Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 96 din 11 mai 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 392 din 22 august 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.412/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comerciala, avand ca parti: autorul exceptiei, Societatea Comerciala "Unirea" - S.A. din Bucuresti si Societatea Comerciala "Fracom" - S.R.L. din Bucuresti.
    La apelul nominal se prezinta Societatea Comerciala "Fracom" - S.R.L. din Bucuresti prin reprezentant, lipsind celelalte parti.
    Magistratul-asistent invedereaza Curtii Constitutionale ca, astfel cum rezulta din dovada de citare, Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti si-a schimbat sediul din bd Iancu de Hunedoara nr. 8, et. 1, sectorul 1, fapt necomunicat nici Curtii Constitutionale si nici Curtii de Apel Bucuresti. Asa fiind, in conformitate cu prevederile art. 98 din Codul de procedura civila, Curtea constata ca procedura este legal indeplinita fata de toate partile din dosar.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Societatii Comerciale "Fracom" - S.R.L. din Bucuresti pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, deoarece in urma modificarii Legii nr. 64/1995 art. 59 este formulat in asa fel incat procedura falimentului sa se poata desfasura cu celeritate. Or, autorul exceptiei, prin exceptia ridicata, urmareste tergiversarea desfasurarii procedurii de faliment.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibila, a exceptiei ridicate, deoarece solutionarea cauzei la instanta de judecata nu depinde de prevederile legale criticate de autorul exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 3.412/1999, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. intr-o cauza civila avand ca obiect judecarea recursului declarat de autorul exceptiei impotriva unei incheieri pronuntate de Tribunalul Bucuresti.
    In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 55 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995, modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, contravin dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. a), precum si ale art. 135 alin. (1), (2), (3) si (6) din Constitutie, deoarece, stabilind acelasi termen pentru depunerea, in cadrul procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, a unui eventual plan care prevede fie reorganizarea si continuarea activitatii debitorului, fie lichidarea unor bunuri din averea acestuia, atat pentru debitor, cat si pentru creditor, lezeaza grav interesele celui din urma. Creditorul este, in felul acesta, dezavantajat, intrucat nu se afla in posesia documentelor referitoare la activitatea si la situatia financiara a debitorului, de multe ori fiind impiedicat de neglijenta sau de reaua-credinta a debitorului ori de alte cauze independente de vointa sa de a obtine informatiile necesare pentru intocmirea unui plan viabil, pe baza caruia si-ar putea recupera creantele integral sau in parte. Termenul de depunere a planului fiind prea scurt pentru creditor, iar nerespectarea lui fiind sanctionata cu decaderea din drept, el poate suferi pierderi insemnate care se rasfrang si asupra statului prin imposibilitatea de a-si mai putea recupera creantele provenite din impozite si taxe. Se mai arata ca in cauza se pune problema recuperarii unor sume importante ale caror creditori sunt "o societate cu o investitie majora pe piata romaneasca si statul roman, caz in care sunt nesocotite dispozitiile art. 134 lit. b) si ale art. 138 din Constitutie, care garanteaza protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara".
    Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca prevederile criticate nu sunt contrare Constitutiei, exceptia de neconstitutionalitate fiind nefondata.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca dispozitiile art. 59 alin. (5) din Legea nr. 64/1995, republicata, sunt constitutionale. Referitor la aspectul privind eventuala neglijenta sau rea-credinta a debitorului, prin care acesta il impiedica pe creditor sa depuna planul in termen legal, se arata ca aceasta "reprezinta, inainte de toate, o problema de aplicare corecta a Legii nr. 64/1995, republicata, iar nu una de constitutionalitate". Se considera, totodata, ca termenul de 30 de zile ce poate fi prelungit cu inca 60 de zile "este rezonabil de lung", iar creditorul "are la dispozitie mijloace procesuale pentru a impune o conduita corecta din partea debitorului".
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat, in speta, termenul de 150 de zile pentru intocmirea si depunerea planului, prevazut in vechea forma a art. 55 alin. (4) din Legea nr. 64/1995, s-a implinit anterior modificarii acestui text de lege prin scurtarea termenului. Pe fond, Guvernul apreciaza ca sustinerile autorului exceptiei sunt neintemeiate, pe de o parte, pentru ca stabilirea termenelor este un atribut exclusiv al legiuitorului, iar pe de alta parte, pentru ca prevederile art. 128 din Legea nr. 64/1995, republicata, se intregesc cu dispozitiile Codului de procedura civila, pe baza carora partea care este decazuta din termen din cauze independente de vointa sa ori ca urmare a conduitei rau-intentionate a partii adverse poate cere repunerea in termen sau aplicarea de sanctiuni fata de cealalta parte.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", Curtea constata ca nu a fost legal sesizata in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Intr-adevar, din examinarea incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, precum si a sustinerilor autorului exceptiei formulate in dosarul cauzei rezulta ca sunt criticate prevederile art. 55 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 99/1999. Ca urmare a republicarii Legii nr. 64/1995 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, dandu-se textelor o noua numerotare, obiectul exceptiei il constituie prevederile art. 59 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, avand urmatorul continut: "(4) Planul va trebui sa fie propus in termen de 30 de zile de la data deschiderii procedurii. Termenul poate fi prelungit de judecatorul-sindic cu cel mult 60 de zile.
    (5) Nerespectarea termenelor prevazute la alin. (4) conduce la decaderea partilor din dreptul de a depune un plan de reorganizare sau de lichidare si, ca urmare, la trecerea, din dispozitia tribunalului, la procedura falimentului".
    Autorul exceptiei critica aceste prevederi, deoarece au redus termenul stabilit pentru depunerea planului de reorganizare sau de lichidare, cu caracter de decadere din drept, de la 60 de zile, cat era initial si care putea fi prelungit cu inca 90 de zile, la 30 de zile, termen care poate fi prelungit cu cel mult 60 de zile.
    Analizand actele dosarului, Curtea Constitutionala constata ca in speta Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti a introdus la Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala o actiune prin care a solicitat declansarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului impotriva debitorului Societatea Comerciala "Fracom" - S.R.L. Contestatia formulata de debitor in privinta acestei cereri a fost respinsa de tribunal la 12 ianuarie 1999, data la care s-a declansat procedura reorganizarii judiciare si a inceput sa curga termenul pentru depunerea, de catre oricare dintre parti, a unui eventual plan de reorganizare sau de lichidare. Acest termen, conform reglementarii legale in vigoare in perioada respectiva, a fost de 60 de zile, putand fi prelungit cu cel mult 90 de zile, deci in total 150 de zile. Insa, chiar si termenul maxim de 150 de zile s-a implinit la data de 14 iunie 1999. Autorul exceptiei a solicitat judecatorului-sindic, la 12 august 1999, acordarea a inca unui termen de 60 de zile pentru intocmirea si depunerea planului de reorganizare. Cererea a fost respinsa prin Incheierea din 8 septembrie 1999, pronuntata de judecatorul-sindic si recurata de autorul exceptiei. In aceasta situatie reducerea termenului pentru propunerea planului la 30 de zile, care poate fi prelungit, eventual, cu cel mult 60 de zile, termen aplicabil de la data de 27 mai 1999, data intrarii in vigoare a legii de modificare a Legii nr. 64/1995, nu are nici o relevanta in solutionarea cauzei in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, termenul de decadere fiind implinit anterior.
    Caracterul nerelevant al dispozitiilor legale criticate de autorul exceptiei in solutionarea cauzei constituie o cauza de inadmisibilitate a acesteia, situatie in care, potrivit art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta de judecata avea obligatia sa respinga exceptia printr-o incheiere motivata, fara sa mai sesizeze Curtea Constitutionala. De aceea, Curtea, fiind sesizata cu o exceptie de neconstitutionalitate inadmisibila, urmeaza sa o respinga.
    In ceea ce priveste stabilirea si aprecierea cauzelor din care autorul exceptiei a pierdut termenul si a decazut din drept, Curtea constata ca acestea constituie, situatii de fapt ce urmeaza sa fie stabilite, iar problemele sa fie solutionate in conformitate cu prevederile Legii nr. 64/1995 si cu cele ale Codului de procedura civila. Aceasta intra insa in competenta exclusiva a instantei de judecata, intrucat, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 3.412/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 2000.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 96/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 96 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 96/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu