DECIZIE Nr. 96
din 20 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 8 si 53 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 109 din 24 februarie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7, 8 şi 53 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă,
excepţie ridicată de Nistor Isai Faur în Dosarul nr. 12.393/55/2007 al
Judecătoriei Arad - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune să se facă apelul şi în dosarele nr.
1.768D/2008, nr. 1.769D/2008, nr.' 1.770D/2008, nr. 1.784D/2008, nr.
1.955D/2008 şi nr. 1.992D/2008 care au ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate,
ridicată de acelaşi autor în dosarele nr. 6.989/55/2007, nr. 4.786/55/2007, nr.
11.083/55/2007, nr. 122/108/2008 şi nr. 1.719/108/2008, precum şi de Gigei
Dăscălescu în Dosarul nr. 2.988/108/2007 ale Tribunalului Arad - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a
excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt
îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr.
1.768D/2008, nr. 1.769D/2008, nr. 1.770D/2008, nr. 1.784D/2008, nr.
1.955D/2008şi nr. 1.992D/2008 la Dosarul nr. 1.610D/2008, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate. Se arată că textele legale criticate nu încalcă
principiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 16 iunie
2008, 17 iunie 2008, 26 iunie 2008, 25 septembrie 2008 şi 30 septembrie 2008, pronunţate
în dosarele nr. 12.393/55/2007, nr. 6.989/55/2007, nr. 4.786/55/2007, nr.
11.083/55/2007, nr. 122/108/2008, nr. 1.719/108/2008 şi nr. 2.988/108/2007, Judecătoria
Arad- Secţia civilă şi Tribunalul Arad - Secţia civilă au sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008, excepţie
ridicată de Nistor Isai Faur şi Gigei Dascălu în cauze ce au ca obiect
judecarea cererilor de pretenţii formulate de autorii excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile art. 7, 8 şi 53 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 sunt neconstituţionale în raport
cu dispoziţiile art. 1 alin. (5), art. 11, art. 16, art. 20, art. 21, art. 24
si art. 148 din Constituţie. Totodată sunt încălcate art. 1, 5, 6, 13, 14, 17 şi 18 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Se arată că
textele legale criticate limitează dreptul la apărare şi îngrădeşte accesul la
justiţie.
Judecătoria Arad - Secţia civilă consideră că excepţia este neconstituţională, fiind contrară
prevederilor art. 115 din Constituţie.
Tribunalul Arad -
Secţia civilă apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă sunt constituţionale.
Se arată că prevederile legale nu aduc atingere textelor constituţionale
invocate în susţinerea excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 7, 8 şi 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 193/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 723 din 24 octombrie 2008.
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 7: „Ajutorul public
judiciar se poate acorda, separat sau cumulat, în oricare dintre formele
prevăzute la art. 6, fără a putea depăşi, în total, în cursul unei perioade de
un an, suma maximă echivalentă cu 12 salarii minime brute pe ţară la nivelul
anului în care a fost formulată cererea de acordare.";
- Art. 8: „(1) Beneficiază
de ajutor public judiciar în formele prevăzute la art. 6 persoanele al căror
venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare
formulării cererii, se situează sub nivelul de 500 lei. In acest caz, sumele
care constituie ajutor public judiciar se avansează în întregime de către stat.
(2)Dacă venitul mediu net lunar pe membru de
familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub
nivelul de 800 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se
avansează de către stat în proporţie de 50%.
(3) Ajutorul public judiciar se poate acorda şi în
alte situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care
costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze
accesul efectiv la justiţie, inclusiv din cauza diferenţelor de cost al vieţii dintre statul membru în
care acesta îşi are domiciliul sau reşedinţa obişnuită şi cel din
România.";
- Art. 53: „La data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 74-81 din Codul de procedură civilă,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare, alin. (1) al art. 21
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, şi art. 295 alin. (11) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (5), art. 11, art. 16, art. 20, art. 21,
art. 24 şi art. 148. Totodată, autorii invocă încălcarea dispoziţiilor art. 1,
5, 6, 13, 14, 17 şi 18 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Prevederile legale criticate stabilesc acordarea unui
ajutor public judiciar în formele prevăzute de lege,
fără nicio discriminare, acelor persoane care îndeplinesc condiţiile legale.
Curtea reţine că textele legale sunt în concordanţă cu dispoziţiile art. 16 şi
20 din Constituţie, precum şi cu art. 14 din Convenţie, întrucât aceste
categorii de cauze şi de persoane se deosebesc de altele şi dau dreptul
legiuitorului de a institui un anumit tratament. De asemenea, reglementările
art. 7, 8 şi 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 sunt conforme
şi prevederilor art. 21 şi 24 din Constituţie, precum şi art. 6 şi 13 din
Convenţie, având în vedere că atât accesul la justiţie, cât şi dreptul la
apărare sunt asigurate tuturor persoanelor beneficiare ale ajutorului public de
stat. Mai mult decât atât, atât prevederile legale criticate, cât şi ordonanţa
în întregul ei constituie o garanţie suplimentară a accesului efectiv la
justiţie, mai ales pentru persoanele aflate în situaţiile menţionate în
cuprinsul ordonanţei.
Cât priveşte critica referitoare la încălcarea art. 148
din Constituţie, Curtea constată că este neîntemeiată. Conform preambului
ordonanţei, România avea obligaţia transpunerii Directivei Consiliului Uniunii
Europene 2003/8/CE privind îmbunătăţirea accesului la justiţie în cazul
litigiilor transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune
referitoare la asistenţa judiciară acordată în cadrul acestor categorii de
cauze. Astfel, legiuitorul a avut în vedere că directiva a cărei transpunere
trebuie asigurată prevede standarde minime pentru ca sistemul de asistenţă
judiciară să fie considerat ca asigurând un acces efectiv la justiţie
cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, iar preluarea acestor
standarde în plan legislativ presupune crearea unor condiţii cel puţin identice
în plan intern, pentru a nu conduce la apariţia unor discriminări între
propriii cetăţeni şi cetăţenii celorlalte state membre ori persoane care îşi au
domiciliul sau reşedinţa obişnuită pe teritoriul unui stat membru.
Celelalte prevederi din Constituţie şi din Convenţie
invocate în susţinerea excepţiei nu au incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7, 8 şi 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008
privind ajutorul public judiciar în materie civilă, excepţie ridicată de Nistor
Isai Faur şi Gigei Dascălu în Dosarul nr. 12.393/55/2007 al Judecătoriei Arad -
Secţia civilă, precum şi în dosarele nr. 6.989/55/2007, nr. 4.786/55/2007, nr.
11.083/55/2007, nr. 122/108/2008, nr. 1.719/108/2008 şi nr. 2.988/108/2007 ale
Tribunalului Arad - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta