HOTARARE Nr.
116 din 2 iulie 2009
pentru aprobarea Normei
privind compensarea partiala a dobanzii platite de IMM la creditele în lei
(NI-CST-15-I/0)
ACT EMIS DE:
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI,GARANTII SI ASIGURARI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 485 din 14 iulie 2009
In baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare,
analizând Norma privind compensarea parţială a dobânzii
plătite de IMM la creditele în lei (NI-CST-15-1/0) şi ţinând seama de:
- Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi
funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată;
- Nota de aprobare nr. 516 din 26 iunie 2009, întocmită
de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
- discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din
data de 2 iulie 2009 de către membrii Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări, întrunit în plenul şedinţei din ziua de
2 iulie 2009, hotărăşte:
Articol unic.- Se aprobă Norma privind compensarea
parţială a dobânzii plătite de IMM la creditele în lei (NI-CST-15-I/0), conform
anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
p. Preşedintele Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Mircea-Ionuţ Costea
ANEXĂ
NORMĂ
privind compensarea parţială a dobânzii plătite de
IMM la creditele în lei (NI-CST-15-I/0)
Prezenta normă este elaborată în conformitate cu Legea
nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A., republicată1, cu Hotărârea Guvernului nr.
534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare
ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi
reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de
Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul
statului2, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu
Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind
aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis3.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Banca de Export-Import a României EXIMBANK -
S.A., denumită în continuare EximBank, compensează parţial dobânda
plătită de întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) la contractele de
credit în lei, contractate de la bănci.
Art. 2. - Prezenta normă stabileşte o schemă
transparentă de ajutor de minimis, care respectă criteriile prevăzute de
Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei.
Art. 3. - (1) Pentru facilităţile acordate conform
prezentei scheme, EximBank acţionează în numele şi în contul statului şi are
calitatea de furnizor de ajutor de stat.
(2) Sursa de finanţare a acestor operaţiuni este,
potrivit art. 10 lit. c) din Legea nr. 96/2000, „fondul destinat stimulării
operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi
refinanţarea activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de
interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de
cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a
personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a
tranzacţiilor internaţionale".
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 4. -In sensul prezentei norme, următoarele noţiuni
se definesc astfel:
a) credit - creditul în lei acordat de banca
finanţatoare IMM, sub forma creditului de investiţii, contractat ulterior datei
de 1 ianuarie 2006;
b) transport rutier - transportul de marfă şi
transportul de pasageri pe cale rutieră;
c) tranzacţii imobiliare -
cumpărarea/construirea de imobile în scopul vânzării/închirierii;
d) produse agricole - produsele enumerate în
anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, cu excepţia
produselor din pescuit;
1 Republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
2 Publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.
3 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 379 din 28 decembrie 2006, seria L.
e) IMM - persoane juridice aşa cum sunt definite
în Regulamentul (CE) nr. 70/2001 al Comisiei din 12 ianuarie 2001 privind
aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoare de stat pentru
întreprinderile mici şi mijlocii4, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL III
Bugetul şi durata schemei
Art. 5. - (1) Bugetul total al schemei pe perioada de
implementare 2009-2011, defalcat pe ani şi pe trimestre, este următorul:
|
2009
|
2010
|
2011
|
Total
|
T3
|
T4
|
Total
|
T1
|
T2
|
T3
|
T4
|
Total
|
T1
|
T2
|
T3
|
T4
|
Ajutor de minimis - milioane lei
|
10
|
5
|
5
|
20
|
5
|
5
|
5
|
5
|
16
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Număr estimat de beneficiari
|
500
|
250
|
250
|
1.000
|
250
|
250
|
250
|
250
|
800
|
200
|
200
|
200
|
200
|
(2) Sumele neutilizate într-un trimestru se reportează
în trimestrul următor. Sumele rămase disponibile la finele trimestrului IV se
reportează la bugetul pentru anul următor.
CAPITOLUL IV
Criterii de eligibilitate
Art. 6. - IMM este eligibilă pentru a beneficia de
compensarea dobânzii în cadrul prezentei scheme dacă, la data depunerii
cererii, îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
a) nu este în dificultate în sensul Instrucţiunilor
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în
dificultate5;
b) în cazul în care a fost emisă o decizie de
recuperare a unui ajutor de stat împotriva sa, aceasta a fost deja executată,
creanţa fiind integral recuperată;
c) nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu
Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank;
d) suma ajutoarelor de minimis de care a
beneficiat într-o perioadă de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul
curent), inclusiv ajutoarele de minimis acordate de EximBank, nu
depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro pentru transport
rutier);
e) nu înregistrează datorii restante către bugetul
general consolidat al statului, al căror mod de plată nu a fost reglementat
(convenţii de eşalonare, amânare, compensare cu TVA de recuperat etc);
f) nu figurează cu credite restante în baza de date a
Centralei Riscurilor Bancare (C.R.B.)6;
g) nu figurează cu incidente majore cu cecuri şi bilete
la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi
(C.I.P.)7;
h) nu s-a instituit procedura judiciară a insolvenţei.
Art. 7. - (1) Nu sunt eligibile pentru a fi selectate
în cadrul prezentei scheme credite de investiţii pentru proiecte din
sectorul/domeniul:
a) pescuitului şi acvaculturii, acoperite de
Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind
organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti si de
acvacultura8;
b) producţiei primare a produselor agricole enumerate
în anexa nr. 1 la Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene;
c) procesării şi marketingului produselor agricole
listate în anexa nr. 1 la Tratatul privind instituirea Comunităţii Europene, în
următoarele cazuri:
- când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza
preţului sau a cantităţii produselor de acest tip cumpărate de la producătorii
primari sau puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
- când ajutorul este condiţionat a fi parţial sau
integral cedat producătorilor primari (fermieri);
d) sectorului carbonifer, astfel cum este definit în
Regulamentul CE nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind
ajutorul de stat pentru industria cărbunelui9;
e) activităţilor care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor din import;
f) producţiei de armament;
g) jocurilor de noroc;
h) producţiei şi comerţului cu ridicata ale produselor
de alcool şi tutun;
i) tranzacţiilor imobiliare;
j) achiziţiei de mijloace de transport utilizate pentru
transportul rutier de marfă pentru terţi;
k) achiziţiei de mijloace de transport de persoane, cu
o capacitate de până la 8 persoane;
l) serviciilor de contabilitate, consultanţă, altor
activităţi similare, dacă finanţarea este destinată construirii/achiziţionării/
amenajării/renovării de imobile cu destinaţie de sedii sociale/ puncte de
lucru;
m) activităţilor de poştă şi de curierat;
n) publicităţii şi activităţii de studiere a pieţei;
o) activităţilor de închiriere şi leasing;
p) activităţilor de investigare şi protecţie.
(2) Nu se poate acorda ajutor de minimis pentru
activităţi legate de exportul către state terţe sau state membre ale Uniunii
Europene, respectiv ajutor legat direct de cantităţile exportate, de
organizarea şi funcţionarea reţelei de distribuţie sau de alte cheltuieli
curente legate de activitatea de export.
4 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 10 din 13 ianuarie 2001, seria L.
5 Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 244 din 1 octombrie 2004, seria C.
6 In cazul în care
din verificarea C.R.B. rezultă existenţa unui credit restant, iar solicitantul
compensaţiei prezintă documente din care să reiasă că a achitat restanţa, se
consideră criteriul îndeplinit.
7 In cazul în care solicitantul figurează cu incidente de plată
accidentale, care nu denotă un comportament financiar defectuos, se poate
accepta la compensare, cu justificarea corespunzătoare.
8 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 17 din 21 ianuarie 2000, seria L.
9 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 205 din 2 august 2002, seria L.
CAPITOLUL V
Descrierea măsurii de sprijin
Art. 8. - Prezenta schemă are ca obiect reducerea
cheltuielilor cu dobânda pentru creditele în lei contractate de IMM de la
bănci.
Art. 9. - (1) Compensaţia de dobândă reprezintă maximum
50% din dobânda curentă plătită în trimestrul anterior solicitării de
compensare, pentru creditele în lei.
(2) Valoarea maximă a ajutorului obţinut de un
beneficiar în cadrul prezentei scheme nu poate să depăşească echivalentul în
lei a 200.000 euro (100.000 euro pentru transportul rutier) pe o perioadă de
până la 3 ani fiscali.
(3) Nu se compensează dobânzile restante sau
penalizatoare.
(4) Solicitările pentru acordarea compensării dobânzii
vor fi analizate şi selectate în limita bugetului trimestrial alocat schemei,
în ordinea descrescătoare a punctajului aferent fiecărui contract de credit,
stabilit pe baza sistemului prezentat în anexa la prezenta normă. In cazul în
care se obţine punctaj egal, selecţia se face în ordinea depunerii la EximBank
a dosarelor complete şi eligibile.
Art. 10. - (1) IMM poate solicita compensarea parţială
a dobânzii doar pentru trimestrul calendaristic anterior solicitării.
(2) Compensaţia parţială a dobânzii se acordă doar
pentru trimestrele calendaristice în care IMM întruneşte condiţiile stipulate
în prezenta normă. Refuzul de acordare a compensaţiei aferente unui anumit
trimestru calendaristic nu exclude posibilitatea ca IMM să solicite şi să
primească compensaţia parţială a dobânzii plătite, aferentă trimestrelor
calendaristice în care întruneşte condiţiile de acordare.
(3) IMM poate solicita compensarea parţială a
dobânzii, aferentă unui trimestru calendaristic, doar în condiţiile stipulate
la art. 6.
(4) IMM poate solicita compensarea dobânzii pentru unul
sau mai multe contracte de credit, cu respectarea prevederilor prezentei norme.
Art. 11. - Acordarea compensaţiei se aprobă de către
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii si Asigurări (C.I.F.G.A.).
Art. 12. - Plata compensaţiei se face în lei.
CAPITOLUL VI
Regula de cumul
Art. 13. - (1) Ajutorul de minimis nu va fi
cumulat cu niciun alt ajutor de stat acordat pentru aceleaşi costuri eligibile
(legate de acelaşi proiect de investiţii), în cazul în care un asemenea cumul
ar duce la depăşirea intensităţii maxime admise prevăzute în legislaţia
specifică aplicabilă, după caz.
(2) Ajutorul de minimis va fi acordat numai după
ce EximBank a verificat respectarea regulii cumulului, pe baza declaraţiei pe
propria răspundere a IMM.
CAPITOLUL VII
Documentaţia necesară pentru cererea de acordare a compensaţiei de dobândă
Art. 14. - In vederea analizării solicitării de
acordare a compensaţiei de dobândă, IMM eligibile vor depune la EximBank
documentaţia cuprinzând:
a) cerere de acordare a compensării parţiale a
dobânzii plătite la credite;
b) situaţia dobânzilor plătite, în lei, completată
separat pentru fiecare contract, avizată de banca finanţatoare; situaţia va
indica obiectul/destinaţia creditului;
c) declaraţia pe propria răspundere a IMM, referitor
la:
- cuantumul ajutoarelor de minimis, primite
într-o perioadă de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent),
prin care aceasta confirmă că solicitarea se încadrează în pragul de minimis
şi nu ridică totalul cumulat al ajutoarelor primite anterior, situate sub
pragul de minimis, la o sumă care să depăşească acest prag, conform legislaţiei
în vigoare;
- faptul că la data solicitării compensării dobânzii nu
se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice,
inclusiv Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank;
- faptul că nu a fost emisă împotriva sa o decizie de
recuperare a unui ajutor de stat sau, dacă a fost emisă, s-a executat;
- încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi
mijlocii, conform legislaţiei în vigoare;
- respectarea destinaţiei/utilizării creditului şi a
domeniilor eligibile;
d) copie de pe contractele de credit pentru care se solicită
compensarea parţială a dobânzii plătite;
e) alte documente solicitate de EximBank, în funcţie
de specificul finanţării pentru care se solicită compensaţia de dobândă;
f) dovada plăţii comisionului de angajare a cererii
de acordare a compensaţiei dobânzii plătite.
Art. 15. - Informaţiile şi declaraţiile furnizate de
IMM stau la baza stabilirii de către EximBank a valorii compensaţiei de
dobândă.
CAPITOLUL VIII
Analiza şi aprobarea compensării parţiale a dobânzii
Art. 16. - (1) Cererea şi documentaţia necesare pentru
acordarea compensării dobânzii se depun la sediul unităţilor teritoriale ale
EximBank ulterior încheierii fiecărui trimestru calendaristic; nu se acceptă
transmiterea cererii şi a documentaţiei prin poştă.
(2) Termenul-limită de depunere a solicitărilor este de
5 zile lucrătoare, începând cu data de 15 a primei luni din trimestrul
calendaristic; pentru dobânzile plătite în trimestrul II 2009, termenul-limită
de depunere a solicitărilor este de 5 zile lucrătoare, începând cu data de 27
iulie.
Art. 17. - IMM care solicită compensarea parţială a
dobânzii plătite la credite au obligaţia deschiderii unui cont curent la
EximBank.
Art. 18. - Pentru compensarea parţială a dobânzii
plătite, IMM va plăti EximBank comisioane conform Caietului de comisioane al
EximBank.
Art. 19. - EximBank va analiza solicitarea de
compensare parţială a dobânzii pe următoarele coordonate:
- urmărirea încadrării solicitării de compensaţie în
criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta normă;
- verificarea încadrării în pragul de minimis, respectiv
suma totală a ajutoarelor de minimis primite de IMM într-o perioadă de 3
ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent) în cadrul unor măsuri
separate de ajutor de acest tip, inclusiv compensarea acordată prin EximBank,
nu trebuie să depăşească pragul de minimis stabilit de legislaţia în
vigoare;
- stabilirea punctajului aferent solicitărilor de
compensaţie de dobândă;
- calcularea valorii compensaţiei, aferentă perioadei
pentru care se solicită, conform următoarei formule:
Compensaţia = max. 50% x dobânda plătită
Art. 20. -In baza hotărârii C.I.FG.A. de aprobare a
solicitării de compensare parţială a dobânzii, EximBank va comunica IMM
valoarea maximă a ajutorului acordat şi caracterul de minimis al acestuia.
CAPITOLUL IX
Monitorizarea şi raportarea ajutorului de minimis
Art. 21. - (1) In cazul în care, ulterior acordării
compensării de dobândă, se constată că au fost încălcate condiţiile prevăzute
de legislaţia în domeniul ajutorului de minimis, EximBank va lua toate
măsurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondurile statului sub
formă de compensaţie de dobândă.
(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează
prin Corpul executorilor fiscali al EximBank, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare privind Codul de procedură fiscală şi prevederilor normelor interne
privind recuperarea creanţelor administrate de EximBank în numele şi în contul
statului.
Art. 22. - EximBank va păstra evidenţa ajutoarelor de
minimis acordate în baza prezentei scheme şi informaţiile referitoare la
acestea, pe o perioadă de 10 ani de ia data ultimei alocări specifice de ajutor
în cadrul acesteia, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile
prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006.
Art. 23. - EximBank va transmite anual Consiliului
Concurenţei un raport cu privire la implementarea schemei în forma prevăzută la
cap. III din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de
punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de
stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE10.
Art. 24. - IMM beneficiare de ajutor de stat vor ţine o
evidenţă specifică a ajutoarelor primite, în conformitate cu legislaţia în
domeniul ajutorului de stat.
Art. 25. -In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de minimis, EximBank va aplica
prevederile art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007, referitoare la schemele de minimis, şi
va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă de ajutor de
minimis în termen de 15 zile de la data adoptării.
Art. 26. - Prezenta schemă va fi publicată integral pe
site-ul EximBank, la adresa web http://www.eximbank.ro.
Art. 27. - EximBank va furniza Consiliului Concurenţei
toate informaţiile solicitate de Comisia Europeană cu privire la prezenta
schemă de ajutor de minimis, pentru a fi transmise acesteia, în termen
de 20 de zile lucrătoare de la primirea solicitării.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 28. - Valoarea maximă a compensaţiei de dobândă
care poate fi acordată în cadrul prezentei scheme se actualizează automat la
modificarea pragului de minimis al ajutorului.
Art. 29. - In scopul aplicării prezentei norme,
EximBank emite proceduri, care se supun aprobării C.I.F.G.A.
Art. 30. - Prezenta normă intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
10 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 140 din 30 aprilie 2004, seria L.
ANEXA la normă
MATRICE
pentru determinarea punctajului aferent
solicitărilor de compensaţii de dobândă
Nr. crt.
|
Indicator/Caracteristică
|
Punctaj
|
1.
|
Domeniul de activitate* corespunzător proiectului susţinut prin
acordarea compensaţiei de dobândă
|
Industrie Secţiunile B-D
|
4
|
Construcţii Secţiunea F
|
3
|
Comerţ şi servicii Secţiunea G
|
2
|
Hoteluri şi restaurante Secţiunea I
|
1
|
Altele
|
0
|
2.
|
Activitatea de export a solicitantului (ponderea** exporturilor
în total cifră de afaceri)
|
Mai mult de 50%
|
5
|
Mai puţin de 50%
|
2
|
Nu are activitate de export
|
0
|
3.
|
Tipul investiţiei
|
Investiţie de modernizare/extindere
|
2
|
Investiţie de înlocuire
|
1
|
Alt tip de investiţie
|
0
|
4.
|
Proiectul de investiţii contribuie la protecţia mediului
|
Da
|
1
|
Nu
|
0
|
TOTAL:
|
maximum 12 pct.
|
* Secţiunea CAEN conform anexei nr. 1 la Ordinul
preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind
actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN
** La 31.12.20..., anul anterior solicitării