HOTARARE   Nr. 8 din  3 noiembrie 2004
privind contestarea neinregistrarii candidaturii domnului Isaia Faur pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1032 din  8 noiembrie 2004

    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Antonia Constantin    - procuror
    Claudia Miu           - prim-magistrat-asistent
    La data de 2 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 48/CT
din 1 noiembrie 2004, formulata de domnul Isaia Faur impotriva Hotararii
Biroului Electoral Central nr. 25 din 26 octombrie 2004, prin care s-a respins
cererea de inregistrare a candidaturii sale pentru functia de Presedinte al
Romaniei la alegerile din 28 noiembrie 2004.
    Contestatia formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr.
615F/2004.
    In temeiul dispozitiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, contestatiile se
solutioneaza fara instiintarea partilor, cu participarea reprezentantului
Ministerului Public, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la
dosar.
    In motivarea contestatiei domnul Isaia Faur a aratat ca Hotararea Biroului
Electoral Central de respingere a candidaturii sale pentru functia de
Presedinte al Romaniei este netemeinica si nelegala. Considera ca propunerile
de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei pot fi primite si fara
lista de sustinatori, in numar de cel putin 200.000 de alegatori, intrucat
aceasta cerinta, "de altfel neconstitutionala", prevazuta de art. 9
alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, nu a
mai fost preluata, in mod expres, in Hotararea Guvernului nr. 1.614/2004 pentru
aprobarea programului calendaristic privind realizarea actiunilor prevazute in
Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si in
Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei. In final, solicita
casarea hotararii atacate, pe care o considera "nula de drept",
deoarece a fost pronuntata cu incalcarea unor reguli procedurale.
    Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 28
din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, coroborat cu
art. 113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, solicita respingerea contestatiei, intrucat propunerea de candidatura
a contestatorului nu indeplineste, in mod cumulativ, conditiile prevazute de
lege pentru a fi inregistrata.
    CURTEA,
examinand contestatia in raport cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru
alegerea Presedintelui Romaniei, vazand concluziile reprezentantului
Ministerului Public, precum si documentele aflate la dosar, retine urmatoarele:
    Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 11 alin.
(3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatia privind neinregistrarea candidaturii domnului Isaia
Faur pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
    In conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr.
370/2004, propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se
fac in scris si vor fi primite numai daca:
    "(2) [...] c) sunt insotite de declaratia de acceptare a candidaturii,
scrisa, semnata si datata de candidat, de declaratia de avere, de o declaratie
autentica, pe propria raspundere, potrivit legii penale, privind apartenenta
sau neapartenenta ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca
politie politica, precum si de lista sau listele sustinatorilor, al caror numar
nu poate fi mai mic de 200.000 de alegatori.
    (3) Lista sustinatorilor este un act public, sub sanctiunea prevazuta de
art. 292 din Codul penal. Lista sau listele sustinatorilor trebuie sa cuprinda
data alegerilor, prenumele si numele candidatului, precum si prenumele si
numele, data nasterii, adresa, denumirea, seria si numarul actului de
identitate si semnatura alegatorilor care sustin candidatura. In finalul listei
persoana care a intocmit-o este obligata sa faca o declaratie pe propria
raspundere prin care sa ateste veridicitatea semnaturilor sustinatorilor.
Modelul listei sustinatorilor si al declaratiei pe propria raspundere sunt
prevazute in anexa nr. 1."
    Curtea constata ca propunerea de candidatura formulata de domnul Isaia Faur
nu indeplineste, in mod cumulativ, conditiile obligatorii prevazute la art. 9
alin. (2) lit. c) si alin. (3) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei. Astfel, la propunerea de candidatura depusa de
contestator la Biroul Electoral Central la data de 18 octombrie 2004 nu a fost
anexata lista cu cel putin 200.000 de semnaturi ale sustinatorilor cu drept de
vot. Caracterul obligatoriu al acestor conditii cumulative reglementate prin
lege nu poate fi modificat printr-un act normativ de forta juridica inferioara,
asa cum, in mod eronat, sustine contestatorul. De altfel, Hotararea Guvernului
nr. 1.614/2004, invocata de acesta in motivarea contestatiei, stabileste
concret programul calendaristic privind desfasurarea alegerilor, fara a contine
dispozitii de natura a modifica prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, lege-cadru de reglementare in materie.
    Referitor la critica potrivit careia este neconstitutionala cerinta legala
referitoare la obligatia ca propunerile de candidati sa fie insotite de listele
de sustinatori, Curtea retine ca aceasta urmeaza a fi respinsa, intrucat nu
poate constitui obiectul contenciosului electoral.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a unor norme procedurale la
pronuntarea Hotararii nr. 25 din 26 octombrie 2004 a Biroului Electoral
Central, Curtea constata ca aceasta indeplineste conditiile legale, iar
sustinerile contestatorului au valoarea unor simple afirmatii.
    Avand in vedere dispozitiile legale citate si situatia mai sus aratata, asa
cum rezulta din actele dosarului, Curtea Constitutionala constata ca
neinregistrarea de catre Biroul Electoral Central a candidaturii domnului Isaia
Faur pentru alegerea Presedintelui Romaniei este legala, iar contestatia
formulata de acesta impotriva hotararii de neinregistrare este nefondata,
urmand a fi respinsa.
    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37 si 38 din Legea nr.
47/1992, republicata, precum si al art. 11 alin. (2) si (3) din Legea nr.
370/2004,
    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    HOTARASTE:
    Respinge contestatia privind neinregistrarea candidaturii domnului Isaia
Faur pentru functia de Presedinte al Romaniei.
    Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA
                              Prim magistrat asistent,
                              Claudia Miu