DECIZIE Nr.
894 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 13 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 172 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Ericonf" - S.R.L.din Focşani în Dosarul nr.
11.614/231/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând, în acest sens,
jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 2 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 11.614/231/2009, Tribunalul Vrancea - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 172 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Ericonf" - S.R.L. din Focşani într-o cauză având ca obiect soluţionarea
recursului formulat împotriva unei sentinţe prin care a fost admisă cererea de
ordonanţă presedintială în materie fiscală.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile legale criticate îngrădesc dreptul de
acces liber la justiţie din moment ce suspendarea provizorie a executării
silite în condiţiile art. 403 alin. (4) din Codul de procedură civilă nu poate
fi dispusă în cazul în care creditor este statul prin organele sale fiscale.
Este limitat astfel accesul debitorului de a formula o atare cerere în faţa
instanţelor judecătoreşti şi se creează o poziţie privilegiată a statului în
raport cu ceilalţi creditori.
Tribunalul Vrancea - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 172 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, care au următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile privind suspendarea provizorie a
executării silite prin ordonanţă presedintială prevăzute de art. 403 alin. 4
din Codul de procedură civilă nu sunt aplicabile."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2)
privind egalitatea în drepturi şi ale art. 21 privind accesul liber la
justiţie. Totodată, se consideră a fi încălcate şi prevederile art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi ale
libertăţilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Prin Decizia nr. 553 din 9 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 27 mai 2009, verificând
constituţionalitatea textului art. 172 alin. (2) din Codul de procedură fiscală
în raport cu art. 21 din Constituţie, Curtea a statuat că, „în temeiul
prevederilor art. 215 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, «instanţa
competentă poate suspenda executarea, dacă se depune o cauţiune de până la 20%
din cuantumul sumei contestate», ceea ce presupune că executarea silită nu mai
poate avea loc.
Aşadar, Curtea a constatat că „acest mijloc procedural
de contestare a titlului de creanţă conferă garanţii suficiente în sensul
efectivităţii dreptului de acces la justiţie, astfel încât măsura procesuală
prevăzută de art. 403 alin. 2 din Codul de procedură civilă ar fi de natură
doar să genereze tergiversarea executării obligaţiilor fiscale.
In temeiul dispoziţiilor art. 126 alin. (2) din
Constituţie, legiuitorul are deplina libertate să reglementeze prin lege norme
de procedură, cu condiţia ca acestea să nu fie contrare Constituţiei.
Imprejurarea că nu se aplică dispoziţiile referitoare la suspendarea provizorie
a executării silite prin ordonanţa preşedinţială, prevăzute la art. 403 alin. 4
din Codul de procedură civilă, nu are semnificaţia încălcării dispoziţiilor
art. 21 din Constituţie, câtă vreme, anterior executării silite, debitorul a putut
uza de toate căile legale pentru a stabili cu claritate atât suma datorată, cât
şi termenul de plată sau a suspendat chiar, la instanţa competentă, executarea
actului administrativ fiscal, beneficiind astfel de suficiente garanţii privind
accesul liber la justiţie".
Cu privire la critica de neconstituţionalitate ce
vizează încălcarea art. 16 din Constituţie, se observă că instanţa
constituţională, prin Decizia nr. 1.357 din 27 octombrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 9 decembrie 2009, a
stabilit că „dreptul fiscal şi procedura fiscală fac parte din dreptul public,
ceea ce înseamnă că subiecţii unor atari raporturi nu pot fi egali în drepturi
şi obligaţii. Astfel, unul dintre subiectele raportului de drept fiscal, şi
anume organul fiscal, are o poziţie dominantă, fiind înzestrat cu exerciţiul
puterii de stat". Raportând acest considerent la situaţia de faţă, Curtea
constată că textul legal criticat este o prevedere derogatorie de la Codul de
procedură civilă, iar raţiunea sa constă în faptul că asigură celeritatea
desfăşurării procedurilor fiscale şi, în final, ritmicitatea încasărilor la
bugetul de stat. Această raţiune constituie o justificare obiectivă şi
rezonabilă a acestei excepţii de la regula consacrată de prevederile Codului de
procedură civilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 172 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Ericonf" - S.R.L. din Focşani în Dosarul nr.
11.614/231/2009 al Tribunalului Vrancea- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly