HOTARARE Nr. 231 din 30 martie 2005
privind aprobarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 - 2007 si
a Planului de actiune pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe
perioada 2005 - 2007
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 1 aprilie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2005 - 2007,
prevazuta in anexa nr. 1*).
Art. 2
Se aproba Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale
anticoruptie pe perioada 2005 - 2007, prevazut in anexa nr. 2*).
------------
*) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA ANTICORUPTIE
pe perioada 2005 - 2007
A. CONSIDERATII GENERALE
1. Premise
Strategia Nationala Anticoruptie 2005 - 2007 (denumita in continuare SNA
2005 - 2007) reflecta angajamentul politic neconditionat, in ceea ce priveste
lupta impotriva coruptiei.
Misiunea prezentei strategii este prevenirea si combaterea coruptiei prin
perfectionarea si aplicarea riguroasa a cadrului normativ, prin stabilitate si
coerenta legislativa si prin consolidarea institutionala a organismelor cu
atributii decisive in domeniu.
Prin coruptie in prezenta strategie se intelege:
i) devierea sistematica de la principiile de impartialitate si echitate
care trebuie sa stea la baza functionarii administratiei publice, si care
presupun ca bunurile publice sa fie distribuite in mod universal, echitabil si
egal
si
ii) substituirea lor cu practici care conduc la atribuirea catre unii
indivizi sau grupuri a unei parti disproportionate a bunurilor publice in
raport cu contributia lor.
Actele de coruptie sunt acele demersuri care lezeaza aceasta distributie
universala si echitabila cu scopul de a aduce profit unor persoane sau grupuri.
Legea nr. 78/2000 stabileste ca element central utilizarea functiei publice ca
sursa de venituri, de obtinere a unor avantaje materiale, sau de influenta
personala, pentru sine sau pentru altul. Aceasta abordare converge spre
definitia data coruptiei in cadrul Programului Global impotriva coruptiei
derulat de ONU: "esenta fenomenului coruptiei consta in abuzul de putere
savarsit in scopul obtinerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru
sine sau pentru altul, in sectorul public sau in sectorul privat".
Auditul independent al Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004,
realizat in perioada ianuarie - martie 2005 de Freedom House Washington Inc.,
arata ca "In perioada 2000 - 2004 Romania a creat un impresionant arsenal
de instrumente legale pentru transparenta, responsabilitate si anticoruptie,
dintre care unele par sa fi generat rezultate pozitive". In acelasi timp
insa au fost identificate ca principale obstacole in calea eficientei luptei
impotriva coruptiei:
- implementarea deficitara a legislatiei anticoruptie;
- utilizarea restransa a instrumentelor administrative de combatere a
coruptiei;
- coordonarea insuficienta intre structurile de control si organele de
ancheta penala in domeniul coruptiei;
- lipsa de autonomie reala a procurorilor;
- inflatia legislativa si institutionala in domeniu.
De asemenea, atat Auditul independent mentionat, cat si ultimul Raport
National asupra Coruptiei al Asociatiei Romane pentru Transparenta precizeaza
ca sunt necesare imbunatatiri in legislatia anticoruptie, indicand necesitatea
adoptarii unor clarificari legislative, in ceea ce priveste, de exemplu,
conflictul de interese, mecanismele de verificare a declaratiilor de avere si
interese, precum si regimul incompatibilitatilor*1).
------------
*1) Conform Auditului independent al rezultatelor si impactului generate de
Strategia Nationala Anticoruptie realizat de Freedom House si Raportului
National asupra coruptiei - editia 2005, realizat de Asociatia Romana pentru
Transparenta.
2. Principii
Fiecare actiune cuprinsa in prezenta Strategie se subsumeaza urmatoarelor
principii, a caror respectare este esentiala pentru realizarea unui sistem
judiciar modern:
- Principiul statului de drept, pe baza caruia este consacrata suprematia
legii, toti cetatenii fiind egali in fata acesteia. Acesta are la baza
respectarea drepturilor omului si presupune separatia puterilor in stat.
- Principiul bunei guvernari, conform caruia Guvernul trebuie sa-si
stabileasca actiuni clare, eficiente, pe baza unor obiective bine stabilite si
de calitate si sa aiba capacitatea si flexibilitatea de a raspunde rapid
necesitatilor sociale.
- Principiul responsabilitatii, care impune obligatia Guvernului formula
politici publice si de raspunde pentru eficienta si implementarea acestora, de
a accepta si suporta consecintele neindeplinirii acestei obligatii.
- Principiul prevenirii savarsirii actelor de coruptie, conform caruia
identificarea anticipata si inlaturarea in timp util a premiselor de aparitie a
faptelor de coruptie sunt prioritare si imperative.
- Principiul eficientei in combaterea coruptiei, care se bazeaza pe
evaluarea continua a activitatii PNA atat din punctul de vedere al rezultatelor
concrete cat si al managementului institutional.
- Principiul cooperarii si coerentei in baza caruia institutiile implicate
in prevenirea si combaterea coruptiei trebuie sa coopereze indeaproape,
asigurand o conceptie coerenta asupra obiectivelor ce trebuie indeplinite si a
masurilor ce urmeaza a fi luate.
- Principiul transparentei, consultarii societatii civile si al dialogului
social, care impune, pe de o parte, transparenta procesului decizional, iar pe
de alta parte consultarea membrilor societatii civile in cadrul acestui proces.
- Principiul parteneriatelor public-private, care recunoaste importanta
cooptarii societatii civile in activitatile concrete de implementare a
masurilor de prevenire a coruptiei.
B. DOMENII PRIORITARE SI OBIECTIVE
Rapoartele asupra coruptiei din Romania realizate in decursul anilor de
catre Banca Mondiala, Transparency International sau Freedom House Washington
Inc. converg in a arata ca bunele practici nu sunt inca institutionalizate la
nivelul functionarii de zi cu zi a aparatului administrativ de stat, la nivelul
justitiei, al politiei sau al vamii. Acest lucru face ca in permanenta sa fie
necesare doua abordari simultane, deopotriva importante, in efortul
anticoruptie. Prima vizeaza constructia normalitatii prin instituirea de
standarde si stabilirea de bune practici la nivelul administratiei si a altor
sectoare cheie, cum ar fi educatia, sistemul sanitar, organele de mentinere a
ordinii publice, justitia. Aceasta abordare cuprinde intreg spectrul de activitati
referitoare la prevenirea coruptiei, la crearea unei societati care pretuieste
integritatea, si care functioneaza pe baza unor standarde recunoscute de
integritate. Cealalta abordare vizeaza reprimarea comportamentelor deviante de
la aceste standarde si norme, si cuprinde activitatile de combatere a coruptiei
propriu-zise, precum si completarea cadrului institutional care sa permita o
activitate de combatere eficienta. Cele doua se constituie in domenii
prioritare de actiune in cadrul acestei strategii. In sfarsit, realizarea
activitatilor din aceste doua domenii necesita consolidarea cooperarii interne
si internationale in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei, ceea ce se
constituie in al treilea domeniu de activitate.
Domeniul prioritar I: PREVENIRE, TRANSPARENTA, EDUCATIE
Obiectivul 1. Cresterea transparentei si integritatii in administratia
publica
Una dintre cauzele cele mai importante ale aparitiei si intretinerii
fenomenului de coruptie este lipsa de transparenta a sistemului administrativ.
Ca atare apare necesitatea ca, pe de o parte, sa fie completat cadrul
legislativ privitor la transparenta administratiei publice, iar pe de alta
parte sa fie continuata implementarea prevederilor deja existente pentru a
atinge anumite standarde de transparenta in sectorul public. In acest sens se
vor avea in vedere revizuiri legislative, expuse in planul de actiune, in
urmatoarele domenii: acordarea de finantari nerambursabile din fondurile
publice, finantarea partidelor politice, alocarea fondurilor publice pentru
publicitate, regimul achizitiilor publice, regimul functionarilor publici,
regimul inspectiilor la agentii economici. In privinta accesului la informatia
de interes public, respectiv in privinta participarii cetatenesti la procesul de
luare a deciziilor, se poate constata, pe de-o parte, implementarea partiala a
prevederilor legale si, pe de alta parte, intarzierea in revizuirea
reglementarilor care restrang accesul la informatie in sensul unei definiri
precise a informatiilor exceptate de la accesul public. In acest domeniu se va
continua monitorizarea implementarii acestor acte normative.
Un accent important in cadrul acestui obiectiv se pune pe includerea
normelor incluse in codurile de conduita in programele de pregatire profesionala
specializata a personalului din sectoare publice considerate vulnerabile.
In scopul asigurarii coordonarii luptei impotriva coruptiei si a coerentei
politicilor publice din domeniu, planul de actiune include referiri la
strategii si planuri anticoruptie sectoriale (de exemplu: sectorul vamal,
politia si institutiile de control). Strategiile sectoriale vor include
responsabilitati clare pentru toate organele cu atributii in lupta impotriva
coruptiei in ariile respective (de exemplu Autoritatea Nationala a Vamilor,
Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor Publice). In
vederea cresterii calitatii actului de control si a probelor, se vor realiza de
catre structurile de control administrativ planuri de control pe sectoarele
cele mai vulnerabile, in cooperare cu Parchetul National Anticoruptie.
Obiectivul 2. Prevenirea coruptiei in mediul de afaceri
Acest obiectiv vizeaza crearea unui mediu de afaceri in care competitia
intre firmele de stat si cele private, pe de o parte, si intre firmele private
pe de alta sa fie echitabila si supusa acelorasi reguli, iar statul sa
functioneze ca un arbitru impartial si eficace in asigurarea respectarii
reglementarilor in vigoare de catre toti agentii economici. Analiza impactului
SNA 2001 - 2004 realizata prin auditul independent arata ca raman inca zone
vulnerabile la coruptie in legislatia privind mediul de afaceri care se
reflecta, intre altele, in ambiguitati ale prevederilor legislative in domeniul
falimentului si al modului de acordare de scutiri si de reesalonari de la plata
taxelor. De asemenea, un rol important in prevenirea coruptiei in acest domeniu
este rezervat reglementarii cu prioritate a evaziunii fiscale, precum si
armonizarii legislatiei privind spalarea banilor cu acquis-ul comunitar si cu
recomandarile FATF.
Obiectivul 3. Campanii de informare si masuri educative
Acest obiectiv vizeaza cresterea gradului de intelegere a mecanismelor
coruptiei si stimularea unei atitudini civice anticoruptie atat a cetatenilor
adulti si platitori de taxe, cat si a tinerilor. Implementarea standardelor de
performanta si de integritate ale administratiei publice este posibila numai cu
ajutorul cetateanului care sa joace rolul unui consumator de servicii constient
de drepturile si de indatoririle sale, ca si de modalitatile practice de a le
realiza, cu alte cuvinte, a unui cetatean care este competent din punct de
vedere civic. Asadar, o componenta fundamentala a prevenirii fenomenului
coruptiei consta in activitatea de informare a cetatenilor atat cu privire la
obligatiile legale ale institutiilor si ale functionarilor publici, cat si cu
privire la modalitatile de lupta impotriva fenomenului coruptiei, prin
mijloacele legale si civice de care fiecare cetatean dispune.
Constatand ca in perioada 2001 - 2004 au fost facute prea putine eforturi
in ceea ce priveste informarea diferitelor categorii de cetateni cu privire la
cauzele, mecanismele si consecintele coruptiei, Auditul independent asupra SNA
I recomanda derularea unor campanii de informare, cu implicarea organizatiilor
neguvernamentale.
Totodata, consecvente angajamentelor asumate fata de Uniunea Europeana,
autoritatile romane vor continua organizarea de campanii de constientizare
privind efectele devastatoare ale coruptiei la scara larga. Temele vor viza,
intre altele, transparenta decizionala, codurile de conduita a functionarilor
publici, constientizarea de catre opinia publica a costurilor administrative
suplimentare reprezentate de coruptie, conflictele de interese si incompatibilitatile.
O alta abordare a segmentului de informare asupra coruptiei va consta in
introducerea, in programa pentru licee, a unor cursuri sau module de curs de
educatie civica anticoruptie.
Domeniul prioritar II: COMBATEREA CORUPTIEI
Obiectivul 4. Cresterea integritatii si a rezistentei la coruptie a
sistemului judiciar
Integritatea sistemului judiciar este factorul crucial pentru reusita
luptei impotriva coruptiei. In acelasi timp, sistemul judiciar a fost
identificat ca o zona ale carei disfunctionalitati pot avea un impact major
asupra eficientei luptei impotriva coruptiei. Romania a progresat pe calea
stabilirii independentei sistemului judiciar fata de puterea politica. Cu toate
acestea, sunt inca necesare masuri care sa conduca la atingerea unor standarde
inalte de performanta si integritate de catre magistrati. Adoptarea si
diseminarea Codului deontologic actualizat sunt masuri importante in directia
cresterii integritatii si rezistentei la coruptie a sistemului judiciar,
alaturi de completarea de catre magistrati a prevederilor cu privire la
declaratiile de avere si de interese*2).
In ceea ce priveste procurorii, auditul independent asupra impactului SNA
2001 - 2004 reclama vulnerabilitatea pozitiei acestora in raport cu procurorul
ierarhic superior, identificand in aceasta vulnerabilitate premisele unor
probleme sistemice. Planul de actiune include masuri clare pentru aplicarea
principiului continuitatii in faza de urmarire penala: stabilirea unor criterii
obiective de repartizare initiala a cauzelor, restrictionarea posibilitatilor
de redistribuire a dosarelor si de interventie a procurorului ierarhic superior
in desfasurarea urmaririi penale la cazuri expres si limitativ prevazute de
lege, introducerea controlului instantei cu privire la actele de infirmare ale
procurorului ierarhic superior, la cererea procurorului care efectueaza
urmarirea penala in cauza.
In vederea cresterii operativitatii si eficientei in activitatea de
urmarire penala va fi consolidat controlul efectiv si nemijlocit al
procurorului asupra activitatilor de investigare si cercetare penala efectuate
de politia judiciara. De asemenea se vor pune la punct proceduri care sa
permita sesizarea de indata a procurorului de catre structurile informative si
de investigatie prin transmiterea oricaror informatii si suport probator
referitoare la savarsirea unor acte sau fapte de coruptie sau crima organizata.
In acest context trebuie mentionat ca pana la sfarsitul anului se va infiinta
Comunitatea de Informatii in scopul coordonarii tuturor structurilor cu
atributii in culegerea de informatii.
Auditul Independent asupra Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004
atrage atentia asupra faptului ca exista membri CSM care detin si functii
administrative in cadrul instantelor si parchetelor, ceea ce, in opinia
auditorului, se defineste prin situatie de incompatibilitate. Alte evaluari
independente*3) se refera la caracterul nepermanent al membrilor CSM ca la un
aspect negativ al functionarii CSM si recomanda permanentizarea pozitiilor de
membri CSM. O alta deficienta semnalata de organizatii ale societatii civile
este vechimea actuala impusa pentru magistratii care acced la functii de
conducere, solutia propusa fiind de reducere a anilor de activitate necesari
pentru a promova si a fi numit in functiile de conducere. Planul de actiune
include masuri care introduc incompatibilitati intre calitatea de membru al
Consiliului Superior al Magistraturii si functiile de conducere la instante si
parchete. De asemenea, planul introduce masuri cu privire la transparentizarea
procesului de evaluare a magistratilor si cu privire la elaborarea si
publicarea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a unui raport anual
privind activitatea proprie.
In ceea ce priveste instrumentele de consolidare a integritatii sistemului
judiciar, incepand cu anul 2005, toate instantele din tara beneficiaza de un
sistem informatic si software specializat pentru efectuarea distributiei
aleatorii a dosarelor catre completele de judecata. Intr-un raport al
Ministerului Justitiei din februarie 2005*4), se arata ca au existat
dificultati in ceea ce priveste implementarea efectiva a acestui sistem,
dificultati care au fost insa remediate pana la 1 martie 2005. In prezent
distributia aleatorie se aplica la toate instantele din tara. Pentru
incidentele procedurale care nu s-au putut rezolva in sistem informatizat (de
exemplu incompatibilitatile), pentru a se asigura distributia aleatorie se
aplica Hotararea CSM numarul 71, din 9 martie 2005. Aceasta hotarare include si
prevederi care asigura continuitatea completelor de judecata si a judecatorilor
in cadrul completelor.
Planul propune masuri administrative si legislative pe termen scurt de
reformare a Directiei Generale de Protectie si Anticoruptie (DGPA) astfel incat
acest serviciu, militarizat in prezent, sa devina o unitate de investigatie
interna moderna si responsabila, la nivelul Ministerului Justitiei, conform
angajamentelor Romaniei fata de Uniunea Europeana. In acest sens, planul de
actiune include masuri cu privire la redefinirea competentelor si eliminarea
suprapunerilor, demilitarizarea Directiei Generale de Protectie si
Anticoruptie, precum si prin instituirea unor mecanisme eficiente de control a
activitatii sale. Pe termen mediu, se va evalua necesitatea mentinerii acestui
serviciu in cadrul Ministerului Justitiei.
------------
*2) Noile formulare detaliate de declaratii de avere si de interese au fost
aprobate prin OUG 14/3 martie 2005.
*3) Asociatia Romana pentru Transparenta - Raportul National asupra
Coruptiei - editia 2005; Asociatia Magistratilor din Romania - comentarii
asupra Legii nr. 304 privind organizarea si functionarea CSM
*4) Raport prezentat Consiliului Superior al Magistraturii
Obiectivul 5. Reducerea numarului de structuri cu atributii in lupta
impotriva coruptiei
Un angajament important asumat de catre Romania vizeaza adoptarea de masuri
care sa reduca considerabil numarul autoritatilor care au atributii de
prevenire sau investigare a coruptiei pana la sfarsitul lui 2005, astfel incat
sa fie evitate suprapunerile in ceea ce priveste responsabilitatile.
Analizele realizate de catre Ministerul Justitiei, ca si rapoartele
externe, arata ca activitatea de anticoruptie este afectata atat de suprapuneri
ale competentelor diverselor structuri, dar mai ales de fragmentare.
Coordonarea este cu atat mai dificila cu cat acest domeniu implica activitati
de investigatie si transferul de date confidentiale. Masurile incluse in planul
de actiune vizeaza:
- elaborarea unei evaluari pentru redefinirea si delimitarea clara a
atributiilor autoritatilor si institutiilor publice care in prezent detin
competente in domeniile combaterii si/sau prevenirii coruptiei
- revizuirea cadrului legislativ, pe baza concluziilor evaluarii de mai
sus, in vederea redefinirii si delimitarii clare a atributiilor, a
rationalizarii activitatii si a reducerii numarului acestor institutii si
autoritati in vederea limitarii actualei fragmentari institutionale.
Obiectivul 6. Intarirea capacitatii institutionale a Parchetului National
Anticoruptie (PNA)
Angajamentele asumate de Romania includ necesitatea aplicarii riguroase a
legislatiei anticoruptie in vigoare si asigurarea independentei efective a
Parchetului National Anticoruptie. Auditul Independent asupra SNA 2001 - 2004
subliniaza necesitatea reorganizarii Parchetului National Anticoruptie pentru a
permite o coordonare efectiva cu celelalte structuri avand atributii in lupta
impotriva coruptiei, precum si necesitatea perfectionarii politicilor de
personal ale Parchetului National Anticoruptie.
Masurile propuse in planul de actiune se refera la:
- consolidarea independentei si reorganizarea Parchetului National
Anticoruptie;
- analizarea periodica a activitatii Parchetului National Anticoruptie si a
activitatii Procurorului General al Parchetului National Anticoruptie, inclusiv
din punctul de vedere al performantelor in administrarea institutiei si al
rezultatelor concrete; revizuirea procedurii de numire si revocare a
Procurorului General al Parchetului National Anticoruptie, cu asigurarea atat a
independentei cat si a responsabilitatii acestuia pentru performantele
Parchetului National Anticoruptie;
- stabilirea unor proceduri clare de colaborare intre Parchetul National
Anticoruptie si toate celelalte structuri cu atributii in lupta anticoruptie;
- selectarea procurorilor Parchetului National Anticoruptie in urma
evaluarii performantelor profesionale ale acestora pe baza unor criterii
obiective;
- asigurarea personale si financiare resurse, potrivit evaluarilor
efectuate;
- pregatirea profesionala specializata a personalului;
- imbunatatirea sistemului informatic al Parchetului National Anticoruptie
care sa permita inclusiv dezvoltarea bazei de date statistice;
- intocmirea si prezentarea de catre Parchetul National Anticoruptie a unui
raport anual privind rezultatele combaterii coruptiei la nivel inalt.
Obiectivul 7. Cresterea celeritatii in urmarirea penala si in procesul
penal
Angajamentele Romaniei includ asigurarea unor proceduri rapide si
transparente de urmarire si judecare a faptelor de coruptie. Masura propusa in
planul de actiune vizeaza reducerea duratei procedurilor cu privire la toate
cauzele penale, cu respectarea deplina a drepturilor inculpatilor si a
celorlalte parti implicate in procesul penal.
De asemenea se propune modificarea Codului de procedura penala si a altor
acte normative incidente in vederea asigurarii continuitatii institutionale si
a operativitatii in cercetarea penala a cauzelor care privesc atat infractiuni
de coruptie, cat si de crima organizata.
Obiectivul 8. Combaterea coruptiei prin mijloace administrative
Una dintre principalele recomandari ale Auditului independent asupra
Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004 se refera la extinderea
definitiei conflictului de interese. De asemenea, Auditul recomanda si
desemnarea unui organism unic si independent de verificare a declaratiilor de
avere, de interese si a situatiilor de incompatibilitate. Totodata, Romania s-a
angajat fata de Uniunea Europeana ca in mod deosebit, sa adopte masuri pentru a
face posibila verificarea depunerii declaratiilor de avere*5) si de a revizui
regimul de sanctiuni astfel incat sa se asigure efectul lor descurajator.
Masurile propuse in planul de actiune prevad desemnarea unui organism cu
atributii in domeniile sus mentionate si evaluarea anuala a activitatii
acestuia.
De asemenea, in 2004 a fost creat un instrument de protectie pentru
personalul din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati
care semnaleaza incalcari ale legii prin Legea nr. 571. Planul de actiune
include, intre competentele noului organism, si monitorizarea aplicarii Legii
nr. 571/2004. Increderea avertizorilor publici in aplicarea acestei legi este
fundamentala pentru lupta impotriva coruptiei in cadrul administratiei publice.
------------
*5) Idem *2).
Domeniul prioritar III: COOPERARE INTERNA SI COORDONARE INTERNATIONALA
Obiectiv 9: Coordonarea si monitorizarea implementarii Strategiei si a
Planului de actiune
In ceea ce priveste cooperarea pe plan intern, se va urmari stabilirea unor
proceduri clare de colaborare intre toate structurile cu atributii in lupta
anticoruptie.
De asemenea, eforturile in lupta anticoruptie ale institutiilor cu
atributii in acest sens vor fi coordonate, iar actiunile cuprinse in planul de
implementare al SNA 2005 - 2007 si aplicarea riguroasa a legislatiei
anticoruptie, inclusiv strategiile si planurile sectoriale, vor fi monitorizate
de catre o singura structura inter-institutionala: Consiliul pentru coordonarea
implementarii SNA 2005 - 2007. Consiliul se infiinteaza sub autoritatea
primului-ministru si in coordonarea ministrului justitiei, Ministerul Justitiei
asigurand si secretariatul acestei structuri. Consiliul se va reuni trimestrial
sau ori de cate ori este necesar. La asigurarea independentei practice a
Consiliului vor contribui natura sa inter-institutionala si obligatia de a
invita la sedintele sale reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale si
ziaristi.
Obiectiv 10: Implementarea completa a tuturor instrumentelor anticoruptie
ale UE, ONU, CoE si OECD
Pana in anul 2007, conform angajamentelor asumate, Romania trebuie sa se
alinieze in totalitate la legislatia si bunele practici europene.
Masurile propuse includ, printre altele, implementarea recomandarilor
formulate in cadrul celei de-a doua runde de evaluare GRECO si a recomandarilor
MONEYVAL, a obligatiilor asumate prin Conventia de la Merida, eliminarea
imunitatii notarilor si a executorilor judecatoresti, implementarea raspunderii
penale a persoanei juridice, inclusiv in ceea ce priveste coruptia in sectorul
privat. De asemenea, pentru Romania ramane o prioritate cooperarea si
coordonarea, la nivel regional, a activitatii de prevenire si de combatere a
coruptiei in cadrul institutiilor Pactului de Stabilitate SPAI.
C. METODELE DE EVALUARE A INDEPLINIRII OBIECTIVELOR
Monitorizarea implementarii Strategiei Nationale Anticoruptie 2005 - 2007
va fi realizata de catre Consiliul pentru coordonarea implementarii SNA 2005 -
2007, sub autoritatea primului ministru si in coordonarea ministrului
justitiei. Evaluarea progresului in implementarea SNA 2005 - 2007 se va realiza
anual, in luna noiembrie, conform termenelor si indicatorilor prevazuti in
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei Nationale Anticoruptie 2005 -
2007.
Actualizarea Strategiei Nationale Anticoruptie se va face in masura in care
necesitatea rezulta din evaluare.
Monitorizarea prin mecanismele si masurile propuse mai sus se vor completa
cu concluziile monitorizarii de catre Comisia Europeana a angajamentelor luate
de Romania in contextul incheierii negocierilor de aderare, relevante pentru
lupta impotriva coruptiei. In acest scop, Guvernul Romaniei se angajeaza sa
informeze semestrial Comisia Europeana cu privire la stadiul implementarii
prezentei Strategii.
ANEXA 2
PLANUL DE ACTIUNE
pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 -
2007*1)
*1) Sumele necesare realizarii masurilor prevazute in Planul de Actiune,
aferente anului 2005, sunt asigurate prin includerea acestora in bugetele
institutiilor responsabile. In ceea ce priveste masurile cu termen de realizare
in anul 2005 pentru care Planul nu specifica o suma, finantarea este inclusa in
bugetul existent.
Sumele insotite de mentiunea "Necesar Buget 2005" vor fi alocate
prin rectificarile bugetare din cursul anului 2005.
Resursele aferente realizarii masurilor cu termen 2006 sau 2007, care nu
sunt asigurate din surse extrabugetare, vor fi incluse in bugetul de stat
pentru anii respectivi.
______________________________________________________________________________
| DOMENIUL PRIORITAR I: PREVENIRE, TRANSPARENTA, EDUCATIE
|
|______________________________________________________________________________|
|Nr. | Obiectiv | Masura
|
|crt.| | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| | Termen de | Resurse | Responsabili | Indicatori de
|
| | realizare | | | evaluare a
stadiului|
| | | | | realizarii masurii
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 1.|Cresterea |1.1. Elaborarea si aprobarea proiectului de lege
|
| |transparentei si |privind atribuirea contractelor de finantare
|
| |integritatii in |nerambursabila din fondurile publice, care va urmari:
|
| |administratia |- eliminarea arbitrariului in acordarea fondurilor |
| |publica |publice;
|
| | |- precizarea unor conditii si criterii de
|
| | |eligibilitate clare si transparente;
|
| | |- asigurarea transparentei intregului proces de
|
| | |selectie si acordare a finantarilor nerambursabile,
|
| | |inclusiv prin natura publica a informatiilor
|
| | |referitoare la acordarea contractelor;
|
| | |- cresterea eficientei controlului administrativ cu
|
| | |privire la respectarea conditiilor legale in acest
|
| | |domeniu; |
| | |- consolidarea cooperarii dintre structurile cu
|
| | |atributii de control administrativ si a mecanismului
|
| | |de transmitere operativa a informatiilor catre
|
| | |organele de cercetare si urmarire penala.
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de lege
supus|
| | |existent |Parteneri: MFP, |dezbaterii publice
|
| | | |CC, Cancelaria |
|
| | | |Primului |Proiect de lege |
| | | |Ministru, |aprobat de catre
|
| | | |SGG, ONG |Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.2 Reglementarea alocarii fondurilor publice pentru
|
| |transparentei si |publicitate, care sa includa garantii de asigurare a
|
| |integritatii in |transparentei precum si introducerea unui sistem de
|
| |administratia |sanctiuni in cazul nerespectarii prevederilor legale.
|
| |publica |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2005 |Bugetul SGG |SGG |Proiect de act
|
| | |existent |Parteneri: |normativ supus
|
| | | |Conventia |dezbaterii publice
|
| | | |Organizatiilor de |
|
| | | |Media, Clubul |Proiect de act
|
| | | |Roman de Presa, |normativ aprobat de
|
| | | |ARCA, ASG, MCC, |catre Guvern
|
| | | |MJ, ONG |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.3 Revizuirea reglementarilor existente privind
|
| |transparentei si |finantarea partidelor politice in sensul:
|
| |integritatii in |- reglementarii regimului reducerilor pe care
|
| |administratia |furnizorii de servicii le pot oferi partidelor
|
| |publica |politice si candidatilor;
|
| | |- stimularii transparentei in administrarea
fondurilor|
| | |de campanie, prin reanalizarea plafoanelor de
|
| | |cheltuieli pentru candidati, in functie de numarul de
|
| | |locuitori ai localitatilor sau sectoarelor pentru
care|
| | |candideaza si prin transparentizarea conturilor in
|
| | |care se fac donatii catre partide;
|
| | |- sanctionarii:
|
| | | - nerespectarii reglementarilor privind
|
| | | finantarea partidelor politice si a campaniilor
|
| | | electorale;
|
| | | - situatiilor de conflicte de interese in folosirea
|
| | | fondurilor publice pentru campanii electorale
|
| | | de catre persoanele care detin functii publice;
|
| | |- obligativitatii partidelor de a publica si pe
|
| | |paginile proprii de web lista donatiilor si a
|
| | |rapoartelor de venituri si cheltuieli;
|
| | |- corelarii acestor reglementari cu alte reglementari
|
| | |in vigoare;
|
| | |- sincronizarii activitatilor institutiilor cu
|
| | |atributiuni legate de validarea mandatelor
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Decembrie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de act
|
| | |existent |Parteneri: |normativ supus
|
| | | |MFP, CC, |dezbaterii publice
|
| | | |Cancelaria |
|
| | | |Primului |Proiect de act
|
| | | |Ministru, |normativ aprobat de
|
| | | |SGG si PNA |catre Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.4 Publicarea anuala de catre Curtea de Conturi a
|
| |transparentei si |listelor depuse de partidele politice cu privire la
|
| |integritatii in |finantare (donatorii si sumele acordate).
|
| |administratia |
|
| |publica | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Anual, incepand cu|Bugetul |CC |Publicarea anuala,
in|
| |2006 |de Curtii | |luna iunie, a listei |
| | |Conturi | |donatorilor si a
|
| | |existent | |sumelor donate
|
| | | | |partidelor politice
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.5. Elaborarea si publicarea de catre Curtea de
|
| |transparentei si |Conturi a rapoartelor de audit privind finantarea
|
| |integritatii in |partidelor politice si a campaniilor electorale.
|
| |administratia |
|
| |publica |
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Anual si cu ocazia|Bugetul |CC |Publicarea anuala, a
|
| |campaniilor |de Curtii | |rapoartelor de catre
|
| |electorale |Conturi | |Curtea de Conturi
|
| |incepand din mai |existent | |
|
| |2005 | | |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.6. Revizuirea reglementarilor cu privire la
|
| |transparentei si |achizitii publice in sensul armonizarii acestora cu
|
| |integritatii in |directivele consolidate ale UE si cu bunele practici
|
| |administratia |europene in domeniu.
|
| |publica |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2006 |Bugetul MFP |MFP |Proiect de act
|
| | |existent | |normativ supus
|
| | | | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de act
|
| | | | |normativ aprobat de
|
| | | | |catre Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.7. Revizuirea legislatiei care restrictioneaza
|
| |transparentei si |accesul la informatiile de interes public pentru
|
| |integritatii in |definirea precisa a informatiilor exceptate de la
|
| |administratia |accesul public.
|
| |publica | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2006 |Bugetul MJ |MJ |Proiecte de acte
|
| | |existent |Parteneri: |normative supuse
|
| | | |ONG-uri |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiecte de acte
|
| | | | |normative aprobate
de|
| | | | |catre Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.8. Monitorizarea implementarii Legii nr. 52/2003
|
| |transparentei si |privind transparenta decizionala in administratia
|
| |integritatii in |publica si a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces
|
| |administratia |la informatiile de interes public.
|
| |publica |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Anual, in luna |Bugetul ASG |ASG |Raport anual,
|
| |aprilie, incepand |existent |Parteneri: |publicat in luna
|
| |cu 2005 | |institutiile |aprilie de ASG
|
| | | |publice, ONG-uri |
|
| | | | |Rapoarte anuale
|
| | | | |realizate de catre
|
| | | | |autoritatile
publice,|
| | | | |publicate in
|
| | | | |conformitate cu
|
| | | | |Legea nr. 544/2001
si|
| | | | |cu Legea nr. 52/2003
|
| | | | |
|
| | | | |Imbunatatirea
|
| | | | |reactiei
|
| | | | |institutionale cu
|
| | | | |privire la cele doua
|
| | | | |legi
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.9. Implementarea practicii ghiseelor unice in
|
| |transparentei si |administratia publica acolo unde se constata ca
|
| |integritatii in |acestea sunt necesare.
|
| |administratia |
|
| |publica | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Incepand cu |Bugetul MAI |MAI - Unitatea |Raport de evaluare
|
| |mai 2005 pana |existent |Centrala de |elaborat si publicat
|
| |in decembrie 2007 | |Reforma a |
|
| | | |Administratiei |Ghisee unice
devenite|
| | | |Publice |functionale
|
| | | |Parteneri: toate |
|
| | | |autoritatile |
|
| | | |publice care |
|
| | | |furnizeaza |
|
| | | |servicii |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.10. Revizuirea legislatiei cu privire la
|
| |transparentei si |functionarii publici in sensul armonizarii acesteia
cu|
| |integritatii in |legislatia si cu cele mai bune practici europene,
|
| |administratia |inclusiv cu privire la:
|
| |publica |- introducerea metodologiei de evaluare a
|
| | |functionarilor publici pe criterii de performanta ca
|
| | |baza pentru evaluarea profesionala si salarizarea
|
| | |corespunzatoare (recomandare SIGMA);
|
| | |- rotatia personalului din sectoarele vulnerabile la
|
| | |coruptie; |
| | |- consolidarea rolului Agentiei Nationale a
|
| | |Functionarilor Publici ca agentie de monitorizare
|
| | |avansata, analiza si raportare. |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Decembrie 2007 |Bugetele MAI,|MAI |Proiect de lege
|
| | |ANFP |Partener: ANFP, |aprobat in Guvern
|
| | |existente |ONG-uri |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.11 Realizarea unei evaluari independente cu privire
|
| |transparentei si |la institutiile care realizeaza controale/inspectii
la|
| |integritatii in |agentii economici care sa propuna printre altele:
|
| |administratia |- solutii pentru evitarea suprapunerilor (unde e
|
| |publica |cazul), inclusiv prin modificari legislative care sa
|
| | |le elimine;
|
| | |- implementarea bunelor practici si a modelelor de
|
| | |succes din UE si adaptarea acestora la contextul
|
| | |romanesc;
|
| | |- reanalizarea valorii minime si maxime a amenzilor
si|
| | |stabilirea unor criterii obiective pentru
|
| | |individualizarea sanctiunii si reducerea puterii
|
| | |discretionare a agentului constatator;
|
| | |- reanalizarea stimulentelor financiare pentru |
| | |functionarii cu atributii de control.
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Martie 2006 |Necesar 35000|MFP, |Publicarea
raportului|
| | |Euro pentru |Partener MEC |de evaluare
|
| | |bugetul MFP | |
|
| | |in 2006 | |Proiecte de
|
| | | | |modificare a actelor
|
| | | | |normative supuse
|
| | | | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiecte de acte
|
| | | | |normative aprobate
de|
| | | | |catre Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.12 Realizarea de catre structurile de control
|
| |transparentei si |administrativ a unor planuri de control pe sectoarele
|
| |integritatii in |cele mai vulnerabile potrivit auditului independent
|
| |administratia |din martie 2005, in cooperare cu PNA, pentru
cresterea|
| |publica |calitatii actului de control si a probelor. |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Permanent, |Bugetul PNA |Structurile cu |Planuri de control
|
| |incepand cu |existent si |atributii de |aprobate
|
| |octombrie |bugetul |control |
|
| |2005 |existent al |administrativ, |Actiuni intreprinse
|
| | |celorlalte |PNA |conform planurilor
de|
| | |structuri de | |control
|
| | |control | |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.13 Actualizarea strategiilor sectoriale si a
|
| |transparentei si |planurilor de actiune detaliate privind lupta
|
| |integritatii in |impotriva coruptiei, in sectoare publice vulnerabile,
|
| |administratia |cu precadere institutii de control si politie.
|
| |publica |Strategiile vor include in special revizuirea
|
| | |masurilor sectoriale existente si propunerea unor
|
| | |standarde de integritate mai clare, modalitati de
|
| | |evaluare periodica si indicatori de masurare a
|
| | |aplicarii standardelor de integritate, inclusiv
|
| | |folosirea testelor de integritate. |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2005 |Bugetele MFP,|MFP, MAI |Strategii si planuri
|
| | |MAI existente| |planuri de actiune
|
| | | | |actualizate si
|
| | | | |aprobate de
|
| | | | |institutiile
|
| | | | |responsabile
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.14 Elaborarea unor strategii si planuri de actiune
|
| |transparentei si |sectoriale detaliate privind lupta impotriva
coruptiei|
| |integritatii in |in celelalte sectoare publice considerate vulnerabile
|
| |administratia |potrivit auditului independent din martie 2005.
|
| |publica | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Octombrie 2005 |Bugetele |MAI, MMSSF, MTCT, |Strategii si planuri
|
| | |institutiilor|MS etc. |de actiune aprobate
|
| | |implicate | |de institutiile
|
| | | | |responsabile
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.15 Elaborarea unei strategii actualizate si a unui
|
| |transparentei si |plan de actiune detaliat privind lupta impotriva
|
| |integritatii in |coruptiei in domeniul vamal, pe perioada 2005 - 2007.
|
| |administratia |Angajament EUCP
|
| |publica |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Mai 2005 |Buget |MFP, ANV |Strategie si plan de
|
| | |existent AVM | |actiune aprobate si
|
| | | | |publicate pe site
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.16 Elaborarea sau actualizarea, dupa caz, a
|
| |transparentei si |codurilor de conduita pentru diversele sectoare
|
| |integritatii in |publice.
|
| |administratia | |
| |publica |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Septembrie 2005 |Bugetele |MAI, MFP, MMSSF, |Coduri de conduita
|
| | |institutiilor|MTCT, MS etc. |elaborate
|
| | |implicate | |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |1.17 Diseminarea codurilor de conduita in sectoarele
|
| |transparentei si |respective, inclusiv prin includerea in pregatirea
|
| |integritatii in |profesionala specializata a unor componente de
|
| |administratia |integritate si anticoruptie pentru sectorul public.
|
| |publica |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Septembrie 2006 |Bugetele |MEC, INM, SNG, |Coduri de conduita
|
| | |existente ale|INA, INPPA, MAI, |diseminate
|
| | |institutiilor|MAE etc. |
|
| | |implicate | |Personal din
|
| | | | |sectoarele
mentionate|
| | | | |instruit
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 2.|Prevenirea |2.1 Revizuirea legislatiei cu privire la faliment.
|
| |coruptiei in |
|
| |mediul de afaceri | |
| |Angajament EUCP |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iulie 2005 |Bugete |MFP, MJ |Proiect de lege
supus|
| | |existente | |dezbaterii publice
|
| | |MFP, MJ | |
|
| | |PHARE 2002 | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Prevenirea |2.2 Revizuirea legislatiei cu privire la reesalonari
|
| |coruptiei in |si scutiri de plata a datoriilor catre bugetul de
stat|
| |mediul de afaceri |care sa includa criterii limitate, clare si obiective
|
| |Angajament EUCP |precum si garantii ale transparentei procedurilor.
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Mai 2005 |Bugetul MFP |MFP |Proiect de lege
supus|
| | |existent | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Prevenirea |2.3 Elaborarea si aprobarea proiectului de lege cu
|
| |coruptiei in |privire la evaziunea fiscala.
|
| |mediul de afaceri |
|
| |Angajament EUCP |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Aprilie 2005 |Bugetul MFP |MFP |Proiect de lege
supus|
| | |existent | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Prevenirea |2.4 Elaborarea si aprobarea proiectului de lege cu
|
| |coruptiei in |privire la modificarea Legii nr. 656/2002 pentru
|
| |mediul de afaceri |prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, in
|
| |Angajament EUCP |vederea armonizarii legislatiei cu acquis-ul
comunitar|
| | |si cu recomandarile FATF. |
| | |Angajament EUCP
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Aprilie 2005 |Bugetul |MJ |Proiect de lege
supus|
| | |existent |Parteneri: |dezbaterii publice
|
| | |MJ, ONPCSB |ONPCSB, PICCJ, |
|
| | | |MAI, BNR |Proiect de lege |
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 3.|Campanii de |3.1 Campanie de informare publica si de schimbare a
|
| |informare si |atitudinii fata de coruptie.
|
| |masuri educative |Angajament EUCP
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Mai - |Necesita |MJ |Imbunatatirea
|
| |Decembrie 2005 |resurse |Parteneri: |gradului de
|
| | |bugetare |ONG-uri |transmitere a
|
| | |suplimentare | |mesajelor
|
| | |150.000 Euro | |anticoruptie
|
| | | | |
|
| | | | |Cresterea gradului
de|
| | | | |intelegere a
|
| | | | |mecanismelor
|
| | | | |coruptiei |
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Campanii de |3.2 Continuarea masurii prevazute la 3.1 prin
campanii|
| |informare si |de informare si de schimbare de atitudine axate pe
|
| |masuri educative |teme punctuale.
|
| | |(posibile teme: dreptul la informare al cetateanului,
|
| | |transparenta in administratie, coruptie - institutii
|
| | |si competentele lor in prevenirea si combaterea
|
| | |coruptiei, accesul la institutii, protectia
|
| | |avertizorilor, rolul fiecaruia in combaterea
coruptiei|
| | |etc).
|
| | |Angajament EUCP |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Incepand cu |componenta |MJ |Imbunatatirea
|
| |decembrie 2005 |PHARE 2004 |Parteneri: |gradului de
|
| | | |ONG-uri |transmitere a
|
| | | | |mesajelor
|
| | | | |anticoruptie |
| | | | |
|
| | | | |Cresterea gradului
de|
| | | | |intelegere a
|
| | | | |mecanismelor
|
| | | | |coruptiei
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Campanii de |3.3 Organizarea unei campanii de preventie incluzand
|
| |informare si |o componenta de integritate si prevenire a coruptiei,
|
| |masuri educative |printr-un proiect pilot in licee care sa conduca la
|
| | |adaptarea programei scolare privind educatia civica.
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Incepand cu |Necesita |MEdC |Cresterea
|
| |iunie 2005 |resurse |Parteneri MJ, |(i) nivelului de
|
| | |bugetare |ONG-uri |cunoastere a
|
| | |suplimentare | |problematicii
|
| | |- 100.000 | |privitoare la
|
| | |Euro | |integritate, a
|
| | | | |mecanismelor de
|
| | | | |prevenire a
|
| | | | |coruptiei;
|
| | | | |(ii) gradului de
|
| | | | |interes si de
|
| | | | |implicare civica a
|
| | | | |elevilor. Noua
|
| | | | |programa
|
| | | | |implementata;
|
| | | | |(iii) numarului de
|
| | | | |institutii de
|
| | | | |invatamant care au
|
| | | | |introdus sau
|
| | | | |implementeaza noua
|
| | | | |programa
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| DOMENIUL PRIORITAR II: COMBATEREA CORUPTIEI
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.|Cresterea |4.1 Adoptarea Codului deontologic actualizat al
|
| |integritatii si a |magistratilor.
|
| |rezistentei la |Angajament EUCP
|
| |coruptie a |
|
| |sistemului |
|
| |judiciar |
|
| |Angajament EUCP |
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Aprilie 2005 |Buget CSM |CSM |Cod deontologic
|
| | |2005 existent| |adoptat si publicat
|
| | | | |in Monitorul Oficial
|
| | |PHARE 2002 | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.2 Diseminarea Codului deontologic actualizat in
cele|
| |integritatii si a |15 curti de apel si prin alte metode.
|
| |rezistentei la |Angajament EUCP |
| |coruptie a |
|
| |sistemului |
|
| |judiciar | |
| |Angajament EUCP |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Mai - |Buget CSM |CSM |Dezbateri in cele 15
|
| |octombrie 2005 |2005 existent| |curti de apel
|
| | |si PHARE 2002| |
|
| | | | |Diseminarea
|
| | | | |Codului deontologic
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.3 Modificarea legislatiei in sensul sporirii
|
| |integritatii si a |garantiilor de independenta a procurorului si
|
| |rezistentei la |aplicarea principiului continuitatii si in faza de
|
| |coruptie a |urmarire penala:
|
| |sistemului |1. Stabilirea unor criterii obiective pentru
|
| |judiciar |repartizarea cauzelor catre procurori; - Angajament
|
| |Angajament EUCP |EUCP;
|
| | |2. Restrictionarea posibilitatilor de redistribuire a
|
| | |dosarelor sau de preluare a acestora pe linie
|
| | |ierarhica la cazuri expres si limitativ prevazute de
|
| | |lege, cu introducerea unor prevederi sanctionatoare
in|
| | |cazul nerespectarii dispozitiilor legale. Introducerea|
| | |posibilitatii procurorului de a contesta la CSM
masura|
| | |de redistribuire a dosarului dispusa de procurorul
|
| | |ierarhic superior;
|
| | |3. Introducerea controlului instantei cu privire la
|
| | |actele de infirmare adoptate de procurorul ierarhic
|
| | |superior la cererea procurorului care efectueaza
|
| | |cercetarile in cauza;
|
| | |4. Reglementarea expresa a posibilitatii procurorului
|
| | |de a contesta la CSM actiunea procurorului ierarhic
|
| | |superior in cazul interventiei acestuia, in orice
|
| | |forma, in desfasurarea urmaririi penale sau in
|
| | |adoptarea solutiei.
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Septembrie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de act
|
| | |existent |Parteneri: MP, |normativ aprobat de
|
| | | |CSM |catre Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.4 Consolidarea controlului efectiv si nemijlocit al
|
| |integritatii si a |procurorului asupra activitatii de investigare si
|
| |rezistentei la |cercetare penala efectuata de politia judiciara.
|
| |coruptie a |
|
| |sistemului |
|
| |judiciar |
|
| |Angajament EUCP |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Septembrie 2005 |Bugetele |MJ |Cresterea rolului
|
| | |MJ, MAI, MP |Parteneri: MAI, |procurorului in
|
| | |existente |MP |evaluarea
|
| | | | |profesionala a
|
| | | | |politistului din
|
| | | | |politia judiciara
|
| | | | |
|
| | | | |Delimitarea
|
| | | | |subordonarii
|
| | | | |functionale de
|
| | | | |subordonarea
|
| | | | |administrativa a
|
| | | | |politiei
|
| | | | |judiciare
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de act
|
| | | | |normativ supus
|
| | | | |dezbaterii publice
|
| | | | |Proiect de act
|
| | | | |normativ aprobat de
|
| | | | |catre Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.5 Sesizarea de indata a procurorului care
|
| |integritatii si a |instrumenteaza cazuri de crima organizata sau
coruptie|
| |rezistentei la |de catre structurile informative si de investigatie
|
| |coruptie a |prin transmiterea oricaror informatii si suport
|
| |sistemului |probator referitoare la savarsirea unor acte sau
|
| |judiciar |fapte de coruptie sau crima organizata
|
| |Angajament EUCP |
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Octombrie 2005 |Bugetul |CSAT, SRI, SIE, |Stabilirea
|
| | |existent al |structurile de |procedurilor de
|
| | |institutiilor|informatii |comunicare |
| | |implicate |departamentale, |
|
| | | |MFP, MJ, MAI, |Protocoale semnate
de|
| | | |ONPCSB, PNA, si |institutiile
|
| | | |PICCJ |implicate
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.6 Elaborarea si aprobarea proiectului de modificare
|
| |integritatii si a |si completare a celor 3 legi privind reforma
justitiei|
| |rezistentei la |in sensul:
|
| |coruptie a |- stabilirea incompatibilitatii intre calitatea de
|
| |sistemului |membru CSM si functiile de conducere la instante si
|
| |judiciar |parchete,
|
| |Angajament EUCP |- transparenta procesului de evaluare a procurorilor
|
| | |si judecatorilor, |
| | |- modificarea componentei colegiului de conducere si
|
| | |includerea in competenta acestuia a stabilirii
|
| | |componentei sectiilor si completelor pe baza
|
| | |principiilor specializarii si asigurarii
|
| | |continuitatii; stabilirea limitativa a cazurilor in
|
| | |care este permisa modificarea componentei sectiilor
|
| | |si a completelor,
|
| | |- elaborarea si publicarea de catre CSM a unui raport
|
| | |anual privind activitatea proprie, in scopul
|
| | |asigurarii transparentei
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Aprilie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de lege
|
| | |pentru 2005 | |supus dezbaterii
|
| | |existent | |publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |adoptat de catre
|
| | | | |Guvern
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.7 Controlul distribuirii aleatorii a cauzelor de
|
| |integritatii si a |catre instante, inclusiv a aplicarii principiului
|
| |rezistentei la |continuitatii completului/judecatorului in
|
| |coruptie a |solutionarea cauzelor
|
| |sistemului |Angajament EUCP
|
| |judiciar | |
| |Angajament EUCP |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Permanent, |Bugetele |CSM si toate |Rapoarte elaborate
|
| |trimestrial |existente CSM|instantele - |trimestrial in 2005
|
| |incepand cu |si MJ |aplicarea |si semestrial in
2006|
| |aprilie 2005 | |sistemului de |
|
| | | |distribuire |Rapoarte
trimestriale|
| | | |aleatorie |dezbatute de catre
|
| | | |MJ - functionarea |CSM.
|
| | | |sistemului din |
|
| | | |punct de vedere |Eventuale masuri
|
| | | |tehnic |corectoare adoptate
|
| | | | |de CSM
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Cresterea |4.8 Continuarea reformarii Directiei Generale de
|
| |integritatii si a |Protectie si Anticoruptie, pentru a deveni o unitate
|
| |rezistentei la |de investigatii interne moderna si responsabila, in
|
| |coruptie a |vederea redefinirii competentelor si eliminarii
|
| |sistemului |suprapunerilor, demilitarizarii, precum si a
|
| |judiciar |instituirii unor mecanisme eficiente de control a
|
| |Angajament EUCP |activitatii.
|
| | |Angajament EUCP
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |August 2005 |Bugetul MJ |MJ |Numirea unui civil
la|
| | |pentru 2005 | |conducerea DGPA
|
| | |existent | |
|
| | | | |Proiect de act
|
| | | | |normativ aprobat de
|
| | | | |catre Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 5.|Reducerea |5.1 Elaborarea unei evaluari a autoritatilor si
|
| |numarului de |institutiilor publice care in prezent detin
competente|
| |structuri cu |in domeniile combaterii si/sau prevenirii coruptiei,
|
| |atributii in lupta|in vederea identificarii suprapunerii de atributii.
|
| |impotriva |Angajament EUCP
|
| |coruptiei |
|
| |Angajament EUCP | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2005 |componenta |MJ in parteneriat |Raport de evaluare
|
| | |PHARE 2003 |cu proiectul |publicat
|
| | | |PHARE |
|
| | | | |Proiect(e) de act(e)
|
| | | | |normativ(e) aprobate
|
| | | | |de Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Reducerea |5.2 Revizuirea cadrului legislativ, pe baza
|
| |numarului de |concluziilor evaluarii de mai sus, in vederea
|
| |structuri cu |redefinirii si delimitarii clare a atributiilor, a
|
| |atributii in lupta|rationalizarii activitatii si a reducerii numarului
|
| |impotriva |acestor institutii si autoritati in vederea limitarii
|
| |coruptiei |actualei fragmentari institutionale. |
| |Angajament EUCP |Angajament EUCP
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Septembrie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiecte de lege |
| | | | |supuse dezbaterii
|
| | | | |publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiecte de acte
|
| | | | |normative aprobate
de|
| | | | |catre Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 6.|Consolidarea |6.1 Revizuirea cadrului legislativ existent in
sensul:|
| |capacitatii |- consolidarii independentei PNA;
|
| |institutionale a |Angajament EUCP
|
| |PNA |- reorganizarii PNA si redefinirii resurselor umane
si|
| | |financiare necesare functionarii eficiente;
|
| | |- delimitarii competentei PNA la marea coruptie -
|
| | |competenta materiala si dupa calitatea persoanei;
|
| | |Angajament EUCP
|
| | |- analizarii periodice a activitatii PNA si a
|
| | |Procurorului General al PNA, inclusiv din punctul de
|
| | |vedere al performantelor in administrarea institutiei
|
| | |si al rezultatelor concrete, urmand ca aceeasi
solutie|
| | |sa se aplice si in cazul Procurorului General al
|
| | |Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
|
| | |Justitie;
|
| | |- selectarii procurorilor PNA in urma evaluarii
|
| | |performantelor profesionale ale acestora pe baza unor
|
| | |criterii obiective;
|
| | |- prevederii unor incompatibilitati speciale si a
unor|
| | |situatii de conflicte de interese pentru functiile de
|
| | |conducere din PNA, urmand ca aceeasi solutie sa se
|
| | |aplice si in cazul Procurorului General al
Parchetului|
| | |de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
|
| | |- stabilirii unor proceduri clare de colaborare intre
|
| | |PNA si toate celelalte structuri cu atributii in
lupta|
| | |anticoruptie; |
| | |Angajament EUCP
|
| | |- crearii unui departament, in cadrul PNA, care sa
|
| | |coordoneze colaborarea PNA cu celelalte institutii de
|
| | |lupta impotriva coruptiei;
|
| | |- revizuirii procedurii de numire si revocare a
|
| | |Procurorului General al PNA si asigurarii atat a
|
| | |independentei cat si a responsabilitatii acestuia
|
| | |pentru performantele PNA.
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2005 |Bugete MJ, |MJ, MP |Proiecte de lege
|
| | |PNA pentru | |supuse dezbaterii
|
| | |2005 | |publice
|
| | |existente, | |
|
| | |PHARE 2003 | |Proiecte de lege
|
| | | | |aprobate de catre
|
| | | | |Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Consolidarea |6.2 Pregatirea profesionala specializata a
|
| |capacitatii |personalului PNA, mai ales cu privire la tipologiile
|
| |institutionale a |cazurilor de coruptie si cooperarea judiciara cu
|
| |PNA |structuri similare din statele membre
|
| | |Angajament EUCP
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Anual |Bugete PNA |PNA |Planuri de pregatire
|
| |incepand cu |+ | |profesionala
|
| |septembrie |componenta | |specializata
|
| |2005 |PHARE 2003 si| |intocmite
|
| | |PHARE 2004 | |
|
| | | | |Sesiuni de pregatire
|
| | | | |organizate
|
| | | | |
|
| | | | |Personal PNA
|
| | | | |specializat
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Consolidarea |6.3 Imbunatatirea sistemului informatic al PNA,
|
| |capacitatii |incluzand dezvoltarea bazei de date statistice a PNA
|
| |institutionale a |(care sa cuprinda evidentierea unitara pe categorii
de|
| |PNA |persoane cercetate, trimise in judecata si condamnate
|
| | |definitiv pentru infractiuni de coruptie la nivel
|
| | |inalt, durata solutionarii si cuantumul prejudiciilor,|
| | |valoarea bunurilor sechestrate si confiscate pentru
|
| | |acest tip de infractiuni, distributia cazurilor pe
|
| | |intervale de valoare a prejudiciului, de valoare a
|
| | |obiectului infractiunii (mitei), pe categorii de
|
| | |functii (demnitari/functionari etc.)).
|
| | |Angajament EUCP
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Anual incepand cu |Bugetul PNA |PNA |Echipamente
|
| |decembrie 2005 |pe 2005 |Parteneri: MJ |informatice livrate,
|
| | |existent |instantele si MP |instalate si
|
| | |PHARE 2003 | |functionale
|
| | |PHARE 2004 | |
|
| | | | |Baza de date
|
| | | | |functionala
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Consolidarea |6.4 Asigurarea resurselor de personal si financiare
|
| |capacitatii |pentru PNA, potrivit evaluarilor efectuate |
| |institutionale a |Angajament EUCP
|
| |PNA |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Permanent |Buget PNA |PNA |Schema de personal
|
| | |2005 - 2007 |Parteneri: MJ, |completa
|
| | | |MFP |
|
| | | | |Resursele financiare
|
| | | | |necesare
functionarii|
| | | | |alocate
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Consolidarea |6.5 Redactarea si publicarea raportului anual de
|
| |capacitatii |activitate al PNA, in special privind rezultatele
|
| |institutionale a |combaterii coruptiei la nivel inalt
|
| |PNA |Angajament EUCP |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Anual incepand cu |Bugetul PNA |PNA |Raport anual
publicat|
| |Aprilie 2005 |existent | |pe site |
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 7.|Asigurarea |7.1 Revizuirea Codului de procedura penala si a altor
|
| |eficientei |acte normative incidente pentru a asigura
|
| |procedurilor |continuitatea institutionala si operativitatea in
|
| |penale, cresterea |cercetarea penala a cauzelor care privesc atat
|
| |celeritatii in |infractiuni de coruptie, cat si de crima organizata;
|
| |urmarirea penala |
|
| |si in procesul | |
| |penal |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Iulie 2005 |Bugetul MJ |MJ, MP |Proiecte de lege
|
| | | | |supuse dezbaterii
|
| | | | |publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiecte de lege
|
| | | | |aprobate de catre
|
| | | | |Guvern |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Asigurarea |7.2 Revizuirea Codului de procedura penala si a altor
|
| |eficientei |acte in vederea reducerii duratei procedurilor
|
| |procedurilor |(reducerea numarului cailor de atac pentru anumite
|
| |penale, cresterea |cauze si a motivelor de amanare, stabilirea unor
|
| |celeritatii in |conditii stricte pentru solicitarea stramutarii si
|
| |urmarirea penala |recuzarii etc.) in toate cauzele penale.
|
| |si in procesul |Angajament EUCP
|
| |penal |
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Iulie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de lege
supus|
| | |existent | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 8.|Combaterea |8.1 Revizuirea cadrului legislativ in sensul
|
| |coruptiei prin |desemnarii unei institutii abilitate sa verifice si
sa|
| |mijloace |controleze declaratiile de avere, de interese, starile|
| |administrative |de incompatibilitate, precum si sa asigure protectia
|
| |Angajament EUCP |persoanelor din cadrul institutiilor si autoritatilor
|
| | |publice care semnaleaza incalcari ale legii
|
| | |(avertizorii de integritate). Revizuirea regimului de
|
| | |sanctiuni administrative astfel incat sa se asigure
|
| | |efectul descurajator.
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Iunie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de lege
supus|
| | |existent | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Combaterea |8.2 Crearea institutiei desemnate la punctul 8.1 si
|
| |coruptiei prin |alocarea de resurse umane si financiare necesare
|
| |mijloace |functionarii |
| |administrative |
|
| |Angajament EUCP |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Octombrie 2005 |Necesar |Institutia |Institutia dotata
|
| | |pentru |desemnata la |cu: sediu,
|
| | |Bugetul |punctul 8.1 |echipamente, buget
|
| | |institutiei | |
|
| | |desemnate | |Schema de personal
|
| | |in 2005: | |completata
|
| | |1.750.000 | |
|
| | |euro | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Combaterea |8.3 Evaluarea anuala a activitatii institutiei
|
| |coruptiei prin |mentionate la punctul 8.1 prin:
|
| |mijloace |- Publicarea raportului de activitate
|
| |administrative |- Realizarea unui audit independent care sa evalueze
|
| |Angajament EUCP |organismul desemnat din punctul de vedere al
|
| | |performantei manageriale.
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Anual incepand cu |Bugetul |Institutia |Numarul de
verificari|
| |iunie 2006 |institutiei |desemnata la |intreprinse defalcat
|
| | |desemnate la |punctul 8.1 |pe categorii de
|
| | |punctul 8.1 | |persoane verificate
|
| | |pentru 2006 | |si de sesizari
|
| | | | |solutionate,
defalcat|
| | | | |pe categorii de
|
| | | | |autori
|
| | | | |
|
| | | | |Raport de activitate
|
| | | | |publicat
|
| | | | |
|
| | | | |Raportul de audit
|
| | | | |publicat
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| DOMENIUL PRIORITAR III: COOPERARE INTERNA SI COORDONARE INTERNATIONALA
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.|Coordonarea si |9.1 Transformarea CNPC intr-un consiliu
|
| |monitorizarea |interinstitutional, sub autoritatea Primului Ministru
|
| |implementarii |si in coordonarea Ministrului Justitiei, avand ca
|
| |SNA 2005 - 2007 |atributii coordonarea si monitorizarea implementarii
|
| |si a planului de |SNA 2005 - 2007, inclusiv a strategiilor si
planurilor|
| |actiune |sectoriale, precum si monitorizarea aplicarii
|
| | |riguroase a legislatiei anticoruptie.
|
| | |Angajament EUCP
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Martie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de act
|
| | |existent | |normativ aprobat de
|
| | | | |catre Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Coordonarea si |9.2 Evaluarea progresului in implementarea SNA
|
| |monitorizarea |2005 - 2007 si a legislatiei anticoruptie, precum si
|
| |implementarii |actualizarea SNA 2005 - 2007 in masura in care
|
| |SNA 2005 - 2007 si|necesitatea rezulta din evaluare.
|
| |a planului de |
|
| |actiune | |
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Anual, noiembrie |Bugetul MJ |MJ si celelalte |Raport de evaluare
|
| | |existent |institutii |publicat |
| | | |incluse in |
|
| | | |consiliul |
|
| | | |interinstitutional|
|
| | | |de coordonare si |
|
| | | |monitorizare a |
|
| | | |implementarii |
|
| | | |SNA 2005 - 2007 |
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 10.|Implementarea |10.1 Implementarea recomandarilor formulate in cadrul
|
| |completa a tuturor|celei de-a doua runde de evaluare GRECO (Angajament
|
| |instrumentelor |EUCP) si a recomandarilor MONEYVAL
|
| |anticoruptie ale |
|
| |UE, ONU, CoE si | |
| |OECD |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Decembrie 2007 |Bugetele |MJ |Recomandari GRECO
|
| | |existente |Parteneri: MAI, |indeplinite
|
| | |MAI, MJ, MP |MAE, CSM, ONPCSB |
|
| | | | | |
| | | | |Recomandari MONEYVAL
|
| | | | |indeplinite
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Implementarea |10.2 Cooperare si cooperare la nivel regional a
|
| |completa a tuturor|activitatii de prevenire si combatere a coruptiei in
|
| |instrumentelor |cadrul institutiilor Pactului de Stabilitate SPAI
|
| |anticoruptie ale |
|
| |UE, ONU, CoE si |
|
| |OECD |
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Anual, incepand cu|Bugetele MJ, |MJ |Nr. de intalniri/
|
| |2005 |MAE, MP |Parteneri: MAE, |tematici/dezbateri
pe|
| | |existente |MP |an
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Implementarea |10.3 Elaborarea unui proiect de modificare a
|
| |completa a tuturor|Legii nr. 36/1995 a notarilor publici si activitatii
|
| |instrumentelor |notariale in sensul eliminarii imunitatii notarilor
|
| |anticoruptie ale |Angajament EUCP
|
| |UE, ONU, CoE si | |
| |OECD |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Mai 2005 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de lege
supus|
| | |pentru 2005 | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Implementarea |10.4 Elaborarea unui amendament de modificare a
|
| |completa a tuturor|Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti,
|
| |instrumentelor |in sensul eliminarii imunitatii executorilor
|
| |anticoruptie ale |judecatoresti
|
| |UE, ONU, CoE si | |
| |OECD |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Mai 2005 |Bugetul MJ |MJ |Amendament legislativ|
| | |pentru 2005 | |prezentat in
|
| | |existent | |Parlament
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Implementarea |10.5 Revizuirea Codului penal, a
|
| |completa a tuturor|Codului de procedura penala si a altor acte normative
|
| |instrumentelor |incidente pentru implementarea raspunderii penale
|
| |anticoruptie ale |a persoanei juridice, inclusiv in ceea ce priveste
|
| |UE, ONU, CoE si |coruptia in sectorul privat
|
| |OECD |Angajament EUCP
|
| |__________________|______________________________________________________|
| |Iulie 2005 |Bugetul MJ |MJ |Amendamente
|
| | |pentru 2005 | |legislative aprobate
|
| | |existent | |de catre Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| |Implementarea |10.6 Implementarea obligatiilor asumate prin
Conventia|
| |completa a tuturor|de la Merida
|
| |instrumentelor |Angajament EUCP |
| |anticoruptie ale |
|
| |UE, ONU, CoE si |
|
| |OECD |
|
|
|__________________|______________________________________________________|
| |Decembrie 2007 |Bugetul MJ |MJ |Proiect de lege
supus|
| | |existent | |dezbaterii publice
|
| | | | |
|
| | | | |Proiect de lege
|
| | | | |aprobat de catre
|
| | | | |Guvern
|
| | | | |
|
| | | | |Raportare catre UE
|
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
TOTAL NECESAR BUGET pentru anul 2005: 2.000.000 EURO
LISTA ABREVIERI
ANFP Agentia Nationala a Functionarilor Publici
ANV Autoritatea Nationala a Vamilor
ARCA Asociatia Romana pentru Comunicatii Audiovizuale
ASG Agentia pentru Strategii Guvernamentale
BNR Banca Nationala a Romaniei
CC Curtea de Conturi
CNPC Consiliul National de Prevenire a Criminalitatii
CSAT Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
CSM Consiliul Superior al Magistraturii
EUCP Document de Pozitie Comuna a Uniunii Europene (European Union
Common Position)
INA Institutul National de Administratie
INM Institutul National al Magistraturii
INPPA Institutul National pentru Pregatirea Profesionala a Avocatilor
MAE Ministerul Afacerilor Externe
MAI Ministerul Administratiei si Internelor
MCC Ministerul Culturii si Cultelor
MEC Ministerul Economiei si Comertului
MEdC Ministerul Educatiei si Cercetarii
MFP Ministerul Finantelor Publice
MJ Ministerul Justitiei
MMSSF Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
MP Ministerul Public
MS Ministerul Sanatatii
MTCT Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
ONG Organizatii Nonguvernamentale
ONPCSB Oficiul de Prevenire si Combaterea a Spalarii Banilor
PICCJ Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
PNA Parchetul National Anticoruptie
SGG Secretariatul General al Guvernului
SIE Serviciul de Informatii Externe
SNG Scoala Nationala de Grefieri
SRI Serviciul Roman de Informatii
SNA Strategia Nationala Anticoruptie