DECIZIE Nr.
906 din 5 decembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 55 din 24 ianuarie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „JGV Rocriss" - S.R.L. din Alexandria în
Dosarul nr. 2.456/2006 al Judecătoriei Alexandria.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 13 iulie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 2.456/2006, Judecătoria Alexandria a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „JGV
Rocriss" - S.R.L. din Alexandria.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că, dacă ulterior termenului de 15 zile în care
contravenientul poate formula plângere împotriva procesului-verbal de
constatare a contravenţiei acesta descoperă elemente care demonstrează
netemeinicia actului constatator
şi pe care din motive obiective nu Ie-a putut cunoaşte în acest termen, nu mai
are posibilitatea de a se adresa instanţei de judecată, procesul-verbal
beneficiind de o prezumţie absolută de adevăr. In aceste condiţii, se
îngrădeşte liberul acces la justiţie şi se restrânge exerciţiul dreptului la
acţiune în instanţă, termenul de doar 15 zile fiind disproporţionat în raport
cu interesul ocrotit.
Judecătoria Alexandria apreciază
excepţia de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materia liberului acces la justiţie.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 31 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
2/2001 nu contravin prevederilor constituţionale invocate, excepţia de
neconstitutionalitate cu un atare obiect fiind neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 31 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, potrivit căruia „Împotriva procesului-verbal de
constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere
în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia".
Autoarea excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2)
referitoare la accesul liber la justiţie şi ale art. 53 care reglementează
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că art. 31 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 instituie
termenul de 15 zile pentru exercitarea plângerii împotriva procesului-verbal de
constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, care începe să curgă de
la data când contestatorul a luat cunoştinţă de
procesul-verbal, prin înmânare sau comunicare.
In această materie, ca de altfel oriunde legiuitorul a
condiţionat valorificarea unui drept de exercitarea sa în interiorul unui
anumit termen, nu s-a procedat în acest fel cu intenţia de a restrânge accesul
liber la justiţie, de care, în mod evident, cel interesat a beneficiat în
cadrul termenului legal instituit, ci exclusiv pentru a instaura un climat de
ordine, indispensabil, în vederea exercitării dreptului constituţional prevăzut de art. 21, prevenind, astfel,
abuzurile şi asigurând protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale
tuturor părţilor. De altfel, Curtea a statuat în mod constant că reglementarea
de către legiuitor, în limitele competenţei ce i-a fost conferită prin
Constituţie, a condiţiilor de exercitare a unui drept, subiectiv sau procesual,
inclusiv prin instituirea unor termene, nu constituie o restrângere a
exerciţiului acestuia, ci doar o modalitate eficientă de a preveni exercitarea
sa abuzivă, în detrimentul altor titulari de drepturi, în egală măsură
ocrotite.
Aşa fiind, termenul instituit prin textul de lege
criticat are în vedere soluţionarea unui eventual litigiu cu celeritate, în
absenţa acestuia plângerea putând fi formulată oricând, fapt ce ar fi de natură
a genera o stare de perpetuă incertitudine în ceea ce priveşte raporturile juridice
stabilite printr-un proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare
a sancţiunii prevăzute de lege.
De altfel, art. 126 alin. (2) din Constituţie, potrivit
căruia „Competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt
prevăzute numai prin lege", atribuie exclusiv legiuitorului
prerogativa stabilirii competenţei şi procedurii de judecată, inclusiv a
condiţiilor de exercitare a cererilor de chemare în judecată. Prin urmare,
termenul procedural instituit de textul de lege criticat reprezintă expresia
aplicării dispoziţiilor constituţionale invocate mai sus.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 31 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„JGV Rocriss" - S.R.L. din Alexandria în Dosarul nr. 2.456/2006 al
Judecătoriei Alexandria.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 decembrie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu