DECIZIE Nr.
942 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor
salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea în
vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale
functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda
functionarilor publici în anul 2007 si art. 3 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 19/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda
personalului militar si functionarilor publici cu statut special din
institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta
nationala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 4 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale
şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a
legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor
publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici
în anul 2007 şi art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2006 privind
creşterile salariale ce se vor acorda personalului militar şi funcţionarilor
publici cu statut special din instituţiile publice de apărare naţională, ordine
publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Liviu Constantin
Balaur şi alţii în Dosarul nr. 3.300/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie
şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 29 iunie
2010, în prezenţa reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate
în încheierea din aceeaşi dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera,
Curtea, în conformitate cu dispoziţiile art. 14 şi ale art. 58 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a
amânat pronunţarea pentru data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 3.300/2/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor
salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în
vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale
funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordă
funcţionarilor publici în anul 2007 şi art. 3 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 19/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda
personalului militar şi funcţionarilor publici cu statut special din
instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă
naţională, excepţie ridicată de Liviu Constantin Balaur şi alţii într-o
cauză având ca obiect soluţionarea recursului formulat împotriva unei sentinţe
prin care cererea acestora de acordare a unor sporuri salariale cuvenite altor
categorii socio-profesionale a fost respinsă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale, întrucât
limitează sfera funcţionarilor publici cărora li se acordă anumite sporuri.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia ce priveşte art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007
este inadmisibilă, întrucât textul legal criticat a fost abrogat. Totodată, se
arată că art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2006 este
constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele
măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale
funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul
unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi
creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie
2007, şi art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2006 privind
creşterile salariale ce se vor acorda personalului militar şi funcţionarilor
publici cu statut special din instituţiile publice de apărare naţională, ordine
publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 83 din 30 ianuarie 2006, care au următorul cuprins:
- Art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007: „(1) Sporul de confidenţialitate se acordă funcţionarilor publici
din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de până la 15% din salariul de
bază, precum şi funcţionarilor publici din cadrul Administraţiei
Prezidenţiale, Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Integrării Europene,
direcţiilor subordonate ministrului delegat pentru comerţ din cadrul
Ministerului Economiei şi Comerţului, Consiliului Legislativ."
- Art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
19/2006: „(1) Pentru păstrarea confidenţialităţii în legătură cu
informaţiile clasificate, în funcţie de certificatul/avizul de securitate
deţinut, cadrele militare în activitate, funcţionarii publici cu statut
special, militarii angajaţi pe bază de contract şi personalul civil din
instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă
naţională beneficiază de un spor lunar de până la 15% din solda lunară,
respectiv din salariul de bază, cu încadrarea în limitele bugetelor
aprobate."
Autorii excepţiei susţin că textele legale criticate
încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată următoarele:
I. Prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 au fost abrogate prin prevederile art. 48 alin. (1) pct.
13 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Sistemul de salarizare a fost reaşezat prin
legea menţionată, astfel încât soluţia legislativă criticată nu se mai
regăseşte în noua reglementare legală. In consecinţă, în temeiul art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 15 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 a devenit inadmisibilă.
II. Excepţia de neconstituţionalitate ce vizează art. 3
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2006 este inadmisibilă, întrucât
autorii excepţiei critică textul de lege prin prisma unei omisiuni legislative,
în sensul că şi categoria de funcţionari publici din care fac parte ar trebui
să beneficieze de sporul de confidenţialitate acordat cadrelor militare în
activitate, funcţionarilor publici cu statut special, militarilor angajaţi pe
bază de contract şi personalului civil din instituţiile publice de apărare
naţională, ordine publică şi siguranţă naţională.
Deşi Curtea, prin Decizia nr. 503 din 20 aprilie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din 28 mai 2010,
a statuat că viciul de neconstituţionalitate sesizat, chiar dacă îmbracă forma
unei omisiuni legislative, „nu poate fi ignorat, deoarece o atare omisiune este
cea care generează, eo ipso, încălcarea dreptului constituţional
[...]", în cauza de faţă o eventuală omisiune legislativă nu are relevanţă
constituţională, din moment ce sporurile sau adaosurile la salariu nu se
circumscriu vreunui drept fundamental cuprins în Constituţie. In lipsa
relevanţei constituţionale, nu este de competenţa Curţii Constituţionale să
complinească o eventuală omisiune legislativă, ci a legiuitorului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor
salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în
vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor
publici, precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici
în anul 2007, excepţie ridicată de Liviu Constantin Balaur şi alţii în Dosarul
nr. 3.300/2/2008 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
2. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 19/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda personalului militar
şi funcţionarilor publici cu statut special din instituţiile publice de apărare
naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de acelaşi
autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly