DECIZIE Nr. 89 din 9 mai 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii
Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a
acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si completata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 383 din 16 august 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului
de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si
fuziunea prin absorbire a acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A.,
exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare "Transilvania"
- S.A. din Brasov in Dosarul nr. 3.392/1999 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde reprezentantul Societatii de Investitii
Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov, constatandu-se lipsa
Bancii Comerciale Romane - S.A., fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Societatii de Investitii
Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca prin dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 39/1999 s-a realizat exproprierea sa si a celorlalti actionari,
fara cauza de utilitate publica si fara justa despagubire, incalcandu-se astfel
art. 41 alin. (3) din Constitutie si prevederile Legii nr. 33/1994 privind
exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata, deoarece apreciaza ca, in realitate, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate critica modul de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
39/1999, aspect asupra caruia insa Curtea Constitutionala nu este competenta sa
se pronunte. Pe fond, apreciaza ca ordonanta criticata nu dispune exproprierea
Societatii de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov
si a celorlalti actionari, ci dispune fuziunea prin absorbire a Bancii Romane
de Comert Exterior - Bancorex - S.A. cu Banca Comerciala Romana - S.A.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.392/1999,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a acestei banci cu
Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si completata. Exceptia a fost
ridicata de Societatea de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A.
din Brasov intr-o cauza avand ca obiect anularea hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor Bancii Comerciale Romane - S.A. din data de 20
septembrie 1999, cu privire la aprobarea fuziunii prin absorbire cu Banca
Romana de Comert Exterior - Bancorex - S.A., precum si anularea tuturor actelor
juridice subsecvente acestei hotarari.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, prin
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 39/1999, "in fapt si in drept nu se
realizeaza o fuziune, ci se realizeaza o preluare gratuita de catre o banca cu
capital majoritar de stat a unui patrimoniu" asupra caruia actionarii
societatii bancare absorbite aveau drepturi patrimoniale derivate din calitatea
de actionar. Se mai arata ca Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 reglementeaza
aceasta fuziune contrar regulilor generale, determinand practic o expropriere a
Societatii de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov,
precum si a celorlalti actionari, "fara cauza de utilitate publica, fara
justa despagubire, fara respectarea Legii exproprierii pentru cauza de
utilitate publica si, nu in ultimul rand, prin incalcarea art. 41 alin. (3) al
Constitutiei din 1991".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este inadmisibila
si, in consecinta, sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii
acesteia.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca "Prin Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999 s-a stabilit cadrul juridic pentru finalizarea
procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex -
S.A. in scopul cresterii gradului de solvabilitate a sistemului bancar, precum
si a credibilitatii interne si externe a acestuia". Se considera ca nu
poate fi retinuta sustinerea potrivit careia dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 39/1999 au determinat o expropriere, incalcand astfel art. 41 alin. (3) din
Constitutie, deoarece art. 4 alin. (1) din ordonanta prevede in mod expres
competenta exclusiva a adunarilor generale extraordinare ale celor doua banci
cu privire la aprobarea bilanturilor de prefuziune si luarea deciziei in
legatura cu fuziunea. Se mai arata ca "argumentele invocate de reclamanta
au, de fapt, in vedere legalitatea hotararii adunarii generale extraordinare a
B.C.R., care este de competenta Curtii de apel, si nu constitutionalitatea
Ordonantei Guvernului nr. 39/1999".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. 2, ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de
restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea
prin absorbire a acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 63/1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din 24 august 1999, prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 126/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 441 din 10 septembrie 1999, precum si prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 612 din 15 decembrie 1999. Aceste modificari si completari nu privesc insa
reglementarile de principiu ale Ordonantei Guvernului nr. 39/1999, fiind
mentinute prevederile care sunt criticate ca fiind neconstitutionale.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999, care dispune fuziunea prin absorbire a Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. cu Banca Comerciala Romana - S.A., se
realizeaza, "in fapt si in drept", preluarea gratuita de catre o
banca cu capital majoritar de stat a unui patrimoniu asupra caruia actionarii
societatii bancare absorbite aveau drepturi patrimoniale derivate din calitatea
de actionar. Se considera ca in felul acesta Societatea de Investitii
Financiare "Transilvania" - S.A. si ceilalti actionari au fost
expropriati "fara cauza de utilitate publica, fara justa despagubire, fara
respectarea Legii exproprierii pentru cauza de utilitate publica",
incalcandu-se astfel art. 41 alin. (3) din Constitutie.
Art. 41 alin. (3) din Constitutie prevede: "Nimeni nu poate fi
expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii,
cu dreapta si prealabila despagubire."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 stabileste cadrul juridic pentru
finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior -
Bancorex - S.A., restructurare care, potrivit art. 2 alin. (1), "[...] se
va finaliza prin fuziunea acesteia cu Banca Comerciala Romana - S.A.", iar
competenta de a decide in legatura cu fuziunea revine, conform art. 4 alin. (1)
din ordonanta, adunarilor generale extraordinare ale actionarilor. O asemenea
modalitate de restructurare este reglementata de Legea nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, care, prin art. 233 alin. (1) din cap. II
"Fuziunea si dizolvarea societatilor", prevede: "Fuziunea se
face prin absorbirea unei societati de catre o alta societate sau prin contopirea
a doua sau mai multe societati pentru a alcatui o societate noua." Aceste
dispozitii legale sunt aplicabile conform prevederilor art. 19, 20 si ale art.
92 alin. 2 din Legea bancara nr. 58/1998, si societatilor bancare constituite
ca societati comerciale.
Asa fiind, Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga sustinerile autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit carora Ordonanta Guvernului nr.
39/1999 dispune exproprierea Societatii de Investitii Financiare
"Transilvania" - S.A. din Brasov si a altor actionari.
Intr-adevar, statul, in calitate de actionar la o societate comerciala, are
dreptul sa dispuna ca institutia publica imputernicita sa ii administreze
actiunile (si anume, Fondul Proprietatii de Stat) sa mandateze reprezentantii
sai in adunarea generala a actionarilor pentru a adopta, cu respectarea
prevederilor legale, masuri privind activitatea societatii respective, in speta
fuziunea prin absorbire a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. cu
Banca Comerciala Romana - S.A.
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 nu dispune cu privire la drepturile de
creanta ale actionarilor minoritari ai bancii absorbite, respectiv cu privire
la cele ale autorului exceptiei, dar, in schimb, prevede anularea sau trecerea
la datoria publica a unor insemnate datorii ale Bancii Romane de Comert
Exterior - Bancorex - S.A., precum si acoperirea prin titluri de stat a
pierderilor. In consecinta, satisfacerea creantelor actionarilor societatii
bancare absorbite, in masura in care aceasta aduce in societatea absorbanta un
activ patrimonial, se poate realiza conform dispozitiilor art. 235 din Legea
nr. 31/1990, republicata, care prevad: "Fuziunea sau divizarea are ca
efect dizolvarea, fara lichidare, a societatii care isi inceteaza existenta si
transmiterea universala a patrimoniului sau catre societatea sau societatile
beneficiare, in starea in care se gaseste la data fuziunii sau divizarii, in
schimbul atribuirii de actiuni sau de parti sociale ale acestora catre
asociatii societatii care inceteaza si, eventual, a unei sume in bani, care nu
poate depasi 10% din valoarea nominala a actiunilor sau a partilor sociale
atribuite."
In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii
Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a
acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., cu modificarile ulterioare, nu
contravin prevederilor art. 41 alin. (3) din Constitutie, astfel incat exceptia
de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
De altfel, Curtea Constitutionala mai retine ca, in realitate, in cauza,
criticile formulate nu privesc constitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr.
39/1999, ci aplicarea dispozitiilor acesteia si ale Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale. Potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) teza a doua din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, "[...] Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei", astfel ca, si sub acest aspect, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 39/1999, cu
modificarile ulterioare, urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a acestei banci cu
Banca Comerciala Romana - S.A., modificata si completata, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov
in Dosarul nr. 3.392/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 mai 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu