DECIZIE Nr.
931 din 14 decembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 19 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader -
judecător
Ion Tiucă - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Matdan Service" - S.R.L. din comuna Bradu în Dosarul nr.
3.650/46/2006 al Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios
administrativ, complet specializat în contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 11 septembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 3.650/46/2006, Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ, complet specializat în contencios administrativ şi
fiscal, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Matdan Service"
- S.R.L. din comuna Bradu într-un litigiu având ca obiect soluţionarea cererii
de suspendare a unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că admiterea unei cereri de suspendare a
actului administrativ, fără ca pe rolul instanţei să se afle o acţiune în anularea acestuia, atrage, în
mod automat, lipsa interesului părţii de a mai introduce acţiune în anularea
actului în cauză, astfel încât acesta este suspendat sine die. In consecinţă, se apreciază
că textul criticat încalcă dreptul la un proces echitabil, întrucât pune la
dispoziţie persoanei un instrument juridic care îi permite prelungirea în mod
nejustificat a unui eventual proces şi creează incertitudini cu privire la
legalitatea unui act administrativ.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ, complet specializat în contencios administrativ şi
fiscal, apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. In acest sens, se arată că
textul legal criticat se completează cu prevederile art. 7 alin. (4) şi ale
art. 11 alin. (1) -(3) din Legea nr. 554/2004, care impun termene rezonabile de
parcurgere a procedurii administrative.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată. In acest sens,
invocă considerentele care au stat la baza Deciziei Curţii Constituţionale nr.
673 din 15 decembrie 2005.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 14 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004, care au următorul cuprins:
„(1) In cazuri bine
justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, o dată cu sesizarea, în
condiţiile art. 7, a autorităţii publice care a emis actul, persoana vătămată
poate să ceară instanţei competente să dispună suspendarea executării actului
administrativ până la pronunţarea instanţei de fond".
Textul constituţional invocat în susţinerea excepţiei
este cel al art. 21 privind accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces
echitabil soluţionat într-un termen rezonabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Prin Decizia nr. 177 din 2 martie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 24 martie 2006, Curtea a constatat că dispoziţiile art.
14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 sunt constituţionale în raport cu art. 21
din Constituţie. Aceasta deoarece dispoziţiile legale criticate instituie
posibilitatea părţii vătămate prin actul administrativ de a solicita instanţei
competente suspendarea executării actului până la pronunţarea instanţei de fond
cu privire la legalitatea şi temeinicia acestuia. Pentru a fi admisă, cererea
de suspendare trebuie să întrunească două condiţii cumulative: să fie formulată
în cazuri bine justificate şi, respectiv, suspendarea să prevină apariţia unei
pagube iminente. Aşa fiind, suspendarea unui act administrativ apare ca fiind o
măsură excepţională, ce se dispune atunci când există o îndoială cu privire la
legalitatea sau oportunitatea actului şi determină încetarea temporară a producerii efectelor
juridice ale acestuia.
Prin urmare, textul de lege criticat instituie o
garanţie pentru persoana vătămată în ceea ce priveşte evitarea eventualelor
pagube suferite ca urmare a executării actului administrativ pretins a fi
nelegal, iar pe de altă parte, prin stabilirea condiţiilor de admisibilitate,
previne şi limitează eventualele abuzuri în valorificarea unui atare drept de
către persoanele vătămate.
Imprejurarea că, în practică, persoana vătămată, după
ce a obţinut suspendarea actului administrativ, nu înţelege să-l atace în faţa
instanţei de contencios administrativ competente pentru a solicita anularea
acestuia nu poate fi convertită într-un argument de neconstituţionalitate.
într-o atare situaţie, autoritatea emitentă are posibilitatea ca, după trecerea
termenului în care putea fi cerută anularea actului administrativ [maximum 6
luni de la emiterea actului, potrivit art. 7 alin. (7) din Legea nr. 554/2004],
să se adreseze instanţei care a dispus suspendarea pentru ca să constate
încetarea efectelor suspendării ca urmare a inacţiunii persoanei vătămate. In
consecinţă, susţinerea autorului excepţiei potrivit căreia actul administrativ
rămâne suspendat pe o perioadă nedeterminată este neîntemeiată.
In acelaşi sens, Curtea s-a mai pronunţat şi prin
Decizia nr. 673 din 15 decembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.
Intrucât până în prezent nu au intervenit elemente noi
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele şi
soluţia deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Matdan Service" -
S.R.L. din comuna Bradu în Dosarul nr. 3.650/46/2006 al Curţii de Apel Piteşti
- Secţia comercială şi de contencios administrativ, complet specializat în
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 decembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly