DECIZIE Nr.
901 din 17 iunie 2009
asupra conflictului juridic
de natura constitutionala dintre autoritatea judecatoreasca reprezentata de
Consiliul Superior al Magistraturii, pe de o parte, si autoritatea executiva,
reprezentata de Guvernul Romaniei si Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti,
organ de specialitate al administratiei publice centrale de specialitate în
subordinea Guvernului, pe de alta parte
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 503 din 21 iulie 2009
Prin Adresa nr. 13.969/1.154/2009, preşedintele
Consiliului Superior al Magistraturii a sesizat Curtea Constituţională cu
cererea de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională dintre
autoritatea judecătorească reprezentată de Consiliul Superior al Magistraturii,
pe de o parte, şi autoritatea executivă, reprezentată de Guvernul României şi
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale de specialitate în subordinea Guvernului, pe de
altă parte.
Sesizarea a fost formulată în temeiul art. 146 lit. e)
din Constituţie şi al art. 11 alin. (1) A) lit. e) şi art. 34 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost
înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. J239 din 13 mai 2009 si
constituie obiectul Dosarului nr. 2.218E/2009.
Prin actul de sesizare se solicită Curţii
Constituţionale constatarea existenţei unui conflict juridic de natură
constituţională între autoritatea judecătorească reprezentată de Consiliul
Superior al Magistraturii, pe de o parte, şi autoritatea executivă,
reprezentată de Guvernul României şi Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor
Cetăţeneşti, organ de specialitate al administraţiei publice centrale de
specialitate în subordinea Guvernului, pe de altă parte, conflict în măsură să
împiedice Consiliul Superior al Magistraturii să îşi îndeplinească atribuţiile
constituţionale şi legale cu care a fost învestit. Totodată, se solicită Curţii
Constituţionale şi dispunerea unor măsuri pentru restabilirea ordinii
constituţionale care trebuie să existe între autorităţile publice prevăzute în
titlul III din Constituţie.
Se apreciază că rolul Consiliului Superior al
Magistraturii de garant al independenţei justiţiei a fost încălcat de Guvern şi
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, pentru următoarele motive:
1. A fost grav afectată independenţa justiţiei prin
subfinanţarea cronică a sistemului judiciar, situaţie rezultată în urma
prorogării repetate, prin adoptarea de către Guvern a unor ordonanţe de
urgenţă, a termenului de preluare a bugetului curţilor de apel, al
tribunalelor, al tribunalelor specializate şi al judecătoriilor de către Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie şi a nesolicitării avizului conform al Consiliului
Superior al Magistraturii asupra unora dintre actele normative de adoptare a
bugetului şi de rectificare bugetară.
Se arată că în fiecare an sistemul judiciar s-a
confruntat cu condiţii precare de finanţare, accentuate îndeosebi prin
adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la
rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale şi a Legii nr. 76/2009, care a prevăzut trecerea la bugetele
locale a sumelor provenind din taxele judiciare de timbru. Subfinanţarea sistemului
afectează grav independenţa acestuia şi subminează rolul constituţional al
Consiliului Superior al Magistraturii.
Un alt aspect ce afectează independenţa justiţiei este
faptul că Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti gestionează încă bugetele
curţilor de apel, ale tribunalelor, ale tribunalelor specializate şi ale
judecătoriilor. Preluarea gestionării acestor bugete trebuia realizată încă de
la 1 ianuarie 2008 de către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, însă Guvernul,
prin adoptarea a două ordonanţe de urgenţă, a prorogat succesiv acest termen,
mai întâi pentru data de 1 ianuarie 2009, şi, ulterior, pentru 1 ianuarie 2010.
Asemenea măsuri afectează independenţa financiară a justiţiei şi perpetuează o
imixtiune a executivului în activitatea autorităţii judecătoreşti, cu
consecinţe nefavorabile asupra bunei funcţionări a acesteia.
O altă cauză a situaţiei financiare precare a
sistemului judiciar o reprezintă ignorarea Consiliului Superior al
Magistraturii de către Guvern în procesul de adoptare a actelor normative
bugetare ce privesc sistemul justiţiei. In acest sens se arată că, potrivit
Legii nr. 304/2004, bugetele curţilor de apel şi cele ale instanţelor din
circumscripţia acestora sunt supuse avizului conform al Consiliului Superior al
Magistraturii, iar, în mod firesc, acelaşi regim îl au şi proiectele de acte
normative de modificare a acestor bugete. Se susţine că, în temeiul art. 134
alin. (4) din Constituţie şi art. 132 alin. (4) din Legea nr. 304/2004,
avizarea de către Consiliul Superior al Magistraturii a unor astfel de acte
normative este o componentă importantă a garantării independenţei justiţiei.
Or, în pofida acestor obligaţii ce incumbă Guvernului,
mai multe acte normative care au reglementat şi bugetele curţilor de apel şi instanţelor
din circumscripţia acestora nu au fost supuse avizului Consiliului Superior al
Magistraturii. Exemplificativ în acest sens sunt enumerate Legea bugetului de
stat pe anul 2008 nr. 388/2007, precum şi ordonanţele de urgenţă de rectificare
bugetară din anii 2005-2009.
Se mai susţine că nu poate exista separaţie şi
echilibru al puterilor în condiţiile în care o putere, cea executivă, prin
acţiunile sale nesocoteşte atribuţiile altei puteri, a celei judecătoreşti.
Toate aceste aspecte duc la concluzia că este ignorat
rolul Consiliului Superior al Magistraturii de garant al independenţei
justiţiei şi sunt grav afectate principiile accesului liber la justiţie şi al
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat.
2. Omisiunea Guvernului de a solicita avizul
Consiliului Superior al Magistraturii asupra proiectelor de acte normative ce
privesc activitatea autorităţii judecătoreşti.
Se arată că, în perioada 2005-2009, Guvernul a iniţiat
sau adoptat 77 de acte normative privitoare la activitatea autorităţii judecătoreşti,
fără solicitarea avizului Consiliului Superior al Magistraturii, în pofida
faptului că au fost întreprinse demersuri din partea Consiliului Superior al
Magistraturii în sensul remedierii acestei probleme. Toate acestea afectează
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi rolul Consiliului
Superior al Magistraturii de garant al independenţei justiţiei.
3. Desfăşurarea unor activităţi de control de către
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti la unele instanţe judecătoreşti,
vizând şi aspecte a căror verificare este de competenţa exclusivă a Consiliului
Superior al Magistraturii.
Se arată că activitatea de control desfăşurată de
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti la unele instanţe
judecătoreşti atât prin natura documentelor solicitate, cât şi prin tematica
misiunilor de audit se constituie într-o ingerinţă nepermisă în activitatea
autorităţii judecătoreşti din partea unui organ care face parte din sfera
puterii executive. Astfel, solicitarea unor documente precum
„planurile/programele de perfecţionare profesională planificate/realizate
pentru personalul cu funcţii de conducere/execuţie", „graficul de
circulaţie al documentelor", „corespondenţa cu Ministerul
Justiţiei/C.S.M.", fişele de post privesc exclusiv activitatea instanţelor
judecătoreşti a căror control ţine exclusiv de competenţa Consiliului Superior
al Magistraturii şi nu a Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti,
acesta din urmă putând efectua verificări la nivelul instanţelor numai în ceea
ce priveşte activităţile specifice calităţii de ordonator secundar sau terţiar
de credite ce revine preşedinţilor curţilor de apel şi celor ai tribunalelor.
Aceste acţiuni ale Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti sunt contrare art. 1 alin. (4) şi art. 133 alin. (1)
din Constituţie privind principiul separaţiei si echilibrului puterilor în
stat.
Având în vedere cele expuse mai sus se apreciază că
acţiunile şi inacţiunile Guvernului şi Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor
Cetăţeneşti încalcă prevederile art. 1 alin. (4), art. 21, art. 133 alin.
(1)'şi art. 134 alin. (4) din Constituţie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 35 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată părţilor aflate în conflict pentru a-şi exprima în
scris punctul de vedere asupra conţinutului conflictului şi a eventualelor căi
de soluţionare a acestuia.
Guvernul şi Ministerul
Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti au transmis Curţii Constituţionale, cu
adresele nr. 51/3.689/E.B. din 21 mai 2009 şi nr. 55.751 din 27 mai 2009,
punctele lor de vedere, în care se arată că sesizarea formulată de Consiliul
Superior al Magistraturii este neîntemeiată, pentru următoarele motive:
1. Se apreciază că nu există o subfinanţare cronică a
autorităţii judecătoreşti, ţinând cont de faptul că bugetul Ministerului
Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti a cunoscut o creştere progresivă încă din
anul 2006. Reducerea operată acestui buget în cursul anului 2009 nu poate fi calificată
ca fiind o subfinanţare de natură a aduce atingere independenţei autorităţii
judiciare, fiind determinată de dificultăţile financiare actuale la nivelul
întregii ţări.
Cu privire la prorogarea termenului de transferare a
atribuţiilor de gestionare a bugetului instanţelor judecătoreşti de la
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti la Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, se apreciază că aceasta este o opţiune a legiuitorului întemeiată pe
art. 73 alin. (3) lit. i) din Constituţie şi, în orice caz, decizia finală
asupra iniţiativei guvernamentale a aparţinut Parlamentului, care a şi
aprobat-o.
Se mai arată că aspectele care privesc administrarea
instanţelor judecătoreşti, inclusiv administrarea bugetului acestora, nu sunt
şi nu pot fi calificate drept componente ale actului de justiţie. Totodată, se
apreciază că solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii vizează mai
degrabă o modificare legislativă, aspect ce excedează competenţei Curţii
Constituţionale.
Referitor la critica ce vizează lipsa solicitării
avizului conform al Consiliului Superior al Magistraturii în elaborarea actelor
normative bugetare ce privesc sistemul justiţiei, se arată că avizul conform al
Consiliului se referă la proiectele de buget elaborate de instituţiile din sistemul
judiciar, care, de altfel, întotdeauna au fost supuse avizului acestuia.
Astfel, avizul conform nu vizează, spre exemplu, proiectul de lege a bugetului
de stat, întrucât responsabilitatea ultimă a elaborării acestuia aparţine
Guvernului şi nu altor instituţii ale statului.
2. Eventuala omisiune a solicitării avizului
Consiliului Superior al Magistraturii nu dă naştere la conflicte pozitive sau
negative de competenţă şi nu este de natură să producă blocaje instituţionale.
Se mai arată că numai prin exercitarea necorespunzătoare sau neexercitarea
atribuţiilor constituţionale ale unui organ al statului se poate ajunge în faţa
unui conflict juridic de natură constituţională. Or, în cauza de faţă, este
vorba de o atribuţie de natură legală a Consiliului.
Prin urmare, se apreciază că sub acest aspect nu există
niciun conflict juridic de natură constituţională.
3. Se consideră că misiunile de audit de sistem,
efectuate de Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, reprezintă o
evaluare de profunzime a sistemelor de conducere şi control intern în scopul de
a se stabili dacă acestea funcţionează economic şi eficient, dar şi pentru
identificarea deficienţelor şi formularea de recomandări pentru corectarea
acestora. Misiunile de audit nu au vizat cariera magistratului şi evaluarea
acestuia, nu au avut ca obiective sau ca efecte influenţarea actului de
justiţie şi atributele specifice independenţei judecătorilor, iar solicitarea
anumitor documente a avut ca finalitate evaluarea eficienţei funcţionării entităţii
auditate. Prin urmare, auditul efectuat a urmărit numai evaluarea activităţilor
strict de natură administrativă care derivă din exercitarea funcţiei de
preşedinte de instanţă, ceea ce nu afectează competenţele constituţionale sau
legale ale Consiliului Superior al Magistraturii şi ale autorităţii
judecătoreşti.
Potrivit dispoziţiilor art. 35 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
pentru dezbaterea sesizării preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii
au fost citate părţile aflate în conflict. La dezbatere s-au prezentat pentru
preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii domnul judecător Dan
Lupaşcu, iar pentru Guvern şi Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti
domnul Cătălin Predoiu, ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Consiliului Superior al
Magistraturii pentru susţinerea cererii înaintate instanţei constituţionale.
Reprezentantul Consiliului Superior al Magistraturii
susţine, în esenţă, următoarele:
Cererea înaintată de către preşedintele Consiliului
Superior al Magistraturii este rezultatul acumulării în timp a unor acţiuni sau
inacţiuni concrete ale autorităţii executive faţă de autoritatea
judecătorească, de natură să împiedice instanţele, parchetele şi Consiliul
Superior al Magistraturii să îşi îndeplinească, în condiţii corespunzătoare,
atribuţiile constituţionale şi legale şi vizează 3 aspecte principale:
1. Subfinanţarea cronică a sistemului judiciar în
condiţiile prorogării repetate a preluării bugetului de către Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie.
Bugetul pe anul 2009 a fost redus cu circa 25-30% faţă
de cel din 2008, iar prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2009, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a rămas cu puţin peste jumătate
din bugetul necesar, iar bugetele instanţelor judecătoreşti, ale Ministerului
Public şi ale Consiliul Superior al Magistraturii au fost substanţial diminuate.
Astfel, la mai multe instanţe a fost sistată prestarea unor servicii (gaze,
întreţinere, curăţenie etc), au fost primite somaţii de evacuare pentru neplata
chiriei, nu mai sunt bani pentru obiecte de inventar, reparaţii curente,
carburanţi şi lubrifianţi, pregătire profesională; unele unităţi de parchet nu
mai pot efectua plata expertizelor, avocaţii au organizat proteste pentru
neplata onorariilor, poşta refuză să mai primească citaţiile şi celelalte acte
de procedură şi tabloul ar putea continua. Mai mult, Tribunalul Vrancea s-a
văzut nevoit să se adreseze justiţiei pentru a obţine fondurile necesare
funcţionării.
In fine, prin Legea nr. 76/2009 taxele judiciare de
timbru au fost trecute la bugetele locale după ce anterior sumele provenind din
aceste taxe constituiau venituri la bugetul de stat şi se cuprindeau distinct
în proporţiile pe care legea le prevedea în bugetele Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti, Consiliului Superior al Magistraturii, Inaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, fiind destinate ajutorului public judiciar şi asistenţei judiciare,
cheltuielilor de investiţii, cheltuielilor curente şi pregătirii profesionale a
personalului din justiţie. Această sursă de finanţare a sistemului justiţiei a
fost retrasă şi încă nu a fost înlocuită cu o altă sursă de finanţare.
S-a mai arătat că Legea nr. 304/2004 privind
organizarea judiciară a prevăzut ca de la 1 ianuarie 2008 bugetul instanţelor
inferioare să fie gestionat de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. In loc să
întreprindă măsuri concrete pentru predare, Guvernul a adoptat ordonanţele de
urgenţă nr. 100/2007 şi nr. 137/2008, prin care a prorogat succesiv acest
termen. Se apreciază că şi în condiţiile în care că administrarea bugetului nu
constituie o componentă a actului de justiţie, ea ţine de independenţa
acesteia.
Este irelevant faptul că ordonanţele de urgenţă
menţionate au fost adoptate de vechiul guvern câtă vreme cererea înaintată nu
vizează persoane, ci instituţii, iar dacă guvernanţii s-au schimbat, spiritul
guvernamental în ceea ce priveşte justiţia a rămas aproape acelaşi.
2. Omisiunea solicitării unor avize de la Consiliul
Superior al Magistraturii.
Conflictul născut între cele două autorităţi cu privire
la acest punct vizează faptul că Guvernul nu a solicitat avizul conform de la
Consiliul Superior al Magistraturii pentru proiectul bugetelor instanţelor pe
anul 2008 şi pentru niciun act de rectificare bugetară din anul 2005 la zi.
In acelaşi timp, Guvernul a iniţiat sau adoptat peste
100 de acte normative, fără a solicita avizul consultativ al Consiliului
Superior al Magistraturii.
3. Activităţi de control desfăşurate de Ministerul
Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti la unele instanţe cu depăşirea competenţelor
proprii.
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti a
desfăşurat misiuni de audit la Tribunalul Mureş (februarie 2009) şi la Curtea
de Apel Alba Iulia (martie 2009), misiuni care trebuiau să se circumscrie numai
competenţei acestei instituţii de ordonator principal de credite. Or, chiar
dacă misiunile de audit nu au vizat în mod direct actul de justiţie, organele
de audit au solicitat, printre altele, fişele posturilor pentru personalul
judecătoresc, programele de formare profesională şi au urmărit evaluarea
activităţilor de natură administrativă care derivă din exercitarea funcţiei de
preşedinte de instanţă. Verificarea acestor aspecte este de competenţa
Inspecţiei judiciare a Consiliului Superior al Magistraturii.
In consecinţă, se solicită constatarea existenţei unui
conflict juridic de natură constituţională între autorităţile implicate şi să
se dispună măsurile care se impun.
Reprezentantul Guvernului şi Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti cu privire la cele 3 aspecte contestate arată
următoarele:
1. A existat o creştere progresivă a bugetului total
alocat Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Ministerului Public şi
Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, deci implicit instanţelor,
pe toată perioada 2000-2008. Mai mult, sistemul justiţiei a beneficiat şi de
fonduri europene.
Se arată că există o diferenţă de natură intrinsecă
între administrarea bugetelor instanţelor şi independenţa Justiţiei,
administrarea bugetelor nefiind o componentă a actului de justiţie. De aceea,
păstrarea administrării bugetelor instanţelor de către minister nu poate prin
ea însăşi să aducă atingere independenţei magistraţilor şi actului de justiţie.
Mai mult, art. 73 din Constituţie conferă legiuitorului
libertatea să stabilească instituţia care administrează bugetele instanţelor, o
atare chestiune fiind una de oportunitate. In aceste condiţii, legiuitorul a
stabilit prin Legea nr. 97/2007 şi Legea nr. 137/2008 că, în condiţiile
prezente, este oportun ca preluarea bugetelor instanţelor de către Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie să fie amânată. Această opţiune a legiuitorului s-a
bazat pe faptul că sistemul judiciar ca atare nu era pregătit să preia aceste
bugete.
Se mai arată că Guvernul face eforturi pentru plata
indemnizaţiilor magistraţilor, în acest sens fiind puse în plată şi deciziile
judecătoreşti care obligă instituţiile din sistemul justiţiei la acordarea
pentru viitor a sporurilor de confidenţialitate şi de risc şi suprasolicitare
neuropsihică.
2. Legea nu obligă la avizarea conformă a proiectului
legii bugetului de stat sau a proiectului legii de rectificare bugetară, ci
doar la obţinerea avizelor Consiliului Superior al Magistraturii pentru
proiectele de buget formulate de instanţe şi parchete. Totodată, se reţine că
responsabilitatea ultimă a elaborării proiectului legii bugetului aparţine
Guvernului, competenţă care ţine de esenţa puterii executive.
Se mai arată că atribuţiile constituţionale ale
Consiliului Superior al Magistraturii nu sunt circumscrise domeniului
legiferării. Omisiunile de solicitare a avizului Consiliului Superior al
Magistraturii asupra unor proiecte de acte normative nu se încadrează în
conţinutul noţiunii de „acte sau acţiuni concrete" prin care Guvernul sau
ministerul şi-ar fi arogat puteri care aparţin Consiliului Superior al
Magistraturii. In niciun caz avizul de legalitate al Ministerului Justiţiei şi
Libertăţilor Cetăţeneşti, prevăzut expres de lege, nu poate fi dublat de un
aviz de legalitate al Consiliului Superior al Magistraturii.
3. Misiunile de audit nu au vizat cariera
magistratului şi evaluarea acestuia, nu a avut ca obiective sau ca efecte
influenţarea actului de justiţie şi atributele specifice independenţei
judecătorilor, tema misiunii fiind „Evaluarea stadiului implementării
sistemului de control managerial (...)".
In consecinţă, se solicită constatarea inexistenţei
unui conflict juridic de natură constituţională între autorităţile implicate şi
respingerea cererii preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii ca
neîntemeiată.
CURTEA,
examinând cererea de soluţionare a conflictului juridic
de natură constituţională dintre autoritatea judecătorească reprezentată de
Consiliul Superior al Magistraturii, pe de o parte, şi autoritatea executivă
reprezentată de Guvernul României şi Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor
Cetăţeneşti, organ de specialitate al administraţiei publice centrale de
specialitate în subordinea Guvernului, pe de altă parte, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile reprezentanţilor autorităţilor publice aflate
în conflict, notele scrise depuse, prevederile Constituţiei şi ale Legii nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine
următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. e) din Constituţie, precum şi celor ale
art. 1, 10, 34 şi 35 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra cererii
privind soluţionarea prezentului conflict juridic de natură constituţională.
Prin cererea formulată de preşedintele Consiliului
Superior al Magistraturii se solicită Curţii constatarea existenţei unui
conflict juridic de natură constituţională între:
- autoritatea judecătorească reprezentată de Consiliul
Superior al Magistraturii, pe de o parte, şi autoritatea executivă reprezentată
de Guvernul României, pe de altă parte;
- autoritatea judecătorească reprezentată de Consiliul
Superior al Magistraturii, pe de o parte, şi autoritatea executivă,
reprezentată de Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale de specialitate în subordinea
Guvernului, pe de altă parte.
Astfel, analiza Curţii va viza ambele probleme puse în
discuţie ale pretinsului conflict juridic de natură constituţională.
Obiectul conflictului juridic de natură constituţională
cu care a fost sesizată Curtea Constituţională priveşte 3 aspecte principale:
1. Subfinanţarea cronică a sistemului judiciar,
nepreluarea gestionării bugetelor instanţelor judecătoreşti de către Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie şi ignorarea Consiliului Superior al Magistraturii
de către Guvern în procesul de adoptare a actelor normative bugetare ce privesc
sistemul justiţiei;
2. Omisiunea Guvernului de a solicita avizul
Consiliului Superior al Magistraturii asupra proiectelor de acte normative ce
privesc activitatea autorităţii judecătoreşti;
3. Desfăşurarea unor activităţi de control de către
Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti la unele instanţe
judecătoreşti, vizând şi aspecte a căror verificare este de competenţa
exclusivă a Consiliului Superior al Magistraturii.
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt
art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în
stat, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 133 alin. (1) privind
rolul de garant al independenţei justiţiei exercitat de Consiliul Superior al
Magistraturii şi art. 134 alin. (4) din Constituţie privind exercitarea de
către Consiliul Superior al Magistraturii a unor atribuţii stabilite prin legi
organice în sarcina sa.
Curtea a stabilit, în jurisprudenţa sa, că un conflict
juridic de natură constituţională presupune acte sau acţiuni concrete prin care
o autoritate sau mai multe îşi arogă puteri, atribuţii sau competenţe care,
potrivit Constituţiei, aparţin altor autorităţi publice, ori omisiunea unor
autorităţi publice, constând în declinarea competenţei sau în refuzul de a
îndeplini anumite acte care intră în obligaţiile lor (Decizia nr. 53 din 28
ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144
din 17 februarie 2005). Mai mult, prin Decizia nr. 270 din 10 martie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 15 aprilie
2008, Curtea a statuat că textul art. 146 lit. e) din Constituţie „stabileşte
competenţa Curţii de a soluţiona în fond orice conflict juridic de natură
constituţională ivit între autorităţile publice, iar nu numai conflictele de
competenţă născute între acestea". Prin urmare, potrivit jurisprudenţei
Curţii, conflictele juridice de natură constituţională nu se limitează numai la
conflictele de competenţă, pozitive sau negative, care ar putea crea blocaje
instituţionale, ci vizează orice situaţii juridice conflictuale a căror naştere
rezidă în mod direct în textul Constituţiei.
Raportând datele speţei la considerentele de principiu
reţinute din jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională urmează să analizeze dacă
aspectele sesizate în cererea preşedintelui Consiliului Superior al
Magistraturii întrunesc elementele constitutive ale unui conflict juridic de
natură constituţională între autoritatea judecătorească reprezentată de
Consiliul Superior al Magistraturii, pe de o parte, şi autoritatea executivă,
reprezentată de Guvernul României, pe de altă parte. Astfel:
1. A) Susţinerea că sistemul judiciar este subfinanţat
în mod cronic, dându-se în acest sens ca exemple Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2009 şi Legea nr. 76 din 13 mai 2009, nu poate fi primită.
Curtea, prin Decizia nr. 787 din 13 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 400 din 12 iunie 2009, a constatat constituţionalitatea
Legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 şi a
stabilit că rectificarea în sens negativ operată la Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti a fost una determinată
de constrângerile bugetare şi de condiţiile economice nefavorabile ale anului
2009. Rectificări negative au fost operate la toate instituţiile publice, nu
numai în sistemul justiţiei, astfel încât nu se poate susţine că a fost afectat
principiul independenţei judecătorilor.
Articolul unic pct. 5 din Legea nr. 76/2009 a stabilit
o nouă sursă de finanţare pentru autorităţile publice locale, fără însă ca prin
această măsură să se dorească subfinanţarea justiţiei. Ţine de opţiunea
exclusivă a legiuitorului stabilirea surselor de finanţare ale fiecărei
categorii de buget în parte. Curtea reţine că, potrivit principiului realităţii
bugetare sau neafectării veniturilor bugetare, veniturile se înscriu în buget
pe surse de provenienţă, iar cheltuielile pe acţiuni şi obiective concrete,
astfel încât veniturile odată intrate în buget se depersonalizează şi servesc
la efectuarea cheltuielilor în ordinea prevăzută în buget. Acest principiu este
determinat de necesităţile practice ale execuţiei bugetare, care au demonstrat
că o afectare iniţială a unui venit poate conduce fie la imposibilitatea
realizării obiectivului finanţat, fie la cheltuirea întregului venit, deşi
necesităţile nu o impun.
Astfel, calificarea unor surse de venituri ca
aparţinând bugetului de stat sau bugetelor locale este o decizie de
oportunitate bugetară ce poate fi cenzurată de Curtea Constituţională numai în
situaţia în care funcţionarea unei puteri a statului este pusă în pericol, ceea
ce, în speţă, nu este cazul.
B) In expunerea de motive a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 100/2007 şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 137/2008, ca
justificare pentru prorogarea intrării în vigoare a prevederilor art. 136 din
Legea nr. 304/2004, se arată următoarele:
- „Având în vedere perioada rămasă până la 1
ianuarie 2008, se impune reglementarea urgentă a calităţii de ordonator
principal de credite pentru instanţele judecătoreşti", respectiv,
- „Ministerul Justiţiei asigură, potrivit legii,
buna organizare şi administrare a justiţiei ca serviciu public, are calitatea
de ordonator principal de credite şi dispune atât de experienţa, cât şi de
capacitatea tehnică necesară gestionării bugetului instanţelor, precum şi
faptul că instanţa supremă nu dispune încă de capacitatea financiară, materială
şi de personal pentru asigurarea acestei funcţii".
Din aceste considerente rezultă clar că Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie nu avea, la momentul respectiv, capacitatea administrativă
necesară pentru a prelua gestionarea bugetelor instanţelor judecătoreşti. O asemenea
capacitate administrativă vizează existenţa atât a unei scheme organizaţionale
adecvate, cât şi personal calificat pentru realizarea obligaţiilor care decurg
prin preluarea gestionării bugetelor instanţelor judecătoreşti. Or, în lipsa
acestor elemente indisolubil legate de imperativul legal al preluării bugetelor
instanţelor judecătoreşti de către Instanţa Supremă, Guvernul îşi poate
exercita competenţa de legiferare conferită de dispoziţiile art. 115 alin. (4)
din Constituţie. De asemenea, se reţine că o atare situaţie este una
extraordinară, întrucât inexistenţa capacităţii administrative menţionate,
coroborată cu intrarea în vigoare a art. 136 din Legea nr. 304/2004, ar
perturba grav funcţionarea sistemului justiţiei şi, mai mult, o asemenea situaţie
ar putea avea repercusiuni şi asupra independenţei justiţiei prin blocarea
plăţilor din sistem.
Se mai reţine că independenţa financiară a justiţiei nu
poate fi afectată de faptul că gestionarea alocaţiilor bugetare se face de
către Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti sau de către Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, întrucât independenţa financiară nu este
determinată de existenţa unui anume titular însărcinat cu gestionarea
bugetelor, ci de existenţa în sine a unor alocaţii bugetare suficiente pentru a
se asigura buna funcţionare a instanţelor.
Totodată, nu se poate face abstracţie de faptul că cele
două ordonanţe de urgenţă au fost emise în perioada 2007-2008, iar până în
prezent nu au dat naştere vreunei nemulţumiri din partea Consiliului Superior
al Magistraturii. Solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii de a se
constata, de abia în prezent, existenţa acestui conflict conduce la ideea că
actualul executiv, prin simpla acceptare a acestor reglementări, s-ar situa de
iure pe poziţia unui conflict juridic de natură constituţională în raport
de puterea judecătorească, ceea ce apare ca fiind excesiv.
Acest conflict se poate naşte însă în condiţiile în
care, în lipsa unui dialog efectiv între cele două autorităţi, se ajunge ca, în
timp, prevederile art. 136 din Legea nr. 304/2004 să fie lipsite de eficienţă.
C) Critica referitoare la nerespectarea rolului
constituţional al Consiliului Superior al Magistraturii de garant al
independenţei justiţiei prin omisiunea de a supune avizării sale actele
normative ce privesc domeniul justiţiei este neîntemeiată pentru motivele
ce vor fi arătate mai jos:
Curtea, prin Decizia nr. 97 din 7 februarie 2008, a
stabilit că neîndeplinirea de către Guvernul României a unei obligaţii legale
în cadrul unei proceduri de legiferare nu naşte un conflict juridic de natură
constituţională. Astfel, prin decizia menţionată s-a stabilit că nu există un
conflict juridic de natură constituţională prin neîndeplinirea obligaţiei de a
solicita avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării în legătură cu anumite
hotărâri de guvern, care însă nu a afectat procesul legislativ, prin crearea
unui blocaj instituţional.
Raportând considerentele acestei decizii a Curţii
Constituţionale la speţa de faţă, se reţine că textul art. 38 alin. (3) din
Legea nr. 317/2004 avut în vedere are următorul cuprins: „Plenul Consiliului
Superior al Magistraturii avizează proiectele de acte normative ce privesc
activitatea autorităţii judecătoreşti." Prin urmare, Curtea observă că
această competenţă a Consiliului Superior al Magistraturii este una legală,
acordată prin voinţa Parlamentului în temeiul textului constituţional al art.
134 alin. (4), potrivit căruia „Consiliul Superior al Magistraturii
îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin legea sa organică, în realizarea
rolului său de garant al independenţei justiţiei". Insă, indiferent că
este vorba de o competenţă acordată prin lege sau direct prin textul
Constituţiei, autorităţile sunt obligate să le aplice şi să le respecte în
virtutea art. 1 alin. (5) din Constituţie, potrivit căruia „In România,
respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este
obligatorie". O atare concluzie se impune datorită faptului că
principiul legalităţii este unul de rang constituţional.
Totuşi, în cauza de faţă se reţine că aspectele
semnalate de către preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii ar viza o
eventuală neconstituţionalitate a unor acte normative, şi nu un conflict
juridic de natură constituţională. Totodată, Curtea reţine că neconstituţionalitatea
unei legi sau ordonanţe poate fi stabilită numai în condiţiile art. 146 lit. a)
şi d) din Constituţie, şi nu în temeiul textului constituţional al art. 146
lit. e).
Pe lângă aceste aspecte, Curtea, având în vedere
divergenţele de interpretare dintre părţile aflate în conflict cu privire la
noţiunea de „avizare", reţine că aceasta trebuie circumscrisă numai la
actele normative care privesc în mod direct organizarea şi funcţionarea
autorităţii judecătoreşti, precum modul de funcţionare al instanţelor, cariera
magistraţilor, drepturile şi obligaţiile acestora etc, pentru a nu se ajunge la
denaturarea rolului Consiliului Superior al Magistraturii.
2. Cu privire la nesolicitarea avizului conform al
Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la actele normative
bugetare ce vizează domeniul justiţiei, se reţine că o atare critică este
neîntemeiată. Astfel, bugetele curţilor de apel şi instanţelor din
circumscripţia acestora sunt supuse avizului conform al Consiliului Superior al
Magistraturii, deci rezultă că nu proiectul legii bugetului de stat este supus
avizului Consiliului Superior al Magistraturii. Acesta avizează conform numai
propunerile de bugete ale instanţelor, iar Guvernul este cel competent în mod
exclusiv să decidă asupra formei finale a proiectului legii bugetului de stat.
Acceptând teza susţinută de Consiliul Superior al
Magistraturii s-ar ajunge la situaţia ca o instituţie care are drept rol
garantarea independenţei justiţiei să stabilească şi să cenzureze chestiuni
care ţin de gestionarea bugetului la nivel naţional, cu alte cuvinte ar realiza
un control de oportunitate bugetară, ceea ce este inadmisibil.
Cu privire la susţinerea existenţei unui conflict
juridic de natură constituţională între autoritatea judecătorească reprezentată
de Consiliul Superior al Magistraturii, pe de o parte, şi autoritatea
executivă, reprezentată de Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti,
organ de specialitate al administraţiei publice centrale de specialitate în
subordinea Guvernului, pe de altă parte, motivat de faptul că misiunile de
audit efectuate de Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti şi-au
depăşit atributiunile, se constată că o atare susţinere este fără suport
constituţional.
Eventuala depăşire a limitelor de competenţă ale misiunilor
de audit nu reprezintă probleme de constituţionalitate, ci strict de
legalitate, astfel încât raportul acestora poate fi cenzurat în faţa
instanţelor de judecată. Rezultă deci că nici sub acest aspect nu există un
conflict juridic de natura constituţională între Consiliul Superior al
Magistraturii şi Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti.
Ţinând cont cele de mai sus, Curtea urmează să constate
că aspectele sesizate de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii nu
întrunesc elementele unui conflict juridic de natură constituţională în sensul
art. 146 lit. e) din Constituţie.
Având în vedere considerentele expuse, dispoziţiile
art. 146 lit. e) din Constituţie, precum şi prevederile art. 11 alin. (1) lit.
A.e), ale art. 34 şi 35 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Curtea Constituţională constată că aspectele sesizate
de Consiliul Superior al Magistraturii nu întrunesc elementele unui conflict
juridic de natură constituţională în sensul art. 146 lit. e) din Constituţie.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică preşedintelui Consiliului Superior
al Magistraturii, primului-ministru al Guvernului şi ministrului justiţiei şi
libertăţilor cetăţeneşti şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Dezbaterea a avut loc la data de 17 iunie 2009 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel
Toader, Augustin Zegrean, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly