DECIZIE Nr.
953 din 30 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. (4) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 893 din 28 decembrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Cristina Cătălina Turcu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Libris" - S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 1.706/121/2006 al
Curţii de Apel Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că prin textele de
lege criticate se garantează accesul părţii la justiţie şi dreptul la un proces
echitabil, întrucât soluţia dată la cererea de recuzare poate fi supusă
controlului instanţei de judecată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin încheierea din 29 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.706/121/2006, Curtea de
Apel Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 40 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.
Excepţia a fost ridicată într-o cauză având ca obiect
recursul împotriva unei sentinţe prin care s-a respins contestaţia împotriva unei
decizii emise de organele fiscale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale,
întrucât permit continuarea procedurii de administrare pe timpul judecării
cererii de recuzare.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal opinează că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece excepţia nu vizează o
contrarietate între textele de lege atacate şi Constituţie, ci concursul între
normele generale de procedură şi normele speciale de procedură fiscală.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens, se arată că decizia
prin care se respinge cererea de recuzare este un act administrativ supus
cenzurii instanţei de judecată, astfel că prin prevederile art. 40 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 nu se aduce atingere dreptului la apărare şi
dreptului la un proces echitabil.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din
Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate, aşa cum a fost formulat de autorul acesteia, îl
constituie prevederile art. 40 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală.
Curtea observă că, în speţă, sunt incidente numai
dispoziţiile art. 40 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, asupra cărora se va pronunţa
prin prezenta decizie şi care au următorul conţinut:
- Art. 40: „(4)
Contribuabilul implicat în procedura în derulare poate solicita recuzarea
funcţionarului public aflat în conflict de interese.
(5) Recuzarea funcţionarului public se decide de
îndată de către conducătorul organului fiscal sau de organul fiscal ierarhic
superior. Decizia prin care se respinge cererea de recuzare poate fi atacată la
instanţa judecătorească competentă. Cererea de recuzare nu suspendă procedura
de administrare în derulare."
Excepţia se raportează la prevederile art. 16 alin. (1)
şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la
justiţie şi art. 24 referitor la dreptul la apărare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că textele de lege criticate nu aduc atingere prevederilor art. 16
alin. (1) şi (2) din Legea fundamentală, întrucât acestea se aplică în mod egal tuturor celor aflaţi
în ipoteza normei juridice, fără privilegii şi fără discriminări.
Nu poate fi reţinută nici critica privind încălcarea
dispoziţiilor art. 21 şi art. 24 din Constituţie, deoarece, aşa cum prevăd
dispoziţiile legale supuse controlului, soluţionarea cererii de recuzare se
face cu celeritate, iar decizia prin care se respinge cererea este supusă
controlului instanţei de judecată competente. Partea poate, cu acest prilej,
să-şi formuleze apărările necesare şi să administreze probe în susţinerea
acestora.
De altfel, criticile autorului excepţiei vizează o
pretinsă omisiune legislativă referitoare la faptul că pe durata soluţionării
cererii de recuzare procedura de administrare nu se suspendă. Aceste aspecte nu
pot face însă obiectul controlului exercitat de Curte, deoarece, potrivit art.
2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, aceasta nu poate modifica sau completa
prevederile supuse controlului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 40 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Libris" - S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 1.706/121/2006 al Curţii de Apel
Galaţi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu