DECIZIE Nr.
886 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 120 si art. 205 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 541 din 3 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 120 şi art. 205 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Prod Art" - S.R.L. Vrâncioaia în Dosarul nr.
1.136/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercială, de contencios
administrativ fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.136/91/2009, Tribunalul Vrancea - Secţia comercială, de
contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 120 şi art. 205 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Prod Art" - S.R.L. Vrâncioaia într-o
cauză având ca obiect anularea unui act administrativ-fiscal.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că este imoral ca statul să perceapă penalizări de
întârziere de la contribuabil în condiţiile în care statul nu datorează dobânzi
sau majorări pentru obligaţiile pe care le are de executat. Cu privire la art.
205 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 se arată că acesta contravine legii
contenciosului administrativ, iar, prin ambiguitatea sa, încalcă şi accesul
liber la justiţie.
Tribunalul Vrancea - Secţia comercială, de
contencios administrativ fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 120 şi art. 205 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007. Aceste dispoziţii legale se referă la
dobânzile de întârziere, respectiv la posibilitatea de contestare a actelor
administrativ-fiscale.
Textele constituţionale invocate sunt cele ale art. 21
alin. (1)-(3) privind accesul liber la justiţie şi art. 56 alin. (2) privind
aşezarea justă a sarcinilor fiscale. Totodată, sunt invocate prevederile art. 6
paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată următoarele:
1. Ulterior sesizării sale, noţiunea de majorări de
întârziere a fost înlocuită cu cea de dobânzi/penalităţi de întârziere, după
caz, iar cuantumul lor a fost diminuat la 0,05% faţă de 0,1% cât era anterior
sesizării Curţii Constituţionale. Toate aceste modificări legislative nu
afectează fondul problemei deduse judecăţii Curţii, astfel încât instanţa
constituţională este competentă a judeca pe fond prezenta cauză.
Cu referire la critica ce priveşte art. 120 din Codul
de procedură fiscală, se constată că autorul excepţiei porneşte de la o premisă
greşită, întrucât şi statul datorează dobânzi în cazul sumelor de restituit sau
de rambursat de la buget conform art. 124 din acelaşi cod.
Instituirea dobânzilor de întârziere reprezintă o
măsură de politică fiscală pe care legiuitorul a instituit-o în vederea
sancţionării conduitei culpabile pe care contribuabilii o au prin neachitarea
la termenul de scadenţă a obligaţiilor de plată. O atare sancţiune, evident,
are o repercusiune directă cu privire la patrimoniul debitorului, însă
diminuarea corespunzătoare a patrimoniului acestuia se datorează faptei
culpabile pe care a săvârşit-o.
De asemenea, faptul că legiuitorul a stabilit nivelul
dobânzilor de întârziere la 0,05% pentru fiecare zi de întârziere nu are
relevanţă constituţională din moment ce o atare valoare nu este excesivă, ci
este stabilită într-un cuantum rezonabil, dar suficient de disuasiv pentru a nu
îşi pierde raţiunea pentru care au fost instituite aceste dobânzi de
întârziere, şi anume de a obliga debitorii obligaţiilor fiscale să îşi execute
întru totul şi până la termenul scadent obligaţiile pe care le au în raport cu
bugetul de stat.
In aceste condiţii, nu se pune problema încălcării art.
56 alin. (2) din Constituţie.
2. Cu referire la dispoziţiile art. 205 din Codul de
procedură fiscală, Curtea s-a mai pronunţat în raport cu critici identice de
neconstituţionalitate şi, de fiecare dată, a constatat constituţionalitatea
acestui text legal. Spre exemplu, prin Decizia nr. 132 din 25 februarie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 8 aprilie
2010, Decizia nr. 687 din 12 iunie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 563 din 25 iulie 2008, Curtea a stabilit că
„instituirea recursului prealabil sau graţios reprezintă o modalitate simplă,
rapidă şi scutită de taxa de timbru, prin care persoana vătămată într-un drept
al său de o autoritate publică are posibilitatea de a obţine recunoaşterea
dreptului pretins sau a interesului său legitim direct de la organul emitent.
Se realizează astfel, pe de o parte, protecţia persoanei vătămate şi a
administraţiei, iar pe de altă parte, degrevarea instanţelor judecătoreşti de
contencios administrativ de acele litigii care pot fi soluţionate pe cale
administrativă, dându-se expresie principiului celerităţii". Prin urmare,
Curtea a statuat că „parcurgerea unei proceduri administrative prealabile,
obligatorii, fără caracter jurisdicţional nu îngrădeşte dreptul de acces liber
la justiţie, atât timp cât decizia organului administrativ poate fi atacată în
faţa unei instanţe judecătoreşti".
In acelaşi sens, Curtea s-a mai pronunţat prin Decizia nr.
927 din 18 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 801 din 23 noiembrie 2007, sau Decizia nr. 382 din 17 aprilie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 18 mai 2007.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să conducă
la schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia
din deciziile amintite îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
In fine, Curtea observă că autorul excepţiei consideră
că textul legal criticat încalcă Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, însă este de reţinut că instanţa constituţională nu este competentă
să realizeze un control de conformitate între două acte normative având forţa
juridică a legii; competenţa Curţii este limitată la controlul de
constituţionalitate, respectiv la conformitatea legilor şi ordonanţelor cu
textul Constituţiei.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 120 şi art. 205 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Prod Art" - S.R.L. Vrâncioaia în Dosarul nr.
1.136/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercială, de contencios
administrativ fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly