DECIZIE Nr. 91 din 10 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a "rectificarii"
Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 284 din 5 aprilie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
"rectificarii" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, exceptie ridicata de Sevastita Stefan in Dosarul nr. 2.190/2004 al
Tribunalului Valcea - Sectia civila - Conflicte de munca si asigurari sociale.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat textul de lege criticat nu face decat sa precizeze
data pana la care se aplica metoda de calcul a indemnizatiei pentru cresterea
copilului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.190/2004, Tribunalul Valcea - Sectia civila - Conflicte de munca si asigurari
sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
"rectificarii" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale. Exceptia a fost ridicata de Sevastita Stefan intr-o cauza civila ce
are ca obiect pretentii privind drepturi de asigurari sociale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
rectificarea adusa Legii nr. 577/2003 este contrara prevederilor art. 15 alin.
(2) si ale art. 78 din Constitutie, intrucat produce efecte retroactive.
Tribunalul Valcea - Sectia civila - Conflicte de munca si asigurari sociale
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este intemeiata.
Astfel, considera ca prin rectificarea criticata s-a precizat doar data pana la
care se aplica metoda de calcul a indemnizatiei pentru cresterea copilului,
conform art. 99 din Legea nr. 19/2000. In acest sens face trimitere la
dispozitiile pct. 8 al articolului unic din Legea nr. 577/2003.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila
pentru doua motive. Pe de o parte, in virtutea dispozitiilor art. 69 din Legea
nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor
normative, rectificarea constituie o corectare a erorilor materiale din
cuprinsul actelor normative publicate, iar rectificarea criticata face o
precizare referitoare la aplicarea in timp a prevederilor legale mentionate in
rectificarea Legii nr. 577/2003. Pe de alta parte, prevederile legale la care
se refera rectificarea au avut o aplicabilitate temporara, ele nemaifiind in
vigoare dupa 31 decembrie 2003, fapt ce ridica doar problema aplicarii sub
raportul actiunii lor in timp. Acest aspect nu intra insa in competenta Curtii
Constitutionale.
Avocatul Poporului considera, de asemenea, ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila. In acest sens arata ca rectificarea
este, conform art. 69 din Legea nr. 24/2000, o operatiune de tehnica
legislativa de corectare a eventualelor erori materiale aparute in cuprinsul unui
act normativ publicat, or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
competenta Curtii Constitutionale este aceea de a decide asupra exceptiilor
privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante in vigoare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a
fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
"rectificarea" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, rectificare publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
50 din 21 ianuarie 2004.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
<<In Legea nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie
2004, se face urmatoarea rectificare:
- la punctul 15, alineatele (4), (5) si (6) ale articolului III vor fi
insotite de un asterisc caruia ii va corespunde o nota de subsol cu urmatorul
cuprins:
"*) Prevederile alineatelor (4), (5) si (6) ale articolului III se
aplica pana la 31 decembrie 2003, inclusiv.">>
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca incalcarea prevederilor art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din
Constitutie, potrivit carora:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta
in textul ei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
rectificarea unui act normativ publicat are ca scop, conform normelor de
tehnica legislativa, corectarea eventualelor erori materiale strecurate in
cuprinsul actului normativ respectiv, fara a modifica intentia legiuitorului.
Un text rectificativ care adauga la actul normativ si precizeaza perioada
de aplicare a unor prevederi ale acestuia se rasfrange asupra fondului
reglementarii. Chiar daca o asemenea completare se face in forma unei note de
subsol, ea face parte integranta din actul normativ vizat si poate face
obiectul controlului de constitutionalitate.
Cu toate acestea, Curtea observa ca dispozitiile legale criticate au avut
un caracter temporar, ele incetandu-si aplicarea la data de 31 decembrie 2003,
or, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta decat asupra constitutionalitatii unor
prevederi dintr-o lege sau ordonanta in vigoare. Asa fiind, exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a "rectificarii"
Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Sevastita Stefan in Dosarul nr. 2.190/2004 al Tribunalului Valcea - Sectia
civila - Conflicte de munca si asigurari sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea