HOTARARE Nr.
1424 din 11 octombrie 2006
pentru aprobarea
metodologiei-cadru de organizare a programelor de studii integrate, oferite de
doua sau mai multe universitati, care conduc la obtinerea de diplome comune
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 867 din 24 octombrie 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 15 alin. (3) din Legea nr.
288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă metodologia-cadru de organizare a
programelor de studii integrate, oferite de două sau mai multe universităţi,
care conduc la obţinerea de diplome comune.
Art. 2. - (1) Organizarea programelor de studii
integrate cuprinde următoarele categorii:
a) programe de studii
integrate, iniţiate şi susţinute de două sau mai multe universităţi acreditate
din România şi din străinătate, cu respectarea legislaţiei fiecărui stat
participant la program;
b) extensiuni universitare în străinătate, filiale şi
programe de studii iniţiate şi susţinute în străinătate de instituţii de
învăţământ superior româneşti acreditate, în colaborare cu instituţii de
învăţământ superior din străinătate, cu respectarea legislaţiei statelor
respective;
c) programe de franciză iniţiate şi susţinute în
România de către instituţii de învăţământ superior acreditate din străinătate,
potrivit legislaţiei fiecărui stat participant.
(2) Infiinţarea, autorizarea şi funcţionarea acestor
extensiuni universitare, filiale şi programe de studii se realizează conform
legislaţiei fiecărui stat participant.
Art. 3. - (1) Programele de studii integrate prevăzute
la art. 2 pot fi organizate pe cele 3 cicluri de studii universitare:
a) studii universitare de licenţă;
b) studii universitare de masterat;
c) studii universitare de doctorat.
(2) In cadrul fiecărui ciclu de studii universitare,
organizarea programelor de studii integrate prevăzute la art. 2 se face cu
respectarea dispoziţiilor legale în ceea ce priveşte:
a) condiţiile de organizare a programelor;
b) tipul şi procedura de
aprobare a programelor;
c) modalitatea de finalizare a programelor şi de
acordare a diplomelor;
d) finanţarea programelor.
Art. 4. - (1) Programele de studii integrate trebuie să
se realizeze pentru o specializare recunoscută în legislaţia statelor
partenere, astfel încât să se poată finaliza prin acordarea diplomei comune.
(2) Planul de învăţământ al specializării respective
este convenit de partea română şi cea străină şi este aprobat potrivit
legislaţiei acestora.
Art. 5. - (1) Programele de
studii integrate pentru studiile universitare de licenţă pot fi organizate de
două sau mai multe universităţi acreditate din România şi din străinătate,
potrivit legislaţiei fiecărei părţi.
(2) Programele de studii integrate prevăzute la alin.
(1) asigură un nivel de calificare adecvat exercitării unei profesii în vederea
inserţiei pe piaţa forţei de muncă, prin cunoştinţe generale şi de
specialitate.
(3) Organizarea programelor de studii integrate
prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin acordul părţilor, cu respectarea
legislaţiei acestora.
(4) Forma de organizare a activităţilor didactice în
cadrul programelor de studii integrate prevăzute la alin. (1) poate fi modulară
sau sub forma unor stagii de pregătire în universităţile implicate, cu
recunoaşterea acestora de către universitatea unde a fost înmatriculat
studentul.
(5) Universităţile partenere asigură mobilitatea
studenţilor şi a cadrelor didactice.
(6) Finalizarea programelor de studii integrate
prevăzute la alin. (1) se face prin examen de licenţă, iar diploma se acordă conform
legislaţiei părţii unde a fost înmatriculat studentul.
(7) Finanţarea programelor de studii integrate
prevăzute la alin. (1) se realizează conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 6. - (1) Instituţia de învăţământ superior
autorizată şi acreditată să organizeze programe de studii integrate pentru
studii universitare de masterat pentru unul sau mai multe domenii se numeşte
Instituţie Organizatoare de Studii Universitare de Masterat (IOSUM).
(2) IOSUM se poate asocia cu
alte instituţii similare din străinătate pentru a realiza în cooperare studii
de masterat.
(3) Masterandul îşi poate desfăşura activitatea
alternativ, pe baza unui acord scris între instituţiile organizatoare
implicate, cu recunoaşterea stagiilor efectuate, în conformitate cu reglementările
proprii ale instituţiilor implicate.
(4) Prin acordul prevăzut la alin. (3) se va stabili
recunoaşterea reciprocă a titlului ştiinţific de master de către autorităţile
responsabile ale instituţiilor celor două ţări, pe baza competenţelor legale
ale acestora.
(5) Programul de pregătire al masterandului conţine o
componentă de pregătire teoretică şi o componentă de cercetare ştiinţifică sau
creaţie vocaţională, în concordanţă cu specificul domeniului de studii universitare de masterat pentru care a optat.
(6) Programul se desfăşoară în limba pentru care s-a
obţinut acreditarea programului de studii universitare de masterat.
(7) Finalizarea programelor de studii integrate în
cadrul ciclului de studii universitare de masterat se
face prin susţinerea publică a unei disertaţii, iar diploma se acordă conform
legislaţiei părţii unde a fost înmatriculat masterandul.
(8) Finanţarea programelor de studii integrate din
cadrul ciclului de studii universitare de masterat se realizează conform
prevederilor legale.
Art. 7. - (1) Instituţia de învăţământ superior
autorizată şi acreditată să organizeze programe de studii integrate pentru
studii universitare de doctorat pentru unul sau mai multe domenii se numeşte
Instituţie Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (IOSUD).
(2) Programele de studii integrate pentru studii
universitare de doctorat se pot organiza şi în cotutelă internaţională.
Doctorandul îşi desfăşoară activitatea sub îndrumarea concomitentă a unui
conducător de doctorat din România şi a unui conducător de doctorat dintr-un
alt stat, pe baza unui acord scris între instituţiile organizatoare implicate.
(3) Acordul prevăzut la alin.
(2) cuprinde cerinţele organizării şi desfăşurării doctoratului în fiecare
dintre instituţiile implicate, în concordanţă cu rolul pe care fiecare parte
şi-l asumă în cadrul cotutelei şi cu legislaţia specifică din fiecare stat, şi
trebuie să prevadă recunoaşterea reciprocă a titlului ştiinţific de doctor de
către autorităţile responsabile ale părţilor.
(4) Instituţia care înmatriculează iniţial
doctorandul are rolul principal, iar cealaltă instituţie are rolul de cotutelă.
(5) Programele de studii
integrate, inclusiv cele de cercetare ştiinţifică, se finalizează prin
prezentarea publică a tezei de doctorat, iar absolvenţilor li se acordă diploma
de doctor, care se redactează în limbile română şi engleză sau într-o limbă de
circulaţie internaţională, conform legislaţiei fiecărei părţi.
(6) Finanţarea programelor de studii integrate,
respectiv interdisciplinare în cazul studiilor universitare de doctorat, se
realizează conform prevederilor legale.
Art. 8. - (1) Infiinţarea, autorizarea şi funcţionarea
filialelor, ca extensiuni universitare în străinătate, ale instituţiilor de
învăţământ superior româneşti acreditate se realizează potrivit prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 60/1998 privind înfiinţarea de extensiuni
universitare ale României în străinătate, aprobată cu modificări prin Legea nr.
62/2002, iar ale instituţiilor de învăţământ superior din străinătate, potrivit
prevederilor legislaţiei ţării respective.
(2) Absolvenţii programelor de studii integrate urmate
în cadrul extensiunilor universitare primesc diplomele din partea
universităţilor iniţiatoare, în condiţiile legii.
(3) In cadrul extensiunilor universitare pot
desfăşura activităţi didactice cadre didactice titulare care provin de la
universităţile din România, de la universităţile din statul-gazdă, precum şi
cadre didactice asociate.
(4) Din sumele alocate de la bugetul de stat, Ministerul
Educaţiei şi Cercetării sprijină financiar filialele şi programele de studii
integrate organizate în instituţii de învăţământ superior acreditate din
străinătate. Modul de susţinere financiară de Ministerul Educaţiei şi
Cercetării a filialelor şi programelor de studii integrate organizate în
instituţii de învăţământ superior acreditate din străinătate, precum şi modul
de acordare a burselor se stabilesc conform legii.
(5) Infiinţarea şi autorizarea filialelor
universităţilor româneşti în străinătate şi ale specializărilor programelor de
studii iniţiate, ca extensiuni universitare, precum şi modul de susţinere
financiară a acestora şi de acordare a burselor sunt reglementate prin
Regulamentul de înfiinţare şi autorizare a filialelor universităţilor româneşti
în străinătate şi a specializărilor programelor de studii iniţiate, precum şi a
modului de susţinere financiară a acestora şi de acordare a burselor, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 676/2000.
Art. 9. - (1) Programul de studii integrate în franciză
constă în delegarea de către o universitate acreditată din străinătate către o
universitate acreditată din România a dreptului de deschidere a unei filiale
sau a unui program de studii care, după absolvire, conduce la obţinerea de
către absolvent a unei diplome de învăţământ superior, emisă de universitatea
străină conform acordurilor internaţionale în domeniu.
(2) Procedura de autorizare şi
funcţionare a filialelor şi de organizare a programelor de studii iniţiate în
România de instituţii de învăţământ superior acreditate din străinătate se
reglementează prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
Art. 10. - (1) Incepând cu data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, autorizarea programelor de studii
integrate şi eliberarea diplomelor comune pentru absolvenţii acestor programe
se realizează în concordanţă cu dispoziţiile prezentei hotărâri.
(2) Pentru programe de studii integrate care sunt aprobate anterior datei intrării în vigoare a
prezentei hotărâri şi aflate
în derulare se aplică reglementările în vigoare la data aprobării acestora.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu