DECIZIE Nr. 94 din 17 octombrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 11 decembrie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Ioan Deleanu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Gabriela Radu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 februarie 1995 a Judecatoriei Alba Iulia, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Decretului nr. 244/1955 privind reglementarea transmiterii unor
bunuri imobile, proprietatea statului, catre unitatile cooperatiste, invocata
de Societatea Comerciala "Agrind" - S.A. Alba Iulia, in cauza ce
formeaza obiectul Dosarului nr. 6.507/1993.
Exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata pe urmatoarele argumente:
contractul de vanzare-cumparare incheiat intre Societatea Comerciala
"Agrind" - S.A. Alba Iulia si Regia Autonoma "Filips" la
data de 15 mai 1990 privind imobilul inscris in Cartea funciara Alba Iulia,
este legal, intemeindu-se pe dispozitiile art. 948 si 969 din Codul civil; la
data cand a luat nastere raportul juridic, Decretul nr. 244/1955 era abrogat
implicit, intrucat vechea organizare administrativa nu mai exista. Consiliul de
Ministri era dizolvat si inlocuit cu Guvernul Provizoriu prin Decretul-lege nr.
8/1990; fata de dispozitiile art. 41 din Constitutie, care garanteaza dreptul
de proprietate, cat si fata de prevederile Decretului-lege nr. 10/1990 si ale
Legii nr. 31/1990, temeiul de drept invocat de reclamanta in sprijinul actiunii
sale este neconstitutional si implicit abrogat.
In opinia sa, exprimata in temeiul art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
dupa interventia Curtii, instanta apreciaza ca fiind nefondata exceptia de
neconstitutionalitate invocata de catre Societatea Comerciala
"Agrind" - S.A. Alba Iulia, datorita urmatoarelor considerente: in
considerarea suprematiei Constitutiei, o lege poate fi apreciata numai in
functie de regimul constitutional sub imperiul caruia a fost adoptata, potrivit
regulii tempus regit actum; or, in speta, Decretul nr. 244/1955 a fost adoptat
sub imperiul altei Constitutii. Constitutia din anul 1991 nu poate atinge
dreptul nascut sub imperiul legii anterioare, deoarece legea noua nu poate fi
aplicata retroactiv, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie si
cerintelor legale de asigurare a stabilitatii raporturilor juridice; in speta,
actul juridic, respectiv raporturile juridice, au luat nastere in 1990, deci
anterior intrarii in vigoare a Constitutiei din anul 1991, cand, conform unor
decrete-legi ale Consiliului Frontului Salvarii Nationale, au fost abrogate o
serie de prevederi ale Constitutiei din anul 1965, printre care si cele
referitoare la organele centrale si locale ale administratiei de stat, care au
fost inlocuite cu alte organe ce aveau atributii similare, adaptate noilor
realitati social-politice; pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 15/1990
si a Constitutiei din anul 1991, dreptul real de folosinta si dreptul de
administrare directa, ca dezmembraminte ale dreptului de proprietate de stat au
continuat sa subziste, astfel ca, in speta, transmiterea cu plata a dreptului
de administrare directa trebuia sa se faca cu aprobarea Comitetului executiv al
Consiliului Popular al Judetului Alba, aviz ce a fost dat in conformitate cu
dispozitiile art. 1 din Decretul nr. 244/1955 inca din data de 13 iulie 1989,
deci anterior incidentei actelor normative nou-aparute.
Reclamanta nu si-a exprimat pozitia in legatura cu exceptia de
neconstitutionalitate, deoarece la termenul la care s-a invocat, respectiv 7
februarie 1995, a lipsit, procedura fiind insa legal indeplinita. Pe parcursul
judecatii, printr-o intampinare la cererea reconventionala a paratei si aflata
in Dosarul nr. 6.507/1993 (filele 43 si 44), s-a solicitat unirea exceptiei de
neconstitutionalitate cu fondul si solutionarea cauzei.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat Camerei
Deputatilor, Senatului si Guvernului puncte de vedere asupra exceptiei,
fixandu-se termen pentru 1 iunie si apoi pentru 1 iulie 1995.
Guvernul, in punctul de vedere transmis, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu poate fi primita, deoarece, fiind vorba de un act
normativ adoptat inainte de intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991,
el poate fi apreciat, inclusiv in ce priveste posibilitatea controlului
constitutionalitatii sale, numai in functie de regimul constitutional sub
imperiul caruia a fost adoptat. Se precizeaza ca, fiind vorba de un drept
constituit conform unei legi anterioare Constitutiei din anul 1991, acesta nu
poate fi stins fara a incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie,
care interzice retroactivitatea legii noi.
In sprijinul acestui punct de vedere se invoca si prevederile art. 26 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora constatarea constitutionalitatii
unei legi sau ordonante se face numai cu privire la raporturile juridice
stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991; or, exceptia
invocata se refera la raporturi juridice anterioare acesteia.
In legatura cu prevederile din Decretul-lege nr. 10/1989 si din
Decretul-lege nr. 8/1990, invocate de parata in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate a Decretului nr. 244/1955, se apreciaza ca acestea nu
conduc la abrogarea actului normativ atacat sau la neconstitutionalitatea lui,
ele referindu-se doar la organizarea si la functionarea organelor centrale si
locale ale administratiei de stat si la denumirea lor actuala.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
analizand actele dosarului, punctul de vedere exprimat, raportul intocmit
in cauza si vazand prevederile art. 15 din Constitutie, Decretul nr. 244/1955,
art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Exceptia de neconstitutionalitate vizeaza un act normativ adoptat anterior
intrarii in vigoare a Constitutiei, respectiv Decretul nr. 244/1955. In dosarul
aflat pe rolul Judecatoriei Alba Iulia, acest act normativ a fost invocat de
catre reclamanta ca temei juridic pentru anularea unui contract de vanzare-cumparare
incheiat la data de 15 mai 1990, deci raportul juridic de care se leaga actul
normativ atacat ca neconstitutional este anterior Constitutiei din anul 1991.
Or, potrivit art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, prevederile acestei legi
cuprinse in alin. (1) si (2) ale art. 26 se aplica numai raporturilor juridice
stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din anul 1991. Fata de
aceasta dispozitie legala, se constata ca exceptia este inadmisibila, neintrand
in competenta Curtii Constitutionale examinarea constitutionalitatii Decretului
nr. 244/1955, astfel ca exceptia urmeaza a fi respinsa ca vadit nefondata, pe
acest motiv.
Urmeaza ca instanta judecatoreasca sa stabileasca daca, fata de calitatea
paratului la data incheierii contractului - A.E.V. "Agrocoop" (deci
daca era sau nu unitate cooperatista in sensul actului normativ) - si fata de
realitatile din momentul stabilirii raportului juridic, erau sau nu aplicabile
dispozitiile Decretului nr. 244/1955.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 26 alin. (3) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata, fiind inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr. 244/1955 ce a fost invocata
de Societatea Comerciala "Agrind" - S.A., cu sediul in Alba Iulia,
str. Primaverii nr. 81, in Dosarul nr. 6.507/1993 al Judecatoriei Alba.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 17 octombrie 1995.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat asistent,
Gabriela Radu