Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 12 octombrie 2006

in Cauza Tovaru impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 264 din 19 aprilie 2007



(Cererea nr. 77.048/01)

In Cauza Ţovaru împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a III-a), statuând în cadrul unei camere compuse din: domnii J. Hedigan, preşedinte, C. Bîrsan, V. Zagrebelsky, doamna A. Gyulumyan, domnii E. Myjer, David Thor Bjorgvinsson, doamna I. Ziemele, judecători, şi din domnul V. Berger, grefier de secţie,

după ce a deliberat în Camera de consiliu la data de 21 septembrie 2006,

pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la aceeaşi dată:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se află Cererea nr. 77.048/01, îndreptată împotriva României, prin care un cetăţean al acestui stat, domnul Dinu Ţovaru (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 30 iulie 2001 în baza art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2. Reclamantul este reprezentat de către doamna Eugenia Crângariu, avocat în Bucureşti. Guvernul român (Guvernul) a fost reprezentat de către agentul său, doamna Roxana Rizoiu, apoi de către doamna Beatrice Ramaşcanu, din Ministerul Afacerilor Externe.

3. Reclamantul invocă, în special, faptul că vânzarea apartamentului nr. 1 din imobilul său unor terţi, vânzare care nu a fost urmată de nicio despăgubire şi care a fost confirmată prin hotărâri definitive ale instanţelor naţionale, a încălcat art. 6 şi 13 din Convenţie şi art. 1 din Primul Protocol adiţional.

4. La data de 31 august 2004, preşedintele Secţiei a II-a a hotărât să comunice cererea Guvernului. Prevalându-se de art. 29 alin. 3 din Convenţie, acesta a hotărât că vor fi examinate în acelaşi timp atât admisibilitatea, cât şi fondul cauzei.

5. Atât reclamantul, cât şi Guvernul au depus observaţii scrise în ceea ce priveşte fondul cauzei (art. 59 alin. 1 din Regulament).

6. La data de 1 noiembrie 2004, Curtea a modificat compunerea secţiilor sale (art. 25 alin. 1 din Regulament). Prezenta cerere a fost atribuită Secţiei a III-a astfel remaniate (art. 52 alin. 1). In cadrul acesteia, camera însărcinată cu examinarea cauzei (art. 27 alin. 1 din Convenţie) a fost constituită în conformitate cu art. 26 alin. 1 din Regulament.

IN    FAPT

I. Circumstanţele cauzei

7.   Reclamantul s-a născut în anul 1939 şi locuieşte în Bucureşti.

8.   In anul 1950, în baza Decretului de naţionalizare nr. 92/1950, statul român şi-a apropriat bunul imobil, compus dintr-o construcţie şi terenul aferent, situat în Bucureşti, strada Donici nr. 11 bis, care aparţinea părinţilor reclamantului.

1. Acţiunea în revendicare

9. In 1997, reclamantul, arătând că, în conformitate cu Decretul nr. 92/1950, bunurile aparţinând anumitor categorii sociale erau exceptate de la naţionalizare şi că părinţii săi făceau parte din aceste categorii, a introdus în faţa Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti o acţiune în revendicare imobiliară împotriva Consiliului Municipiului Bucureşti.

10. Printr-o decizie definitivă din data de 22 decembrie 1997, instanţa a admis acţiunea, cu motivarea că statul intrase în posesia imobilului fără titlu valabil şi, în consecinţă, a obligat pârâtul să-i restituie imobilul şi terenul aferent.

11. Printr-o decizie din data de 25 mai 1998, primarul municipiului Bucureşti a dispus restituirea bunului imobil. Printr-un proces-verbal din data de 23 iunie 1998, reclamantul a fost pus în posesia imobilului şi a terenului aferent, cu excepţia a 4 apartamente, care fuseseră anterior vândute chiriaşilor.

12. Prin acţiuni în revendicare împotriva terţilor dobânditori, reclamantul a obţinut restituirea a 3 din cele 4 apartamente. In aceste 3 cazuri, instanţele interne, luând în considerare Hotărârea definitivă din 23 decembrie 1997, au considerat că imobilul, în totalitatea sa, fusese naţionalizat fără titlu valabil, cu încălcarea dispoziţiilor Decretului nr. 92/1950.

2. Acţiunea în revendicarea apartamentului nr. 1

13. Printr-un contract încheiat în data de 29 octombrie 1996, în baza Legii nr. 112/1995, Primăria Municipiului Bucureşti şi întreprinderea care administra bunurile imobile ale statului au vândut chiriaşilor CI. şi C.F. apartamentul nr.  1, compus din 3 camere şi situat în imobilul litigios.

14. Printr-o acţiune în revendicare introdusă la data de 2 iulie 1998 împotriva terţilor dobânditori, reclamantul a solicitat restituirea acestui apartament, arătând că, naţionalizarea şi titlul de proprietate al statului fiind anulate, acest apartament nu putea fi vândut în mod legal.

15. Prin Sentinţa din 14 ianuarie 2000, confirmată în apelul introdus de către partea pârâtă, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti a admis acţiunea, a obligat terţii la restituirea apartamentului către reclamant şi a obligat Primăria Municipiului Bucureşti să restituie terţilor preţul pe care ea îl încasase pentru acest apartament.

16. Terţii dobânditori au declarat recurs împotriva acestei hotărâri. Ei au susţinut că naţionalizarea fusese legală, că vânzarea apartamentului respectase dispoziţiile Legii nr. 112/1995 şi că Sentinţa din 22 decembrie 1997 nu le era opozabilă, deoarece ei nu fuseseră părţi în acea procedură.

17. Prin Decizia din 2 martie 2001, Curtea de Apel Bucureşti a admis recursul şi a statuat că imobilul fusese naţionalizat cu titlu valabil şi că respectivul contract de vânzare era conform Legii nr. 112/1995. Instanţa a casat hotărârea primei instanţe şi, pe fond, a respins acţiunea reclamantului.

3. Acţiunea în anulare parţială a vânzării apartamentului nr. 1

18. Printr-o acţiune introdusă la 18 iunie 2001, reclamantul a solicitat anularea parţială a contractului de vânzare a apartamentului nr. 1. El a susţinut că, prin contractul în cauză, 3 dependinţe ale acestui apartament, care se aflau în coproprietate comună şi forţată cu celelalte apartamente din imobil, fuseseră vândute lui C.I. şi C.F.

19. Prin Sentinţa din 29 aprilie 2002, confirmată în apelul introdus de părţile pârâte, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti a admis acţiunea şi a anulat partea din contract care privea dependinţele amintite.

20. Prin Decizia definitivă din 15 aprilie 2003, Curtea de Apel Bucureşti a respins recursul chiriaşilor C.F. şi C.I şi a confirmat anularea parţială a contractului de vânzare.

II. Dreptul şi practica interne pertinente

21.   Dispoziţiile legale şi jurisprudenţa internă pertinente sunt descrise în hotărârile Brumărescu împotriva României ([MC], nr. 28.342/95, CEDO 1999-VII, pp. 250-256, paragrafele 31-44), Străin şi alţii împotriva României (nr. 57.001/00, paragrafele 19 - 26, 21 iulie 2005), Păduraru împotriva României (nr. 63.252/00, paragrafele 38-53, 1 decembrie 2005) şi Porţeanu împotriva României (nr. 4.596/03, paragrafele 23-25, 16 februarie 2006).

IN    DREPT

I.  Asupra admisibilităţii

A.  Asupra capătului de cerere întemeiat pe art. 6 paragraful 1 din Convenţie

22. Reclamantul se plânge de lipsa de imparţialitate a instanţelor interne, deoarece acestea ar fi favorizat chiriaşii care ocupau bunul litigios în timpul derulării procedurii, interpretând într-o manieră eronată dispoziţiile Legii nr. 112/1995.

23. Curtea aminteşte că judecătorii nu trebuie să manifeste preferinţe sau prejudecăţi personale şi că, în acelaşi timp, o instanţă de judecată trebuie să ofere garanţii suficiente pentru a exclude în această privinţă orice îndoială legitimă (Pullar împotriva Marii Britanii, Hotărârea din 10 iunie 1996, Culegere de hotărâri şi decizii, 1996-III, paragraful 30).

24. In speţă, Curtea nu identifică niciun element subiectiv sau obiectiv de natură să trezească vreo îndoială asupra imparţialităţii judecătorilor. In orice caz, faptul că judecătorii naţionali interpretează o lege într-un anumit mod nu ar putea fi considerat drept o ingerinţă în dreptul reclamanţilor de acces la un tribunal „imparţial" în sensul art. 6 alin. 1.

25.   Rezultă că această parte a cererii este vădit neîntemeiată şi, în aplicarea art. 35 alin. 3 şi 4 din Convenţie, trebuie respinsă.

B. Asupra celorlalte capete de cerere

26. In ceea ce priveşte restul cererii, Curtea constată că acesta nu este în mod vădit neîntemeiat în sensul art. 35 alin. 3 din Convenţie. Ea observă, de altfel, că nu există niciun motiv de inadmisibilitate şi, deci, îl declară admisibil.

II.  Asupra pretinsei încălcări a art. 1 din Primul Protocol adiţional

27. Reclamantul pretinde că vânzarea apartamentului nr. 1 către chiriaşi, validată prin Decizia Curţii de Apel Bucureşti din data de 31 mai 2000, a încălcat art. 1 din Protocolul nr. 1, care prevede următoarele:

„Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.

Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii sau a amenzilor."

28. Guvernul consideră că reclamantul nu dispune de un bun în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1, deoarece dreptul său de proprietate nu a fost recunoscut printr-o hotărâre judecătorească definitivă înaintea vânzării bunului către terţi. El invocă în acest sens cauzele Malhous împotriva Republicii Cehe (Decizia nr. 33.071/96, CEDO 2000-XII) şi Constandache împotriva României (Decizia nr. 46.312/99, 11 iunie 2002). Guvernul arată că imobilul în chestiune fusese naţionalizat în conformitate cu Decretul nr. 92/1950, astfel încât el nu se afla în patrimoniul reclamantului la momentul introducerii acţiunii sale în revendicare imobiliară în faţa Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti. In plus, la momentul introducerii acţiunii în revendicare împotriva statului, statul însuşi nu mai era proprietarul apartamentului nr. 1, deoarece îl vânduse la data de 29 octombrie 1996 chiriaşilor C.F. şi CI. In ceea ce priveşte Hotărârea definitivă din data de 22 decembrie 1997, care a constatat dreptul de proprietate al reclamantului, aceasta nu era opozabilă cumpărătorilor C.F. şi CI. In consecinţă, reclamantul avea cel mult o „speranţă", iar nu un bun în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1.

29. In sfârşit, Guvernul estimează că reclamantul poate obţine o despăgubire în baza Legii nr. 10/2001 şi cere Curţii să ia în considerare reforma instituită prin Legea nr. 247/2005, care are drept obiectiv accelerarea procedurii de restituire, iar în cazurile în care o asemenea restituire se dovedeşte imposibilă, să ofere o despăgubire constând într-o participaţie, în calitate de acţionar, la un organism de plasament de valori mobiliare, „Proprietatea", organizat sub forma unei societăţi pe acţiuni. In principiu, persoanele care au vocaţia să primească o despăgubire pe această cale vor primi titluri de valoare care vor fi transformate în acţiuni din momentul în care societatea va fi cotată la bursă.

30. Reclamantul contestă această susţinere. In opinia sa, instanţele interne au recunoscut dreptul său de proprietate şi, în acelaşi timp, pe cel al terţilor dobânditori asupra aceluiaşi bun, situaţie care face imposibilă exercitarea drepturilor sale în calitate de proprietar al bunului. Reclamantul subliniază că imposibilitatea de a se bucura   de   bunul   său   reprezintă   o   atingere   adusă principiului securităţii raporturilor juridice.

31. Curtea aminteşte că, în Cauza Străin şi alţii împotriva României precitată (paragrafele 39 şi 59), ea a considerat că vânzarea de către stat a bunului altuia către terţi de bună-credinţă, chiar când aceasta a fost anterioară confirmării în justiţie în mod definitiv a dreptului de proprietate al altei persoane, combinată cu absenţa totală a despăgubirilor, constituie o privare de proprietate contrară art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie.

32. In plus, în Cauza Păduraru împotriva României precitată (paragraful 112) Curtea a constatat că statul nu îşi îndeplinise obligaţia sa pozitivă de a reacţiona în timp util şi în mod coerent în faţa unei chestiuni de interes general ca restituirea sau vânzarea unor imobile intrate în posesia sa în baza unor decrete de naţionalizare. Ea a considerat, de asemenea, că incertitudinea generală astfel creată se repercutase asupra reclamantului, care se văzuse în imposibilitatea de a recupera în totalitate bunul său, deşi dispunea de o hotărâre definitivă care condamna statul să i-l restituie.

33. In speţă, Curtea nu identifică vreun motiv pentru a se îndepărta de jurisprudenţa amintită, situaţia de fapt fiind asemănătoare. Ca şi în Cauza Păduraru împotriva României amintită, în cauza de faţă terţii au devenit proprietari înainte ca dreptul de proprietate al reclamantului asupra acestui bun să fie confirmat definitiv. Şi, precum în Cauza Străin şi alţii împotriva României precitată, reclamantul din speţă a fost recunoscut proprietar legitim, instanţele considerând incontestabil titlul său de proprietate, având în vedere caracterul abuziv al naţionalizării (paragrafele 10 şi 11 de mai sus).

34. In plus, eforturile întreprinse de către reclamant pentru a intra în posesia apartamentului nr. 1 au fost, până în ziua de astăzi, fără efect. Asupra acestui aspect, Curtea observă că, deşi Hotărârea definitivă din data de 22 decembrie 1997 a stabilit ilegalitatea naţionalizării şi a obligat autorităţile administrative să restituie imobilul reclamantului, Curtea de Apel Bucureşti a respins acţiunea în revendicarea apartamentului nr. 1, estimând, cu încălcarea hotărârii definitive amintite, că naţionalizarea a fost legală, privând astfel reclamantul de orice posibilitate de a intra în posesia acestui apartament. Or, trebuie observat că reclamantul nu a fost despăgubit nici până astăzi pentru această privare de proprietate.

35. Curtea observă că vânzarea apartamentului nr. 1 în baza Legii nr. 112/1995 împiedică reclamantul să se bucure de dreptul său de proprietate, în ciuda existenţei Hotărârii definitive din data de 22 decembrie 1997, care condamnase statul să-i restituie imobilul. In plus, nicio despăgubire nu i-a fost oferită pentru această privare de proprietate.

36. Curtea observă că la 22 iulie 2005 a fost adoptată Legea nr. 247/2005, care modifică Legea nr. 10/2001. Această nouă lege acordă un drept la despăgubire, într-un cuantum egal cu valoarea de piaţă a bunului care nu poate fi restituit persoanelor aflate în aceeaşi situaţie precum reclamantul. Curtea observă că legea amintită propune, pentru persoanele care nu au posibilitatea de a obţine restituirea bunului lor în natură, să li se ofere o despăgubire sub forma unei participatii în calitate de acţionari la un organism de plasament al valorilor mobiliare (OPCVM). In principiu, persoanele având vocaţia să primească o despăgubire pe această cale vor primi titluri de valoare, care vor fi transformate în acţiuni, odată ce societatea va fi cotată la bursă.

37. Curtea observă că, la data de 29 decembrie 2005, societatea pe acţiuni „Proprietatea" a fost înscrisă în Registrul Comerţului al Municipiului Bucureşti. Pentru ca acţiunile emise de către această societate pe acţiuni să poată face obiectul unei tranzacţii pe piaţa financiară, trebuie urmată procedura de aprobare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM). Conform calendarului previzional al Fondului „Proprietatea", operaţia de conversie a titlurilor în acţiuni trebuia să intervină în martie 2006, iar cotarea efectivă la bursă în decembrie 2006.

38. In speţă, presupunând că Legea nr. 10/2001 ar fi aplicabilă reclamantului şi că încălcarea dreptului său la proprietate ar putea face obiectul unei despăgubiri, Curtea observă că Fondul „Proprietatea" nu funcţionează actualmente într-o manieră susceptibilă să ducă la acordarea efectivă a unei despăgubiri. Astfel, Curtea consideră că imposibilitatea exercitării dreptului de proprietate de către reclamant asupra apartamentului nr. 1 din imobilul aflat în strada Donici nr. 11 bis l-a făcut pe acesta să suporte o sarcină disproporţionată şi excesivă, incompatibilă cu dreptul la respectarea bunului său, garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie.

39.  In consecinţă, a existat o încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1.

III.   Asupra pretinsei încălcări a art. 13 din Convenţie

40.   Reclamantul susţine că nu a dispus de un recurs efectiv împotriva încălcării dreptului său de proprietate, ceea a condus la încălcarea art. 13 din Convenţie, care prevede următoarele:

„Orice persoană ale cărei drepturi şi libertăţi recunoscute de prezenta Convenţie au fost încălcate are dreptul să se adreseze efectiv unei instanţe naţionale, chiar şi atunci când încălcarea s-ar datora unor persoane care au acţionat în exercitarea atribuţiilor lor oficiale."

41.  Curtea consideră, ţinând cont de concluziile sale, care figurează la paragraful 34 de mai sus, că nu este cazul să se pronunţe pe fondul acestui capăt de cerere (a se vedea, mutatis mutandis şi între alte cauze, Laino împotriva Italiei [MC], nr. 33.158/96, paragraful 25, CEDO 1999-I, Zanghi împotriva Italiei, Hotărârea din 19 februarie 1991, seria A nr. 194-C, p. 47, paragraful 23, şi Biserica catolică din Caneea împotriva Greciei, Hotărârea din 16 decembrie 1997, Culegere 1997-VIII, paragraful 50).

IV.  In privinţa aplicării art. 41 din Convenţie

42.  Art. 41 din Convenţie prevede:

„In cazul în care Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

43.   Reclamantul solicită restituirea apartamentului nr. 1, vândut către chiriaşi, sau plata sumei de 60.213 euro, reprezentând valoarea sa. El prezintă un raport de expertiză în acest sens. Reclamantul solicită, de asemenea, diferenţa între scăderea valorii ansamblului imobilului ca urmare a vânzării apartamentului nr. 1, diferenţă pe care o estimează la 78.558 de euro, precum şi 8.645 de euro, reprezentând lipsa de folosinţă a apartamentului nr. 1. In sfârşit, el solicită 26.000 de euro cu titlu de daune morale pentru „traumatismele psihice" suportate timp de mai mult de 8 ani.

44. Guvernul estimează că valoarea de piaţă a apartamentului  nr.  1   este de 38.013 euro şi prezintă punctul de vedere al unui expert imobiliar în acest sens. In ceea ce priveşte suma reprezentând scăderea valorii imobilului, Guvernul consideră că nu este cazul să se ofere o asemenea despăgubire şi că reclamantul ar fi trebuit să se adreseze în acest sens instanţelor naţionale. In ceea ce priveşte chiriile nepercepute, Guvernul consideră că nu este cazul să se ofere o asemenea despăgubire şi invocă Hotărârea Sofletea împotriva României (nr. 48.179/99, paragraful 42, 25 noiembrie 2003). In privinţa eventualului prejudiciu moral suferit de către reclamant, Guvernul consideră că nu poate fi reţinută nicio legătură de cauzalitate între pretinsa încălcare a Convenţiei şi prejudiciul moral invocat.

45. Curtea aminteşte că o hotărâre constatând o încălcare a Convenţiei implică pentru statul pârât obligaţia juridică, în sensul Convenţiei, să pună capăt încălcării şi să înlăture consecinţele acesteia. Dacă dreptul intern nu permite ştergerea decât în mod imperfect a consecinţelor acestei încălcări, art. 41 din Convenţie conferă Curţii puterea de a oferi o reparaţie părţii vătămate prin actul sau omisiunea în legătură cu care a fost constatată o încălcare a Convenţiei.

46. Printre elementele luate în considerare de către Curte atunci când hotărăşte în această privinţă se află prejudiciul material, adică pierderile suferite efectiv ca o consecinţă directă a pretinsei încălcări, precum şi prejudiciul moral, adică repararea de către stat a stării de angoasă, a disconfortului şi a incertitudinilor rezultând din această încălcare, precum şi alte daune nonmateriale (a se vedea, printre altele, Ernestina Zullo împotriva Italiei, nr. 64.897/01, paragraful 25, 10 noiembrie 2004).

47. In plus, atunci când diversele elemente constituind prejudiciul nu pot fi stabilite exact sau când distincţia între daunele materiale şi cele morale se dovedeşte dificilă, Curtea le poate determina în mod global (Comingersoll împotriva Portugaliei [MC], nr. 35.382/97, paragraful 29, CEDO 2000-IV).

48. In circumstanţele cauzei, Curtea consideră că restituirea apartamentului nr. 1 situat în strada Donici nr. 11 bis, astfel cum a fost dispusă prin Hotărârea definitivă din data de 22 decembrie 1997 de către Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti, l-ar pune pe reclamant, în măsura posibilului, într-o situaţie similară cu cea în care s-ar fi aflat dacă exigenţele art. 1 din Protocolul nr. 1 nu ar fi fost încălcate. In cazul în care statul pârât nu va proceda la o asemenea restituire într-o perioadă de 3 luni începând cu data la care prezenta hotărâre va deveni definitivă, Curtea hotărăşte că el va trebui să plătească reclamantului, cu titlu de prejudiciu material, o sumă corespunzând valorii actuale a apartamentului.

49. Sub acest aspect, Curtea ia act cu interes de faptul că Legea nr. 247/2005 de modificare a Legii nr. 10/2001 privind restituirea bunurilor naţionalizate, cu titlu sau fără titlu, intrată în vigoare în data de 19 iulie 2005, aplică principiile stabilite în jurisprudenţa internaţională, judiciară sau arbitrală în privinţa despăgubirilor datorate în cazuri de acte ilicite şi confirmate chiar de către prezenta Curte în jurisprudenţa sa privind privările de proprietate ilegale sau de facto [Papamichalopoulos împotriva Greciei (satisfacţie echitabilă), Hotărârea din data de 31 octombrie 1995, seria A nr. 330-B, p. 59-61, paragrafele 36-39, Zubani împotriva Italiei, Hotărârea din data de 7 august 1996, Culegere de hotărâri şi decizii 1996-IV , p. 1.078, paragraful 49, şi Brumărescu împotriva României (satisfacţie echitabilă) precitată, paragrafele 22 şi 23].

50. Intr-adevăr, noua lege califică drept abuzive naţionalizările realizate de către regimul comunist şi prevede obligaţia de restituire în natură a unui bun ieşit din patrimoniul unei persoane ca urmare a unei asemenea privări. In cazul imposibilităţii de restituire, ca urmare a, de exemplu, vânzării bunului către un terţ de bună-credinţă, legea acordă o despăgubire într-un cuantum egal cu valoarea de piaţă a bunului la momentul stabilirii plăţii (titlul I secţiunea I art. 1, 16 şi 43 din lege).

51. In speţă, fiind vorba de determinarea cuantumului acestei sume, Curtea observă că atât reclamantul, cât şi Guvernul au depus rapoarte de expertiză care permit determinarea valorii apartamentului. Ea remarcă diferenţa semnificativă care separă metodele de calcul folosite în acest scop de către experţii desemnaţi de părţile în litigiu. Ţinând cont de informaţiile de care dispune privind piaţa imobiliară locală, Curtea estimează valoarea de piaţă actuală a apartamentului în chestiune la 50.000 de euro.

52. In plus, Curtea consideră că evenimentele în cauză au implicat atingeri grave aduse dreptului reclamantului la respectarea bunului său, pentru care suma de 3.000 de euro reprezintă o reparaţie echitabilă pentru prejudiciul moral suferit.

53. In privinţa sumelor pretinse cu titlu de chirii neprimite şi de scădere a valorii imobilului ca urmare a vânzării apartamentului nr. 1, Curtea nu ar putea specula asupra posibilităţii şi randamentului unei închirieri a apartamentului în chestiune sau asupra scăderii de valoare a imobilului (Buzatu împotriva României, nr. 34.642/97, paragraful 18, 27 ianuarie 2005).

B. Cheltuieli de judecată

54. Reclamantul solicită, de asemenea, 1.500 de euro cu titlu de cheltuieli de judecată realizate în faţa jurisdicţiilor interne şi în faţa Curţii. El a depus la dosar mai multe facturi, într-un cuantum total de 870 de euro, pentru onorariile de avocat plătite între 1998 şi 2005. El apreciază onorariul expertului imobiliar şi taxele judiciare plătite la 500 de euro.

55. Guvernul nu se opune ca o sumă corespunzând cheltuielilor de judecată legate de procedura judiciară internă să fie acordată reclamantului, cu condiţia ca aceasta să nu fie excesivă.

56. Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate primi rambursarea cheltuielilor de judecată realizate decât în măsura în care au fost stabilite ca fiind reale, necesare şi într-un cuantum rezonabil. In speţă, Curtea reţine că reclamantul a prezentat mai multe chitanţe privind onorariul avocatului, chitanţe al căror cuantum total se ridică la 870 de euro.

In ceea ce priveşte celelalte cheltuieli, ele nu sunt susţinute decât parţial, reclamantul neprezentând în mod detaliat toate sumele cheltuite drept taxe judiciare şi onorarii ale expertului. Curtea va stabili deci în mod echitabil o sumă în această privinţă.

57. Ţinând cont de elementele aflate la dispoziţia sa şi de criteriile amintite, Curtea estimează drept rezonabilă suma de 1.300 de euro cu titlu de cheltuieli de judecată în faţa instanţelor interne şi a Curţii şi o acordă reclamantului.

C. Dobânzi moratorii

58. Curtea consideră adecvat să fixeze nivelul dobânzilor moratorii la cel al dobânzii împrumutului marginal practicat de Banca Centrală Europeană, majorat cu 3 puncte procentuale.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declară cererea admisibilă în privinţa capătului de cerere întemeiat pe art. 1 din Protocolul nr. 1 şi inadmisibilă pentru rest;

2. hotărăşte că a existat o încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1;

3. hotărăşte că nu este cazul să examineze capătul de cerere întemeiat pe art. 13 din Convenţie;

4.  hotărăşte:

a) că statul pârât trebuie să restituie reclamantului apartamentul nr. 1 din imobilul aflat în municipiul Bucureşti, strada Donici nr. 11 bis, în termen de 3 luni începând de la data la care hotărârea va deveni definitivă conform art. 44 alin. 2 din Convenţie;

b) că, în lipsa unei asemenea restituiri, statul pârât trebuie să plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, 50.000 de euro (cincizeci de mii de euro) cu titlu de prejudiciu material, plus orice sumă care ar putea fi datorată cu titlu de impozit;

5.  hotărăşte că statul pârât trebuie să plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, 3.000 de euro (trei mii de euro) cu titlu de prejudiciu moral;

6. hotărăşte că statul pârât trebuie să plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, 1.300 de euro (o mie trei sute de euro), cu titlu de cheltuieli de judecată;

7. hotărăşte că sumele menţionate vor fi convertite în moneda statului pârât, conform ratei de schimb aplicabile la data efectuării plăţii;

8. hotărăşte că, începând de la expirarea termenului de mai sus şi până la plata efectivă, aceste sume vor fi majorate cu o dobândă simplă egală cu rata dobânzii la împrumutul marginal practicată de Banca Centrală Europeană în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

9. respinge cererea de satisfacţie echitabilă pentru rest.

Redactată în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 12 octombrie 2006, conform art. 77 alin. 2 şi 3 din Regulament.

John Hedigan,

preşedinte

Vincent Berger,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu