DECIZIE Nr.
959 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 601 din 25 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de S.C.P.A. Sfîrăială şi
Asociaţii în Dosarul nr. 464/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 29 iunie
2010, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când Curtea,
având nevoie de timp pentru a delibera, a dispus amânarea pronunţării pentru
data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 19 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 464/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004. Excepţia a fost ridicată de S.C.P.A. Sfîrăială
şi Asociaţii într-o acţiune în contencios administrativ în contradictoriu cu
Direcţia Naţională Anticorupţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se
susţine, în esenţă, că împotriva actelor premergătoare urmăririi penale „nu
există control judiciar în faţa unei instanţe judecătoreşti, imparţiale, ci
doar un control (administrativ) al unui procuror asupra actului procurorului
ierarhic inferior, care s-a ocupat de caz". Arată că împotriva actelor
efectuate de un parchet necompetent material nu se poate face decât plângerea
reglementată de art. 275-278 din Codul de procedură penală, instanţele
respingând ca inadmisibile plângerile adresate lor în continuarea recursului
graţios introdus la procurorul ierarhic superior celui care a dat soluţia la
plângere, conform art. 278 din Codul de procedură penală. Conchide că, „până la
o soluţie de neurmărire, cenzurabilă strict şi limitat, în faţa instanţei
penale, potrivit art. 2781 din Codul de procedură penală - ori până
la o trimitere în judecată - nu există căi de atac în instanţă al actelor
parchetului". Prevederile criticate sunt neconstituţionale în măsura în
care, contrar art. 6 şi art. 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale, permit sustragerea de la controlul judiciar a
unor acte administrative ale unui agent al puterii executive.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal opinează că
textul de lege criticat nu contravine art. 21 din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 5 din Legea nr. 554/2004 sunt constituţionale, făcând
referire în acest sens la jurisprudenţa Curţii Constituţionale (Decizia nr.
182/2006 şi Decizia nr. 946/2007). In plus, subliniază că textul de lege
criticat este o concretizare a dispoziţiilor art. 126 alin. (2) din
Constituţie, potrivit cărora competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura
de judecată sunt prevăzute numai prin lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
reprezentanţilor autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 5 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare. Din motivarea scrisă şi din susţinerile orale ale
reprezentanţilor autorului excepţiei rezultă însă că este criticat numai alin.
(2) al art. 5. Prin urmare, Curtea restrânge obiectul excepţiei doar la
prevederile art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
care au următorul conţinut:
-Art. 5 alin. (2): „(2) Nu pot fi atacate pe calea
contenciosului administrativ actele administrative pentru modificarea sau
desfiinţarea cărora se prevede, prin lege organică, o altă procedură
judiciară."
Autorul excepţiei invocă prevederile din Constituţie
cuprinse la art. 1 - Statul român, art. 20 - Tratatele internaţionale
privind drepturile omului şi art. 21 - Accesul liber la justiţie, precum
şi dispoziţiile art. 6 - Dreptul la un proces echitabil din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat asupra prevederile art. 5 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, din perspectiva unor critici
asemănătoare şi prin raportare la aceleaşi prevederi constituţionale şi
convenţionale. Prin Decizia nr. 946 din 30 octombrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 782 din 19 noiembrie 2007, şi prin
Decizia nr. 182 din 2 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 366 din 26 aprilie 2006, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate, pentru motivele acolo reţinute. Intrucât nu
au intervenit elemente de noutate, care să justifice reconsiderarea acestei
jurisprudenţe, soluţia şi argumentele pe care aceasta s-a bazat îşi menţin
valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de S.C.P.A. Sfîrăială şi Asociaţii în Dosarul nr.
464/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu