HOTARARE Nr.
1195 din 4 octombrie 2007
pentru modificarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 707 din 19 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Articol unic. - Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărarea Guvernului nr.
44/2004, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
Titlul III „Impozitul pe venit":
1. Punctul 1512, în aplicarea articolului
771 alineatul (1) din Codul fiscal,
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Codul fiscal:
Definirea venitului din transferul proprietăţilor
imobiliare din patrimoniul personal
Art. 771.
- (1) La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia,
prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a
terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără
construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează astfel:
a) pentru construcţiile de orice fel cu terenurile
aferente acestora, precum şi pentru terenurile de orice fel fără construcţii,
dobandite într-un termen de pană la 3 ani inclusiv:
- 3% pană la valoarea
de 200.000 lei inclusiv;
- peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la
valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv;
b) pentru imobilele descrise la lit. a), dobandite la o dată mai mare de 3 ani:
- 2% pană la valoarea
de 200.000 lei inclusiv;
- peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1% calculat la
valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv.
Norme metodologice:
1512. Definirea unor termeni:
a) prin contribuabil, în sensul art. 771 din Codul fiscal, se înţelege persoana fizică căreia îi revine
obligaţia de plată a impozitului.
In cazul transferului dreptului de proprietate sau al
dezmembrămintelor acestuia prin acte juridice între vii, contribuabil este cel
din patrimoniul căruia se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele
acestuia: vanzătorul,
credirentierul, transmiţătorul în cazul contractului de întreţinere, al actului
de dare în plată, al contractului de tranzacţie etc, cu excepţia transferului
prin donaţie.
In contractele de schimb imobiliar calitatea de contribuabil
o au toţi copermutanţii, coschimbaşii, cu excepţia schimbului unui bun imobil,
proprietate imobiliară, cu un bun mobil, situaţie în
care calitatea de contribuabil o are numai proprietarul bunului imobil.
In cazul transferului dreptului de proprietate prin
donaţie, calitatea de contribuabil revine donatarului.
Contribuabil este şi persoana fizică din patrimoniul
căreia se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrăminte ale acestuia cu titlu de aport la capitalul social.
In cazul transferului dreptului de proprietate pentru
cauză de moarte, prin succesiune legală sau testamentară, calitatea de
contribuabil revine moştenitorilor legali sau testamentari, precum şi
legatarilor cu titlu particular;
b) prin construcţii de orice
fel se înţelege:
- construcţii cu destinaţia de locuinţă;
- construcţii cu destinaţia de spaţii comerciale;
- construcţii industriale, hale de producţie, sedii
administrative, platforme industriale, garaje, parcări;
- orice construcţie sau amenajare subterană ori
supraterană cu caracter permanent, pentru a cărei edificare este necesară
autorizaţia de construcţie în condiţiile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) prin terenul aferent
construcţiilor se înţelege terenuri-curţi,
construcţii şi anexele acestora, conform titlului de proprietate, identificat
printr-un identificator unic - numărul cadastral - sau care constituie un singur corp funciar;
d) prin terenuri de orice
fel, fără construcţii, se înţelege terenurile
situate în intravilan sau extravilan, indiferent de categoria de folosinţă, cum
ar fi: curţi, grădini, arabil, păşune, faneaţă, forestier, vii, livezi şi altele asemenea pe care nu sunt
amplasate construcţii şi nu pot fi încadrate în categoria terenurilor aferente
construcţiilor în înţelesul lit. c);
e) prin transferul
dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor acestuia se înţelege înstrăinarea, prin acte juridice între vii, a dreptului
de proprietate sau a dezmembrămintelor acestuia, indiferent de tipul sau natura
actului prin care se realizează acest transfer: vanzare-cumpărare, donaţie, rentă viageră, întreţinere, schimb, dare
în plată, tranzacţie, aport la capitalul social, inclusiv în cazul cand transferul se realizează în baza unei
hotărari judecătoreşti şi
altele asemenea;
f) data de la care începe
să curgă termenul este data dobandirii, iar calculul termenului se face în condiţiile dreptului comun.
Termenul în raport cu care se calculează data dobandirii este:
- pentru construcţiile noi şi terenul aferent acestora,
termenul curge de la data încheierii procesului-verbal de recepţie finală, în
condiţiile prevăzute de lege;
- pentru construcţiile
neterminate şi terenul aferent acestora, termenul se calculează de la data dobandirii dreptului de proprietate sau
dezmembrămintelor sale asupra terenului;
g) data dobandirii se consideră:
- pentru imobilele dobandite prin reconstituirea sau
constituirea dreptului de proprietate în baza legilor
fondului funciar: Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi a celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale
Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, data dobandirii este considerată data validării,
prin hotărarea comisiei
judeţene de aplicare a legilor de mai sus, a propunerilor făcute de comisiile
locale de aplicare a acestor legi. Numărul şi data hotărarii sunt
înscrise în adeverinţele eliberate de comisiile locale fiecărui solicitant
îndreptăţit la restituire ori constituire;
- pentru imobilele atribuite, restituite, retrocedate
etc. în baza legilor: Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei
juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea
statului, cu modificările ulterioare, Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.
247/2005, cu modificările si completările ulterioare, data dobandirii este considerată data emiterii
actului administrativ, respectiv ordinul prefectului, dispoziţia de restituire
sau orice alt act administrativ în materie;
- în cazul în care foştii proprietari sau moştenitorii
acestora au dobandit dreptul
de proprietate prin hotărare
judecătorească, data dobandirii este considerată data rămanerii definitive şi irevocabile a hotărarii judecătoreşti;
- pentru imobilele dobandite
cu titlu de uzucapiune, constatat prin hotărare judecătorească definitivă şi irevocabilă, data dobandirii este considerată data la care a
început să curgă termenul de uzucapiune;
- în cazul înstrăinării unor imobile rezultate din
dezmembrarea, respectiv dezlipirea unui imobil, data dobandirii acestor imobile este data dobandirii
imobilului iniţial care a fost supus dezlipirii, respectiv dezmembrării;
- în cazul înstrăinării terenurilor alipite şi
ulterior dezmembrate, respectiv dezlipite, data dobandirii este considerată data la care a fost dobandit imobilul cu suprafaţa cea mai mare
din operaţia de alipire;
- în cazul înstrăinării unor imobile rezultate din alipirea unora dobandite la
date diferite, impozitul se va calcula în funcţie de data dobandirii parcelei cu suprafaţa cea mai mare;
- în cazul în care parcelele alipite au suprafeţele
egale, data dobandirii este
considerată data la care a fost dobandită ultima parcelă;
- în cazul schimbului, data dobandirii imobilelor care fac obiectul schimbului va fi data la care
fiecare copermutant, respectiv coschimbaş, a dobandit
proprietatea."
2. Punctul 1513, în aplicarea articolului
771 alineatul (2) din Codul fiscal,
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Codul fiscal:
(2) Impozitul prevăzut la alin. (1) nu se datorează
în următoarele cazuri:
a) la dobandirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor de orice fel,
prin reconstituirea dreptului de proprietate în
temeiul legilor speciale;
b) la dobandirea
dreptului de proprietate cu titlul de donaţie între rude şi afini pană la gradul al III-lea inclusiv,
precum şi între soţi.
Norme metodologice:
1513. Nu se
datorează impozit la dobandirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor şi construcţiilor de orice fel,
prin reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul legilor speciale: Legea
nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.
1/2000, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 112/1995, cu
modificările ulterioare, Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi orice alte acte normative cu caracter reparatoriu.
Este exceptată de la plata impozitului transmiterea
dreptului de proprietate prin donaţie între rude ori afini pană la gradul al III-lea inclusiv, precum
şi între soţi. Dovada calităţii de soţ, rudă sau afin se face cu acte de stare
civilă.
Instrăinarea ulterioară a proprietăţilor imobiliare dobandite în condiţiile prevăzute la
paragrafele 1 şi 2 va fi supusă impozitării, cu excepţia transmiterii dreptului
de proprietate prin donaţie între rude ori afini pană la gradul al III-lea inclusiv, precum şi între soţi.
Face excepţie de la impunere transmiterea dreptului de
proprietate sau a dezmembrămintelor acestuia pentru proprietăţile imobiliare
din patrimoniul afacerii definite conform pct. 41*) din normele metodologice
date în aplicarea art. 48 din Codul fiscal, acestea fiind incluse în
categoriile de venituri pentru care venitul net anual se determină pe baza
contabilităţii în partidă simplă.
In cazul partajului judiciar sau voluntar nu se
datorează impozit."
3. Punctul 1514, în aplicarea articolului
771 alineatul (3) din Codul fiscal, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Codul fiscal:
(3) Pentru transmisiunea dreptului de proprietate şi
a dezmembrămintelor acestuia cu titlul de moştenire nu se datorează impozitul
prevăzut la alin. (1), dacă succesiunea este dezbătută şi finalizată în termen
de 2 ani de la data decesului autorului succesiunii. In cazul nefinalizării
procedurii succesorale în termenul prevăzut mai sus, moştenitorii datorează un
impozit de 1% calculat la valoarea masei succesorale.
Norme metodologice:
1514. In cazul procedurii succesorale se aplică următoarele reguli:
a) finalizarea procedurii succesorale are loc la data
întocmirii încheierii de finalizare a succesiunii;
b) impozitul datorat va fi achitat de către
contribuabil la data întocmirii încheierii finale de către notarul public;
c) în situaţia în care succesiunea legală sau
testamentară este dezbătută şi finalizată prin întocmirea încheierii de
finalizare a succesiunii în termen de 2 ani de la data decesului autorului
succesiunii, nu se datorează impozit. Nu se datorează impozit nici în situaţia
în care, după finalizarea succesiunii, se solicită certificat de moştenitor
suplimentar şi se întocmeşte încheierea finală suplimentară înainte de
expirarea termenului de 2 ani;
d) în cazul finalizării succesiunii prin întocmirea
încheierii finale după expirarea termenului de 2 ani, moştenitorii datorează
impozitul de 1% prevăzut în art. 771 alin. (3) din Codul fiscal;
e) în cazul în care succesiunea a fost finalizată
prin întocmirea încheierii de finalizare înainte de expirarea termenului de 2
ani şi se solicită certificat de moştenitor suplimentar după expirarea
termenului de 2 ani, calculat de la data decesului autorului succesiunii,
moştenitorii datorează impozit în condiţiile art. 771 alin. (3) din Codul fiscal numai
pentru proprietăţile imobiliare ce se vor declara şi menţiona în încheierea
finală suplimentară;
f) în cazul succesiunilor vacante şi a partajului
succesoral nu se datorează impozit;
g) impozitul se calculează şi se încasează la valoarea
proprietăţilor imobiliare cuprinse în masa succesorală.
Masa succesorală, din punct de vedere fiscal şi în
condiţiile art. 771
alin. (1) şi (3) din Codul fiscal, cuprinde numai activul net imobiliar. In
scop fiscal, prin activul net imobiliar se înţelege valoarea proprietăţilor imobiliare după deducerea pasivului
succesoral corespunzător acestora. In pasivul succesiunii se includ obligaţiile
certe şi lichide dovedite prin acte autentice şi/sau executorii, precum şi
cheltuielile de înmormantare pană la concurenţa sumei de 1.000 lei, care nu trebuie dovedite cu înscrisuri.
In cazul în care în activul
succesoral se cuprind şi bunuri mobile, drepturi de creanţă, acţiuni,
certificate de acţionar etc, se va stabili proporţia valorii proprietăţilor
imobiliare din totalul activului succesoral, iar pasivul succesoral se va
deduce din valoarea bunurilor mobile, respectiv imobile, proporţional cu cota
ce revine fiecăreia din categoriile de bunuri mobile sau imobile.
După deducerea pasivului succesoral corespunzător
bunurilor imobile, din valoarea acestora se determină activul net imobiliar
reprezentand baza impozabilă;
h) în cazul în care procedura succesorală se
finalizează prin hotărare
judecătorească, se aplică dispoziţiile pct. 1517 paragraful 6 din prezentele norme metodologice."
4. Punctul 1515, în aplicarea articolului
771 alineatul (4) din Codul fiscal,
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Codul fiscal:
(4) Impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se
calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă
dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. In cazul în care valoarea
declarată este inferioară valorii orientative stabilite prin expertiza
întocmită de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la această
valoare.
Norme metodologice:
1515. La
transmiterea dreptului de proprietate, impozitul prevăzut la art. 771 alin. (1)
şi (3) din Codul fiscal se calculează la valoarea declarată de părţi. In cazul
în care valoarea declarată de părţi este mai mică decat valoarea orientativă stabilită prin expertizele întocmite de
camerele notarilor publici, impozitul se va calcula la această din urmă
valoare.
In cazul proprietăţilor imobiliare transferate cu titlu
de aport la capitalul social, valoarea la care se va stabili impozitul este
aceea din actul prin care s-a realizat aducerea bunului imobil ca aport în
natură la capitalul social, astfel:
- în cazul în care legislaţia în materie impune
întocmirea unei expertize de evaluare, impozitul se va stabili la valoarea din
act, dar nu mai puţin de valoarea rezultată din expertiza de evaluare;
- în cazul în care legislaţia în materie nu impune
întocmirea unei expertize de evaluare, impozitul se va stabili la valoarea din
act, dar nu mai puţin de valoarea stabilită în condiţiile art. 771 alin. (4) din Codul fiscal.
La constituirea sau transmiterea dezmembrămintelor
dreptului de proprietate, impozitul se determină la valoarea declarată de
părţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea orientativă stabilită prin
expertiza întocmită de camera notarilor publici. Aceeaşi valoare se va stabili
şi la stingerea pe cale convenţională sau prin consimţămantul titularului a acestor dezmembrăminte.
La transmiterea nudei proprietăţi, impozitul se
determină la valoarea declarată de părţi, dar nu mai puţin de 80% din valoarea
orientativă stabilită prin expertizele camerei notarilor publici.
Pentru construcţiile neterminate, la înstrăinarea
acestora, valoarea se va stabili pe baza unui raport de expertiză, care va
cuprinde valoarea construcţiei neterminate la care se adaugă valoarea terenului
aferent declarată de părţi, dar nu mai puţin decat valoarea stabilită pentru teren prin expertizele camerei
notarilor publici. Raportul de expertiză va fi întocmit pe cheltuiala
contribuabilului de un expert autorizat în condiţiile legii.
La schimb imobiliar, impozitul se calculează la
valoarea fiecăreia din proprietăţile imobiliare
transmise.
In cazul schimbului unui bun imobil, proprietate
imobiliară, cu un bun mobil, impozitul se calculează la valoarea bunului
imobil, calitatea de contribuabil fiind a persoanei fizice care transmite
proprietatea imobiliară."
*) Ase vedea Hotărarea Guvernului nr. 84/2005, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 147 din 18
februarie 2005.
5. Punctul 1516, în aplicarea articolului
771 alineatul (5) din Codul fiscal,
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Codul fiscal:
(5) Camerele notarilor publici vor actualiza, o dată
pe an, expertizele privind valoarea de circulaţie a bunurilor imobile care vor
fi comunicate la direcţiile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice*).
Norme metodologice:
1516. Expertizele privind valoarea de circulaţie a proprietăţilor imobiliare vor fi
comunicate direcţiilor teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor pană la data de 31 decembrie a anului fiscal
curent, pentru a fi utilizate în anul fiscal următor.
Expertizele întocmite de
camerele notarilor publici privind valoarea de circulaţie orientativă a
proprietăţilor imobiliare constituie baza de calcul a impozitului datorat de
contribuabilii definiţi la pct. 1512 din prezentele norme metodologice, în cazul în care valoarea declarată de părţi este mai mică decat valoarea orientativă stabilită prin expertiza camerei notarilor
publici.
Obligaţia de a calcula şi de a încasa impozitul revine:
- notarilor publici pentru actele autentificate de
aceştia;
- organului fiscal competent în celelalte cazuri."
6. Punctul 1517, în aplicarea articolului
771 alineatul (6), din Codul fiscal,
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Codul fiscal:
(6) Impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se va
calcula şi se va încasa de notarul public înainte de autentificarea actului
sau, după caz, întocmirea încheierii de finalizare a succesiunii. Impozitul
calculat şi încasat se virează pană la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost
reţinut. In cazul în care transferul dreptului de proprietate sau al
dezmembrămintelor acestuia, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), se
va realiza printr-o hotărare judecătorească, impozitul prevăzut la alin. (1) şi (3) se va
calcula şi se va încasa de către organul fiscal competent. Instanţele
judecătoreşti care pronunţă hotărari judecătoreşti definitive şi irevocabile comunică organului
fiscal competent hotărarea şi documentaţia aferentă în termen de 30 de zile de la data rămanerii definitive şi irevocabile a
hotărarii. Pentru înscrierea drepturilor dobandite în baza actelor autentificate de notarii publici ori a
certificatelor de moştenitor sau, după caz, a hotărarilor judecătoreşti, registratorii
de la birourile de carte funciară vor verifica îndeplinirea obligaţiei de plată
a impozitului prevăzut la alin. (1) şi (3) şi, în cazul în care nu se va face
dovada achitării acestui impozit, vor respinge cererea de înscriere pană la plata impozitului.
Norme metodologice:
1517. Impozitul se
va calcula şi se va încasa de către notarul public, pe chitanţă sau bon fiscal,
anterior autentificării actului sau semnării încheierii de finalizare a
procedurii succesorale.
Impozitul poate fi plătit de către contribuabil fie în
numerar, la sediul biroului notarului public, fie prin virament bancar, într-un
cont al biroului notarial. In cazul plăţii impozitului prin virament bancar,
dovada achitării se face cu ordinul de plată.
Documentul de plată a impozitului de către contribuabil
se va menţiona în încheierea de autentificare, respectiv în încheierea de
finalizare a procedurii succesorale şi în certificatul de moştenitor.
Modelul chitanţelor ce vor fi utilizate de către
notarii publici la încasarea impozitului se va stabili şi se va tipări de
Uniunea Naţională a Notarilor Publici din Romania.
In îndeplinirea obligaţiei ce le revine, registratorii
de carte funciară vor verifica dacă în cuprinsul actului notarial sunt
menţionate documentele de plată a impozitului, prevăzute la paragrafele 1-3.
Instanţele judecătoreşti care pronunţă hotărari judecătoreşti definitive şi irevocabile
în cauze referitoare la transferul dreptului de proprietate sau al
dezmembrămintelor acestuia vor comunica organului fiscal din raza de competenţă
teritorială a instanţei de fond hotărarea şi documentaţia aferentă în termen de 30 de zile de la data rămanerii definitive şi irevocabile a hotărarii. In situaţia în care instanţele
judecătoreşti nu transmit în termenul legal documentaţia prevăzută de lege,
organul fiscal poate stabili impozitul datorat, la solicitarea
contribuabilului, pe baza documentaţiei prezentate de acesta. In situaţia în
care la primirea documentaţiei transmise de instanţele judecătoreşti constată
diferenţe care conduc la modificarea bazei de impunere, organul fiscal emite o
decizie de impunere, conform procedurii legale.
Baza de calcul a impozitului
datorat este cea stabilită potrivit hotărarii judecătoreşti sau documentaţiei aferente hotărarii, în situaţia în care acestea includ
valoarea imobilului stabilită de un expert autorizat în condiţiile legii,
respectiv expertiza privind stabilirea valorii de circulaţie a imobilului.
In cazul în care în hotărarea judecătorească nu este precizată valoarea imobilului stabilită
de un expert autorizat în condiţiile legii sau în documentaţia aferentă hotărarii nu este cuprinsă expertiza privind
stabilirea valorii de circulaţie a imobilului, baza de calcul a impozitului se
va stabili în condiţiile pct. 1516 din prezentele norme metodologice.
In cazul transferurilor prin alte modalităţi decat procedura notarială sau judecătorească,
contribuabilul are sarcina declarării venitului la organul fiscal competent, în
termen de 30 de zile, inclusiv, de la data transferului, în vederea stabilirii
impozitului, în condiţiile legii.
In cazul în care se solicită intabularea dreptului de
proprietate sau a dezmembrămintelor acestuia, în temeiul hotărarii judecătoreşti, registratorii de carte
funciară vor verifica existenţa deciziei de impunere emise de organul fiscal
competent şi dovada achitării impozitului."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
*) Conform art. 15 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, denumirea „Ministerul Finanţelor Publice" s-a înlocuit cu
denumirea „Ministerul Economiei si Finanţelor".