DECIZIE Nr. 89 din 27 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2
din Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de
inchiriere privind unele suprafete locative si a dispozitiilor art. 2, art. 9
alin. (1), art. 11 alin. (1), art. 13, art. 14 alin. (1) si (2), art. 17 si
art. 32 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 296 din 6 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau
reinnoirea contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative si a
dispozitiilor art. 2, art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1), art. 13, art. 14
alin. (1) si (2), art. 17 si art. 32 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Maria
Dumitrescu in Dosarul nr. 1.982/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
III-a civila.
La apelul nominal raspunde reprezentantul autorului exceptiei, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, considerand ca dispozitiile legale invocate contravin
prevederilor art. 20, 41 si 51 din Constitutie. Se apreciaza ca sunt incalcate
dispozitiile art. 1 alin. 1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand, pe de o parte, ca dispozitiile art. 1 si 2
din Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de
inchiriere privind unele suprafete locative au devenit inaplicabile prin
efectul Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, iar pe de alta
parte, invocand in acest sens practica jurisdictionala in materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.982/2000,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si
2 din Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de
inchiriere privind unele suprafete locative si a dispozitiilor art. 2, art. 9
alin. (1), art. 11 alin. (1), art. 13, art. 14 alin. (1) si (2), art. 17 si
art. 32 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Maria Dumitrescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prin prelungirea sau reinnoirea de drept a contractelor de inchiriere "se
incalca dreptul proprietarului de a dispune de bunul sau", aratandu-se ca
"statul nu poate impune proprietarului o restrictie asupra dreptului de a
dispune de proprietatea sa, restrictie care sa fie constitutionala". Se
apreciaza ca astfel se incalca prevederile art. 20, 41 si 51 din Constitutie si
ale art. 1 pct. 1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1 si 2 din Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de
inchiriere privind unele suprafete locative si dispozitiile art. 2, art. 9
alin. (1), art. 11 alin. (1), art. 13, art. 14 alin. (1) si (2), art. 17 si
art. 32 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte.
Textele criticate din Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative au urmatorul
continut:
Art. 1
"Contractele de inchiriere, indiferent de proprietar, privind
suprafetele locative cu destinatia de locuinte, supuse normarii si inchirierii
conform Legii nr. 5/1973, precum si cele folosite de catre asezaminte
social-culturale si de invatamant, de partide politice, sindicate si alte organizatii
neguvernamentale, aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, se prelungesc de drept pe o perioada de 5 ani, in aceleasi
conditii.";
Art. 2
"Contractele de inchiriere avand ca obiect aceleasi suprafete prevazute
in art. 1, existente la 1 ianuarie 1988, precum si cele incheiate si expirate
dupa 1 ianuarie 1988 se reinnoiesc, in aceleasi conditii, daca chiriasul ocupa
si in prezent spatiul locativ care a facut obiectul inchirierii."
De asemenea, textele criticate din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte au urmatorul continut:
Art. 2
"Durata contractelor de inchiriere incheiate dupa prelungirea sau reinnoirea
contractelor de inchiriere in baza Legii nr. 17/1994, pentru suprafetele cu
destinatia de locuinta redobandite de fostii proprietari sau de mostenitorii
acestora anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se
prelungeste, la cererea chiriasului, pentru o perioada de cel mult 3 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.";
Art. 9 alin. (1)
"In cazurile prevazute la art. 2 - 7, intre proprietari si chiriasi se
va incheia un nou contract de inchiriere numai la cererea chiriasului sau a
fostului chirias, dupa caz.";
Art. 11 alin. (1)
"Nerespectarea de catre proprietar a dispozitiilor art. 10 alin. (1)
atrage prelungirea de drept a contractului de inchiriere anterior pana la
incheierea unui nou contract de inchiriere. Neplata chiriei pana la incheierea
noului contract de inchiriere nu poate fi invocata de proprietar ca motiv de
evacuare a chiriasului sau a fostului chirias.";
Art. 13
"Prelungirea contractelor de inchiriere nu se aplica:
a) in cazul contractelor de inchiriere incheiate de chiriasi cu proprietari
persoane fizice, altele decat cele prevazute la art. 2 - 7;
b) in cazul contractelor de inchiriere pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, prevazute la art. 1 - 7, ai caror titulari de contract sau membri de
familie mentionati in contract sunt proprietari ai unei locuinte
corespunzatoare ori au instrainat o locuinta corespunzatoare dupa data de 1
ianuarie 1990, in aceeasi localitate. Fac exceptie contractele de inchiriere ai
caror titulari sau membri de familie mentionati in contract au redobandit, in
calitate de fosti proprietari sau mostenitori ai acestora, locuinte care sunt
efectiv ocupate de chiriasi persoane fizice, de una dintre persoanele juridice
prevazute la art. 1 sau de o institutie publica;
c) chiriasului care refuza sa preia in folosinta o alta locuinta pusa la
dispozitie in conditiile prezentei ordonante de urgenta de catre fostul
proprietar sau de mostenitorii acestuia ori de catre autoritatile publice locale;
d) in cazul litigiilor determinate de refuzul chiriasilor carora li s-a
notificat sa incheie un nou contract de inchiriere cu proprietarul potrivit
Legii nr. 17/1994, Legii nr. 112/1995 sau Legii nr. 114/1996, republicata;
e) in cazul litigiilor dintre proprietar si chirias avand ca obiect
schimbul obligatoriu de locuinte;
f) in cazul chiriasilor care au subinchiriat locuinta fara consimtamantul
scris al proprietarului;
g) in cazul chiriasilor care au schimbat total sau partial destinatia ori
structura interioara a locuintei fara consimtamantul scris al proprietarului si
fara aprobarile legale;
h) chiriasului care a pricinuit insemnate stricaciuni locuintei, cladirii
in care este situata aceasta, instalatiilor sau bunurilor aferente acestora ori
care a instrainat fara drept parti din acestea;
i) chiriasului care are un comportament ce face imposibila convietuirea sau
care impiedica folosirea normala a locuintei;
j) in cazul prevazut la art. 6, daca persoana care a cumparat locuinta in
baza Legii nr. 112/1995 a instrainat-o sub orice forma, inclusiv prin schimb;
k) in cazul prevazut la art. 6, daca persoana care a cumparat locuinta in
baza Legii nr. 112/1995 a ipotecat-o, a concesionat-o sau a incheiat un
contract de leasing pentru o parte sau pentru intreaga locuinta;
l) in cazul prevazut la art. 6, daca persoana care a cumparat locuinta in
baza Legii nr. 112/1995 a inchiriat-o in totalitate sau in parte. Daca locuinta
a fost inchiriata in parte, prevederile prezentului articol se aplica numai
pentru suprafata din locuinta, inchiriata de persoana care a cumparat-o in baza
Legii nr. 112/1995.";
Art. 14 alin. (1) si (2)
"(1) La expirarea termenului de inchiriere chiriasul are dreptul la
reinnoirea contractului pentru aceeasi perioada, daca partile nu modifica prin
acord expres durata inchirierii.
(2) Proprietarul poate refuza reinnoirea contractului de inchiriere numai
pentru urmatoarele motive:
a) locuinta este necesara pentru a satisface nevoile sale de locuit, ale
sotului, parintilor ori copiilor oricaruia dintre acestia, numai daca sunt
cetateni romani cu domiciliul in Romania;
b) locuinta urmeaza sa fie vanduta in conditiile prezentei ordonante de
urgenta;
c) chiriasul nu a achitat chiria cel putin 3 luni consecutive in executarea
contractului de inchiriere;
d) in cazurile prevazute la art. 13 lit. f) - i).";
Art. 17
"Persoana prevazuta la art. 14 alin. (2) lit. a) trebuie sa ocupe
locuinta in termen de 60 de zile de la data parasirii acesteia de catre chirias
si pentru o perioada care nu poate fi mai mica de un an de la data mutarii
efective in locuinta."
Art. 32 alin. (2)
"In acest caz, nivelul maxim al chiriei nu poate depasi 25% din
venitul net lunar pe familie, daca venitul mediu net lunar pe membru de familie
este mai mic decat salariul mediu net lunar pe economie."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt urmatoarele:
Art. 20
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
Art. 41
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
Art. 51
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie."
De asemenea, se invoca incalcarea art. 1 pct. 1 din Primul protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, text care are urmatorul continut: "Orice persoana fizica sau
juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit
de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile
prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 1 si 2 din Legea nr.
17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de inchiriere privind
unele suprafete locative, Curtea constata ca prin Decizia nr. 30 din 6 aprilie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 18
aprilie 1994, a decis ca aceste prevederi legale sunt constitutionale. Pentru a
pronunta aceasta solutie Curtea a retinut ca prelungirea termenului de
validitate a contractelor de inchiriere "nu atinge cu nimic dreptul de
dispozitie al proprietarului. Inchirierea este in dreptul civil un simplu act
de administrare, care nu afecteaza atributul dispozitiei. Proprietarul isi
conserva intact dreptul sau de proprietate, beneficiaza de toate drepturile ce
decurg si este tinut de toate obligatiile ce ii revin".
Analizand continutul dispozitiilor legale criticate, Curtea constata ca
finalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 este aceea de a
reglementa raporturile dintre chiriasi si proprietari, de a oferi solutii
situatiilor litigioase ivite in procesul aplicarii Legii nr. 112/1995, prin
utilizarea unor mijloace juridice, inclusiv prin schimbul obligatoriu de
locuinta, si de a stabili cuantumul chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinta. Prin dispozitiile ordonantei nu se reglementeaza regimul general al
proprietatii si mostenirii si nici regimul general privind raporturile de
munca, sindicatele si protectia sociala, domenii pentru care, intr-adevar,
Constitutia prevede necesitatea reglementarii prin lege organica.
De asemenea, Curtea observa ca interventia Guvernului printr-o masura de
urgenta s-a justificat, avandu-se in vedere faptul ca la data de 18 aprilie
1999 expira termenul prevazut de Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau
reinnoirea contractelor de inchiriere privind unele suprafete locative, iar
emiterea unei ordonante de urgenta se impunea pentru evitarea unor posibile
conflicte intre proprietari si chiriasi.
Fata de motivele aratate exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata
si urmeaza sa fie respinsa.
De altfel la aceeasi solutie de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie
2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata, o
mentin si in cauza de fata.
Curtea constata, de asemenea, ca textele legale invocate nu contravin nici
prevederilor art. 1 pct. 1 din Primul protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat nu contin
dispozitii prin care sa se aduca atingere dreptului de proprietate dobandit si
exercitat in conditiile legii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din
Legea nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reinnoirea contractelor de inchiriere
privind unele suprafete locative si a dispozitiilor art. 2, art. 9 alin. (1),
art. 11 alin. (1), art. 13, art. 14 alin. (1) si (2), art. 17 si ale art. 32
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
exceptie ridicata de Maria Dumitrescu in Dosarul nr. 1.982/2000 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu