Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 918 din 6 iulie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 566 din 10 august 2010



Augustin Zegrean                       - preşedinte

Aspazia Cojocaru                       -judecător

Acsinte Gaspar                           -judecător

Petre Lăzăroiu                            -judecător

Mircea Ştefan Minea                  -judecător

Iulia Antoanella Motoc               -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Puskas Valentin Zoltan               -judecător

Tudorel Toader                           -judecător

Antonia Constantin                     - procuror

Patricia Marilena Ionea               - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, excepţie ridicată de Doina Basarabescu în Dosarul nr. 3.044/87/2009 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal şi de Simona Mihaela Tăbăcaru, Olivia Luminiţa Creţu, Iustina Iacoboni, Daniel George Rusu şi Lorin Ştefan Pascaru în dosarele nr. 0590/45/2008 şi nr. 0884/45/2008 ale Curţii de Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 29 iunie 2010 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 6 iulie 2010.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

Prin Incheierea din 30 septembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 3.044/87/2009, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal - complet specializat pentru litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei. Excepţia a fost ridicată de Doina Basarabescu cu prilejul soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect drepturi băneşti.

Prin încheierile din 16 şi 30 octombrie 2009, pronunţate în Dosarele nr. 0590/45/2008 şi nr. 0884/45/2008, Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006. Excepţia a fost ridicată de Simona Mihaela Tăbăcaru, Olivia Luminiţa Creţu, Iustina Iacoboni, Daniel George Rusu şi Lorin Ştefan Pascaru, cu prilejul soluţionării unor litigii de muncă.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 este contrar dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, precum şi art. 6 din Codul muncii care prevede „dreptul la o plată egală pentru muncă egală". De asemenea, consideră că sunt încălcate şi dispoziţiile art. 53 din Constituţie, referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale. In acest sens, arată că asistenţii judiciari sunt salarizaţi conform textului de lege criticat cu un coeficient de multiplicare de 13,5, corespunzător judecătorului de la judecătorie cu o vechime de peste 3 ani, deşi îşi desfăşoară activitatea la tribunal, ca instanţă competentă să soluţioneze litigiile de muncă, fapt ce impune o salarizare corespunzătoare gradului acestei instanţe. De asemenea, precizează că asistenţilor judiciari li se aplică toate obligaţiile, interdicţiile şi incompatibilităţile judecătorilor şi magistraţilor, depun jurământ ca şi magistraţii şi li se aplică dispoziţiile legale privind abaterile şi sancţiunile disciplinare, precum şi motivele de eliberare din funcţie prevăzute de lege pentru judecători şi procurori. Pentru aceste motive, susţin că nu există niciun temei legal pentru care asistenţii judiciari să nu beneficieze de aceleaşi drepturi salariale, inclusiv sporul de 50% pentru solicitare neuropsihică, la fel ca magistraţii, categorie cu care sunt asimilaţi.

Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal - complet specializat pentru litigii de muncă şi asigurări sociale consideră că textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale consideră că dispoziţiile invocate nu încalcă prevederile art. 53 din Constituţie. Conferirea unor drepturi salariale expres determinate pentru asistenţii judiciari nu echivalează cu sintagma „restrângerea exerciţiului unor drepturi" prevăzută de acest text constituţional.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că statutul asistenţilor judiciari este diferit de cel al magistraţilor, în ceea ce priveşte aspectele esenţiale cum sunt numirea, durata mandatului, rolul în cadrul completelor de judecată, statut diferit care justifică şi un tratament diferit în ceea ce priveşte drepturile şi salarizarea.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctul de vedere solicitat.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 16 alin. (1), (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 7 aprilie 2006, aprobată prin Legea nr. 45/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 9 martie 2007.

Textul de lege criticat are următoarea redactare:

- Art. 16: „(1) Asistenţii judiciari numiţi în condiţiile Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările ulterioare, sunt salarizaţi cu o indemnizaţie de încadrare brută lunară potrivit coeficienţilor de multiplicare prevăzuţi, după caz, la lit. A din anexă, nr. crt. 28-31, în raport cu vechimea în funcţii juridice.

(2) Asistenţii judiciari beneficiază în mod corespunzător de drepturile prevăzute la art. 41, 5, 7, 18, 24 şi 25.

(3) Indemnizaţiile de încadrare brute lunare şi celelalte drepturi ale asistenţilor judiciari se acordă prin ordin al ministrului justiţiei."

Curtea constată că, ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate, textele de lege criticate au fost abrogate prin dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 7 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.

Dispoziţiile referitoare la salarizarea şi celelalte drepturi salariale ale asistenţilor judiciari au fost preluate, însă, în conţinutul art. 19 din anexa nr. VI, secţiunea a 3-a a actului normativ abrogator, având următoarea redactare:

„(1) Asistenţii judiciari numiţi în condiţiile Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt salarizaţi cu o indemnizaţie de încadrare brută lunară stabilită potrivit coeficienţilor de ierarhizare prevăzuţi la nr. crt. 25 din anexa nr. VI/1.

(2) Asistenţii judiciari beneficiază în mod corespunzător de drepturile prevăzute la art. 7 din prezenta anexă, precum şi de drepturile prevăzute la art. 24 şi 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Indemnizaţiile de încadrare brute lunare şi celelalte drepturi ale asistenţilor judiciari se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti."

Prin urmare, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate urmează a-l constitui dispoziţiile art. 19 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 330/2009.

Autorii excepţiei consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1)şi art. 53 din Constituţie, referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi la restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi fundamentale, precum şi dispoziţiilor art. 5 alin. (1), art. 6 şi art. 157 alin. (2) din Codul muncii.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine, în primul rând, că, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, eventuala contradicţie existentă între dispoziţiile unor legi în vigoare nu intră sub incidenţa controlului de constituţionalitate. Aşadar, instanţa de contencios constituţional nu poate examina pretinsa contradicţie dintre textele de lege criticate şi prevederile Codului muncii, invocate de autorii excepţiei.

Prin urmare, rămâne Curţii să examineze conformitatea dintre dispoziţiile legale actuale privind salarizarea şi celelalte drepturi salariale ale asistenţilor judiciari cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi art. 53 din Constituţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în esenţă, critica de neconstituţionalitate vizează diferenţa de tratament juridic dintre salarizarea magistraţilor şi cea a asistenţilor judiciari.

Faţă de aceste susţineri, Curtea reţine că diferenţa de tratament juridic criticată ca fiind neconstituţională este justificată de faptul că asistenţii judiciari, deşi participă la constituirea completului de judecată, îndeplinesc doar un rol consultativ în înfăptuirea actului de justiţie, neputându-se pune un semn de egalitate între activitatea desfăşurată de aceştia şi cea a judecătorilor care participă la soluţionarea conflictelor de muncă. Cu toate acestea, recunoscând importanţa activităţii desfăşurate de asistenţii judiciari şi ţinând cont şi de obligaţiile, interdicţiile şi incompatibilităţile ce revin acestora, care sunt aplicabile şi judecătorilor şi procurorilor, legiuitorul a înţeles să stabilească un nivel al salariului corespunzător celui al judecătorului cu grad de judecătorie. Această reglementare nu contravine principiului egalităţii în drepturi care nu are semnificaţia omogenităţii, astfel că situaţii obiectiv diferite justifică şi uneori chiar impun un tratament juridic diferenţiat.

In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia salarizarea asistenţilor judiciari trebuie să ţină cont de nivelul instanţei, Curtea observă că, spre deosebire de salarizarea judecătorilor, a procurorilor, a personalului de specialitate juridică asimilat acestora, precum şi a magistraţilor-asistenţi, aşa cum este reglementată prin art. 6 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 330/2009, care include între criteriile salarizării şi pe cel al nivelului instanţelor sau parchetelor, reglementarea referitoare la salarizarea asistenţilor judiciari nu face trimitere la acest criteriu. In sfârşit, cu privire la susţinerile autorilor excepţiei privitoare la acordarea sporului pentru solicitare neuropsihica, Curtea reţine că Legea nr. 330/2009 a acoperit omisiunea legislativă criticată. Astfel, art. 4 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 330/2009 acordă asistenţilor judiciari, în mod egal cu judecătorii şi procurorii, sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihica şi sporul de confidenţialitate. Astfel că, sub acest aspect, excepţia de neconstituţionalitate a rămas fără obiect.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, excepţie ridicată de Doina Basarabescu în Dosarul nr. 3.044/87/2009 al Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ fiscal şi de Simona Mihaela Tăbăcaru, Olivia Luminiţa Creţu, Iustina Iacoboni, Daniel George Rusu şi Lorin Ştefan Pascaru în dosarele nr. 0590/45/2008 şi nr. 0884/45/2008 ale Curţii de Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 918/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 918 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 918/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu