DECIZIE Nr. 98 din 15 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 174 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 210 din 11 martie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 169 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Ispat Tepro" - S.A. din Iasi in
Dosarul nr. 3.720/2004 al Curtii de Apel Iasi - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul
reprezentantului Ministerului Public. Acesta solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, precizeaza ca
prevederilor de lege criticate nu le sunt aplicabile dispozitiile art. 21 alin.
(4) din Constitutie referitoare la caracterul facultativ al jurisdictiilor
speciale administrative, intrucat Codul de procedura fiscala nu instituie
asemenea proceduri speciale, ci doar proceduri administrative fara caracter
jurisdictional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.720/2004,
Curtea de Apel Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 169 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Ispat Tepro" - S.A. din Iasi intr-o cauza civila avand ca obiect
solutionarea recursului impotriva sentintei prin care a fost respinsa contestatia
la procesul-verbal de impunere intocmit de reprezentanti ai Directiei Generale
a Finantelor Publice Iasi - Directia Control Fiscal.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca textul de lege criticat contravine prevederilor art. 21 alin. (1) si (4) din
Constitutie. In acest sens, considera ca, din perspectiva dispozitiilor art. 21
alin. (4) din Legea fundamentala, care instituie caracterul facultativ al
jurisdictiilor administrative, sunt neconstitutionale dispozitiile speciale ale
Codului de procedura fiscala privitoare la parcurgerea obligatorie a procedurii
administrative prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 13/2001.
Curtea de Apel Iasi - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
textul de lege criticat nu incalca prevederile art. 21 alin. (4) din
Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat contestatia impotriva titlului de creanta fiscala, precum si impotriva
altor acte administrative fiscale nu are natura juridica a unei jurisdictii
administrative. Arata ca in sprijinul argumentarii naturii juridice de recurs
administrativ a caii de atac a contestatiei vin si prevederile art. 187 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, potrivit carora deciziile emise in
solutionarea contestatiilor pot fi atacate la instanta de contencios
administrativ competenta. In acest sens invoca si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 409 din 12 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.063 din 16 noiembrie 2004. Precizeaza ca, in urma
aprobarii cu modificari si completari prin Legea nr. 174/2004, Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, prin
renumerotare art. 169 alin. (1) devenind art. 174 alin. (1).
Avocatul Poporului considera ca sesizarea Curtii Constitutionale nu este
legala, fiind facuta cu nesocotirea dispozitiilor art. 29 alin. (4) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, conform
carora incheierea de sesizare trebuie sa cuprinda opinia instantei asupra
exceptiei si punctele de vedere ale partilor, insotite de dovezile depuse de
acestea. Or, in cauza, instanta de judecata in fata careia a fost ridicata
exceptia de neconstitutionalitate nu si-a exprimat opinia cu privire la
aceasta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost ridicata in
fata instantei de judecata, il constituie dispozitiile art. 169 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Din notele
scrise ale autorului exceptiei rezulta insa ca acesta a avut in vedere art. 174
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 174/2004, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 560 din 24 iunie 2004, astfel ca, prin prezenta decizie, Curtea
Constitutionala urmeaza sa se pronunte cu privire la aceste din urma dispozitii
legale. Continutul acestora este urmatorul:
- Art. 174 alin. (1): "Impotriva titlului de creanta, precum si
impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie
potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura
dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale
printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in conditiile
legii."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege
criticat contravine art. 21 alin. (1) si (4) din Constitutie, care au urmatorul
cuprins:
- Art. 21 alin. (1) si (4): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime. [...]
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate, se observa ca
dispozitiile ce fac obiectul acesteia au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, Curtea pronuntandu-se prin Decizia nr. 409 din 12
octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.063
din 16 noiembrie 2004. Prin aceasta decizie, Curtea a respins ca neintemeiata
exceptia de neconstitutionalitate a art. 174 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, solutia pronuntata
intemeindu-se pe cele statuate de Curtea Constitutionala, cu valoare de
principiu, prin Decizia nr. 188 din 27 aprilie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 498 din 2 iunie 2004, referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990. Prin aceasta decizie s-a retinut ca art. 21 alin.
(4) din Constitutie, care se refera la caracterul facultativ al jurisdictiilor
speciale administrative, a desfiintat numai pentru procedura administrativa
jurisdictionala conditia prealabila constand in obligatia persoanei vatamate de
a se adresa cu reclamatie organului administrativ emitent mai inainte de
sesizarea instantei de judecata cu anularea actului considerat ilegal. S-a
aratat, in aceeasi decizie, ca "nici o dispozitie constitutionala nu
interzice ca prin lege sa se instituie o procedura administrativa prealabila,
fara caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura recursului administrativ
gratios sau a celui ierarhic". Actele de solutionare de catre organele
administrative a contestatiilor formulate potrivit dispozitiilor din Codul de
procedura fiscala nu sunt acte de jurisdictie, ci acte administrative supuse
controlului instantei de judecata. De altfel, in cauza de fata, asa cum
precizeaza insusi textul criticat, "Contestatia este o cale administrativa
de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in
drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in
conditiile legii". Ca atare, acestui tip de contestatie, prevazut de Codul
de procedura fiscala, nu ii sunt aplicabile prevederile constitutionale ale
art. 21 alin. (4) referitoare la caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale
administrative.
Argumentele care au stat la baza pronuntarii deciziilor mentionate isi
pastreaza valabilitatea si justifica respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ce constituie obiectul prezentei cauze.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 174 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ispat Tepro" - S.A. din
Iasi in Dosarul nr. 3.720/2004 al Curtii de Apel Iasi - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu