HOTARARE Nr.
13 din 23 august 2006
pentru aprobarea Normei nr.
1/2006 privind autorizarea de constituire a societatii de pensii
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 766 din 8 septembrie 2006
In baza prevederilor art. 3 alin. (1), ale art. 16,
art. 21 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 3-9 şi ale art. 125
din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 23 august 2006,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr.
1/2006 privind autorizarea de constituire a societăţii de pensii, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Norma menţionată la art. 1 intră în vigoare
la data publicării acesteia şi a prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi va fi
publicată şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor
urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 1/2006
privind autorizarea de constituire a societăţii de pensii
Având în vedere prevederile art. 3-9 din Legea nr.
204/2006 privind pensiile facultative,
pentru a deveni administrator al unui fond de pensii
facultative, o entitate trebuie să obţină: autorizaţia de constituire ca societate de pensii, după
caz, autorizaţia de administrare a unui fond de pensii facultative, autorizaţia prospectului schemei de pensii, precum şi
autorizaţia fondului de pensii facultative,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, art. 23 lit. a)
şi f) şi ale art. 24 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura,
condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie prezentate Comisiei în
procesul de autorizare a constituirii societăţii de pensii.
Art. 2. - Pot administra fonduri de pensii facultative
societăţile de pensii, precum şi societăţile de administrare a investiţiilor şi
societăţile de asigurare care sunt înfiinţate şi autorizate potrivit
legislaţiei care reglementează domeniul lor de activitate şi care sunt
autorizate de Comisie în acest scop.
Art. 3. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, denumită în continuare Lege.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) act constitutiv - contractul
şi statutul ori înscrisul unic purtând această denumire, în baza căruia se
constituie sau s-a constituit, după caz, societatea de pensii, societatea de
administrare a investiţiilor ori societatea de asigurare;
b) situaţii financiare - bilanţul, contul de profit şi pierdere, situaţia modificărilor
capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politici contabile,
note explicative şi raportul de gestiune;
c) conducători - persoanele care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărârii organelor
statutare ale unei societăţi, sunt împuternicite să conducă şi să coordoneze activitatea curentă a acesteia şi sunt
învestite cu competenţa de a angaja răspunderea societăţii. In această
categorie nu se includ persoanele care asigură conducerea nemijlocită a
sediilor secundare. In cazul sediilor secundare ale unei societăţi, persoană
juridică străină, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României,
conducătorii sunt persoanele împuternicite de societatea-mamă, persoană
juridică străină, să conducă activitatea sediului secundar şi să angajeze
legal, în România, persoana juridică străină;
d) grup - ansamblu de
societăţi comerciale compus dintr-o societate-mamă, filialele sale şi entităţi
în care societatea-mamă sau filialele sale deţin o participare, precum şi
societăţile comerciale legate una de alta printr-o relaţie care face necesară
consolidarea conturilor şi consolidarea raportului
anual.
CAPITOLUL II
Autorizarea de constituire a societăţii de pensii
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 4. - Societatea de pensii, persoană juridică
română, poate administra fonduri de pensii facultative numai în baza
autorizaţiei de constituire şi a autorizaţiei de administrare, emise de
Comisie.
Art. 5. - Pentru eliberarea deciziei de autorizare de
constituire a societăţii de pensii, Comisia analizează cererea şi documentaţia
depuse de către fondatori sau de reprezentanţii lor legali şi verifică dacă
sunt îndeplinite, cumulativ, condiţiile prevăzute în prezenta normă.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii generale
Art. 6. - Societatea de pensii trebuie să
îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii generale:
a) să se constituie sub forma unei societăţi pe
acţiuni;
b) să aibă ca obiect unic de activitate colectarea,
administrarea, investirea activelor fondurilor de pensii facultative şi,
opţional, furnizarea pensiilor private;
c) denumirea societăţii de pensii să conţină
obligatoriu sintagma „societate de administrare a fondurilor de pensii
facultative" şi să nu conţină elemente de natură să inducă în eroare participanţii,
potenţialii participanţi sau alte persoane;
d) capitalul social este reprezentat prin acţiuni
emise de societatea de pensii, care sunt nominative, nu pot fi transformate în
acţiuni la purtător, nu pot fi acţiuni preferenţiale şi pot fi denominate;
e) actul constitutiv al societăţii de pensii trebuie
să prevadă că acţionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte
privilegii şi că este interzisă limitarea drepturilor sau impunerea de
obligaţii suplimentare;
f) participaţiile mai mici de 1% să nu reprezinte,
cumulat, mai mult de 10% din capitalul social;
g) să aibă un consiliu de administraţie alcătuit
dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3 persoane;
h) fondatorii să facă dovada vărsării integrale şi în
formă bănească a capitalului social, care trebuie să îndeplinească condiţiile
prevăzute de Lege şi de normele emise în aplicarea acesteia;
i) dovada plăţii taxei de
autorizare de constituire ca societate de pensii.
SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii privind fondatorii
Art. 7. - (1) La evaluarea fondatorilor se va urmări ca
aceştia să dispună de o situaţie financiară care să le permită onorarea
obligaţiilor lor patrimoniale şi participarea la capitalul social al societăţii
de pensii.
(2) Persoanele juridice care au calitatea de fondator
trebuie să fi înregistrat, potrivit ultimei situaţii financiare şi, după caz,
ultimei balanţe de verificare, capital propriu pozitiv.
(3) Persoanele juridice care au calitatea de fondator
trebuie să fi funcţionat minimum 3 ani, cu excepţia celor rezultate în urma
fuziunii sau divizării unei alte persoane juridice care, înainte de fuziune sau
divizare, a funcţionat minimum 3 ani.
(4) Nu pot participa ca fondator la capitalul social
al unei societăţi de pensii persoanele juridice ori alte entităţi înregistrate
în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii
care nu instituie obligativitatea organizării şi ţinerii contabilităţii şi/sau publicării situaţiilor
financiare, ţinerii registrelor comerciale şi/sau care permit păstrarea
anonimatului în ceea ce priveşte identitatea acţionarilor/asociaţilor şi a
administratorilor.
(5) Organismele de plasament
colectiv fără personalitate juridică, asociaţiile, fundaţiile, ligile,
sindicatele ori alte forme de asociere sindicală, patronatele şi orice alte
forme de asociere similare nu pot participa ca fondator la capitalul social al
unei societăţi de pensii.
(6) Organismele de plasament colectiv cu
personalitate juridică pot participa ca fondator în limita a maximum 5% din
capitalul social al unei societăţi de pensii.
Art. 8. - Persoanele juridice care au calitatea de
fondator trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a) să nu fie în procedură de reorganizare judiciară
sau faliment;
b) să nu aibă datorii către bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale.
Art. 9. - Persoanele fizice
care au calitatea de fondator trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele
condiţii:
a) nu au contribuit, direct sau indirect, la
falimentul unor persoane juridice şi nu au fost implicaţi în niciun fel de
scandaluri financiare;
b) să dispună de venituri personale, neafectate
îndeplinirii obligaţiilor lor patrimoniale, care, prin nivelul lor anual, să
justifice, în mod corespunzător, provenienţa fondurilor destinate participaţiei
la capitalul social al societăţii de pensii şi care să aibă caracter de continuitate;
c) fondurile destinate participaţiei la capitalul
social al societăţii de pensii să nu aibă ca surse venituri obţinute din
activităţi desfăşurate în statele sau jurisdicţiile prevăzute la art. 7 alin.
(4) din prezenta normă;
d) să nu fie membri în consiliul de administraţie sau
conducători ai unei alte societăţi de administrare a fondurilor de pensii
facultative ori ai unei instituţii de credit care îndeplineşte funcţia de
depozitar pentru fonduri de pensii facultative, să nu fie membri în consiliul
de administraţie al unei societăţi de servicii de investiţii financiare cu care
societatea de pensii a încheiat contract şi să nu fie angajaţi sau să nu aibă
orice fel de relaţie contractuală, directă ori indirectă, cu o altă societate
de administrare a fondurilor de pensii facultative.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii privind membrii propuşi pentru consiliul
de administraţie şi comitetul de direcţie
Art. 10. - Membrii propuşi pentru consiliul de
administraţie şi comitetul de direcţie trebuie să nu fi contribuit, direct sau indirect, la falimentul unor persoane juridice şi să nu fi fost implicaţi în niciun fel de scandaluri
financiare.
Art. 11. - (1) Calitatea membrilor propuşi pentru
consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie va garanta gestiunea
corectă şi prudenţială a fondului de pensii.
(2) Membrii propuşi pentru consiliul de administraţie
şi comitetul de direcţie trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele
condiţii:
a) să aibă pregătirea şi experienţa profesională
necesare funcţiei pe care urmează să o îndeplinească;
b) să fie absolvenţi ai unei instituţii de învăţământ
superior de lungă durată;
c) să aibă experienţă profesională de cel puţin 5 ani
în domeniul investiţiilor, financiar, juridic, bancar sau de asigurări;
d) să aibă onorabilitatea necesară pentru funcţia pe
care urmează să o îndeplinească;
e) să nu fi fost sancţionaţi de autorităţi române ori
străine din domeniul financiar-bancar cu interdicţia definitivă sau, la
momentul depunerii cererii de autorizare de constituire a societăţii de pensii,
cu interdicţia temporară de a desfăşura activităţi în sistemul
financiar-bancar;
f) să nu fi făcut parte din conducerea unei societăţi
care nu şi-a respectat obligaţiile materiale şi financiare faţă de terţi la
momentul încetării activităţii societăţii respective;
g) să nu aibă menţiuni în cazierul judiciar sau în
cel fiscal;
h) să nu fie membri în consiliul de administraţie sau
conducători ai unei alte societăţi de administrare a fondurilor de pensii
facultative ori ai unei instituţii de credit care îndeplineşte funcţia de
depozitar pentru fonduri de pensii facultative;
i) să nu fie membri în consiliul de administraţie al
societăţii de servicii de investiţii financiare cu care societatea de pensii a
încheiat contract;
j) să nu fie angajaţi sau să nu aibă orice fel de
relaţie contractuală, directă ori indirectă, cu un alt administrator de fonduri
de pensii facultative;
k) să nu fie membri în organele de conducere ale
organizaţiilor sindicale şi patronale;
l) să nu fi deţinut funcţia de
administrator al unei societăţi comerciale române sau străine, aflată în curs
de reorganizare judiciară ori declarată în stare de faliment, în ultimii 2 ani
anteriori declanşării procedurii falimentului.
Art. 12. - (1) Comisia are calitatea să evalueze în ce
măsură experienţa acumulată de conducători/înlocuitorii acestora este relevantă
pentru specificul şi volumul activităţii care va fi desfăşurată de societatea
de pensii.
(2) Evaluarea fiecărui membru propus pentru consiliul
de administraţie sau pentru comitetul de direcţie se va face, în fiecare caz,
luându-se în considerare informaţii legate de activitatea, experienţa şi
reputaţia persoanei în cauză, precum şi de orice alte circumstanţe. In acest
sens, vor fi avute în
vedere, în măsura în care prezintă relevanţă, situaţii cum ar fi:
a) persoana respectivă a fost sancţionată ori i s-a
refuzat o autorizaţie de către o autoritate de supraveghere din domeniul
financiar-bancar din România sau din străinătate ori s-a aflat în altă situaţie
care, prin aspectele relevate, ar putea avea efecte negative asupra imaginii
societăţii de pensii la care persoana în cauză este propusă în calitate de
membru al consiliului de administraţie sau al comitetului de direcţie;
b) persoana respectivă a exercitat fără acordul
autorităţii menţionate la lit. a) o activitate pentru care, potrivit
dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unui
astfel de acord;
c) în calitate de conducător sau de administrator al
entităţii, persoană juridică română, ori al unei sucursale a unei entităţi
străine, persoana respectivă nu şi-a asumat responsabilităţile decurgând din
această calitate sau a participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii
privind activitatea acesteia, prin care s-a urmărit
satisfacerea unor interese individuale ori de grup;
d) în perioada în care persoana respectivă a deţinut
calitatea de conducător sau de administrator al unei entităţi, aceasta a făcut
obiectul unor măsuri de supraveghere specială, de administrare specială ori al
altor măsuri similare instituite de autoritatea competentă;
e) entităţile la care persoana respectivă exercită sau
a exercitat atribuţii de conducere ori de administrare sau la care este ori a
fost acţionar sau asociat au fost supuse vreunei sancţiuni dispuse de o
autoritate din România ori din străinătate, însărcinată cu supravegherea în
domeniul financiar-bancar, sau aceasta le-a refuzat ori le-a retras o
autorizaţie.
Art. 13. - (1) Nu pot deţine calitatea de fondator,
membru în consiliul de administraţie, conducător sau auditor financiar al unei
societăţi de pensii persoanele nominalizate în anexa la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea şi combaterea utilizării sistemului
financiar-bancar în scopul finanţării de acte de terorism, aprobată prin Legea
nr. 466/2002, şi în lista întocmită în conformitate cu prevederile art. 27 din
Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu
modificările ulterioare.
(2) Nu pot deţine calitatea de fondator, acţionar,
administrator, conducător sau auditor financiar al unei societăţi de pensii
persoanele care au fost condamnate, printr-o sentinţă rămasă definitivă, pentru
infracţiuni de corupţie, spălare de bani, infracţiuni contra patrimoniului,
abuz în serviciu, luare sau dare de mită, fals şi uz de fals, deturnare de
fonduri, evaziune fiscală, primire de foloase necuvenite, trafic de influenţă,
mărturie mincinoasă ori alte fapte de natură să conducă la concluzia că nu sunt
create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni sănătoase şi prudente a societăţii de
pensii.
(3) Interdicţia prevăzută la alin. (1) şi (2) se aplică
şi în cazul fondatorilor, acţionarilor şi auditorilor financiari, persoane
juridice, la care unul sau mai mulţi dintre acţionarii, administratorii ori
persoanele care asigură conducerea activităţii curente a acestora au fost
condamnaţi, printr-o sentinţă rămasă definitivă, pentru infracţiunile prevăzute
la alin. (1) şi (2).
SECŢIUNEA a 5-a
Documentaţia necesară pentru obţinerea
autorizaţiei de constituire a societăţii de pensii
Art. 14. - (1) Decizia de autorizare de constituire a
unei societăţi de pensii se eliberează în baza Cererii pentru autorizarea de
constituire a societăţii de pensii, întocmită conform anexei nr. 2.
(2) Cererea, însoţită de
documentaţia completă, se depune şi se înregistrează la Comisie de către
fondatori sau reprezetanţii lor legali.
Art. 15. - Cererea pentru autorizarea de constituire a
societăţii de pensii este însoţită de următoarele documente:
a) procură specială şi
autentică sau, după caz, delegaţie avocaţială, semnată de toţi membrii
fondatori, prin care aceştia desemnează una ori mai multe persoane pentru a-i
reprezenta în relaţia cu Comisia, pe parcursul instrumentării cererii de
autorizare de constituire;
b) proiectul actului constitutiv, care să conţină
denumirea societăţii de pensii, conform rezervării eliberate de Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului, şi care să fie întocmit cu respectarea
prevederilor art. 18 alin. (2) din Lege;
c) documentaţia privind
fondatorii, prevăzută la art. 16;
d) documentaţia privind candidaţii pentru consiliul
de administraţie şi comitetul de direcţie, dacă este cazul, prevăzută la art.
17;
e) declaraţia pe propria răspundere a fondatorilor, a
candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, din
care să rezulte dacă deţin individual sau în legătură cu alte persoane
implicate în orice societate comercială cel puţin 5% din capitalul social sau
din drepturile de vot, conform modelului „Declaraţie 2" din anexa nr. 7;
f) documente privind fondatorii referitoare la
eventuala lor calitate de persoane afiliate, precum şi natura legăturilor
dintre ei, conform modelului „Declaraţie 1" din anexa nr. 6;
g) specimene de semnătură conform modelului prevăzut
în anexa nr. 5;
h) proiectul regulamentului de organizare şi
funcţionare a societăţii de pensii, precum şi proceduri interne întocmite în
conformitate cu art. 18;
i) actul juridic în baza căruia societatea în curs de
înfiinţare deţine spaţiul destinat sediului social şi sediilor secundare,
precum şi documente din care să reiasă că acestea îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 19;
j) dovada vărsării integrale şi în formă bănească a
capitalului social;
k) situaţiile financiare auditate de o societate de
audit financiar extern autorizată, din care să reiasă provenienţa declarată a
sumelor utilizate ca aport la capitalul social al societăţii de pensii;
l) dovada plăţii taxei de
autorizare de constituire a societăţii de pensii.
Art. 16. - (1) Pentru fiecare
dintre fondatori, persoane juridice, se vor prezenta următoarele documente:
a) certificat constatator eliberat de Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului sau orice alt document oficial echivalent
eliberat de autoritatea similară din ţara de origine, care să ateste cel puţin
denumirea, numărul şi data înmatriculării, obiectul de activitate al acesteia,
persoanele împuternicite legal să reprezinte persoana juridică şi structura
acţionariatului acesteia până la nivel de persoană fizică. Structura
acţionariatului până la nivel de persoană fizică trebuie detaliată inclusiv
pentru persoanele juridice care deţin indirect participaţii la capitalul social
al fondatorului;
b) o prezentare a persoanei juridice, sub semnătura
reprezentantului legal, din care să rezulte organizarea acesteia, inclusiv
reţeaua de sedii secundare deţinute în ţara de origine şi în străinătate,
activitatea desfăşurată de fondator şi de fiecare dintre sediile sale
secundare;
c) ultimele 3 situaţii financiare anuale auditate de
o societate de audit financiar, membră a Camerei Auditorilor Financiari din
România, cele mai recente situaţii financiare interimare şi ultima balanţă de
verificare ale fondatorului şi, după caz, cele întocmite la nivelul
perimetrului de consolidare contabilă din care face parte fondatorul. In cazul
fondatorilor rezultaţi dintr-o fuziune sau divizare, persoana juridică din care
acestea provin trebuie să fi funcţionat minimum 3 ani înainte, precum şi dovada
că nu a înregistrat pierderi în ultimele două exerciţii financiare;
d) în cazul fondatorilor, persoane juridice străine,
situaţiile financiare anuale prevăzute la lit. c) vor fi auditate de o
societate de audit financiar autorizată, membru activ al unui organism
profesional recunoscut de Federaţia Internaţională a Contabililor, şi care a
asimilat Codul de etică emis de aceasta. Comisia poate solicita documente care
să ateste îndeplinirea cerinţelor menţionate;
e) estimări ale rezultatelor financiare şi
investiţionale pentru următorii 3 ani, însuşite de conducătorii fondatorului;
f) la solicitarea Comisiei, curriculum vitae întocmit
conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, certificat de cazier judiciar şi
certificat de cazier fiscal, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor
art. 17 alin. (1) lit. f), respectiv alin. (2), (3) şi (4), şi specimene de
semnătură pentru membrii consiliului de administraţie şi/sau pentru persoanele care asigură conducerea
activităţii curente a fondatorului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.
(2) Pentru fiecare dintre fondatori, persoane fizice, se vor prezenta
următoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate, a cărei
conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul actului de
identitate;
b) curriculum vitae întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
c) certificatul de cazier judiciar, cu aplicarea în
mod corespunzător a prevederilor art. 17 alin. (2), (3) şi (4);
d) declaraţie de venit întocmită în conformitate cu
legislaţia din ţara de origine, vizată de autoritatea fiscală sau, după caz,
certificată conform legislaţiei din ţara respectivă; în cazul în care
legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel de declaraţie, se va
prezenta un document oficial care să ateste acest fapt;
e) date despre fondatorii societăţii de pensii,
conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
f) specimen de semnătură, conform modelului prevăzut
în anexa nr. 5;
g) „Declaraţia 1" şi „Declaraţia 2",
prevăzute în anexele nr. 6 şi 7;
h) cazier fiscal sau declaraţie, din care să rezulte
natura şi cuantumul datoriilor existente la data
depunerii cererii.
Art. 17. - (1) Pentru fiecare dintre membrii propuşi
pentru consiliul de administraţie şi/sau pentru comitetul de direcţie va fi
transmisă următoarea documentaţie:
a) copie de pe actul de identitate, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de
posesorul actului de identitate;
b) curriculum vitae întocmit conform modelului
prevăzut în anexa nr. 1;
c) copie de pe actul care atestă că au studii
superioare de lungă durată, absolvite cu examen de licenţă sau de diplomă, după
caz;
d) chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa
nr. 4, completat şi semnat de aceste persoane;
e) declaraţie pe propria răspundere, din care să
rezulte că persoana în cauză nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute
la art. 23 alin. (1) din Lege;
f) certificatul de cazier judiciar şi certificatul de
cazier fiscal, cu respectarea prevederilor alin. (2), (3) şi (4);
g) specimen de semnătură, conform modelului prevăzut
în anexa nr. 5;
h) „Declaraţia 1" şi „Declaraţia 2", prevăzute
în anexele nr. 6 şi 7.
(2) Pentru persoanele care nu au reşedinţa în România
se va prezenta certificatul de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi
valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine şi din ţara în
care au reşedinţa în prezent,
dacă aceasta este alta decât ţara de origine.
(3) Pentru persoanele care nu au domiciliul, dar au
reşedinţa în România, se va prezenta certificatul de cazier judiciar eliberat
de autorităţile române şi certificatul de cazier judiciar sau alt document cu
aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine şi din
ţara în care au avut anterior reşedinţa, dacă aceasta este alta decât ţara de
origine.
(4) Pentru persoanele care au domiciliul în România se va prezenta certificatul de cazier judiciar
eliberat de autorităţile române.
Art. 18. - (1) Proiectul regulamentului de organizare
şi funcţionare a societăţii de pensii va conţine cel puţin următoarele:
a) proiectul structurii organizatorice a societăţii de pensii, care va conţine obligatoriu o direcţie
de audit intern şi o direcţie distinctă responsabilă cu analiza oportunităţilor
investiţionale şi plasarea activelor;
b) atribuţiile fiecărui compartiment al societăţii de
pensii şi relaţiile dintre acestea;
c) atribuţiile sediilor secundare ale societăţii de
pensii, inclusiv proceduri privind evidenţa şi controlul activităţii, arhivarea
documentelor şi transmiterea situaţiilor şi/sau a documentelor la sediul
social/central;
d) competenţele conducătorilor
societăţii de pensii/înlocuitorilor acestora, ale persoanelor care asigură
conducerea compartimentelor din cadrul societăţii de pensii şi din cadrul
sediilor secundare, precum şi pe cele ale altor persoane care efectuează
operaţiuni în numele şi pe contul societăţii de pensii.
(2) Procedurile interne vor conţine cel puţin
următoarele:
a) descrierea sistemului de control intern, a gradului
de adecvare a sistemului informatic preconizat a fi utilizat la specificul
activităţii ce urmează a fi desfăşurată, avându-se în vedere aspecte precum:
capacitatea de a desfăşura activităţile propuse, gradul de securitate a
informaţiei, capacitatea de a furniza raportările solicitate de Comisie,
îndeplinirea de către sistemele de prelucrare automată a datelor, a criteriilor
minimale prevăzute de reglementările financiar-contabile în vigoare;
b) reguli privind prevenirea şi combaterea spălării
banilor, emise în aplicarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi
sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de
prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 19. - (1) Spaţiul destinat sediului social trebuie
să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
a) să se afle în folosinţa exclusivă a societăţii de
pensii;
b) să fie corespunzător structurii organizatorice şi
activităţilor ce urmează a fi desfăşurate;
c) să fie în suprafaţă utilă de cel puţin 100 m2;
d) să fie compartimentat corespunzător, astfel încât
să se asigure separarea efectivă a activităţilor ce urmează a fi desfăşurate;
e) să nu fie amplasat la subsolurile clădirilor sau la
etajele ansamblurilor de locuinţe;
f) să dispună de o dotare tehnică adecvată
desfăşurării activităţii, astfel încât să se asigure securitatea, stocarea şi
confidenţialitatea informaţiilor şi a documentelor în arhiva entităţii.
(2) Spaţiul destinat sediilor secundare trebuie să
îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
a) să se afle în folosinţa exclusivă a societăţii de
pensii;
b) să fie corespunzător structurii organizatorice şi
activităţilor ce urmează a fi desfăşurate;
c) să fie în suprafaţă utilă de cel puţin 25 m2;
d) să fie compartimentat corespunzător, astfel încât
să se asigure separarea efectivă a activităţilor ce urmează a fi desfăşurate;
e) să nu fie amplasat la subsolurile clădirilor sau la
etajele ansamblurilor de locuinţe;
f) să dispună de o dotare tehnică adecvată
desfăşurării activităţii, astfel încât să se asigure securitatea, stocarea şi
confidenţialitatea informaţiilor şi a documentelor în arhiva entităţii.
CAPITOLUL III
Procedura de acordare sau respingere a autorizaţiei
de constituire a societăţii de pensii
SECŢIUNEA 1
Acordarea autorizării pentru constituirea
societăţii de pensii
Art. 20. - (1) Comisia hotărăşte
cu privire la eliberarea unei decizii de autorizare de constituire în termen de
30 de zile de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(2) Decizia de aprobare a cererii de autorizare de
constituire a societăţii de pensii se comunică solicitantului în termen de 5
zile calendaristice de la adoptarea acesteia de către Comisie.
Art. 21. - (1) Orice solicitare a Comisiei de
informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial
întrerupe termenul prevăzut la art. 20 alin. (1), care reîncepe să curgă de la
data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate
fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei, sub sancţiunea respingerii
cererii pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare ori înlocuire, după caz.
Art. 22. - (1) Fondatorii înregistrează societatea la
oficiul teritorial al registrului comerţului în raza căruia se află sediul
social al societăţii de pensii, în termen de 30 de zile calendaristice de la
primirea deciziei de autorizare de constituire.
(2) Depăşirea termenului prevăzut la alin. (1) duce la
pierderea valabilităţii autorizaţiei de constituire.
Art. 23. - In termen de 5 zile lucrătoare de la
obţinerea certificatului de înregistrare ca societate comercială de la oficiul
registrului comerţului, societatea de pensii va depune la Comisie o copie a
certificatului.
Art. 24. - Obţinerea autorizaţiei de constituire a unei
societăţi de pensii nu garantează şi obţinerea autorizaţiei de administrare.
SECŢIUNEA a 2-a
Respingerea autorizării de constituire a
societăţii de pensii
Art. 25. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile
prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii pentru autorizarea de
constituire a societăţii de pensii.
(2) Decizia de respingere,
scrisă şi motivată, se comunică fondatorilor în termen de 5 zile calendaristice
de la adoptarea acesteia de către Comisie.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu legislaţia
în vigoare privind contenciosul administrativ.
Art. 26. - O nouă cerere de autorizare poate fi
adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit
motivele de respingere a cererii iniţiale.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 27. - Toate documentele depuse la Comisie, în
scopul obţinerii autorizaţiei ca societate de pensii, ca administrator sau ca
fond de pensii facultative, vor fi numerotate şi semnate, pentru conformitate,
de către reprezentanţii legali ai solicitantului şi vor fi însoţite de un opis
în care acestea vor fi menţionate.
Art. 28. - Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din
prezenta normă.
*) Anexele nr. 1 -7 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1 la normă
Curriculum vitae
|
|
Informaţii personale
|
|
Nume / Prenume
|
Nume Prenume
|
Adresa
|
Numărul imobilului, numele străzii, codul poştal, localitatea,
ţara
|
Telefon
|
Fix:
|
Mobil:
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Cetăţenia
|
|
Data naşterii
|
|
Sex
|
|
Experienţa profesională
|
|
Perioada
|
Menţionaţi pe rând fiecare experienţa profesională relevantă,
începând cu cea mai recentă dintre acestea.
|
Funcţia sau postul ocupat
|
|
Principalele activităţi şi responsabilităţi
|
|
Numele şi adresa angajatorului
|
|
Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
Educaţie şi formare
|
|
Perioada
|
Menţionaţi pe rând fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmat, începând cu cel mai recent.
|
Calificarea / diploma obţinută
|
|
Domenii principale studiate / competenţe dobândite
|
|
Numele şi tipul instituţiei de învăţământ
|
|
Nivelul de clasificare a formei de
învăţământ
|
|
Aptitudini şi competenţe personale
|
|
Limba maternă
|
Precizaţi limba maternă
|
Limba(i) străină(e) cunoscute
|
|
Autoevaluare
|
Înţeles
|
Vorbit
|
Scris
|
|
Abilităţi de
ascultare
|
Abilităţi de citire
|
Interacţiune
|
Exprimare
|
|
Limba
|
|
|
|
|
|
Limba
|
|
|
|
|
|
Competenţe şi cunoştinţe de utilizare a calculatorului
|
Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Alte competenţe şi aptitudini
|
Descrieţi competenţele şi indicaţi contextul în care au fost
dobândite.
|
Informaţii suplimentare
|
Indicaţi alte informaţii utile care nu au fost menţionate
anterior, de exemplu: persoane de contact, referinţe etc.
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 2 la normă
DATE DE IDENTIFICARE ALE
SOCIETĂŢII
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA DE
CONSTITUIRE A SOCIETĂŢII
DE PENSII
|
Subsemnatul(a)......................................................................................................................
(numele şi prenumele)
In calitate de
împuternicit/împuterniciţi........................................................................................
(nr. şi data procurii speciale şi
autentice/delegaţiei avocaţiale)
Solict autorizarea de constituire a
societăţii de pensii ................................................................................................................................................
(denumirea societăţii)
având:
Sediul social ............................................
.................................................
(localitate) (strada
şi numărul)
............................................ ................................................
(judeţul)
(codul poştal)
Sediul secundar: ............................................
.................................................
(localitate) (strada
şi numărul)
............................................
.................................................
(judeţul)
(codul poştal)
Forma de înregistrare: ...............................................................................................................................................
(filială, sucursală, reprezentanţă, agenţie, punct
de lucru)
Numărul de telefon: ............................... Numărul de fax: ...............................
Adresa de poştă electronică: ............................................................................
Prezenta cerere este însoţită de un număr de..........documente,
totalizând un număr de ......... file.
Semnătura împuternicit:
..........................
Data: .............................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI
INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
|
ANEXA Nr. 3 la normă
|
DATE DESPRE FONDATORII SOCIETĂŢII DE PENSII
|
Fondatorii societăţii de pensii -
Persoane fizice
|
Nr. crt.
|
Fondatorii Nume şi prenume
|
Statul rezident
|
Deţinere
|
Cod numeric personal
|
Nr. acţiuni
|
% din capitalul social
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fondatorii societăţii de pensii - Persoane juridice2
|
Nr. crt.
|
Fondatori Denumire
|
Statul rezident
|
Deţinere
|
Cod unic de înregistrare
|
Nr. acţiuni
|
% din capitalul social
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume împuternicit:................................................
Semnătura împuternicit:
............................................................
Data: ...............
1 pentru persoanele
fizice străine se va completa seria şi numărul paşaportului.
2 se vor înscrie
numai fondatorii societăţii cu deţineri de minim 5% din capitalul social,
ultima linie fiind completată cu „alţi fondatori persoane fizice/juridice cu
deţineri sub 5%" şi, respectiv totalul deţinerilor acestora.
3 se va completa începând cu structura acţionariatului societăţii
care solicită autorizarea.
Pentru fiecare acţionar semnificativ, persoană
juridică, se va completa o nouă pagină precizându-se structura acţionariatului
acestuia până la nivel de acţionar persoană fizică inclusiv. Nu se completează
în cazul societăţilor admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi al
celor la care statul sau o autoritate a administraţiei publice este acţionar
sau asociat, precizându-se această situaţie.
4 pentru persoanele juridice străine se va completa numărul de
înregistrare la instituţia similară Oficiului Registrului Comerţului din statul
de origine.
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
ANEXA Nr. 4 la normă
|
INFORMAŢII DESPRE MEMBRII
CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE1/COMITETULUI DE DIRECŢIE
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia2
|
Codul numeric personal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume împuternicit:...................................................
Semnătură împuternicit:
.......................................................
Data:
..........................
1 Consiliul de
Administraţie va conţine minim 3 membri şi va avea număr impar;
2 se va completa, după caz, Comitetul de Direcţie cu: CA - membru în Consiliul de
Administraţie, CD - membru
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
CHESTIONAR
pentru membrii Consiliului de Administraţie şi
membrii Comitetului de Direcţie
Acest chestionar va fi completat de către fiecare
dintre membrii Consiliului de Administraţie şi membrii Comitetului de Direcţie
ai societăţii de pensii. Chestionarul se întocmeşte potrivit acestui model;
este obligatoriu a se răspunde la toate întrebările. Nu sunt acceptate
chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Denumirea şi adresa
sediului societăţii pentru care se comunică informaţiile:
......................................................................................................................
2. Identitatea membrului (numele şi prenumele, CNP,
seria şi numărul actului de identitate, emitentul şi data emiterii acestuia,
data şi locul naşterii, cetăţenia şi domiciliul). Pentru cetăţenii străini se
va preciza, dacă este cazul, şi data de la care au domiciliul/reşedinţa în România.
.........................................................................................................................................
3. Funcţia pe care o exercitaţi în cadrul societăţii.
Se va prezenta şi o scurtă descriere a atribuţiilor şi responsabilităţilor
aferente.
..........................................................................................................................................
4. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar
putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificării, experienţei
profesionale şi a onorabilităţii dumneavoastră.
........................................................................................................................................
5. Aţi fost sau sunteţi acţionar semnificativ (care
deţine cel puţin 10% din capitalul social sau din drepturile de vot) ori
asociat într-o societate comercială? In această eventualitate, precizaţi
denumirea societăţii comerciale şi nivelul participaţiei dumneavoastră.
..........................................................................................................................................
6. Ati exercitat activităţi, pentru care, potrivit
dispoziţiilor legale aplicabile era prevăzută obligativitatea obţinerii unei
aprobări de la o autoritate de reglementare, supraveghere şi/sau control din
domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate ?
..........................................................................................................................................
7. Aţi avut, dumneavoastră sau societăţile la care aţi
exercitat ori exercitaţi responsabilităţi de conducere şi/sau de administrare
ori la care sunteţi sau aţi fost acţionar semnificativ ori asociat, dificultăţi
financiare majore sau v-aţi aflat dumneavoastră ori respectivele entităţi în
alte situaţii care să fi condus la proceduri judiciare sau extrajudiciare,
finalizate ori aflate în curs de desfăşurare? Dacă da, faceţi orice precizare
utilă.
..........................................................................................................................................
8. Ati făcut parte din Consiliul de Administraţie sau
din conducerea unei societăţi care a înregistrat o evoluţie necorespunzătoare a
indicatorilor de prudenţă sau a făcut obiectul unor măsuri de supraveghere
specială, de administrare specială ori al altor măsuri similare instituite de
către o autoritate competentă?
..........................................................................................................................................
9. Autorităţile însărcinate cu supravegherea în
domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate v-au refuzat vreo
autorizaţie ori v-au aplicat vreo sancţiune dumneavoastră personal? Dar
vreuneia dintre entităţile la care aţi exercitat ori exercitaţi
responsabilităţi de conducere şi/sau de administrare ori la care sunteţi sau
aţi fost acţionar semnificativ ori asociat? Dacă da, daţi detalii, indiferent
dacă între timp a intervenit reabilitarea (se vor indica: autoritatea care a
dispus sancţionarea, fapta sancţionată, sancţiunea şi data aplicării
sancţiunii).
..........................................................................................................................................
10. Sunteţi membru în Consiliul de Administraţie sau
conducător al unei alte societăţi de administrare a fondurilor de pensii
facultative, al unei instituţii de credit care îndeplineşte funcţie de
depozitar sau al unei societăţi de servicii de investiţii financiare ? Dacă da,
faceţi orice precizare utilă.
..........................................................................................................................................
11. Sunteţi angajat sau aveţi o relaţie contractuală
cu o altă societate de administrare a investiţiilor, societate de asigurare,
societate de servicii de investiţii financiare sau instituţie de credit care
îndeplineşte funcţie de depozitar? Dacă da, faceţi orice precizare utilă.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Semnătura:.....................
Data:............................
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
ANEXA Nr. 5 la normă
Specimene1
de semnătură pentru membrii Consiliului de Administraţie/Comitetului de
Direcţie
....................................................................................................................................
(denumirea societăţii care
solicită autorizare de constituire
ca societate de pensii)
înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului cu număr .............. având cod unic de
înregistrare...........................
Nr.
crt.
|
Numele şi prenumele
|
Calitatea descifrabil
|
Semnătura
|
1)
|
........................................
|
..................................
|
|
2)
|
........................................
|
..................................
|
|
3)
|
........................................
|
..................................
|
|
1 Prezenta anexă se va completa în faţa reprezentantului Comisiei.
Dacă unul dintre membrii Consiliului de Administraţie/Comitetului de Direcţie
nu poate semna în aceste condiţii se va depune o declaraţie notarială privind
specimenul de semnătură.
ANEXA Nr. 6 la normă
Declaraţie 1 privind afilierea
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu
sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul
.........................................................................................,
cu domiciliul
în...........................................................................,
posesor al actului de identitate tip1 ....,
seria.....nr..............., eliberat de
.......................... la data de ........................, valabil până la
data de ………….CNP.....................................,
în calitate de2 .........................................................
al societăţii de pensii/societăţii de administrare a fondului de pensii
facultative..........................................................................,
declar prin prezenta că am/nu
am calitatea de persoană afiliată, în raport cu o persoană fizică sau juridică,
aşa cum este definită la art. 2 alin. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile
facultative.
Relaţii de afiliere:
Nr. crt.
|
Denumirea societăţii/numele şi
prenumele persoanei fizice
|
Statul rezident al societăţii în care sunt deţinute acţiuni
|
Participare la capitalul social al societăţii/drepturile de vot (%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data..................
Semnătura....................
1 se completează BI pentru buletin de identitate sau CI pentru carte
de identitate sau PAS pentru paşaport, în cazul persoanelor fizice străine.
2 se completează funcţia deţinută: acţionar, membru în Consiliul de
Administraţie, membru în Comitetul de Direcţie.
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
ANEXA Nr. 7 la normă
Declaraţie 2
privind deţinerile
reprezentând cel puţin
5% din capitalul social sau din drepturile de vot ale unei societăţi
Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model. Nu
sunt acceptate declaraţiile semnate prin reprezentare.
Subsemnatul
.........................................................................................,
cu domiciliul
în...........................................................................,
posesor al actului de identitate tip ...., seria.....nr...............,
eliberat de .......................... la data de
........................, valabil până la data de……….CNP
....................................., în calitate de2..................................................................................
al societăţii de pensii/societăţii de administrare a fondului de pensii
facultative...................................................................,
declar prin prezenta că am/nu am deţineri care
reprezintă cel puţin 5% din capitalul social sau al drepturilor de vot:
Deţineri individuale:
Nr. crt.
|
Denumirea societăţii în care sunt
deţinute acţiuni
|
Statul rezident al
societăţii în care sunt deţinute acţiuni
|
Participare la
capitalul
social al societăţii/
drepturile de vot (%)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data ..................
Semnătura ....................
1 Se completează BI pentru buletin de identitate sau CI pentru cartea
de identitate sau PAS pentru paşaport, în cazul persoanelor fizice străine.
2 Se completează funcţia deţinută: membru în consiliul de
administraţie, conducător, înlocuitor al conducătorului.
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE