Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 28 iulie 2008

in Cauza Oancea si altii impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 67 din 4 februarie 2009



(Cererea nr. 5984/02)

In Cauza Oancea şi alţii împotriva României,

Curtea Europeană'a Drepturilor Omului (Secţia a treia), statuând în cadrul unei camere compuse din: Josep Casadevall, preşedinte, Corneliu Bîrsan, Bostjan M. Zupancic, Egbert Myjer, Ineta Ziemele, Luis Lopez Guerra, Ann Power, judecători, şi Santiago Quesada, grefier de secţie,

după ce a deliberat în Camera de consiliu la 8 iulie 2008,

pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 5984/02) îndreptată împotriva României, prin care 11 cetăţeni ai acestui stat, domnii Petre Oancea, Dumitru Oancea, Alexandru Stoicescu, Gheorghe Stoicescu şi Teodor Dumitrescu şi doamnele Maria Scrieciu, Maria Oancea-Dumitrescu, Elena Rădulescu, Victoria Mazurca, Maria-Eugenia Pîrlea şi Margareta-Aurelia Constantinescu (reclamanţii), au sesizat Curtea la data de 20 noiembrie 2001 în conformitate cu art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.Reclamanţii sunt reprezentaţi de doamna Eugenia Crângariu, avocat din Bucureşti. Guvernul Român (Guvernul) este reprezentat prin agentul său, domnul Răzvan-Horaţiu Radu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

3. La data de 26 septembrie 2005, Curtea a decis să comunice Guvernului plângerea. In conformitate cu art. 29 § 3 din Convenţie, aceasta a decis, în plus, să examineze în acelaşi timp admisibilitatea şi fondul cauzei.

IN FAPT

I. Circumstanţele cauzei

4.  Reclamanţii au domiciliul în Bucureşti.

A. Restituirea imobilului către reclamanţi şi acţiunea de evacuare a chiriaşilor statului

5.  Printr-o hotărâre judecătorească definitivă din 14 mai 1998, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a admis acţiunea în revendicare a unui bun imobil naţionalizat în timpul regimului comunist, pe care reclamanţii au introdus-o împotriva Consiliului Local al Municipiului Bucureşti. Situat la nr. 53 pe Calea Griviţei din Bucureşti, acest bun se compunea din două corpuri de clădire şi din terenul aferent. La acel moment, unul dintre apartamentele imobilului era ocupat de soţii R, în temeiul unui contract de închiriere pe care ei I-au încheiat anterior cu statul şi care a fost prelungit de drept pentru o durată de 5 ani, conform Legii nr. 17/1994 privind prelungirea şi reînnoirea contractelor de închiriere de locuinţe.

6. In baza unei decizii a primarului din Bucureşti, reclamanţii, în calitatea lor de coproprietari, au fost puşi formal în posesia bunului lor la data de 10 noiembrie 1998. Soţii R, care au fost informaţi asupra deciziei primarului, au refuzat să părăsească locuinţa sau să încheie un contract de închiriere cu reclamanţii, în calitatea acestora de noi proprietari ai apartamentului. Ei i-au împiedicat pe aceştia din urmă şi pe membrii familiilor lor să beneficieze de prerogativele lor de proprietari, blocându-le accesul la clădiri şi la curtea imobilului lor prin închidere cu un lacăt, ameninţându-i verbal, precum şi agresându-i fizic şi împiedicându-i să efectueze lucrările necesare reabilitării bunului lor. Comportamentul soţilor R a fost sancţionat de către organele de poliţie printr-un proces-verbal de contravenţie din 20 aprilie 1999, confirmat printr-o sentinţă din 16 noiembrie 1999 a Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.

7. Având în vedere comportamentul soţilor R, la 11 mai 1999, prin intermediul unui executor judecătoresc, reclamanţii i-au somat să părăsească locuinţa, atrăgându-le atenţia că nu doreau să încheie cu ei un contract de închiriere; comportamentul lor agresiv a făcut imposibilă convieţuirea în imobil, circumstanţă de natură să împiedice prorogarea legală a contractelor de închiriere de locuinţe conform art. 13 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor sau reînnoirea contractelor de închiriere privind unele suprafeţe locative şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe (OUG nr. 40/1999).

8.  Faţă de refuzul soţilor R de a da curs cererii lor, conform art. 25 şi 24 lit. b) liniuţele 1 şi 3 din Legea locuinţei nr. 114/1996 privind imobilele cu destinaţia de locuinţă (Legea nr. 114/1996) şi art. 13 lit. i) din OUG nr. 40/1999, reclamanţii au sesizat Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti cu o acţiune de evacuare, invocând faptul că soţii R împiedicau utilizarea normală a imobilului şi refuzau plata chiriilor.

9.   Printr-o hotărâre judecătorească din 7 iunie 2000, judecătoria a admis acţiunea şi a dispus evacuarea soţilor R din imobilul reclamanţilor. Intemeindu-se pe declaraţiile martorilor audiaţi, pe Procesul-verbal din 20 aprilie 1999 şi pe refuzul pârâţilor de a răspunde întrebărilor adresate de judecători (interogatoriu), instanţa a considerat că soţii R ocupă apartamentul fără titlu locativ şi că ei au avut un comportament care a făcut imposibilă convieţuirea în imobil şi împiedica utilizarea normală a locuinţei. Această hotărâre a fost confirmată printr-o hotărâre din 16 ianuarie 2001, pronunţată de Tribunalul Bucureşti în urma exercitării căii de atac a apelului de către soţii R

10. In calea de atac a recursului, exercitată de soţii R, printr-o hotărâre irevocabilă din 22 mai 2001, Curtea de Apel Bucureşti a casat deciziile pronunţate de instanţele inferioare şi, pe fond, a respins acţiunea de evacuare a soţilor R Curtea de Apel constata că soţii R au avut un comportament condamnabil faţă de reclamanţi, manifestându-şi astfel nemulţumirea cu privire la calitatea lor de noi proprietari, dar că un asemenea comportament nu corespundea cazului prevăzut de art. 13 lit. i) din OUG nr. 40/1999, care trebuie să fie interpretat ca privind exclusiv raporturile dintre diferiţii locatari ai unui imobil. In consecinţă, instanţa a considerat că în conformitate cu art. 11 din OUG nr. 40/1999 trebuia să se prelungească de drept contractul de închiriere încheiat de soţii R cu statul şi că era obligaţia reclamanţilor de a trimite o notificare pârâţilor, printr-un executor judecătoresc, conform art. 10 din OUG nr. 40/1999, pentru a-i invita să încheie un contract de închiriere.

B. A doua acţiune de evacuare

11.  Printr-o hotărâre judecătorească din 14 februarie 2005, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a admis acţiunea reclamanţilor de evacuare a soţilor R din imobilul în cauză datorită absenţei titlului locativ al acestora din urmă, observând că în aprilie 2004 OUG nr. 40/1999 a încetat să îşi producă efectele sale referitoare la prorogarea de drept a contractelor de închiriere şi că acel contract de închiriere de care beneficiau pârâţii nu putea fi reînnoit în conformitate cu art. 14 din OUG nr. 40/1999, având în vedere absenţa oricărui contract încheiat între petiţionari şi soţii R In cadrul căii de atac a apelului exercitate de soţii R reclamanţii au învederat că primii nu au dovedit că au plătit chiriile datorate pentru apartamentul în litigiu. Printr-o hotărâre din 15 noiembrie 2005, Tribunalul Bucureşti confirma hotărârea pronunţată în primă instanţă.

12. Printr-o hotărâre judecătorească din 6 septembrie 2006, adoptată cu majoritate, Curtea de Apel Bucureşti a respins acţiunea de evacuare a soţilor R In conformitate cu art. 14 din OUG nr. 40/1999, aceasta a apreciat că omisiunea proprietarilor de a le trimite o notificare respectând condiţiile stricte de fond şi de formă prevăzute în ordonanţa mai sus citată se sancţiona prin reînnoirea contractului de închiriere încheiat de soţii R cu statul pentru aceeaşi durată de 5 ani. Pe de altă parte, Curtea de Apel considera că existenţa litigiilor între reclamanţi şi soţii R nu era pertinentă din acest punct de vedere. In concluzie, în temeiul art. 11 alin. (1) şi al art. 22 alin. (3) din OUG nr. 40/1999, Curtea de Apel aprecia, de asemenea, că lipsa plăţii chiriilor de către soţii R nu poate fi invocată de proprietari ca motiv pentru evacuarea acestora din apartamentul lor.

13.  Rezultă din informaţiile furnizate de reclamanţi că ei nu au recuperat, până în prezent, bunul lor ocupat de soţii R, care continuă să locuiască în imobil fără a plăti nicio chirie.

C.  Plângere penală privind refuzul unui terţ de a respecta o hotărâre judecătorească irevocabilă având ca obiect un imobil

14.  In conformitate cu art. 271 alin. 2 din Codul penal, reclamanţii au depus o plângere penală la parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, arătând că soţii R i-au împiedicat să pătrundă în curtea imobilului care Ie-a fost restituit prin Hotărârea definitivă din 14 mai 1998.

15.   Printr-o hotărâre din 4 noiembrie 2005, Tribunalul Bucureşti a casat cu trimitere rezoluţia de neîncepere a urmăririi penale dată de parchet privind plângerea reclamanţilor. O nouă neîncepere a urmăririi penale dată de parchetul sus-menţionat la 20 decembrie 2006 a fost infirmată printr-o rezoluţie din 9 martie 2007 a prim-procurorului parchetului sus-menţionat, care, în temeiul hotărârii judecătoreşti menţionate mai sus, a ordonat o nouă examinare a plângerii penale a reclamanţilor. Prim-procurorul a constatat că P.L. a recunoscut că soţul ei, în martie 2004, a blocat accesul reclamanţilor în curtea imobilului şi a reţinut că examinarea faptelor comise se impune chiar dacă soţii P. au permis ulterior un acces parţial. Rezultă din dosar că procedura în discuţie este în continuare în curs.

II. Dreptul intern pertinent

16.  Esenţialul reglementării interne pertinente în materie, şi anume extrase din Legea nr. 5/1973 privind administrarea locuinţelor şi raporturile dintre proprietar şi chiriaşi (Legea nr. 5/1973), Legea locuinţei nr. 114 din 11 octombrie 1996 [Legea nr. 114/1996), precum şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe (OUG nr. 40/1999) şi Legea nr. 241 din 16 mai 2001 care a aprobat OUG nr. 40/1999 (Legea nr. 241/2001), este descris în hotărârile Radovici şi Stănescu împotriva României (nr. 68.479/01, 71.351/01 şi 71.352/01, cauze conexate, §§ 53 - 58, din 2 noiembrie 2006) şi Burzo împotriva României (nr. 75.240/01, § 29, 4 martie 2008).

17. Art. 271 alin. 2 din Codul penal sancţionează infracţiunea de împiedicare a unei persoane de a utiliza o locuinţă sau un imobil deţinute de aceasta în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive. Utilizarea ameninţărilor sau a violenţei constituie circumstanţe agravante. Art. 320 din Codul penal sancţionează, numai în baza unei plângeri penale a părţii vătămate, faptul de a împiedica utilizarea normală a unei locuinţe. Pe de altă parte, condiţiile impuse pentru introducerea unei acţiuni civile posesorii împotriva unei tulburări de posesie comise cu sau fără violenţă sunt descrise în Hotărârea Puşcaş împotriva României (nr. 30.502/03, § 41 in fine, 11 octombrie 2007).

ÎN   DREPT

I. Cu privire la încălcarea invocată a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie

18.   Reclamanţii invocă o încălcare a dreptului lor la respectarea bunurilor, având în vedere imposibilitatea de a obţine evacuarea soţilor P. din imobilul lor, aceştia din urmă ocupând un apartament din acest imobil fără titlu locativ şi fără să plătească vreo chirie, dar şi reglementarea în materie de prorogare a contractelor de închiriere a locuinţelor (OUG nr. 40/1999) care le-ar impune o sarcină disproporţionată. Aceştia au adăugat că soţii P. le-au împiedicat accesul în curtea imobilului. Ei invocă art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, astfel redactat:

„Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.

Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii sau a amenzilor."

19. Guvernul se opune acestei teze.

A. Cu privire la admisibilitate

20. In măsura în care plângerea reclamanţilor comportă o examinare specială asupra faptului că soţii P. le-au blocat accesul la curtea imobilului, Curtea observă că, spre deosebire de cazul apartamentului litigios ocupat conform OUG nr. 40/1999 care va face obiectul unei examinări distincte mai jos, rezultă din susţinerile celor interesaţi că încălcarea dreptului lor de proprietate, faţă de restul imobilului, s-ar datora comportamentului soţilor P. Curtea relevă că mai multe căi de recurs se dovedesc a fi deschise petiţionarilor pentru a înlătura obstrucţionarea dreptului lor la respectarea bunurilor, comisă de persoane particulare prin încălcări de fapt (paragraful 17 de mai sus), şi că, de altfel, ei au sesizat parchetul competent cu o plângere penală împotriva soţilor P. conform art. 271 alin. 2 din Codul penal, necontestând sub nicio formă în speţă caracterul efectiv al acestei căi de atac, a cărei examinare este până în prezent în curs de derulare.

21. Având în vedere cele de mai sus, Curtea consideră că această parte a plângerii trebuie să fie respinsă pentru neepuizarea căilor de recurs interne, în aplicarea art. 35 §§ 1 şi 4 din Convenţie.

22. Cu privire la restul plângerii, Guvernul a ridicat o excepţie legată de neepuizarea căilor de recurs interne. După părerea acestuia, reclamanţii ar putea iniţia împotriva soţilor P. o procedură de evacuare întemeiată pe art. 24 din Legea nr. 114/1996 şi să reclame în mod expres neplata chiriilor timp de peste 3 luni consecutive. Pe de altă parte, acesta susţine că reclamanţii ar fi putut sesiza instanţele interne cu o acţiune în evacuare a soţilor P. la împlinirea termenului de 5 ani prevăzut de OUG nr. 40/1999 pentru prorogarea de drept a contractului de închiriere în favoarea chiriaşilor, fie după 8 aprilie 2004, considerând că după această dată reînnoirea contractului de închiriere nu poate interveni decât prin acordul părţilor în cauză. Guvernul depune la dosar exemple de jurisprudenţa internă referitoare la litigii locative.

23. Reclamanţii nu au prezentat observaţii cu privire la acest aspect.

24.  Curtea reaminteşte că a statuat în mai multe cauze că acţiunea în evacuare întemeiată pe art. 24 lit. b) din Legea nr. 114/1996 nu era eficientă în cazul proprietarilor care se aflau în situaţia reclamanţilor şi nu observă niciun motiv de a ajunge la o altă concluzie în speţă (a se vedea, printre altele, Radovici şi Stănescu împotriva României, nr. 68.479/01, nr. 71.351/01 şi nr. 71.352/01,§§ 62-66, 2 noiembrie 2006, Spanoche împotriva României, nr. 3.864/03, §§ 42-45, 26 iulie 2007, şi Arsenovici împotriva României, nr. 77.210/01, §§ 30-32, 7 februarie 2008). De altfel, ca şi în prima cauză menţionată mai sus, Curtea observă că reclamanţii şi-au întemeiat acţiunea în evacuare   şi   pe   neachitarea   chiriilor  de   către   ocupanţii apartamentului lor (sfârşitul paragrafului 8 de mai sus). In plus, Curtea relevă că, dacă o parte a hotărârilor prezentate de Guvern se referă la procedurile privind aplicarea art. 24 în discuţie, acesta din urmă nu a demonstrat că deciziile menţionate au dobândit autoritate de lucru judecat, deoarece acestea erau susceptibile de a fi modificate prin recurs.

25.  Cu referire la introducerea unei acţiuni în evacuare a ocupanţilor apartamentului lor după data de 8 aprilie 2004, când, din punctul de vedere al Guvernului, efectele OUG nr. 40/1999 referitoare la reînnoirea de drept a contractelor de închiriere a locuinţelor au încetat, Curtea constată că reclamanţii au demarat o astfel de procedură, dar acţiunea a fost respinsă de instanţele interne (paragrafele 11 şi 12 de mai sus).

26. In consecinţă, se impune a se respinge excepţia ridicată de Guvern cu referire la neepuizarea căilor de recurs sub cele două aspecte ale sale.

27. Pe de altă parte, Curtea constată că, în ceea ce priveşte apartamentul ocupat de soţii P. conform dispoziţiilor legale în materie de protecţie a chiriaşilor, acest petit nu este în mod manifest nefondat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Curtea relevă pe de altă parte că nu există niciun motiv de inadmisibilitate. Se impune deci a fi declarat admisibil.

B. Cu privire la fond

28.  Guvernul consideră că ingerinţa autorităţilor în dreptul reclamanţilor de a-şi folosi bunul lor, ingerinţă care decurge din respingerea acţiunii în evacuare a soţilor P, era prevăzută de lege, respectiv de OUG nr. 40/1999, urmărind un scop legitim, acela de a asigura protecţia intereselor chiriaşilor într-o situaţie caracterizată prin penuria locuinţelor ieftine, şi era proporţională cu scopul în discuţie. După ce a reiterat argumentele prezentate asupra admisibilităţii, făcând trimitere la Cauza Robitu împotriva României examinată de către Comisie [nr. 33.352/96, Decizia din 20 mai 1998, Decizii şi rapoarte (DR) 49], şi, în sfârşit, a rezumat dispoziţiile OUG nr. 40/1999, Guvernul a concluzionat că prezenta cauză este diferită de cauzele Hutten-Czapska împotriva Poloniei ([MC], nr. 35.014/97, 19 iunie 2006) şi Immobiliare Saffi împotriva Italiei ([MC], nr. 22.774/93, CEDO 1999-V).

29. Reclamanţii nu au prezentat observaţii în replică.

30.  Curtea a avut deja ocazia de a afirma că OUG nr. 40/1999 se analizează ca o reglementare a folosinţei bunurilor, care urmăreşte un scop de interes general, şi că sistemul astfel creat de către autorităţile naţionale nu este criticabil în sine. Cu toate acestea, după ce a examinat şi a identificat dispoziţiile defectuoase şi lacunele din OUG nr. 40/1999, Curtea a statuat şi că a sancţiona proprietarii care au omis să se conformeze condiţiilor de formă prevăzute de OUG nr. 40/1999, impunându-le o obligaţie atât de apăsătoare ca aceea de a păstra foştii chiriaşi ai statului în imobilul lor timp de mai mulţi ani, fără nicio posibilitate concretă şi reală de a percepe o chirie, constituie o sarcină deosebită şi exorbitantă, de natură să rupă justul echilibru între protecţia dreptului persoanei la respectarea bunurilor sale şi exigenţele interesului general (a se vedea, printre altele, Radovici şi Stănescu, citată anterior, § 89).

31. Curtea consideră că situaţia din speţă este similară celei descrise în Cauza Radovici şi Stănescu, menţionată anterior. Respinse de către instanţele interne, acţiunile lor de evacuare a vechilor chiriaşi ai statului care ocupau apartamentul lor şi au refuzat să încheie un contract de închiriere cu aceştia, şi obligaţi să găzduiască aceşti locatari ca urmare a nerespectării dispoziţiilor stricte ale OUG nr. 40/1999, ale cărei lacune au fost menţionate mai sus, reclamanţii s-au văzut, timp de mai mulţi ani, în imposibilitatea de a folosi apartamentul în discuţie sau de a obţine chirii. Pe de altă parte, în aplicarea OUG nr. 40/1999, instanţele interne au considerat că neplata chiriilor de către soţii P nu poate fi invocată ca motiv de evacuare de către reclamanţi, proprietarii apartamentului în cauză.

32.  In consecinţă, Curtea consideră că nu se impune îndepărtarea de la jurisprudenţa citată anterior şi că art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie a fost încălcat.

II. Cu privire la aplicarea art. 41 din Convenţie

33. In termenii art. 41 din Convenţie:

„In cazul în care Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

34.  Invocând un raport de expertiză, reclamanţii pretind 3.790 euro pentru prejudiciul material produs prin neplata chiriilor de către soţii P. pentru apartamentul în discuţie între decembrie 1998 şi mai 2007 şi 32.640 euro pentru daunele produse prin lipsa de folosinţă a unor alte părţi ale imobilului datorită comportamentului soţilor P. Pe de altă parte, reclamanţii solicită 10.000 euro pentru fiecare dintre ei pentru prejudiciul moral suferit datorită frustrării şi umilinţei resimţite prin imposibilitatea de folosire a imobilului lor.

35. Cu privire la despăgubirile materiale invocate, Guvernul observă că obiectul material al plângerii este reprezentat de apartamentul închiriat soţilor P. Admiţând că suma de 3.790 euro reprezintă o estimare rezonabilă a chiriilor nepercepute pentru acest apartament, acesta se opune la acordarea altei sume cu acest titlu. In ceea ce priveşte prejudiciul moral invocat, Guvernul face trimitere la cauze similare judecate de Curte şi consideră că suma solicitată este excesivă.

36. Cu referire la cererea privind daunele materiale, Curtea a constatat în speţă o încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, motivată de restricţiile suferite de reclamanţi timp de mai mulţi ani privind folosinţa apartamentului lor, ocupat de către soţii P, restricţii rezultate din OUG nr. 40/1999, precum şi imposibilitatea de a obţine obligarea ocupanţilor acestui apartament să plătească o chirie. Curtea nu observă nicio legătură de cauzalitate între încălcarea constatată şi dauna materială invocată, datorată lipsei de folosinţă a unor alte părţi ale imobilului decât apartamentul ocupat de soţii P, şi respinge cererea petiţionarilor sub acest aspect. In schimb, Curtea consideră că acordarea unei sume pentru lipsirea de folosinţă a apartamentului în cauză este în legătură directă cu încălcarea constatată. In plus, Curtea reţine că în speţă soţii P. continuă să ocupe apartamentul reclamanţilor fără a plăti nici măcar o chirie modică (a se vedea Popescu şi Toader, nr. 27.086/02, § 47, 8 martie 2007, şi Tarik împotriva României, nr. 75.849/01, § 68 in fine, 7 februarie 2008).

37.  In consecinţă, Curtea consideră că se cuvine să se acorde împreună tuturor petiţionarilor suma integrală cerută cu titlu de daune materiale, respectiv 3.790 euro.

38.  Pe de altă parte, Curtea apreciază că reclamanţii au suferit un prejudiciu moral datorat frustrării provocate prin atingerea adusă dreptului lor de folosinţă a apartamentului în discuţie. Având în vedere ansamblul elementelor aflate în posesia sa şi statuând în echitate, conform art. 41 din Convenţie, Curtea acordă 1.000 euro fiecăruia dintre petiţionari pentru prejudiciul moral suferit.

B. Cheltuieli de judecată

39.  Reclamanţii nu au prezentat cererea de rambursare a cheltuielilor de judecată suportate pentru procedurile în faţa jurisdicţiilor interne sau în faţa Curţii.

C. Dobânzi moratorii

40. Curtea apreciază ca adecvat să se calculeze majorările de întârziere la nivelul ratei dobânzii facilităţii de credit marginal a Băncii Centrale Europene, majorată cu 3 puncte procentuale.

PENTRU  ACESTE   MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA:

1.  declară cererea admisibilă în ceea ce priveşte capătul de cerere privitor la art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie şi referitor la atingerea dreptului reclamanţilor de folosinţă a apartamentului ocupat de către soţii P. şi inadmisibilă pentru rest;

2.  hotărăşte că a avut loc o încălcare a art.1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie;

3.  hotărăşte:

a) că statul pârât trebuie să le plătească reclamanţilor, în termen de 3 luni începând din ziua când hotărârea va rămâne definitivă, conform art. 44 § 2 din Convenţie, sumele următoare, convertite în moneda statului pârât la cursul de schimb aplicabil la data plăţii:

(i) 3.790 euro (trei mii şapte sute nouăzeci euro), împreună, reclamanţilor, plus orice sumă putând fi datorată cu titlu de impozit, cu titlu de daune materiale;

(ii) 1.000 euro (una mie euro) fiecăruia dintre reclamanţi, plus orice sumă putând fi datorată cu titlu de impozit, cu titlu de daune morale;

b)  că începând de la expirarea termenului de mai sus şi până la achitarea efectivă, aceste sume vor fi majorate cu o dobândă simplă la o rată egală cu cea a facilităţii de împrumut marginal a Băncii Centrale Europene aplicabilă în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

4.  respinge restul cererii de satisfacţie echitabilă.

Redactată în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 29 iulie 2008, în aplicarea art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulament.

Josep Casadevall,

preşedinte

Santiago Quesada,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu