DECIZIE Nr.
879 din 16 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 48/2006 privind
comercializarea marfurilor in regim de duty-free si duty-paid
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 760 din 9 noiembrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 privind
comercializarea mărfurilor în regim de duty-free şi duty-paid, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Euro Trade Invest" - S.A. din Bucureşti
în Dosarul nr. 7.430/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă,
întrucât ordonanţa criticată a fost respinsă prin Legea nr. 141/2007.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 5 decembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr.
7.430/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
48/2006 privind comercializarea mărfurilor în regim de duty-free şi duty-paid, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Euro Trade Invest" - S.A. din Bucureşti
într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei
acţiuni în anulare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se
susţine, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 contravine
dreptului constituţional la informaţie al cetăţenilor şi, prin raportare la
prevederile art. 1 alin. (5) din Constituţie, nesocoteşte totodată şi termenele
şi procedura prevăzute de art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa
decizionala în administraţia publică, întrucât cetăţenii şi asociaţiile nu au
participat la elaborarea actului normativ criticat. Actul normativ criticat
încalcă, în opinia autorului excepţiei, şi prevederile art. 115 alin. (4) din
Legea fundamentală, deoarece a fost adoptat fără respectarea exigenţelor
specifice delegării legislative referitoare la existenţa cazului excepţional şi
la obligaţia motivării urgenţei în chiar cuprinsul ordonanţei de urgenţă.
Totodată, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 nu sunt
conforme cu principiile economiei de piaţă astfel cum sunt înscrise în art. 45
şi 135 din Constituţie şi în Legea concurenţei nr. 21/1996.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată deoarece textele de lege criticate nu încalcă prevederile
constituţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Cât priveşte invocarea
prevederilor art. 31 din Legea fundamentală, referitoare la dreptul la
informaţie, apreciază că acestea nu sunt incidente în cauză, iar raportarea
criticii de neconstituţionalitate la art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa
decizionala în administraţia publică nu poate constitui motiv de
neconstituţionalitate a ordonanţei atacate. Guvernul precizează, de asemenea,
că raţiunea adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 rezidă în
necesitatea la acel moment a alinierii legislaţiei României la cerinţele
legislaţiei comunitare în domeniu. Prin urmare, nu se poate susţine încălcarea
condiţiilor cuprinse în art. 115 alin. (4) din Constituţie, referitoare la
existenţa cazului excepţional şi la motivarea urgenţei. Totodată, se arată că
prevederile actului normativ criticat nu contravin liberului acces la o
activitatea economică, nu se opun principiilor liberei concurenţe şi nu
îngrădesc dreptul de proprietate privată.
Avocatul Poporului arată
că excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă deoarece Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 a fost respinsă prin Legea nr. 141/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 348 din 22 mai 2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
48/2006 privind comercializarea mărfurilor în regim de duty-free şi duty-paid,
în integralitatea sa, act normativ publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din
30 iunie 2006 şi intrat în vigoare la data aderării României la Uniunea
Europeană, potrivit art. 22 din aceasta.
In opinia autorului excepţiei, actul normativ criticat
încalcă, în ordinea invocării lor, prevederile art. 31 - „Dreptul la
informaţie", art. 1 alin. (5) cu privire la obligaţia respectării în
România a Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 115 alin. (4)
referitoare la condiţiile delegării legislative, ale
art. 45 - „Libertatea economică" şi ale art. 135 - „Economia" din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, ulterior sesizării sale cu prezenta cauză,
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 privind comercializarea
mărfurilor în regim de duty-free şi duty-paid a fost respinsă prin Legea nr.
141/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 348 din 22 mai 2007. Având în vedere
dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, referitoare la
condiţia ca dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate să
fie în vigoare, urmează ca excepţia de neconstituţionalitate să fie respinsă ca
devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2006 privind
comercializarea mărfurilor în regim de duty-free şi duty-paid, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Euro Trade Invest" - S.A. din Bucureşti
în Dosarul nr. 7.430/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi