizaţi în
efectuarea expertizei fiscale, care va cuprinde:
- numele şi prenumele consultantului/consultanţilor
fiscal/fiscali;
- domiciliul acestuia/acestora;
- numărul carnetului de consultant fiscal şi poziţia
din Tabelul Camerei Consultanţilor Fiscali;
• identificarea organului care a dispus efectuarea
expertizei sau a clientului care a solicitat efectuarea expertizei.
In acest paragraf se menţionează:
a) în cazul expertizelor fiscale judiciare - actul prin
care s-a dispus numirea consultantului/consultanţilor fiscal/fiscali, respectiv
încheierea de şedinţă a instanţei sau ordonanţa organelor de cercetare penală,
ce conţine data acestuia, denumirea şi calitatea procesuală a părţilor,
domiciliul sau sediul social al acestora, numărul şi anul dosarului şi natura
acestuia (civil sau penal);
b) în cazul expertizelor fiscale
extrajudiciare - denumirea/numele clientului, domiciliul sau sediul social al
acestuia, numărul şi data contractului în baza căruia se efectuează expertiza
fiscală;
• identificarea împrejurărilor şi circumstanţelor în
care a luat naştere litigiul în care s-a dispus efectuarea expertizei fiscale
sau contextul în care a fost contractată expertiza;
• identificarea obiectivului/obiectivelor expertizei
fiscale;
In cazul expertizelor fiscale judiciare obiectivele se
preiau aşa cum au fost dispuse de organul judiciar. In cazul expertizelor
fiscale extrajudiciare obiectivele sunt cele prevăzute în contract;
• perioada şi locul de desfăşurare a expertizei;
• materialul documentar şi probatoriu care a stat la
baza întocmirii raportului de expertiză;
• identificarea datei până la
care trebuie depus raportul de expertiză fiscală şi eventualele prelungiri faţă
de termenul iniţial;
• menţionarea expertizelor fiscale care s-au mai
efectuat şi dacă au avut aceleaşi obiective, dacă s-au analizat lucrările altor
experţi (fiscali, contabili, tehnici etc.).
II. Desfăşurarea expertizei fiscale
Raportul de expertiză fiscală trebuie să trateze
distinct fiecare obiectiv al expertizei fiscale, în care se va realiza o
prezentare detaliată atât a materialului probator şi a raţionamentelor
utilizate de consultantul fiscal, a surselor de informaţii, cât şi a
eventualelor obiecţii, explicaţii sau declaraţii ale părţilor.
Pentru fiecare obiectiv consultantul fiscal va încheia
cu un paragraf distinct, în care va prezenta răspunsul său motivat şi
fundamentat, bazat pe acte şi fapte, şi cu descrierea detaliată a
reglementărilor legale aplicabile.
Răspunsul consultantului fiscal trebuie să fie redactat
într-o manieră sistematizată, precisă şi obiectivă, fără a se face aprecieri cu
privire la calitatea documentelor expertizate, a altor expertize fiscale
efectuate în cauză sau a actelor de control şi nici la încadrarea juridică a
faptelor.
Dacă răspunsul la obiectivul solicitat necesită calcule
economice, acestea pot fi prezentate fie în conţinutul acestui capitol, fie
separat, în anexe, parte integrantă a raportului.
Consultantului fiscal îi este interzisă formularea de
aprecieri în afara obiectivelor expertizei.
In formularea răspunsului la obiectivele expertizei
consultantul fiscal trebuie să fie suficient de explicit, să utilizeze un
limbaj accesibil, aşa încât să nu fie necesare lămuriri suplimentare pentru
niciuna dintre părţi ori pentru organele judiciare care au dispus expertiza.
III. Concluzii
Raportul de expertiză fiscală trebuie să cuprindă câte
un paragraf distinct cu concluzii la fiecare obiectiv, astfel cum au fost
formulate în capitolul precedent.
Nu pot fi prezentate concluzii diferite de cele
formulate în cap. II sau exprimate de aşa manieră încât să creeze confuzie
între datele menţionate în cele două capitole.
Raportul de expertiză fiscală se semnează şi se
parafează de autorul său pe fiecare pagină, inclusiv anexele.
Dacă la lucrările expertizei fiscale au participat mai
mulţi consultanţi fiscali care au opinii diferite, atunci fiecare dintre
aceştia îşi va prezenta opinia separat, fie în conţinutul raportului de
expertiză fiscală (paragraf distinct la fiecare obiectiv), fie printr-o anexă
la raportul de expertiză fiscală.
6. Obiecţiunile la raportul
de expertiză
In situaţia în care există
neînţelegeri, omisiuni ori interpretări ale concluziilor consultantului fiscal,
formulate prin raportul de expertiză fiscală, părţile pot face obiecţii la
raportul de expertiză fiscală.
In acest caz, consultantul fiscal este obligat să răspundă obiecţiilor formulate, cu reluarea fundamentării
răspunsurilor prezentate în cuprinsul raportului de expertiză fiscală, cu explicaţii suplimentare sau detalierea
acestora, până la termenul stabilit pentru aceasta.
In situaţia în care obiecţiile formulate sunt în afara
obiectivelor încuviinţate la întocmirea raportului de expertiză, consultantul
fiscal va explica acest lucru în răspunsul la obiecţii.
Răspunsul la obiecţii se păstrează împreună cu raportul
de expertiză la dosarul de lucru al consultantului fiscal, acesta fiind supus
controlului calităţii efectuat de Direcţia de monitorizare, control şi
competenţă profesională a Camerei Consultanţilor Fiscali.
Răspunsul la obiecţii va fi prezentat cu respectarea
aceloraşi proceduri ca şi în cazul Raportului de expertiză fiscală iniţial.
7. Suplimentul la raportul
de expertiză
Când părţile implicate ori organul judiciar competent
consideră că raportul de expertiză nu clarifică în totalitate aspectele aflate
în litigiu, pot solicita supliment de expertiză fiscală, cu
prezentarea/precizarea noilor obiective.
Suplimentul de expertiză poate fi efectuat de acelaşi
expert sau de altul, numit sau ales pentru aceasta.
Efectuarea expertizei suplimentare se supune aceloraşi
reguli ca şi expertiza fiscală iniţială.
8. Lămuriri suplimentare
Lămuririle suplimentare constau în explicaţii cerute
consultantului fiscal asupra raportului de expertiză, referitoare la
metodologia de elaborare a raportului, expresiile utilizate de către acesta în
conţinutul raportului, metodele utilizate în timpul examinărilor etc.
Lămuririle suplimentare nu schimbă obiectul iniţial al
expertizei.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
In exercitarea profesiei lor, consultanţii fiscali
trebuie să fie independenţi faţă de părţile interesate în expertiză, să îşi
desfăşoare activitatea în condiţii de integritate şi obiectivitate.
Ca membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali, toţi
consultanţii fiscali se vor supune regulilor privind programul de pregătire
profesională continuă în vederea asigurării unui grad ridicat de pregătire şi
competenţă profesională.
In cazul expertizelor fiscale judiciare, raportul de
expertiză are caracter de probă ştiinţifică şi, ca urmare, va trebui să asigure
o documentare şi o fundamentare ştiinţifice.
Consultanţii fiscali au obligaţia să respecte secretul
şi caracterul confidenţial al informaţiilor la care au avut acces, în cadrul
contactelor lor cu părţile implicate în actul de justiţie sau, după caz, în
cazul contractelor de consultanţă în proceduri extrajudiciare.
Expertizele fiscale trebuie
efectuate în mod responsabil. In cazul celor extrajudiciare este obligatorie
realizarea lor numai pe bază de contract încheiat între consultant şi client.
In legătură cu termenul în care se solicită efectuarea
expertizei fiscale, precum şi cu onorariul stabilit de către instanţă, în cazul
în care sunt insuficiente, consultanţii fiscali sunt îndreptăţiţi să solicite
majorarea lor la un nivel la care să nu fie afectată calitatea expertizei
fiscale. In cazul expertizelor judiciare majorarea onorariilor se face de către
organul în drept care a dispus efectuarea expertizei fiscale, pe baza
decontului depus de către consultantul fiscal. In cazul expertizelor fiscale
extrajudiciare majorarea onorariului se face prin act adiţional la contractul
iniţial.
Nerespectarea de către consultanţii fiscali a normelor
şi procedurilor privind efectuarea expertizei fiscale constituie abatere
disciplinară şi atrage aplicarea sancţiunilor prevăzute de Codul privind
conduita etică şi profesională în domeniul consultantei
fiscale.