DECIZIE Nr.
891 din 16 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73 pct. 22 si art. 74 din Ordonanta
Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de
piata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 14 noiembrie 2007
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 pct. 22 şi art. 81 din Ordonanţa
Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de
piaţă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Metro Cash & Carry"
-S.R.L. din Otopeni în dosarele nr. 5.878/118/2006 şi nr. 1.025/118/2007 ale
Tribunalului Constanţa - Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei prin
avocat, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar. Lipsesc celelalte părţi,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
Dosarului nr. 1.003 D/2007 la Dosarul nr. 681 D/2007, care a fost primul
înregistrat, având în vedere că obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate
este identic.
Reprezentantul autorului excepţiei nu se opune
conexării dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 53
alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Curtea dispune conexarea celor două dosare.
Având cuvântul, reprezentantul Societăţii Comerciale
„Metro Cash & Carry" - S.R.L. din Otopeni solicită admiterea excepţiei
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 pct. 22 şi ale art. 81 din
Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000, reiterând argumentele expuse în faţa instanţei
de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, apreciind că
dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele: Prin încheierile din 14 martie 2007 si 9 mai 2007, pronunţate în
dosarele nr. 5.878/118/2006 şi 1.025/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia comercială, contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 80 pct. 22 şi art. 81 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000
privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Metro Cash &
Carry" - S.R.L. din Otopeni.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate încalcă prevederile art. 45
şi art. 135 din Constituţie. In acest sens, se arată că prevederile legale
criticate sunt în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale menţionate,
întrucât conţin măsuri excesive „ce duc până la închiderea unor structuri de
vânzare gen hypermarket sau magazine cash & carry numai pentru că în aceeaşi structură de vânzare s-ar exercita două
feluri de comerţ distincte" (organele de control fiscal, prin aplicarea
sancţiunilor contravenţionale conform prevederilor criticate, au considerat că
în aceeaşi structură se exercită comerţul de gros şi comerţul cu amănuntul
către persoane fizice menţionate în legitimaţiile de acces). Se susţine,
totodată, că „în absenţa" textelor criticate, „interesele naţionale ale
României nu ar fi afectate, ci, dimpotrivă, principiul libertăţii comerţului
şi-ar găsi o formă de exprimare plenară, iar statul ar încasa în plus taxe la
care acum renunţă cu uşurinţă prin închiderea unor astfel de magazine,
împrejurare de natură să îi afecteze în primul rând pe consumatori".
Tribunalul Constanţa - Secţia comercială, contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia nu
are un caracter întemeiat, deoarece prevederile criticate nu contravin
dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Guvernul consideră că
dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale, aşa
cum a statuat şi Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa.
Avocatul Poporului, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale, consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierilor de
sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 80
pct. 22 şi art. 81 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea
produselor şi serviciilor de piaţă, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 58 şi 59 din Legea nr. 650/2002
pentru aprobarea ordonanţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 914 din 16 decembrie 2002.
Ulterior sesizării, Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 a
fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007, textele
fiind renumerotate, astfel încât art. 80 pct. 22 a devenit art. 73 pct. 22, iar
art. 81 a devenit art. 74, fiind păstrată aceeaşi soluţie legislativă. Pe cale
de consecinţă, Curtea Constituţională urmează să se pronunţe asupra
constituţionalităţii art. 73 pct. 22 şi art. 74 din Ordonanţa Guvernului nr.
99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă.
Textele de lege criticate prevăd:
- art. 73 pct. 22: „Constituie
contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit
legii penale, să constituie infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
[...]22. exercitarea de activităţi de comerţ cu ridicata şi comerţ cu amănuntul
în aceeaşi structură de vânzare, respectiv suprafaţă de vânzare, cu amendă de
la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu interzicerea uneia dintre cele două
activităţi.";
- art. 74: „Sancţiunile
prevăzute la art. 73 se pot aplica şi persoanelor juridice, caz în care
limitele minime şi maxime ale amenzilor se dublează".
Dispoziţiile constituţionale
invocate ca fiind încălcate sunt cele ale art. 45 privind Libertatea
economică şi ale art. 135 privind Economia.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că este neîntemeiată. Aceasta deoarece, potrivit art. 45 din
Constituţie, „Accesul liber al persoanei la activitatea economică, libera
iniţiativă si exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate". In
deplină concordanţă cu aceste dispoziţii constituţionale, textul de lege
criticat reglementează condiţiile de exercitare a unor activităţi economice, în
considerarea scopului Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000, aşa cum acesta este
stabilit de art. 1, şi anume: „dezvoltarea reţelei de distribuţie a
produselor şi serviciilor de piaţă, cu respectarea principiilor liberei
concurenţe, protecţiei vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice
ale consumatorilor, precum şi a mediului". Astfel, definind comerţul
cu ridicata ca fiind „activitatea desfăşurată de comercianţii care cumpără
produse în cantităţi mari în scopul revânzării acestora în cantităţi mai mici altor
comercianţi sau utilizatori profesionali şi colectivi", şi comerţul cu amănuntul ca fiind „activitatea desfăşurată de
comercianţii care vând produse, de regulă, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora", legiuitorul
a prevăzut sancţiuni pentru exercitarea acestor activităţi în aceeaşi structură
de vânzare, respectiv suprafaţă de vânzare, în scopul asigurării unei
concurenţe loiale.
Aşa fiind, contrar susţinerilor autorului excepţiei,
prevederile legale criticate dau expresie dispoziţiilor constituţionale
referitoare la libertatea economică. Stabilirea unei contravenţii şi
sancţionarea acesteia cu amendă reprezintă o opţiune legitimă a legiuitorului,
care, cu referire la prevederile din ordonanţa criticată, exprimă preocuparea
statului pentru a asigura libertatea comerţului şi respectarea principiilor liberei
concurenţe. De altfel, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat în acest sens
în jurisprudenţa sa, de exemplu, prin Decizia nr. 530 din 25 noiembrie 2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2005, în care a statuat că art. 80 pct. 22 din
Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 este în deplină concordanţă cu prevederile
art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, potrivit cărora „Statul trebuie
să asigure: a) libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie."
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 73 pct. 22 şi art. 74 din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000
privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, excepţie ridicată
de Societatea Comercială „Metro Cash & Carry" - S.R.L. din Otopeni în
dosarele nr. 5.878/118/2006 şi nr. 1.025/118/2007 ale Tribunalului Constanţa -
Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu