DECIZIE Nr.
978 din 30 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 131 alin. (1) si art. 136 alin. (1),
(2) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 720 din 23 octombrie 2008
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 131 alin. (1) şi art. 136 alin. (1),
(2) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Silvia Oprea în Dosarul nr. 10.720/231/2007 al
Judecătoriei Focşani.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra cererii formulate de
autorul excepţiei de acordare a unui nou termen pentru lipsă de apărare.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază că autorul
a avut suficient timp de la momentul transmiterii dosarului de către instanţa
de judecată pentru angajarea unui apărător.
Curtea Constituţională, deliberând, respinge cererea de
acordare a unui nou termen.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 10.720/231/2007, Judecătoria Focşani a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 131 alin. (1) şi
art. 136 alin. (1), (2) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală. Excepţia a fost
ridicată de Silvia Oprea în soluţionarea unei contestaţii la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se invocă art. 16 şi art. 21 din Constituţie şi se susţine că, prin
modul în care este reglementată prescripţia dreptului statului de a cere
executarea creanţelor fiscale, se creează o poziţie de inegalitate între stat
şi contribuabili, aceştia din urmă fiind în mod evident dezavantajaţi.
Judecătoria Focşani opinează
că prevederile criticate sunt constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 131 alin. (1) şi art. 136 alin. (1), (2) şi (4) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 513 din 31 iulie 2007, care au următorul conţinut:
- Art. 131 alin. (1): „(1)
Dreptul de a cere executarea silită a creanţelor fiscale se prescrie în termen
de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naştere
acest drept";
- Art. 136 alin. (1): „In
cazul în care debitorul nu îşi plăteşte de bunăvoie obligaţiile fiscale
datorate, organele fiscale competente, pentru stingerea acestora, vor proceda la acţiuni de
executare silită, potrivit prezentului cod.
(2) Organele fiscale
care administrează creanţe fiscale sunt abilitate să ducă la îndeplinire
măsurile asigurătorii şi să efectueze procedura de executare silită.
[...]
(4) Organele prevăzute la alin. (2) şi (3) sunt
denumite în continuare organe de executare silită."
Excepţia de neconstituţionalitate este raportată la
prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 21 alin. (3) din Constituţie.
Critica întemeiată pe dispoziţiile art. 16 din
Constituţie a mai fost examinată de Curtea Constituţională care, prin Decizia
nr. 513 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 26 iunie 2008, a constatat
că prevederile art. 131 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală nu contravin Legii fundamentale.
Curtea a statuat prin decizia
amintită că, în cadrul raporturilor juridice dintre stat, în calitate de
creditor, şi contribuabil, în calitate de debitor al obligaţiei fiscale, cele
două părţi nu se situează pe poziţii de egalitate, între ele existând o
legătură de subordonare în favoarea statului, pe baza unui regim de drept
public, şi, prin urmare, nu poate fi vorba de încălcarea principiului egalităţii
în faţa legilor prevăzut de art. 16 din Constituţie. Stabilirea unui termen de
prescripţie a dreptului de a cere executarea silită a creanţelor fiscale,
diferit de cel general, este determinată de natura specială a creanţelor
fiscale, care reprezintă surse ale bugetului de stat, ceea ce constituie o
justificare suficientă pentru diferenţa de tratament juridic în ceea ce
priveşte termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită.
Pentru aceleaşi considerente, textul de lege criticat nu contravine nici
dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (3).
Curtea apreciază că nu au intervenit elemente noi, de
natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, aşa încât
considerentele deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta
cauză.
Pentru aceleaşi motive, Curtea reţine că prevederile
art. 136 alin. (1), (2) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală nu contravin Constituţiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 131 alin. (1) şi art. 136 alin. (1), (2) şi (4) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Silvia Oprea în Dosarul nr. 10.720/231/2007 al Judecătoriei Focşani.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu