Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 89 din 10 februarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 248 din 24 martie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Dana Titian             - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Victor Ruse in Dosarul nr. 678/C+C/2004 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca persoanele la care se refera textele de lege criticate se gasesc in situatii obiectiv diferite, astfel incat impunerea unui tratament juridic diferit este justificata. Acest punct de vedere se sprijina si pe jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale in care s-a statuat ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, astfel ca, daca la situatii identice tratamentul juridic trebuie sa fie identic, la situatii obiectiv diferite tratamentul juridic instituit de legiuitor nu poate fi decat diferit.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 678/C+C/2004, Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Exceptia a fost ridicata de Victor Ruse intr-o cauza civila avand ca obiect un litigiu de asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate au un caracter discriminatoriu, contravenind astfel prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, cat si celor ale art. 2 lit. b) din Legea nr. 19/2000. Motivand aceasta sustinere, arata ca prevederile art. 51 din Legea nr. 19/2000 fac imposibil cumulul facilitatilor prevazute de art. 42 alin. (1) si art. 50 alin. (1) din aceeasi lege.
    Curtea de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata. Astfel, in opinia sa, textele de lege criticate sunt in concordanta cu principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat reglementeaza situatii diferite. In consecinta, instituirea unui tratament juridic diferit este justificata.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, referindu-se la sustinerile autorului exceptiei potrivit carora prevederile legale criticate contravin art. 2 lit. b) din Legea nr. 19/2000, arata ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece constitutionalitatea sau neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unor dispozitii ale acestora se apreciaza in raport cu reglementarile Constitutiei, iar nu in raport cu alte dispozitii legale. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusa prevederilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 in raport cu principiul constitutional consacrat in art. 16 alin. (1), apreciaza ca este neintemeiata. In acest sens, arata ca, din analiza textelor de lege criticate, "nu rezulta discriminari ale uneia sau alteia dintre categoriile de asigurati, ci doar faptul ca legiuitorul a ales sa reglementeze diferit situatii diferite". De altfel, aminteste ca, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, egalitatea nu inseamna uniformitate, astfel ca pot fi instituite tratamente juridice diferite pentru anumite categorii de persoane sau grupuri daca exista o justificare obiectiva si rezonabila. In sfarsit, mentioneaza si faptul ca textele de lege supuse controlului de constitutionalitate se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare.
    Avocatul Poporului considera ca textele legale criticate sunt constitutionale, nefiind in contradictie cu principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie. Argumentand acest punct de vedere, arata ca prevederile art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 se aplica tuturor categoriilor de pensionari care indeplinesc aceleasi conditii de pensionare, fara nici o discriminare pe considerente arbitrare. In acelasi timp, aceste texte de lege "reglementeaza situatii diferite de acordare a pensiei, in functie de varsta asiguratului si stagiul de cotizare realizat de acesta, ceea ce impune si justifica, in mod obiectiv si rezonabil, aplicarea unor tratamente juridice diferite".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Aceste texte de lege au urmatoarea redactare:
    - Art. 42 alin. (1): "Asiguratii care au realizat stagiul complet de cotizare si care si-au desfasurat activitatea total sau partial in conditii deosebite de munca au dreptul la pensie pentru limita de varsta, cu reducerea varstelor standard de pensionare conform tabelului nr. 1.";
    - Art. 50 alin. (1): "Asiguratii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum si cei care au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 10 ani pot solicita pensie anticipata partiala cu reducerea varstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani.";
    - Art. 51: "(1) Asiguratii care au desfasurat activitati in conditii deosebite sau in conditii speciale de munca, dar care nu se pot pensiona cu reducerea varstei de pensionare pe aceasta baza, pot beneficia de prevederile art. 50. In aceste cazuri reducerea varstei standard de pensionare nu poate fi mai mare de 5 ani.
    (2) In situatia prevazuta la alin. (1) diminuarea prevazuta la art. 50 alin. (2) nu se aplica pentru numarul de luni cu care se reduce varsta standard de pensionare datorita activitatii desfasurate in conditii deosebite si/sau speciale de munca.
    (3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare conform art. 48, precum si de cele prevazute de legi speciale."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Constitutie, dreptul la pensie, ca si dreptul la alte forme de asigurari sociale ori de protectie sociala, se acorda potrivit legii. Astfel, legiuitorul este in drept ca, in reglementarea cadrului sistemului public de pensii, sa stabileasca criteriile si conditiile concrete in care asiguratii pot beneficia de pensie, tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale de acordare a acestora si regulile derogatorii pentru situatii deosebite, precum si modul de calcul al pensiilor.
    Potrivit regulilor generale, pot beneficia de pensie persoanele care au implinit varsta standard de pensionare si au realizat stagiul de cotizare prevazut de lege.
    Pensia pentru persoanele care au lucrat in conditii deosebite de munca, pensia anticipata si pensia anticipata partiala sunt reglementate ca exceptii de la regulile generale, avandu-se in vedere situatiile speciale in care se afla anumite categorii de persoane. Legiuitorul a instituit, in consecinta, norme speciale referitoare la perioadele care se iau in calcul, stabilind, dupa caz, luarea ori neluarea in calcul a perioadelor asimilate cu stagiul de cotizare.
    Astfel, aceasta reglementare nu face decat sa dea expresie principiului constitutional al egalitatii, care, asa cum Curtea Constitutionala a subliniat in mai multe randuri in jurisprudenta sa, nu are semnificatia uniformitatii. Prin urmare, daca in cazul unor situatii identice se impune un tratament juridic identic, in situatii obiectiv diferite, asa cum este cazul in speta, este justificata instituirea unui tratament juridic diferit.
    In aceeasi ordine de idei, Curtea observa ca regulile speciale instituite de textele de lege criticate se aplica deopotriva tuturor persoanelor care se afla in situatiile speciale prevazute in ipoteza normelor legale.
    De altfel, aceleasi concluzii au fost retinute de instanta de contencios constitutional si in Decizia nr. 355 din 10 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, si in Decizia nr. 418 din 14 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.061 din 16 noiembrie 2004, cand Curtea a analizat constitutionalitatea prevederilor art. 41 si ale art. 50 din Legea nr. 19/2000 in raport cu principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice.
    In ceea ce priveste criticile pe care autorul exceptiei le aduce prevederilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 in raport cu dispozitiile art. 2 lit. b) din aceeasi lege, Curtea constata ca exercitarea controlului de neconstitutionalitate vizeaza conformitatea dispozitiilor legale criticate cu prevederile constitutionale, iar nu eventuala necorelare existenta intre dispozitiile unor legi. De altfel, art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 prevede ca: "Sunt neconstitutionale prevederile actelor prevazute la alin. (1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei."

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Victor Ruse in Dosarul nr. 678/C+C/2004 al Curtii de Apel Galati - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 89/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 89 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 89/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu