HOTARARE Nr. 73 din 26 ianuarie 1991
privind infiintarea Societatii comerciale "LAR - Liniile aeriene
romane" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 22 din 29 ianuarie 1991

Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Societatea comerciala "LAR - Liniile aeriene
romane" - S.A., persoana juridica, cu sediul, obiectul de activitate si
capitalul social prevazute in anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Societatea comerciala "LAR - Liniile aeriene romane" - S.A.
infiintata potrivit art. 1 se organizeaza si functioneaza conform statutului
prevazut in anexa.
Art. 3
Capitalul social initial al societatii comerciale pe actiuni "LAR -
Liniile aeriene romane" - S.A. rezultat din preluarea activului si
pasivului unitatii economice de stat "LAR - Liniile aeriene romane" a
fost stabilit pe baza bilantului intocmit la data de 30 iunie 1990, urmand a se
definitiva dupa reevaluarea patrimoniului, in conditiile legii.
Art. 4
Societatea comerciala "LAR - Liniile aeriene romane" - S.A. va
putea beneficia din partea statului de subventii si credite in lei si valuta,
precum si de subventii si altele pentru mentinerea operarii in interese de stat
a unor curse regulate nerentabile, pentru mentinerea unor tarife pentru
pasagerii cu cetatenie romana, domiciliati in Romania, la nivel de protectie
sociala, in conditiile speciale stabilite de Guvern.
Art. 5
Pe data constituirii societatii comerciale pe actiuni conform art. 1,
unitatea economica de stat "LAR - Liniile aeriene romane" - S.A. se
desfiinteaza. Personalul acesteia este preluat de societatea comerciala
"LAR - Liniile aeriene romane" si se considera transferat in
interesul serviciului, beneficiind timp de trei luni de salariul tarifar avut,
sporul de vechime, dupa caz, daca este transferat in functii cu niveluri de
salarizare mai mici.
Art. 6
Orice dispozitii contrare prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii comerciale "LAR - Liniile aeriene romane" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala "LAR" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanand
de la societate, denumirea societatii va fi LAR, precedata sau urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de
capitalul social, numarul de inregistrare si sediul societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala "LAR" - S.A. este persoana juridica romana,
avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea
in conformitate cu legile romane si cu prevederile prezentului statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Bucuresti, strada Stirbei
Voda nr. 2 - 4.
Sediul societatii poate fi schimbat in alt loc din Romania, pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii, situate
in tara si strainatate, legate de obiectul sau de activitate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inregistrarii la
registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii il constituie realizarea de servicii de transport aerian
de pasageri si marfuri, turism, comercializarea de marfuri in lei si valuta si
alte servicii legate de acestea, cu mijloace proprii sau inchiriate.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii este:
a) efectuarea de transporturi aeriene interne si internationale, regulate
si charter de calatori, bagaje, marfuri si posta;
b) efectuarea de transporturi aeriene de tip AEROTAXI in tara si
strainatate;
c) inchirierea si subinchirierea de aeronave, materiale si personal
aeronautic, concesionarea de servicii si rute aeriene de drepturi de vanzare si
operare precum si de servicii aferente acestora;
d) organizarea si efectuarea de activitati turistice, hoteliere si de
agrement;
e) exploatarea si intretinerea si repararea mijloacelor din dotare, precum
si de service si asistenta tehnica pentru terti;
f) efectuarea de operatiuni de comert exterior, de reprezentare,
intermediere si in comision pentru nevoi proprii si pentru terti;
g) organizarea oricaror alte servicii sau prestatii in legatura cu
transportul aerian, inclusiv comert cu marfuri si servicii in lei sau in
valuta, in spatii autorizate precum si a oricaror activitati de productie
legate direct sau indirect cu obiectul sau de activitate;
h) organizarea si efectuarea serviciilor handling, de catering, pe orice
aeroporturi pentru aeronave proprii si straine;
i) efectuarea de activitati de reclama si publicitate;
j) efectuarea de orice alte activitati in legatura cu obiectul de
activitate principal, menite sa asigure realizarea de profit.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social al societatii comerciale "LAR" S.A. este de
1.100 mii lei, impartit in 110; actiuni nominative, cu valoare nominala de
10.000 lei fiecare, subscrise in intregime de actionar.
Capitalul social initial impartit in actiuni nominative cu valoarea
nominala de 10.000 lei fiecare este in intregime subscris de statul roman in
calitate de unic actionar si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta si semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si
parafat de presedintele consiliului de administratie.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute
de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora dreptul
la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi
ales in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut precum si alte drepturi
prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul societatii.
Drepturile si obligatiile decurgand din detinerea de drept de actiuni
urmeaza actiunile in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care recunoaste un
singur proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se
poate face in conditiile prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte consiliul de administratie al societatii si sa faca publica pierderea
prin presa. Dupa 6 luni va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) alege directorul general, ii stabileste remunerarea, il descarca de
activitate si il revoca;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de admininistratie
si comisiei de cenzori;
e) stabileste nivelul de salarizare al personalului angajat in societate,
in functie de studii si de munca efectiv prestata, cu respectarea limitei
minime de salarizare prevazuta de lege;
f) aproba si modifica programele de activitate si bugetul societatii;
g) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si la
acordarea de garantii;
h) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de beneficii si
pierderi dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie al comisiei
de cenzori sau al expertului de gestiune, dupa caz, aproba repartizarea
beneficiilor intre actionari;
i) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii situate in tara si strainatate.
j) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea acestora;
k) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la modificarea formei juridice a societatii;
l) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea
administratie societatii;
m) hotaraste cu privire la executarea de reparatii capitale si realizarea
de investitii noi;
n) hotaraste cu privire la stabilirea normelor de amortizare a fondurilor
fixe;
o) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a directorului general, a
membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru paguba
pricinuita societatii;
p) hotaraste in orice probleme privind societatea.
Hotararile in problemele prevazute la lit. k) si l) vor putea fi aduse la
indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii in perioada in care statul este actionar unic.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala se convoaca de presedintele consiliului de administratie
sau de unul dintre vicepresedinti, desemnat de presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului economic financiar pentru examinarea bilantului si a
contului de beneficii si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul urmator.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor, reprezentand
cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum si
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% , timp de 2
ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea societatii.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
mare circulatie din localitate.
Convocarea adunarii generale a actionarilor va fi facuta cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita.
Cand, in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste in sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Pentru validarea deliberarilor adunarii ordinare este necesara prezenta
actionarilor, care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social, iar
hotararile sa fie luate de actionarii ce detin majoritatea absoluta din
capitalul social reprezentat in adunare.
Daca adunarea nu poate lucra din cauza neindeplinirii conditiilor de la
alin. 1, adunarea ce se va intruni dupa o a doua convocare poate sa delibereze
asupra problemelor puse la ordinea de zi a celei dintai adunari, oricare ar fi
partea de capital reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate.
Pentru validitatea deliberarilor adunarii extraordinare, sunt necesare:
- la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentand 3/4 din capitalul
social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari care sa
reprezinte cel putin jumatate din capitalul social;
- la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari care
sa reprezinte cel putin o treime din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul din vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza dintre membrii
adunarii generale doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru parafat si semnat.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii sindicatelor existente
in societate.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea de maini. La propunerea
persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari prezenti sau
reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social se va putea decide ca
votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi executate de consiliul imputernicitilor
statului, alcatuit si numit in conditiile legii.
Consiliul imputernicitilor statului isi desfasoara activitatea in
conformitate cu statutul societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea comerciala "LAR - Liniile aeriene romane" - S.A. este
administrata de catre un consiliu de administratie compus din 7 persoane, ales
de adunarea generala a actionarilor pe o perioada de 4 ani, care vor avea
calitatea de a fi alesi pe noi perioade de 4 ani, care vor avea calitatea de
actionari. Numarul de administratori se stabileste de catre adunarea generala a
actionarilor in raport de volumul si specificul activitatii societatii.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de actionari
in aceeasi proportie cu cota lor de participare la capital.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant.
Adunarea generala va alege ca nou administrator o persoana indicata de acelasi
actionar care a desemnat pe predecesorul sau.
Durata pe care este ales administrator pentru a ocupa locul vacant va fi
egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de consiliul imputernicitilor statului, cu acordul Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte. Componenta
consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de
adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie va alege, dintre membrii sai,
un presedinte si 3 vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste ori de cate ori este necesar, la
convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor sai. El
trebuie sa se intruneasca cel putin o data pe luna, la sediul societatii.
La intrunirile consiliului de administratie, directorii vor prezenta
rapoarte scrise despre operatiile de executat. Consiliul este prezidat de
presedinte, iar in lipsa acestuia, de unul din vicepresedinti, desemnat de
presedinte. Presedintele numeste un secretar, fie dintre membrii consiliului,
fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar. Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor
membri ai sai unele imputernicirii de probleme limitate si poate recurge la
experti pentru studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul din
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza, fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice fel de act
care este legat de administratia societatii in interesul acesteia, in limita
dreptului ce se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii si ceilalti membri ai consiliului de
administratie si directorii raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de
societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru
abaterile de la statut sau pentru greseli in administrarea societatii. In
astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin decizia adunarii generale a
actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri (cu exceptia
mijloacelor fixe) potrivit competentelor acordate;
e) aproba instrainarea bunurilor imobile apartinand societatii sau
inchirierea de tranzactii in litigii, cu o valoare de pana la 10 milioane lei;
f) colaboreaza cu sindicatele, ori de cate ori este necesar, pentru
rezolvarea operativa a tuturor problemelor ce apar, in scopul desfasurarii
optime a procesului de productie;
g) stabileste masuri pentru protejarea patrimoniului si a datelor si pentru
asigurarea securitatii aeronavelor, pe durata zborurilor si la escale, in tara
si in strainatate;
h) stabileste si negociaza contractul individual si colectiv de munca;
i) aproba inchirierea de contracte de inchiriere (luare si dare cu chirie);
j) aproba inchirierea sau rezilierea altor contracte potrivit competentelor
acordate;
k) stabileste tactica si strategia de marketing, de cercetare si
dezvoltare, de asigurare a calitatii de protectie a mediului;
l) supune anual adunarii generale a actionarilor, in timp de 80 de zile de
la incheierea exercitiului economico - financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de beneficii si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii pe anul urmator;
m) numeste si revoca directorii executivi, la propunerea comitetului de
directie sau a directorului general, dupa caz, dintre functionarii societatii
care nu sunt membri ai consiliului de administratie, le stabileste remuneratia
potrivit legii si ii descarca de activitate;
n) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor sau care privesc conducerea curenta a activitatii societatii.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie compus din membri alesi de administratie fixandu-le in
acelasi timp si salariile potrivit legii.
Presedintele consiliului de administratie indeplineste si functia de
director general, in care calitate conduce si comitetul de directie, asigurand
conducerea curenta a societatii, aducand la indeplinire deciziile consiliului
de administratie, in limitele activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa comunice la fiecare sedinta a
consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
Consiliul de administratie poate oricand revoca persoanele numite in
comitetul de directie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din 3 membri alesi de adunarea generala a actionarilor, care nu trebuie
sa fie asociati, cu exceptia cenzorilor contabili.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege cenzori supleanti care vor inlocui in caz de nevoie
pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor si comisiei de
cenzori li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea
societatii, situatia patrimoniului, a beneficiilor si pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar, verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar, controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
beneficii si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
obiectului societatii.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala a actionarilor, daca
aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie, in cazul in care
capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu
exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori de cate ori
considera necesar pentru alte situatii.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 3 ani, iar prima comisie este
compusa din 3 membri.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Personalul societatii
Directorul general, membrii consiliului de administratie al societatii si
cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Restul personalului
este angajat de catre consiliul de administratie sau de catre directorul
general al societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de calificare
si functii, se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a
actionarilor, in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazuta de lege.
Plata salariilor pentru personalul societatii, impozitelor pe acestea si a
cotei de asigurari sociale se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii se stabilesc de catre
consiliul de administratie. Premiile, gratificatiile si alte asemenea drepturi
acordate anual personalului pot fi platite integral sau partial in valuta, in
limita disponibilitatilor si potrivit legii.
Art. 24
Amortizarea fondurilor
Amortizarea fondurilor fixe se va face conform prevederilor legale.
Art. 25
Reparatii capitale si investitii noi
Lucrarile de reparatii capitale si de investitii noi se vor executa pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor.
Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective,
dupa caz, in pretul de cost al productiei, al prestarilor de servicii sau in
cheltuielile de circulatie in anul in care au fost executate prin suportare din
fondurile special constituite cu aceasta destinatie.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual bilantul
si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor.
Bilantul anual contabil si contul de profit si pierderi se publica in
Monitorul Oficial Partea a IV-a.
Art. 27
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileste cu diferenta intre
suma totala a veniturilor incasate si suma cheltuielilor efectuate pentru
realizarea unor venituri.
Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual
fondul de rezerva care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului prevazut
in bilantul anual (constituirea lui efectuandu-se pana se va atinge 20% din
capitalul social), precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din beneficiul prevazut in bilant se scade impozitul legal rezultand
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia,
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, partile se obliga sa analizeze cauzele
si sa ia masuri de recuperare. Suportarea pierderilor de catre actionari se va
face proportional cu aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 28
Registrele societatii
Societatea va tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face prin hotarare a guvernului.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute de infiintarea societatilor.
Art. 30
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului social;
b) hotararea adunarii generale;
c) falimentul;
d) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
e) numarul de actionari va fi redus sub 5 mai mult de 6 luni;
f) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
g) in orice alta situatie, pe baza hotararii generale a actionarilor,
luata in unanimitate.
Art. 31
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata. Lichidarea societatii si
repartitia patrimoniului se fac in conditiile si cu respectarea procedurii
prevazute de lege.
Art. 32
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitrajul potrivit
legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 33
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.