DECIZIE Nr.
879 din 10 iulie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru si ale art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 30 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru şi ale art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„S.C.I.M." - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 5.900/118/2007 al
Tribunalului Constanţa - Secţia comercială.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei
de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constituţionale invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 11
octombrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.900/118/2007, Tribunalul
Constanţa - Secţia comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru şi ale art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„S.C.I.M." - S.A. din Constanţa cu prilejul soluţionării unei cauze
comerciale prin care s-a solicitat emiterea unei somaţii de plată împotriva
autorului excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate,
care prevăd scutiri de la plata taxei de timbru, creează un regim „de derogare,
de favoare, de avantajare, o discrepanţă şi o discriminare nejustificată"
între cei astfel scutiţi şi ceilalţi justiţiabili. Ca o consecinţă a acestei scutiri, administratorul
sau lichidatorul judiciar poate formula acţiuni cu scop şicanatoriu şi
neîntemeiate.
Tribunalul Constanţa
- Secţia comercială consideră că excepţia de
neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că
administratorul judiciar sau lichidatorul sunt mandatari ai justiţiei şi
reprezentanţi ai procedurii, ţinuţi să urmărească şi să asigure prezervarea
caracterului unitar, colectiv şi egalitar al procedurii insolvenţei.
Activitatea de administrare a procedurii insolvenţei desfăşurată de către
practician este guvernată de principiul celerităţii actelor şi operaţiunilor şi
deopotrivă de acela al maximizării valorilor din averea debitorului. Tocmai
pentru a răspunde acestor exigenţe, art. 77 din Legea nr. 85/2006 scuteşte
acţiunile promovate de practicianul în insolvenţă de plata taxelor judiciare de
timbru. In concluzie, datorită poziţiei distincte în cadrul procedurii şi
naturii raporturilor procesuale în cadrul cărora îşi exercită mandatul,
practicianul în insolvenţă se găseşte în situaţii obiectiv diferite faţă de
părţile în proces, ce reclamă un tratament juridic distinct.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 şi cele ale art. 77 din
Legea nr. 85/2006 sunt constituţionale. In acest sens, arată că stabilirea şi
dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintă atribuţia exclusivă a
legiuitorului, potrivit dispoziţiilor art. 139 alin. (1) din Constituţie. In
virtutea aceleiaşi competenţe, legiuitorul poate stabili şi excepţii, constând
în scutirea unor servicii publice sau a anumitor categorii de persoane de la
obligaţia plăţii taxelor, iar instituirea unor asemenea excepţii nu este
contrară prevederilor constituţionale dacă a fost făcută în considerarea unor
situaţii deosebite, păstrându-se tratamentul juridic egal pentru situaţii
identice. In cadrul procedurii insolvenţei, lichidatorul judiciar are o poziţie
şi o situaţie deosebită faţă de toţi ceilalţi participanţi la procedură, el
nefiind parte în proces, ci participant la procedură, cu rol şi atribuţii
determinate de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au
transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
173 din 29 iulie 1997, dispoziţii potrivit cărora „Sunt scutite de taxe
judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea
căilor de atac, referitoare la: [...] p) orice alte acţiuni, cereri sau acte de
procedură pentru care se prevăd, prin legi speciale, scutiri de taxă judiciară
de timbru;".
De asemenea, autorul excepţiei critică şi dispoziţiile
art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006,
dispoziţii potrivit cărora „Toate acţiunile introduse de administratorul
judiciar sau de lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, inclusiv
pentru recuperarea creanţelor, sunt scutite de taxe de timbru".
Autorul excepţiei consideră că
acest text de lege este contrar dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, referitor
la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au constituit în numeroase rânduri obiect
al controlului de constituţionalitate. Astfel, prin decizii precum Decizia nr.
131 din 19 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 211 din 19 martie 2008, Curtea a statuat că, „în cadrul procedurii
falimentului, lichidatorul judiciar are o poziţie şi o situaţie deosebite faţă
de toate părţile şi faţă de toţi ceilalţi participanţi la procedură, el nefiind
parte în proces, ci participant la procedură, cu rol şi atribuţii determinate
de lege. Acesta nu acţionează în interes personal, ci în interesul bunei
desfăşurări a întregii proceduri, în interesul debitorului insolvabil, pentru
reîntregirea patrimoniului acestuia, precum şi în interesul creditorilor,
pentru ca aceştia să îşi poată valorifica creanţele în cât mai mare măsură şi
cât mai operativ. Prin urmare, nu poate fi vorba despre un tratament juridic
egal, având în vedere situaţiile obiectiv diferite în care se găsesc
lichidatorul judiciar, pe de o parte, şi părţile din cadrul procedurii, pe de
altă parte".
Intrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale,
atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru şi ale art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „S.C.I.M." - S.A. din Constanţa
în Dosarul nr. 5.900/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 iulie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea