HOTARARE Nr.
1051 din 9 august 2006
privind cerintele minime de
securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezinta
riscuri pentru lucratori, in special de afectiuni dorsolombare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 713 din 21 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele minime
de securitate şi sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă
riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare.
Art. 2. - Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în
muncă nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la art. 1, fără a
aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice cuprinse în
prezenta hotărâre.
Art. 3. - In sensul prezentei hotărâri, prin manipularea
manuală a maselor se înţelege orice tip de transport sau susţinere a unei
mase de către unul ori mai mulţi lucrători, inclusiv ridicarea, aşezarea,
împingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea unei mase, care, datorită
caracteristicilor acesteia sau condiţiilor ergonomice necorespunzătoare,
prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare.
CAPITOLUL II
Obligaţiile angajatorilor
Art. 4. - Angajatorul trebuie
să ia măsuri tehnico-organizatorice necesare sau trebuie să utilizeze mijloace
corespunzătoare, în special echipamente mecanice, pentru a evita necesitatea
manipulării manuale a maselor de către lucrători.
Art. 5. - In cazurile în care nu se poate evita necesitatea manipulării manuale a maselor de către
lucrători, angajatorul trebuie să ia măsuri organizatorice corespunzătoare, să
utilizeze mijloace adecvate sau să furnizeze lucrătorilor aceste mijloace,
pentru a reduce riscul pe care îl implică manipularea manuală a acestor mase,
luând în considerare elementele de referinţă prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 6. - In toate cazurile în care manipularea manuală
a maselor de către lucrător nu poate fi evitată, angajatorul trebuie să
organizeze posturile de lucru astfel încât manipularea să fie cât mai sigură şi
cu risc cât mai mic posibil pentru sănătate, fiind obligat de asemenea:
a) să evalueze, în prealabil, condiţiile de securitate
şi de sănătate pentru tipul de lucrare respectiv şi să examineze în special caracteristicile maselor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;
b) să urmărească evitarea sau reducerea riscurilor
pentru lucrători, în special de afecţiuni dorsolombare, prin adoptarea de
măsuri corespunzătoare, având în vedere
caracteristicile mediului de muncă şi cerinţele
activităţii, potrivit prevederilor anexei nr. 1.
Art. 7. - Pentru punerea în aplicare a prevederilor
art. 7 alin. (4) lit. c), art. 24, 25 şi 35 din Legea nr. 319/2006, trebuie
respectate prevederile anexei nr. 2.
CAPITOLUL III
Informarea, instruirea, consultarea şi participarea
lucrătorilor
Art. 8. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
16 şi 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii şi/sau reprezentanţii acestora
trebuie să fie informaţi despre toate măsurile ce trebuie puse în practică în
aplicarea prezentei hotărâri, cu privire la protecţia securităţii şi sănătăţii.
(2) Angajatorii trebuie să se asigure că lucrătorii
şi/sau reprezentanţii acestora primesc informaţii generale şi, ori de câte ori
este posibil, informaţii precise cu privire la:
a) greutatea maselor;
b) centrul de greutate sau partea cea mai grea, atunci
când pachetul este încărcat excentric.
Art. 9. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 şi
21 din Legea nr. 319/2006, angajatorii trebuie să se asigure că lucrătorii
primesc, în plus, o formare adecvată şi informaţii precise cu privire la modul
corect de manipulare a maselor şi la riscurile la care aceştia se expun, în
special dacă aceste sarcini nu sunt efectuate corect, având în vedere
prevederile anexelor nr. 1 şi 2.
Art. 10. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau a reprezentanţilor acestora cu privire la problemele la care se face
referire în prezenta hotărâre, inclusiv în anexele la aceasta, trebuie să se
realizeze potrivit prevederilor art. 18 şi 19 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL IV
Sancţiuni
Art. 11. - Incălcarea prevederilor prezentei hotărâri
atrage răspunderea contravenţională, civilă sau penală, după caz, potrivit
Legii nr. 319/2006.
Art. 12. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către inspectorii de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii
şi de către inspectorii de medicina muncii din cadrul Ministerului Sănătăţii
Publice.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 13. - Anexele nr. 1 şi 2
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 14. - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei comunică Comisiei Europene textele dispoziţiilor de drept intern deja
adoptate sau în curs de adoptare în domeniul reglementat de prezenta hotărâre.
Art. 15. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 octombrie 2006.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 1990/269/CEE
privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru manipularea manuală a
maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special dorsolombare,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul economiei şi comerţului,
Codruţ Ioan Şereş
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
ELEMENTE DE
REFERINŢĂ1)
[art. 5, art. 6 lit. a) şi b) şi art. 9 din hotărâre]
1.Caracteristicile masei
Manipularea manuală a maselor poate prezenta riscuri,
în special de afecţiuni dorsolombare, dacă masa este:
- prea grea sau prea mare;
- greu de mânuit şi de prins;
- instabilă sau cu un conţinut ce riscă să se
deplaseze;
- poziţionată astfel încât necesită susţinerea sau
manipularea ei la distanţă faţă de trunchi sau cu flexia ori răsucirea
trunchiului;
- susceptibilă să producă leziuni lucrătorilor, din
cauza marginilor şi/sau consistenţei sale, în special în cazul unei coliziuni.
2. Efortul fizic necesar
Efortul fizic poate prezenta riscuri, în special de
afecţiuni dorsolombare, dacă:
- este prea intens;
- nu poate fi realizat decât printr-o mişcare de răsucire a trunchiului;
- poate să antreneze o deplasare bruscă a masei;
- este realizat atunci când corpul se află într-o
poziţie instabilă.
3. Caracteristicile
mediului de muncă Caracteristicile mediului de
muncă pot determina o creştere
a riscurilor, în special de afecţiuni dorsolombare, dacă:
- nu există suficient spaţiu liber, în special pe verticală,
pentru realizarea activităţii;
- solul prezintă denivelări, prezentând pericole de
împiedicare, sau este alunecos pentru încălţămintea lucrătorului;
- locul de muncă sau mediul de muncă nu permite
lucrătorului manipularea manuală a maselor la o înălţime sigură sau într-o
poziţie de lucru confortabilă;
- solul sau planul de lucru prezintă denivelări care
implică manipularea masei la diferite niveluri;
- solul sau planul de sprijin al piciorului este
instabil;
- temperatura, umiditatea sau circulaţia aerului este
necorespunzătoare.
4. Cerinţe ale activităţii
Activitatea poate prezenta riscuri, în special de
afecţiuni dorsolombare, dacă implică una sau mai multe dintre următoarele
cerinţe:
- efort fizic prea frecvent sau prelungit, care solicită
în special coloana vertebrală;
- perioadă insuficientă de repaus fiziologic sau de
recuperare;
- distanţe prea mari pentru ridicare, coborâre sau transport;
- ritm de muncă impus printr-un proces care nu poate
fi modificat de lucrător.
1) In vederea
efectuării unei analize multi-factor, pot fi luaţi în considerare simultan
diferiţi factori prezentaţi în anexele nr. 1 şi 2.
ANEXA Nr. 2
FACTORI INDIVIDUALI DE RISC1)
[art. 7 şi 9 din hotărâre]
Lucrătorul este expus unor riscuri dacă:
- este necorespunzător din punct de vedere fizic să
execute sarcina de muncă respectivă;
- poartă îmbrăcăminte, încălţăminte sau alte efecte
personale necorespunzătoare;
- nu are cunoştinţe sau instruire
suficientă ori adecvată.
1) In vederea
efectuării unei analize multi-factor, pot fi luaţi în considerare simultan
diferiţi factori prezentaţi în anexele nr. 1 şi 2.