Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 25 martie 2008

în Cauza Vitan împotriva Romaniei

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 114 din 19 februarie 2010



(Cererea nr. 42.084/02)

In Cauza Vitan împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: Josep Casadevall, preşedinte, Elisabet Fura-Sandstrom, Corneliu Bîrsan, Bostjan M. Zupancic, Alvina Gyulumyan, Egbert Myjer, Luis Lopez Guerra, judecători, şi din Santiago Quesada, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu la data de 4 martie 2008

pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 42.084/02) îndreptată împotriva României, prin care un cetăţean al acestui stat, domnul Floricel Vitan (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 7 noiembrie 2002 în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2. Reclamantul a fost reprezentat de „Romanian Imprisonment Watch", o organizaţie neguvernamentală cu sediul în Visby, Suedia, până la data de 1 septembrie 2006. După aceasta dată, el a fost reprezentat de domnul G. Mateuţ, avocat din Arad. Guvernul român (Guvernul) a fost reprezentat de agentul său, mai întâi doamna B. Ramaşcanu şi apoi domnul R.-H. Radu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

3. Reclamantul se plânge în mod special de condiţiile precare ale detenţiei sale, de încălcarea secretului corespondenţei sale în închisoare, de încălcarea dreptului de apărare şi a dreptului la prezumţia de nevinovăţie.

4. La data de 1 iulie 2005, Curtea a hotărât să comunice Guvernului capetele de cerere întemeiate pe art. 6 §§ 1, 2 şi 3 şi pe art. 8 din Convenţie. Invocând prevederile art. 29 § 3 din Convenţie, Curtea a hotărât să analizeze în acelaşi timp admisibilitatea şi fondul cauzei.

ÎN FAPT

I. Circumstanţele cauzei

5. Reclamantul s-a născut în anul 1956 şi locuieşte în Cluj-Napoca.

6. La data evenimentelor aflate la originea cauzei, reclamantul avea funcţia de ofiţer de informaţii în Serviciul independent de protecţie şi luptă anticorupţie (S.I.P.A.).

7. La data de 18 decembrie 2000, G.L. a informat poliţia că reclamantul i-a cerut suma de 10.000 mărci germane în schimbul demersurilor făcute de reclamant pentru a-i facilita punerea în libertate în timp ce se afla în detenţie la penitenciarul din Gherla.

8. La data de 19 decembrie 2000, reclamantul s-a deplasat la domiciliul lui G.L., care i-a dat 4.500 dolari americani, marcaţi în prealabil de poliţie cu cuvintele „trafic de influenţă". Imediat ce reclamantul a luat banii, procurorul militar I.B. şi 2 poliţişti, însoţiţi de 2 martori, au intrat în încăpere şi, după ce şi-au declinat calitatea, l-au percheziţionat pe reclamant. Aceştia au luat bancnotele înmânate reclamantului de către G.L., ce aveau inscripţia „trafic de influenţă". In continuare, procurorul a întocmit un proces-verbal de flagrant delict de trafic de influenţă, infracţiune prevăzută de art. 257 din Codul penal. In aceeaşi zi a fost începută o anchetă penală.

9. La data de 19 decembrie 2000, procurorul I.B. a organizat o conferinţă de presă cu privire la arestarea reclamantului, în care le-a dat ziariştilor următoarele informaţii:

„[Reclamantul] (...) trebuia să primească suma de 10.000 mărci germane de la un fost deţinut notoriu (...). Este vorba, aşadar, de trafic de influenţă, ce viza şi câteva persoane ce făceau parte din autorităţile judiciare. (...) Pe baza informaţiilor deţinute de noi şi de poliţie, (...) l-am prins (...) [pe reclamant] în flagrant delict cu suma de 4.500 dolari americani.

(...) Aceste fapte stabilesc vinovăţia (...) [reclamantului] în ceea ce priveşte infracţiunea de trafic de influenţă. (...)

Ancheta continuă cu privire la alte informaţii legate de activitatea [reclamantului]."

10. Printr-un ordin al ministrului justiţiei din data de 18 ianuarie 2001, reclamantul a fost suspendat din funcţie. Prin aplicarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, acesta a fost trecut în rezervă începând din data de 19 decembrie 2000.

A. Plasarea în arest preventiv a reclamantului şi condiţiile sale de detenţie

11. La data de 19 decembrie 2000, la ordinul procurorilor I.B. şi G.V.B., reclamantul a fost plasat în arest preventiv pentru o perioadă de 30 de zile în sediul poliţiei Cluj. Arestarea preventivă a fost ulterior prelungită de mai multe ori de Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti, ale cărui decizii au fost confirmate de Curtea Militară de Apel Bucureşti.

12. Reclamantul afirmă că în sediul poliţiei din Cluj împărţea cu încă două sau 3 persoane o celulă mică, murdară, fără lumină naturală, fără apă curentă sau instalaţii sanitare. O scrisoare pe care a primit-o de la soţia sa ar fi fost confiscată de procurorul I.B. De asemenea, el susţine că i s-a interzis să telefoneze familiei sale.

13. La data de 26 februarie 2001, reclamantul a fost transferat în arestul din Bucureşti. El susţine că nu a avut dreptul să folosească stilou şi hârtie şi că nu a avut nici radio sau televizor.

14. In luna aprilie 2001, reclamantul a fost transferat la închisoarea Bucureşti-Jilava, unde scrisorile trimise de familia sa i-ar fi fost fie deschise, fie reţinute de autorităţi. La data de 11 iunie 2002, o scrisoare trimisă de soţia reclamantului i-ar fi fost dată deschisă de către ofiţerul B.I. Acesta l-a informat că scrisoarea fusese deschisă de ofiţerul F.P

La data de 16 iunie 2002, cu ocazia unui control efectuat în penitenciar de către D.D., comandantul instituţiei, reclamantul l-ar fi informat despre incidentul ce avusese loc cu câteva zile înainte. Potrivit afirmaţiilor reclamantului, D.D. i-ar fi răspuns următoarele:

„Ar fi mai bine să nu te mai plângi pentru că, dacă vreau sau dacă «mă interesează» cineva, pot deschide orice scrisoare!"

15. Reclamantul a fost dus la Cluj pentru a asista la şedinţele de judecată din 20 şi 21 august 2001 (vezi paragrafele 29-31 de mai jos), apoi readus la Bucureşti într-un vagon de transport pentru deţinuţi, în condiţii pe care le consideră precare, deoarece a împărţit o cuşetă de 1,5 m2 cu încă 3 persoane, dintre care una era bolnavă de tuberculoză. Ceilalţi deţinuţi care împărţeau cuşeta cu el erau, după părerea sa, condamnaţi la pedeapsa închisorii.

16. La data de 8 august 2002, după ce a fost transferat la închisoarea din Aiud, reclamantul a depus în faţa Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti o plângere penală împotriva lui D.D., pe care îl acuza că ar fi încălcat secretul corespondenţei şi că ar fi abuzat de funcţia sa.

17. Procurorul militar de pe lângă Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti a deschis o anchetă judiciară. La data de 4 august 2003, l-a audiat pe D.D., care a negat susţinerile reclamantului. La data de 11 august, procurorul militar i-a luat declaraţie lui N.B., adjunctul lui D.D., care a declarat că ofiţerii B.l. şi F.N. aveau dreptul să deschidă corespondenţa în prezenţa destinatarului, dar că nu aveau dreptul să citească conţinutul său. La data de 20 octombrie 2003, procurorul l-a audiat pe ofiţerul R.Z., care a confirmat că a deschis scrisorile reclamantului în prezenţa sa.

18. La data de 20 octombrie 2003, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale în cauză. Acesta a apreciat în mod special că reclamantul nu dovedise faptele susţinute.

19. Reclamantul nu a contestat această rezoluţie de neîncepere a urmăririi penale nici în faţa procurorului ierarhic superior, nici în faţa instanţelor.

B. Trimiterea în judecată a reclamantului

20. La data de 2 februarie 2001, printr-un rechizitoriu redactat de procurorii I.B. şi G.V.B., reclamantul a fost trimis în judecată în faţa Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti.

21. La data de 14 februarie 2001, în prezenţa avocatului desemnat din oficiu, instanţa a prelungit arestarea preventivă a reclamantului. In ceea ce îl priveşte pe reclamant, acesta era absent.

22. La data de 27 februarie 2001, reclamantul, asistat de avocatul său ales, şi coinculpatul, I.M., au fost aduşi pentru prima oară în faţa Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti, la o şedinţă de judecată în care se discuta prelungirea duratei arestării preventive.

23. La data de 20 martie 2001, reclamantul, prin intermediul avocatului ales, a cerut punerea sa în libertate şi a ridicat excepţia de nulitate a urmăririi penale, pe motivul că procurorii I.B. şi G.V.B. nu au dovedit că au fost însărcinaţi legal să înceapă această urmărire. Instanţa a respins cererea de punere în libertate şi a amânat analiza excepţiei ridicate pentru a putea strânge informaţii relevante cu privire la ierarhia celor 2 procurori.

24. La data de 10 aprilie 2001, instanţa, în prezenţa reclamantului, care era asistat de 2 avocaţi aleşi, a prelungit arestarea preventivă şi a hotărât să audieze 6 martori propuşi de parchet. In ciuda mai multor citaţii de a se prezenta sub escorta poliţiei, aceşti martori nu s-au prezentat la şedinţele de judecată din 8 şi 29 mai, 6, 12 şi 24 iulie 2001, la care a fost prezent reclamantul, asistat de apărătorii săi.

25. La data de 15 iunie 2001, instanţa l-a audiat pe martorul L.G., în prezenţa reclamantului şi a apărătorilor săi. Ceilalţi martori au fost şi de această dată absenţi.

26. La data de 12 iulie 2001, instanţa a respins excepţia ridicată de reclamant la data de 10 aprilie 2001, considerând că Parchetul militar de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie confirmase, printr-o adresă depusă la dosar, că procurorii fuseseră desemnaţi legal să conducă ancheta penală în cauză.

27. La data de 24 iulie 2001, în prezenţa reclamantului şi a apărătorului său, instanţa a hotărât să ţină următoarea şedinţă, prevăzută pentru data de 20 august, la Cluj, unde locuiau martorii care refuzau în continuare să se prezinte.

28. La termenul din 20 august 2001, cei 2 apărători ai reclamantului au lipsit, desemnându-se pe loc un avocat din oficiu. Reclamantul s-a opus faţă de această desemnare. Soţia sa a contestat şi ea, la data de 20 august 2001, audierea martorilor în lipsa reprezentantului reclamantului. Totuşi, instanţa nu a luat în considerare această plângere, nici plângerea pe care reclamantul pretinde că ar fi formulat-o prin intermediul apărătorilor săi.

Constatând că nu a fost formulată nicio altă cerere, instanţa a procedat la audierea a 5 martori.

Reclamantul a insistat să fie audiaţi şi ceilalţi martori şi a propus, prin intermediul avocatului său desemnat din oficiu, o listă cu 4 martori în apărare, motivând utilitatea acestei probe. 2 dintre cei 4 martori propuşi au fost admişi şi citaţi de către instanţă pentru un nou termen de judecată.

29. La data de 21 august 2001, instanţa a ţinut o a doua şedinţă de judecată la Cluj, în care au fost audiaţi 4 martori ai acuzării. In plus, instanţa a citat martorii apărării pentru următorul termen de judecată. Reclamantul era reprezentat de acelaşi avocat din oficiu ca şi mai înainte. De asemenea, instanţa a prelungit arestarea preventivă a reclamantului.

30. La data de 18 septembrie 2001, instanţa a respins ca nedovedită cererea reclamantului de a-l audia din nou pe V.M., unul dintre martorii care s-au prezentat la data de 20 august 2001. Reclamantul, care era asistat de unul dintre avocaţii săi, a solicitat fără succes punerea sa în libertate.

31. La data de 16 octombrie 2001, instanţa, în prezenţa reclamantului şi a apărătorului său, a audiat alţi 2 martori, dintre care un martor propus de reclamant. In aceeaşi zi, reclamantul a formulat cerere de recuzare împotriva preşedintelui completului de judecată şi a procurorului prezent la şedinţă. Instanţa i-a respins cererea ca nedovedită.

32. La data de 30 octombrie 2001, în prezenţa reclamantului şi a apărătorului său, instanţa a prelungit arestarea preventivă.

33. Prin Sentinţa din data de 6 noiembrie 2001, Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti l-a condamnat pe reclamant la 4 ani de închisoare pentru trafic de influenţă, pe baza elementelor aflate la dosar, în special a declaraţiilor date de martorii L.G., M.G., F.T., G.G., CN., PC. şi a declaraţiilor reclamantului.

34. Procurorul, reclamantul şi I.M. au formulat apel împotriva acestei hotărâri. Reclamantul s-a plâns de modul de interpretare a probelor de către tribunal şi de refuzul instanţei de a-l audia din nou pe martorul V.M. De asemenea, el s-a plâns de respingerea, la data de 12 iulie 2001, a excepţiei sale privind nulitatea urmăririi penale.

35. La data de 22 ianuarie 2002, Curtea Militară de Apel Bucureşti a respins toate apelurile. In ceea ce priveşte apelul reclamantului, curtea a reţinut că se dovedise faptul că procurorii fuseseră desemnaţi în mod legal să înceapă ancheta penală în cauză. In plus, curtea a reţinut că probele de la dosar confirmau vinovăţia reclamantului, astfel cum a fost stabilită de tribunal.

36. Prin Decizia rămasă definitivă din data de 15 mai 2002, Curtea Supremă de Justiţie a respins recursul introdus de reclamant. Pe baza elementelor de probă depuse la dosar, Curtea Supremă a reţinut că în mod corect instanţele au analizat faptele în cauză şi au individualizat pedepsele aplicate.

37. La data de 28 mai 2003, reclamantul a fost eliberat condiţionat.

II. Dreptul intern pertinent

A. Reglementarea profesiei de avocat

38. Articolul relevant din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat prevede următoarele:

Articolul 38

„Avocatul este dator să studieze temeinic cauzele ce i-au fost încredinţate (...), să se prezinte la fiecare termen la instanţele de judecată (...)."

39. Statutul profesiei de avocat din 31 mai 2001, în vigoare la data evenimentelor, îi impunea avocatului să îşi asigure substituirea în caz de imposibilitate, de exemplu, de a se prezenta la un termen de judecată.

Articolul 10

„In cazul în care avocatul se află în imposibilitate de a îşi exercita atribuţiile, el va asigura substituirea sa de către un alt avocat, pentru a nu aduce prejudicii clientului său."

B. Procedura plângerii penale prealabile

40. Articolele relevante din Codul de procedură penală (CPP) în vigoare la data evenimentelor prevedeau următoarele:

Articolul 284 alin. 1

Termenul de introducere a plângerii [prealabile]

„In cazul infracţiunilor pentru care legea prevede că este necesară o plângere prealabilă, aceasta trebuie să fie introdusă în termen de 2 luni din ziua în care persoana vătămată a ştiut cine este făptuitorul."

C. Căile de atac împotriva actelor procurorului

41. Articolele relevante din CPP în vigoare la data evenimentelor prevedeau următoarele:

Articolul 278

Plângerea contra actelor procurorului

„Plângerea împotriva măsurilor luate sau actelor efectuate de procuror (...) se rezolvă de prim-procurorul parchetului. In cazul când măsurile şi actele sunt ale prim-procurorului ori luate sau efectuate pe baza dispoziţiilor date de către acesta, plângerea se rezolvă de procurorul ierarhic superior."

42. Legea nr. 281/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură penală şi a unor legi speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003 şi intrată în vigoare la data de 1 ianuarie 2004, a introdus în CPP noul articol 2781, care prevede următoarele:

Articolul 2781

Plângerea în faţa judecătorului împotriva rezoluţiilor sau ordonanţelor procurorului de netrimitere în judecată

„1. După respingerea plângerii făcute conform art. 275-278 împotriva rezoluţiei de neîncepere a urmăririi penale [...] date de procuror, persoana vătămată, precum şi orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate, pot face plângere, în termen de 20 de zile de la data comunicării de către procuror a modului de rezolvare, potrivit art. 277 şi 278, la judecătorul de la instanţa căreia i-ar reveni, potrivit legii, competenţa să judece cauza în primă instanţă.

2. In cazul în care prim-procurorul parchetului sau, după caz, procurorul general al parchetului de pe lângă curtea de apel, procurorul şef de secţie al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie ori procurorul ierarhic superior nu a soluţionat plângerea în termenul prevăzut în art. 277, termenul prevăzut în alin. 1 curge de la data expirării termenului iniţial de 20 de zile.

3. Dosarul va fi trimis de parchet judecătorului, în termen de 5 zile (...).

4. Persoana faţă de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale (...), precum şi persoana care a făcut plângerea se citează (...) Judecătorul, soluţionând plângerea, verifică rezoluţia sau ordonanţa atacată, pe baza lucrărilor şi a materialului din dosarul cauzei şi a oricăror înscrisuri noi prezentate. (...)

8. Judecătorul pronunţă una dintre următoarele soluţii:

a) respinge plângerea, prin sentinţă, ca tardivă sau inadmisibilă ori, după caz, ca nefondată, menţinând rezoluţia sau ordonanţa atacată;

b) admite plângerea, prin sentinţă, desfiinţează rezoluţia sau ordonanţa atacată şi trimite cauza procurorului, în vederea începerii sau redeschiderii urmăririi penale;

c) admite plângerea, prin încheiere, desfiinţează rezoluţia sau ordonanţa atacată şi, când probele existente la dosar sunt suficiente, reţine cauza spre judecare; (...).

10. Hotărârea judecătorului pronunţată potrivit alin. 8 lit. a) şi b) poate fi atacată cu recurs de procuror, de persoana care a făcut plângerea, de persoana faţă de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale (...), precum şi de orice altă persoană ale cărei interese legitime sunt vătămate. (...)

12. Judecătorul este obligat să rezolve plângerea în termen de cel mult 30 de zile de la primirea acesteia."

43. In ceea ce priveşte rezoluţiile parchetului adoptate înainte de intrarea în vigoare a acestei legi, art. IX şi XI din Legea nr. 281/2003 prevăd următoarele:

Articolul IX

„5. In cazul rezoluţiilor de neîncepere a urmăririi penale (...) date de procuror până la intrarea în vigoare a prezentei legi, termenul de introducere a plângerii prevăzute în art. 2781 din Codul de procedură penală este de un an şi curge de la intrarea în vigoare a prezentei legi, dacă nu s-a împlinit termenul de prescripţie a răspunderii penale."

Articolul XI

„Prezenta lege intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se pune în aplicare (...) de la data de 1 ianuarie 2004."

D. Statutul procurorilor militari şi al personalului din penitenciare

44. Prevederile referitoare la statutul procurorilor militari erau cuprinse, la data evenimentelor, în Legea nr. 54/1993 pentru organizarea instanţelor şi parchetelor militare şi aveau următorul conţinut:

Articolul 17

„Atribuţiile Ministerului Public sunt îndeplinite prin procurori militari constituiţi în parchete militare, pe lângă fiecare instanţă militară."

Articolul 23

„(...) procurorii militari au calitatea de magistraţi şi fac parte din corpul magistraţilor."

Articolul 24

„Poate fi numit magistrat militar persoana care (...) are calitatea de ofiţer activ."

Articolul 30

„Magistraţii militari sunt militari activi şi au toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din această calitate. (...) Acordarea gradelor militare şi înaintarea în grad a magistraţilor militari se fac potrivit normelor aplicabile cadrelor permanente din Ministerul Apărării Naţionale."

Articolul 31

„Incălcarea de către magistraţii militari a normelor stabilite prin Regulamentul disciplinei militare atrage răspunderea lor în conformitate cu prevederile acestuia."

45. La data evenimentelor din prezenta cauză, direcţia generală a penitenciarelor aparţinea de Ministerul Justiţiei, însă personalul din penitenciare era asimilat personalului militar activ, având grade militare (vezi art. 1 şi 2 din Legea nr. 10/1990 privind proclamarea zilei naţionale a României şi art. 4 § 24 din Hotărârea Guvernului nr. 736/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei). Intre timp, personalul din penitenciare a fost demilitarizat prin Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004 şi intrată în vigoare la data de 28 septembrie 2004.

E. Legea privind executarea pedepselor

46. Prevederile relevante din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, în vigoare la data evenimentelor în cauză, erau următoarele:

Articolul 17

„Condamnaţii au dreptul (...) de a primi şi trimite corespondenţă şi sume de bani."

Articolul 20

„Corespondenţa, cărţile, ziarele şi revistele, al căror conţinut este apreciat de comandantul penitenciarului ca necorespunzător procesului de reeducare al condamnatului, se reţin şi se păstrează la locul de deţinere, predându-i-se acestuia la punerea în libertate.

Corespondenţa cu conţinut necorespunzător se înaintează, dacă este cazul, organelor competente."

47. Această lege a fost înlocuită de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, care prevede modalităţile şi procedura pentru contestarea deciziilor comandantului penitenciarului cu privire la restricţiile aduse secretului corespondenţei.

F. Legea privind statutul cadrelor militare

48. Legea nr. 80/1995 prevede următoarele:

Articolul 89

„(1) Hotărârea privind menţinerea în activitate a cadrelor militare pentru care s-a început urmărirea penală sau care sunt trimise în judecata instanţelor militare se ia după soluţionarea cauzei de către parchetul militar ori de către instanţa de judecată militară.

(2) In acest interval de timp ofiţerii arestaţi (...) se suspendă din funcţie (...).

(3) Ofiţerii (...) condamnaţi, care anterior au fost suspendaţi din funcţii, se trec în rezervă începând cu data suspendării."

G. Infracţiunea flagrantă

49. Articolele relevante din CPP, în vigoare la data evenimentelor, prevedeau următoarele:

Articolul 465 alin. 1

„Este flagrantă infracţiunea descoperită în momentul săvârşirii sau imediat după săvârşire (...)".

Articolul 467 alin. 1

„Organul de urmărire penală sesizat întocmeşte un proces-verbal, în care consemnează cele constatate cu privire la fapta săvârşită. In procesul-verbal se consemnează de asemenea declaraţiile învinuitului şi ale celorlalte persoane ascultate."

IN DREPT

I. Asupra pretinsei încălcări a art. 6 §§ 1 şi 3 din Convenţie

50. Reclamantul invocă mai multe încălcări ale drepturilor sale garantate de art. 6 §§ 1 şi 3 lit. b), c) şi d) din Convenţie.

Considerând că nu i s-a analizat în mod echitabil cauza, reclamantul se plânge în special de refuzul preşedintelui Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti de a-i permite accesul la dosar şi de faptul că, în mai multe rânduri, instanţele au judecat în aceeaşi zi fondul cauzei şi plângerile împotriva prelungirii arestării preventive, ceea ce l-a împiedicat să fie prezent la toate şedinţele de judecată. De asemenea, el se plânge de faptul că tribunalul a audiat martori la datele de 20 şi 21 august 2001, în lipsa avocatului pe care şi l-a ales anterior. In final, el se plânge că tribunalul a refuzat, fără nicio motivaţie, să audieze martorii apărării şi să îl audieze din nou pe martorul V.M.

Art. 6 prevede următoarele în părţile sale relevante:

„1. Orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public şi într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o instanţă independentă şi imparţială, instituită de lege, care va hotărî (...) asupra temeiniciei oricărei acuzaţii în materie penală îndreptate împotriva sa. (...)

3. Orice acuzat are, în special, dreptul: (...)

b) să dispună de timpul şi de înlesnirile necesare pregătirii apărării sale;

c) să se apere el însuşi sau să fie arestat de un apărător ales de el şi, dacă nu dispune de mijloacele necesare pentru a plăti un apărător, să poată fi asistat în mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci când interesele justiţiei o cer;

d) să întrebe sau să solicite audierea martorilor acuzării şi să obţină citarea şi audierea martorilor apărării în aceleaşi condiţii ca şi martorii acuzării; (...)"

A. Asupra admisibilităţii

51. Curtea constată că această parte a cererii nu este vădit neîntemeiată în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Pe de altă parte, Curtea constată că nu este incident niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, aceasta trebuie declarată admisibilă.

B. Asupra fondului

52. Guvernul evidenţiază faptul că avocatul reclamantului nu a informat instanţa despre imposibilitatea sa de a se prezenta şi nici despre faptul că nu şi-a numit niciun alt avocat care să-l substituie la termenul de judecată din data de 20 august 2001, deşi cunoştea data stabilită pentru această şedinţă de judecată, In plus, Guvernul consideră că avocatul numit din oficiu şi-a îndeplinit în întregime obligaţiile, asigurându-i reclamantului o apărare corespunzătoare.

53. Reclamantul nu a prezentat observaţii în această privinţă.

54. Deoarece cerinţele paragrafului 3 din art. 6 reprezintă aspecte particulare ale dreptului la un proces echitabil garantat de paragraful 1, Curtea va analiza capetele de cerere formulate de reclamant din perspectiva acestor două texte coroborate {Doorson împotriva Olandei, Hotărârea din 26 martie 1996, Culegere de hotărâri şi decizii 1996-II, pp. 469-470, § 66).

55. In ceea ce priveşte mai ales admisibilitatea probelor, Curtea reaminteşte că această chestiune aparţine în primul rând de regulile de drept intern şi că, în principiu, instanţelor naţionale le revine obligaţia de a aprecia probele de la dosar. Obligaţia stabilită în sarcina Curţii prin Convenţie constă în special în a cerceta dacă procedura, privită în ansamblul ei, a avut un caracter echitabil [vezi, printre altele, Doorson, menţionată mai sus, p. 470, § 67, Van Mechelen şi alţii împotriva Olandei, Hotărârea din 23 aprilie 1997, Culegere 1997-III, p. 711, § 50, Sadak şi alţii împotriva Turciei, nr. 29.900/96, 29.901/96, 29.902/96 şi 29.903/96, § 63, CEDO 2001-VIII, şi Craxi împotriva Italiei (nr. 1), nr. 34.896/97, § 84, 5 decembrie 2002].

56. In speţă, Curtea observă că reclamantul se plânge de faptul că instanţele interne nu I-au reaudiat pe M.V., astfel cum solicitase. Totuşi, Curtea observă că M.V. a fost audiat prima oară în prezenţa reclamantului şi a avocatului său desemnat din oficiu. In continuare, cererea reclamantului de a audia din nou martorul a fost analizată de instanţă înainte de a fi respinsă. In orice caz, din dosar nu rezultă că declaraţia lui M.V. ar fi fost decisivă în soluţia dată pe fondul cauzei.

Curtea mai observă că instanţa militară a audiat martori ai apărării propuşi de reclamant şi că plângerile reclamantului şi ale avocatului său cu privire la admiterea probelor au fost analizate de instanţele sesizate.

57. In mod similar, Curtea constată că, deşi reclamantul se plânge de lipsa de timp necesar pentru a-şi pregăti apărarea şi de refuzul preşedintelui instanţei de a-i permite accesul la dosar, reclamantul nu a solicitat o prelungire a termenelor acordate de instanţe - nici personal, nici prin intermediul avocaţilor săi - şi că nici nu s-a plâns de un pretins refuz de a i se permite accesul la dosar. In orice caz, din niciun element din dosar nu rezultă că dreptul la apărare al reclamantului a fost încălcat.

58. Curtea notează faptul că, exceptând cele două şedinţe de judecată ţinute la Cluj, reclamantul a fost asistat pe toată durata procedurii litigioase de către unul sau chiar 2 apărători aleşi.

59. In ceea ce priveşte desemnarea unui avocat din oficiu pentru şedinţele din 20 şi 21 august 2001, Curtea reaminteşte că, dincolo de importanţa relaţiilor de încredere dintre avocat şi client, nu se poate conferi un caracter absolut dreptului garantat de art. 6 § 3 c). El este în mod necesar supus anumitor limitări atunci când, aşa cum este cazul în speţă, instanţele au obligaţia de a hotărî dacă interesele justiţiei impun asigurarea unui apărător numit din oficiu pentru acuzat. Desemnând un astfel de avocat, instanţele naţionale trebuie, desigur, să ţină cont de voinţa acuzatului. Totuşi, ele pot să treacă dincolo de această limită dacă există motive întemeiate şi suficiente de a considera că interesele justiţiei o impun (Croissant împotriva Germaniei, Hotărârea din 25 septembrie 1992, seria A, nr. 237-B, § 29).

60. In speţă, Curtea observă că reclamantul era reprezentat la data respectivă de 2 avocaţi aleşi, care cunoşteau data şedinţelor de judecată în discuţie şi faptul că acestea urmau să aibă loc la Cluj. Cu toate acestea, ei nu s-au prezentat în faţa instanţei şi nu şi-au asigurat substituirea, în ciuda prevederilor exprese ale legii în materie.

61. Avocaţii nu au cerut amânarea cauzei, nici nu au informat instanţa despre absenţa lor. Plângerea făcută de soţia reclamantului nu poate complini aceste carenţe. In plus, la următorul termen de judecată din data de 18 septembrie 2001, avocatul ales al reclamantului, care a fost prezent, nu a contestat faptul că martorii au fost audiaţi în lipsa sa.

62. In plus, Curtea observă că tribunalul militar a hotărât să se deplaseze la Cluj pentru a-i putea audia pe martorii care refuzaseră să se prezinte în Bucureşti, în ciuda avertismentelor repetate din partea instanţei.

63. Prin urmare, hotărârea instanţei de a continua analizarea cauzei şi de a audia martorii este justificată, cu atât mai mult cu cât reclamantului i s-a acordat un avocat din oficiu, care a asigurat o apărare corespunzătoare. In acest sens, Curtea observă că reclamantul nu s-a plâns în faţa instanţelor interne de o lipsă de diligentă a avocatului său desemnat din oficiu.

64. Aceste elemente îi sunt suficiente Curţii pentru a constata că cerinţele art. 6 §§ 1 şi 3 au fost respectate de instanţele interne.

Prin urmare, nu a avut loc încălcarea acestor prevederi din Convenţie.

II. Asupra pretinsei încălcări a art. 6 § 2 din Convenţie

65. Reclamantul consideră că declaraţiile date în faţa mass-mediei de procurorul I.B., la data de 19 decembrie 2000, au constituit o încălcare a prezumţiei de nevinovăţie conform art. 6 § 2 din Convenţie, care prevede următoarele:

„2. Orice persoană acuzată de o infracţiune este prezumată nevinovată până ce vinovăţia sa va fi legal stabilită."

A. Asupra admisibilităţii

66. Curtea constată că acest capăt de cerere nu este vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Pe de altă parte, Curtea constată că nu este incident niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, acesta trebuie declarat admisibil.

B. Asupra fondului

67. Guvernul consideră că judecătorii care au analizat cauza nu au fost influenţaţi de declaraţiile procurorului date la conferinţa de presă şi şi-au îndeplinit sarcina cu respectarea tuturor garanţiilor unui proces echitabil. De asemenea, Guvernul reaminteşte că prezumţia de nevinovăţie a unui inculpat nu împiedică organele judiciare să informeze publicul asupra anchetelor penale în curs de desfăşurare.

68. Reclamantul nu a formulat observaţii în această privinţă.

69. Curtea reaminteşte în primul rând că prezumţia de nevinovăţie, consacrată de art. 6 § 2 din Convenţie, este o condiţie a unui proces echitabil şi prevede ca niciun reprezentant al statului să nu declare că o persoană este vinovată de o infracţiune înainte ca vinovăţia sa să fi fost stabilită de instanţă, încălcarea prezumţiei de nevinovăţie putând, prin urmare, să emane nu numai de la un judecător sau o de la o instanţă, ci şi de la alte autorităţi publice [Allenet de Ribemont împotriva Franţei, Hotărârea din 10 februarie 1995, seria A nr. 308, p. 17, § 38, F.A. împotriva Turciei (dec), nr. 36.094/97, 11 mai 1999, şi Y.B. şi alţii împotriva Turciei, nr. 48.173/99 şi 48.319/99, §§ 43-44, 28octombrie 2004].

Curtea subliniază importanţa alegerii cuvintelor de către agenţii statului în declaraţiile pe care le formulează înainte ca o persoană să fi fost judecată şi recunoscută ca vinovată de o infracţiune (Daktaras împotriva Lituaniei nr. 42.095/98, § 41, CEDO 2000-X).

In final, aceasta reaminteşte că problema încălcării prezumţiei de nevinovăţie trebuie analizată în contextul circumstanţelor particulare în care au fost formulate afirmaţiile litigioase (Daktaras, menţionată mai sus, § 43).

70. In cauza de faţă, procurorul însărcinat cu efectuarea anchetei penale împotriva reclamantului a afirmat, la data de 19 decembrie 2000, cu ocazia unei conferinţe de presă, că reclamantul era vinovat de trafic de influenţă, deşi vinovăţia sa nu a fost stabilită legal decât la data de 15 mai 2002, data la care s-a pronunţat decizia definitivă în speţă (Allenet de Ribemont, menţionată mai sus, p. 16, § 35, şi, mutatis mutandis, Minelli împotriva Elveţiei, Hotărârea din 25 martie 1983, seria A nr. 62, pp. 16-17, § 32). De asemenea, acesta nu şi-a nuanţat cuvintele şi nici nu a avut grijă să le situeze în contextul procedurii aflate pe rol împotriva reclamantului.

In aceste circumstanţe, Curtea apreciază că declaraţia făcută de procuror a putut să fie percepută ca o declaraţie oficială în sensul că reclamantul era vinovat, deşi vinovăţia sa nu fusese încă stabilită legal, în sensul jurisprudenţei menţionate mai sus.

71. Aceste elemente îi sunt suficiente Curţii pentru a constata că a avut loc încălcarea art. 6 § 2 din Convenţie.

III. Asupra pretinsei încălcări a art. 8 din Convenţie

72. Reclamantul susţine că a avut loc o încălcare a secretului corespondenţei de către responsabilii închisorii Bucureşti- Jilava, cu încălcarea art. 8 § 1 din Convenţie, care prevede următoarele:

„1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale.

2. Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care acest amestec este prevăzut de lege şi dacă constituie o măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirii faptelor penale, protejarea sănătăţii sau a moralei, ori protejarea drepturilor şi libertăţilor altora."

A. Asupra admisibilităţii

73. Guvernul invocă excepţia de neepuizare a căilor de atac interne, în măsura în care reclamantul nu a atacat în faţa instanţelor rezoluţia de neîncepere a urmăririi penale a procurorului militar din data de 20 octombrie 2003.

In opinia sa, această procedură, prevăzută de art. 2781 din CPP modificat la data de 24 iunie 2003 şi care a intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2004, era accesibilă şi eficientă în speţă. Guvernul îşi sprijină argumentaţia pe 9 hotărâri prin care instanţele interne au statuat cu privire la recursuri de acest tip, în contextul unor plângeri penale îndreptate atât împotriva unor persoane private, cât şi împotriva unor notari publici (pentru pretinse ilegalităţi în încheierea contractelor în faţa notarului) sau primari (în calitatea lor de preşedinţi ai comisiilor administrative pentru restituirea terenurilor confiscate) sau al unei plângeri penale împotriva unui poliţist, pentru abuz în serviciu.

74. Reclamantul nu a prezentat observaţii în această privinţă.

75. Curtea apreciază, având în vedere esenţa capătului de cerere formulat de reclamant, că această excepţie a Guvernului trebuie conexată cu analiza fondului cauzei.

76. In plus, Curtea constată că acest capăt de cerere nu este vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Pe de altă parte, Curtea constată că nu este incident niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, acesta trebuie declarat admisibil.

B. Asupra fondului

77. Părţile nu au prezentat observaţii pe fondul capătului de cerere.

78. Curtea reaminteşte că - a fortiori - cenzura corespondenţei deţinuţilor şi controlul acesteia de către autorităţi constituie o ingerinţă în dreptul acestora la respectarea corespondenţei lor (vezi, de exemplu, Calogero Diana împotriva Italiei, Hotărârea din 15 noiembrie 1996, Culegere 1996-V, p. 1.775, §28).

79. In speţă, reclamantul susţine în special că scrisoarea sa din data de 11 iunie 2002 i-a fost predată deschisă de către autorităţile penitenciarului, fapt necontestat de Guvern. Prin urmare, reclamantul poate să pretindă în mod rezonabil că a suferit o ingerinţă în drepturile sale garantate de art. 8 din Convenţie.

80. Curtea constată că plângerea penală formulată în temeiul art. 195 din Codul penal împotriva comandantului penitenciarului a ocazionat o anchetă penală supravegheată de procurorul militar. Procurorul s-a limitat să ia depoziţia comandantului instituţiei penitenciare şi a altor ofiţeri consideraţi răspunzători cu corespondenţa, fără însă a-l audia pe ofiţerul care a distribuit scrisoarea în cauză, pe reclamant sau pe alţi deţinuţi.

81. Curtea observă că, la data evenimentelor, procurorii militari erau, ca şi comandantul instituţiei penitenciare, ofiţeri activi, făcând astfel parte din structura militară, întemeiată pe principiul subordonării ierarhice (vezi paragrafele 44 şi 45 de mai sus). Or, această legătură instituţională se traduce, în speţă, printr-o lipsă de independenţă şi de imparţialitate a procurorului militar în desfăşurarea anchetei (vezi, mutatis mutandis, Barbu Anghelescu împotriva României, nr. 46.430/99, § 67, 5 octombrie 2004, si Bursuc împotriva României, nr. 42.066/98, § 107, 12 octombrie 2004).

82. Prin urmare, Curtea apreciază că această anchetă nu poate fi considerată eficientă.

83. Desigur, conform art. 2781 din CPP, reclamantul ar fi putut să conteste neînceperea urmăririi penale în faţa instanţelor care, conform legii în vigoare, puteau să retrimită cauza în faţa aceluiaşi procuror.

In ceea ce priveşte eventuala trimitere în faţa unui procuror militar, Curtea reaminteşte că a constatat că o astfel de cale de atac nu ar putea fi considerată efectivă.

84. In orice caz, Guvernul nu a oferit niciun exemplu de jurisprudenţa internă care să pedepsească deschiderea de către personalul din penitenciar a scrisorilor destinate deţinuţilor.

85. In aceste circumstanţe, Curtea apreciază că ar fi excesiv să i se ceară reclamantului să epuizeze această cale de atac.

86. O ingerinţă în dreptul reclamantului la respectarea corespondenţei sale încalcă Convenţia în cazul în care nu respectă cerinţele paragrafului 2 al art. 8. Aşadar, trebuie analizat dacă ingerinţa în discuţie era „prevăzută de lege", dacă urmărea un scop legitim în sensul paragrafului respectiv şi dacă era „necesară într-o societate democratică" (Cotlet împotriva României, nr. 38.565/97, § 45, 3 iunie 2003).

87. Curtea reaminteşte că în hotărârile Petra împotriva României (Hotărârea din 23 septembrie 1998, Culegere 1998-VII, pp. 2.853-2.854, §§ 37 şi 38) şi Cotlet, (menţionată mai sus, § 35), s-a constatat încălcarea art. 8 din Convenţie cu motivarea că reglementarea în materie nu prezenta calităţile impuse de o „lege", în sensul art. 8 § 2 din Convenţie. Or, aceeaşi reglementare era în vigoare si aplicabilă faptelor din cauza de faţă.

88. Curtea apreciază că speţa de faţă se aseamănă cu cauzele Petra şi Cotlet menţionate mai sus şi constată că ingerinţa în speţă nu era prevăzută de „lege".

Având în vedere concluzia de mai sus, Curtea nu consideră necesar să verifice în speţă respectarea celorlalte cerinţe ale paragrafului 2.

89. Prin urmare, Curtea respinge excepţia preliminară a Guvernului întemeiată pe neepuizarea căilor de atac interne şi constată încălcarea art. 8 din Convenţie.

IV. Asupra celorlalte pretinse încălcări

90. Din perspectiva art. 5 §§ 1 c), 3 şi 4, reclamantul se plânge de arestarea sa în urma unui flagrant delict şi la plasarea sa în stare de arest preventiv.

91. Conform jurisprudenţei bine stabilite a Curţii [Wemhoff împotriva Germaniei, Hotărârea din 27 iunie 1968, seria A nr. 7, pp. 23-24, § 9; B. împotriva Austriei, Hotărârea din 28 martie 1990, seria A nr. 175, p. 14, § 36, şi Negoescu împotriva României (dec), nr. 55.450/00, 17 martie 2005], persoanei condamnate în primă instanţă, indiferent dacă a fost sau nu arestată până în acel moment, îi sunt aplicabile prevederile art. 5 § 1 a) din Convenţie, şi nu cele ale art. 5 § 1 c). In speţă, hotărârea pronunţată de prima instanţă prin care reclamantul a fost condamnat a avut loc la data de 6 noiembrie 2001, iar la acea dată acesta nu avea la dispoziţie nicio cale de atac. Or, cererea de faţă a fost introdusă abia la data de 7 noiembrie 2002. Rezultă că aceste capete de cerere întemeiate pe art. 5 § 1 c) au fost introduse după mai mult de 6 luni de la data la care a luat sfârşit încălcarea pretinsă [vezi şi Mujea împotriva României (dec), nr. 44.696/98, 10 septembrie 2002].

De asemenea, termenul de 6 luni a început să curgă la data de 6 noiembrie 2001 în ceea ce priveşte capetele de cerere întemeiate pe articolul 5 §§ 3 şi 4 din Convenţie [vezi, mutatis mutandis, Rosengren împotriva României (dec), nr. 70.786/01, 27 aprilie 2004].

92. Rezultă că aceste capete de cerere sunt tardive şi trebuie respinse conform art. 35 §§ 1 şi 4 din Convenţie.

93. Reclamantul susţine că ar fi suferit rele tratamente în timpul arestului său preventiv din Cluj şi Bucureşti, precum şi în timpul transferului său, din datele de 20 şi 21 august 2001, între aceste două oraşe. Curtea reaminteşte că detenţia preventivă a reclamantului în arestul din Cluj a luat sfârşit la data de 26 februarie 2001, iar cea din arestul din Bucureşti, în luna aprilie 2001, adică cu mai mult de 6 luni înainte de introducerea cererii în faţa sa. Transferul în cauză a fost, de asemenea, efectuat cu mai mult de 6 luni înainte de data introducerii acestei cereri. Rezultă că şi aceste capete de cerere sunt tardive şi trebuie respinse conform art.35 §§ 1 şi 4 din Convenţie.

94. De asemenea, reclamantul susţine că ar fi fost adus în cătuşe la şedinţele de judecată, fapt nedovedit de către acesta dincolo de orice dubiu. Presupunând chiar că i-ar fi fost aplicat un astfel de tratament, Curtea observă că reclamantul nu a formulat nicio plângere în faţa autorităţilor naţionale. Pe de altă parte, acesta nu a furnizat niciun element de probă care să susţină acest capăt de cerere.

95. Rezultă că acest capăt de cerere este vădit neîntemeiat şi trebuie respins conform art. 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.

96. Reclamantul consideră şi că prezumţia de nevinovăţie a fost încălcată ca urmare a declaraţiilor judecătorilor şi procurorilor din timpul şedinţelor de judecată, precum şi ca urmare a trecerii reclamantului în rezervă din oficiu la data de 18 ianuarie 2001.

97. Curtea apreciază că niciunul dintre elementele dosarului nu indică o încălcare a principiului prezumţiei de nevinovăţie ca urmare a declaraţiilor făcute în timpul procesului propriu-zis, ţinând cont în special de faptul că aceste declaraţii nu au fost făcute într-un context independent de procedura penală, cum ar fi, de exemplu, o conferinţă de presă, care impunea o mai mare prudenţă din partea autorităţilor (vezi, mutatis mutandis, Daktaras, menţionată mai sus, § 44). In plus, cererea de recuzare a anumitor membri ai completului de judecată a fost respinsă ca nedovedită la data de 16 octombrie 2001 de tribunalul militar teritorial (vezi paragraful 31 de mai sus).

98. Curtea observă în continuare că trecerea în rezervă a reclamantului la data de 18 ianuarie 2001 a respectat reglementările în materie, care fac trimitere doar la cadrele militare împotriva cărora a fost începută urmărirea penală, fără a presupune dinainte vinovăţia lor (vezi paragraful 47 de mai sus). Nici această lege, nici aplicarea sa în speţă nu indică o încălcare a prezumţiei de nevinovăţie a reclamantului.

99. Rezultă că acest capăt de cerere este vădit neîntemeiat şi trebuie respins conform art. 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.

100. In fine, reclamantul susţine că telefonul mobil al soţiei sale a fost ascultat ilegal de către autorităţi, în special după introducerea cererii de faţă, astfel încălcându-se prevederile art. 8 din Convenţie.

101. Curtea observă că reclamantul nu a adus niciun element de probă în sprijinul afirmaţiei sale. Presupunând chiar că s-ar putea pretinde victimă în speţă, Curtea consideră că acest capăt de cerere este vădit neîntemeiat.

Pe cale de consecinţă, Curtea îl respinge conform art. 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.

V. Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

102. Conform art. 41 din Convenţie,

„Dacă Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

103. Reclamantul solicită suma de 100.324,15 euro (EUR) pentru prejudiciul material, din care 71.496,15 EUR reprezentând salariul neîncasat în timpul detenţiei sale, ţinând cont de veniturile sale dinainte de data arestării sale, 10.000 EUR reprezentând lipsa de câştig, 15.000 EUR rezultând din împrumuturile contractate de reclamant pentru a-şi întreţine familia, iar 3.828 EUR reprezentând creanţele pe care nu le-a putut recupera din cauza încarcerării sale.

De asemenea, el solicită suma de 9.900.000 EUR cu titlu de prejudiciu moral, pe care susţine că l-a suferit.

104. Guvernul consideră că prejudiciul material nu este dovedit şi că, în orice caz, reclamantul nu poate pretinde plata salariului pe care l-ar fi putut câştiga în perioada cât a stat în detenţie, având în vedere că nu a efectuat nicio contraprestaţie. Pe de o parte, acesta consideră că împrumuturile contractate de reclamant nu atrag răspunderea statului şi, pe de altă parte, că reclamantul nu a fost în niciun caz împiedicat să îşi recupereze creanţele în timpul detenţiei sale.

In fine, Guvernul consideră că suma solicitată ca daune morale este exagerată şi că nu există raport de cauzalitate între suma cerută şi prejudiciul suferit.

105. Curtea reaminteşte că, în speţă, a constatat încălcarea principiului prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului la secretul corespondenţei reclamantului în timpul detenţiei sale. Din acest motiv, numai prejudiciul cauzat de faptele ce constituie aceste încălcări va putea fi acoperit prin intermediul prezentei hotărâri, In acest sens, Curtea nu distinge nicio legătură de cauzalitate între încălcările constatate şi prejudiciul material invocat şi respinge aceste cereri. In schimb, ea consideră că este cazul să îi acorde reclamantului suma de 2.000 EUR cu titlu de prejudiciul moral.

B. Cheltuieli de judecată

106. Reclamantul solicită şi suma de 2.956,46 EUR pentru cheltuielile de judecată angajate în faţa instanţelor interne şi în faţa Curţii. Prin intermediul avocatului său, domnul Mateuţ, reclamantul trimite un raport detaliat al cheltuielilor sale, inclusiv chitanţele ce justifică plata, în anul 2001, a sumei de 2.894.000 lei româneşti vechi (ROL) către avocaţi, bilete de tren între Gherla şi Cluj datând din anul 2001 şi având o valoare totală de 2.411.600 ROL, precum şi suma de 14.980.293 ROL pentru combustibilul utilizat, 2.869.540 ROL reprezentând diverse facturi şi 4.766.100 ROL reprezentând valoarea coletelor şi scrisorilor trimise reclamantului în închisoare de către familia sa.

107. Guvernul consideră că legătura de cauzalitate dintre pretinsele cheltuieli şi încălcările invocate în faţa Curţii nu a fost dovedită şi consideră, prin urmare, că cererile reclamantului nu sunt justificate şi trebuie respinse de Curte.

108. Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor sale de judecată decât în măsura în care li s-a stabilit veridicitatea, necesitatea şi caracterul rezonabil. In speţa de faţă, ţinând cont de documentele aflate la dosar şi de criteriile menţionate mai sus, Curtea consideră rezonabilă suma de 200 EUR, cu toate cheltuielile incluse, pe care i-o acordă reclamantului.

C. Dobânzi moratorii

109. Curtea consideră potrivit ca rata dobânzii moratorii să se bazeze pe rata dobânzii facilităţii de împrumut marginal a Băncii Centrale Europene, majorată cu 3 puncte procentuale.

DIN ACESTE MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. uneşte cu fondul şi respinge excepţia preliminară a Guvernului de neepuizare a căilor de atac interne în ceea ce priveşte capătul de cerere întemeiat pe art. 8;

2. declară cererea admisibilă în ceea ce priveşte capetele de cerere întemeiate pe art. 6 §§ 1 şi 2 (cu privire la conferinţa de presă din data de 19 decembrie 2000) şi pe art. 6 § 3 şi art. 8 (cu privire la respectarea secretului corespondenţei în închisoare) şi inadmisibilă în rest;

3. hotărăşte că nu a avut loc încălcarea art. 6 §§ 1 şi 3 din Convenţie;

4. hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 6 § 2 din Convenţie;

5. hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 8 din Convenţie;

6. hotărăşte:

a) ca statul pârât să îi plătească reclamantului, în cel mult 3 luni de la data rămânerii definitive a prezentei hotărâri conform art. 44 § 2 din Convenţie, suma de 2.000 EUR (două mii euro) cu titlu de daune morale şi 200 EUR (două sute euro) pentru cheltuielile de judecată, plus orice sumă ce ar putea fi datorată cu titlu de impozit, ce vor fi convertite în moneda statului pârât la cursul de schimb valabil la data plăţii;

b) ca, începând de la expirarea termenului menţionat mai sus şi până la efectuarea plăţii, aceste sume să se majoreze cu o dobândă simplă având o rată egală cu cea a facilităţii de împrumut marginal a Băncii Centrale Europene valabilă în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

7. respinge cererea de reparaţie echitabilă în rest.

Intocmită în limba franceză, ulterior comunicată în scris la data de 25 martie 2008, conform art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulament.

Josep Casadevall,

preşedinte

Santiago Quesada,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu