DECIZIE Nr.
889 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 119 alin. (1) si art. 120 alin. (7)
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 13 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 119 alin. (1) şi art. 120 alin. (7)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
excepţie ridicată de Cabinetul de expertiză contabilă -Ana Andriu'c în Dosarul
nr. 1.173/111/CA/2008 al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 3 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.173/111/CA/2008, Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 119 alin. (1) şi art. 120 alin.
(7) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie
ridicată de Cabinetul de expertiză contabilă -Ana Andriuc într-o cauză având ca
obiect anularea unui act administrativ fiscal.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că nivelul majorărilor de întârziere ar trebui să fie
stabilit în funcţie de anumite elemente obiective, care să fie corelate cu
starea economiei. In lipsa unor astfel de elemente, stabilirea majorărilor de
întârziere apare ca fiind arbitrară. In fine, se arată că aceste majorări nu ar
trebui să existe sau să fie la un nivel foarte scăzut, compatibil cu starea
economiei.
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 119 alin. (1) şi art. 120 alin. (7) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare. Textele criticate au următorul cuprins:
- Art. 119 alin. (1): „(1) Pentru neachitarea la
termenul de scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată, se datorează
după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere.";
-Art. 120 alin. (7): „(7) Nivelul dobânzii de
întârziere este de 0,05% pentru fiecare zi de întârziere şi poate fi modificat
prin legile bugetare anuale."
Textele constituţionale invocate sunt cele ale art. 44
alin. (2) şi (8) privind dreptul de proprietate privată şi art. 136 alin. (5)
privind dreptul de proprietate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată că, ulterior sesizării sale, noţiunea de majorări de
întârziere a fost înlocuită cu cea de dobânzi/penalităţi de întârziere, după
caz, iar cuantumul lor a fost diminuat la 0,05% faţă de 0,1% cât era anterior
sesizării Curţii Constituţionale. Toate aceste modificări legislative nu
afectează fondul problemei deduse judecăţii Curţii, astfel încât instanţa
constituţională este competentă a judeca pe fond prezenta cauză.
Astfel, textele legale criticate reprezintă o măsură de
politică fiscală pe care legiuitorul a instituit-o în vederea sancţionării
conduitei culpabile pe care contribuabilii o au prin neachitarea la termenul de
scadenţă a obligaţiilor de plată. O atare sancţiune, evident, are o
repercusiune directă cu privire la patrimoniul debitorului, însă diminuarea
corespunzătoare a patrimoniului acestuia se datorează faptei culpabile pe care
a săvârşit-o. Prin urmare, nu se pune problema răsturnării prezumţiei
dobândirii licite a averii sau a încălcării dreptului de proprietate al
debitorului obligaţiei fiscale.
De asemenea, faptul că legiuitorul a stabilit nivelul
dobânzii de întârziere la 0,1% pentru fiecare zi de întârziere nu are relevanţă
constituţională din moment ce o atare valoare nu este excesivă, ci este
stabilită într-un cuantum rezonabil, dar suficient de disuasiv pentru a nu îşi
pierde raţiunea pentru care au fost instituite aceste dobânzi de întârziere, şi
anume de a obliga debitorii obligaţiilor fiscale să îşi execute întru totul şi
până la termenul scadent obligaţiile pe care le au în raport cu bugetul de
stat.
De altfel, Curtea nu ar putea să modifice nivelul
dobânzilor de întârziere stabilite prin lege sau să introducă anumite criterii
pentru determinarea nivelului acestora, întrucât o atare competenţă aparţine,
în mod exclusiv, legiuitorului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 119 alin. (1)şi art. 120 alin. (7)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
excepţie ridicată de Cabinetul de expertiză contabilă -AnaAndriucîn Dosarul nr.
1.173/111/CA/2008 al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly