DECIZIE Nr. 85 din 4 mai 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4
alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, dispozitii introduse prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 367 din 8 august 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, dispozitii introduse
prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei
economice, exceptie ridicata de Victoria Vlad in Dosarul nr. 1.725/1999 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde, pentru Victoria Vlad, avocat Costea Corin
Danescu, iar pentru Societatea Comerciala "Conflux" - S.A. din
Bucuresti, avocat Rodica Muntean. Lipsesc Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, Ministerul Finantelor, Fondul Proprietatii de Stat si Societatea de
Investitii Financiare "Muntenia Invest" - S.A., fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorului exceptiei, Victoria
Vlad, solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca
dispozitiile art. 32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale incalca prevederile
art. 21 si ale art. 135 alin. (1) din Legea fundamentala.
Societatea Comerciala "Conflux" - S.A. din Bucuresti, prin
reprezentantul ei, solicita respingerea exceptiei, intrucat prevederile legale
criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale referitoare la accesul
liber la justitie si la ocrotirea de catre stat a dreptului de proprietate.
Reprezentantul Ministerului Public, in cuvantul sau, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate, considerand ca textele de lege criticate nu
infrang prevederile constitutionale cuprinse in art. 135 alin. (1) si in art.
21, deoarece Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 prevede
posibilitatea despagubirii fostilor proprietari, precum si solutionarea
litigiilor de catre instantele judecatoresti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
1.725/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4
alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, dispozitii introduse prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie
ridicata de Victoria Vlad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
sunt neconstitutionale, intrucat incalca "atat dreptul de proprietate,
consacrat expres in art. 135 din Constitutie, cat si accesul liber la
justitie". Totodata se considera ca prevederile legale criticate "pot
fi asimilate unei exproprieri, deoarece ingradesc dreptul la restituirea in
natura a imobilelor, conferind doar dreptul la obtinerea echivalentului banesc
al imobilelor revendicate".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
considera exceptia ca fiind intemeiata, aratand ca textele de lege criticate
contravin prevederilor art. 135 alin. (1) din Constitutie, intrucat
interzicerea restituirii in natura a imobilelor "care au apartinut
diverselor persoane si care au fost preluate de stat in diverse moduri [...]
reprezinta o incalcare a dreptului de proprietate". De asemenea, se apreciaza
ca art. 32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
incalca principiul constitutional al liberului acces la justitie, deoarece
"instanta de judecata nemaifiind indrituita sa dispuna restituirea in
natura a imobilelor catre fostii proprietari, promovarea actiunii in
revendicare devine inoperanta".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si putea exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata, precizand ca, desi "Ordonanta de urgenta nr. 88/1997 are
drept obiectiv principal reglementarea privatizarii societatilor
comerciale", in cuprinsul ei au fost inserate si "prevederi prin care
statul garanteaza contra evictiunii pe viitorii cumparatori ai actiunilor sau
activelor societatilor comerciale supuse privatizarii. Aceasta garantie se
realizeaza, de regula, potrivit dreptului comun, respectiv prin acordarea de
despagubiri cumparatorului evins". Se mai arata ca "legiuitorul a
acordat prioritate continuarii activitatii economice in dauna restituirii in
natura a bunurilor confiscate, urmarind stimularea activitatii economice si de
privatizare" si ca "reclamantului din procesul de revendicare nu ii
este incalcat dreptul de proprietate, asa cum sustine autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece acesta va primi echivalentul banesc al
imobilului revendicat". De altfel - se arata in continuare -,
"aplicarea art. 32^4 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 nu este general obligatorie, aceasta realizandu-se numai in ipoteza in
care, in cadrul procedurii judiciare, se constata, in contradictoriu,
insemnatatea deosebita a imobilului revendicat pentru activitatea societatii
comerciale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand actul de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile scrise ale
Ministerului Finantelor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr.
44/1998 (dispozitii introduse prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri
pentru accelerarea reformei economice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999), potrivit carora: "(4)
Imobilele preluate de stat in baza unor legi, acte administrative sau hotarari
judecatoresti de confiscare, constand in terenuri si cladiri evidentiate in
patrimoniul societatilor comerciale privatizate sau in curs de privatizare, in
absenta carora realizarea obiectului de activitate al acestor societati
comerciale este impiedicata in asemenea masura incat, ca urmare a acestei
restituiri, societatea comerciala nu ar mai putea sa-si continue activitatea si
ar urma sa fie supusa dizolvarii si lichidarii, nu vor fi restituite in natura.
(5) In cazul in care prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila
societatile comerciale sunt obligate la plata echivalentului banesc al
imobilului, institutiile publice implicate vor plati direct fostului proprietar
suma prevazuta in hotarare."
Aceste dispozitii legale sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
contrare prevederilor constitutionale ale art. 21, privind accesul liber la
justitie, si celor ale art. 135 alin. (1), referitoare la ocrotirea de catre
stat a proprietatii private.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
I. O prima critica formulata de autorul exceptiei consta in aceea ca
dispozitiile art. 32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997 incalca dreptul fundamental al accesului liber la justitie, inscris
in art. 21 din Constitutie, text potrivit caruia: "(1) Orice persoana se
poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime. (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept." Se considera ca dispozitiile legale criticate impiedica persoanele
care revendica dreptul de proprietate asupra imobilelor preluate de stat sa se
adreseze justitiei.
Curtea Constitutionala constata ca acest motiv de neconstitutionalitate nu
poate fi retinut, deoarece dispozitiile legale criticate nu numai ca nu
ingradesc accesul la justitie, ci, dimpotriva, au in vedere rezolvarea
litigiilor prin hotarari judecatoresti. Nerestituirea in natura a imobilelor
are caracter de exceptie. Imprejurarea daca imobilele, trecute in proprietatea
unor societati comerciale privatizate sau in curs de privatizare, sunt sau nu
sunt de natura sa impiedice, prin absenta lor, realizarea obiectului de
activitate al acestora si sa determine dizolvarea si lichidarea societatii
constituie o problema de fapt, a carei stabilire este de competenta instantelor
de judecata. De asemenea, instantele de judecata stabilesc si cuantumul
echivalentului banesc al imobilelor care nu se restituie in natura, partile
interesate avand posibilitatea sa uzeze de toate mijloacele legale de proba si
de toate caile de atac.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste incalcarea
dispozitiilor art. 135 alin. (1) din Constitutie, conform carora "Statul
ocroteste proprietatea".
Analizand aceasta critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art.
32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 prevede la alin. (1) -
(3), ca masura reparatorie, posibilitatea restituirii catre fostii proprietari
a bunurilor imobile preluate de stat si intrate apoi in patrimoniul unor
societati comerciale privatizate sau in curs de privatizare, cu despagubirea
corespunzatoare a acestor societati. In alin. (4) si (5) ale aceluiasi articol
sunt reglementate cazurile de exceptie, in care imobilele nu se restituie in natura,
ci se acorda despagubiri fostilor proprietari, dispozitii legale care, asadar,
nu incalca dreptul de proprietate al fostilor proprietari ai imobilelor sau al
succesorilor acestora, astfel cum sustine autorul exceptiei.
In realitate, fostii proprietari ai imobilelor preluate de stat urmaresc
redobandirea proprietatii, care se poate realiza in temeiul unor reglementari
legale sau pe baza unor hotarari judecatoresti de reconstituire a dreptului de
proprietate, ca masura reparatorie pentru abuzuri comise anterior de
autoritatile de stat.
Prevederile art. 32^4 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 nu impiedica aplicarea masurilor reparatorii, ci prevad
ca, in unele situatii de exceptie, ele nu constau in restituirea in natura a
imobilelor, fostii proprietari primind din partea institutiilor publice
implicate echivalentul banesc al imobilelor.
De altfel aceste prevederi legale apara proprietatea unor societati
comerciale aflate intr-o situatie deosebita, inscriindu-se printre masurile de
realizare a obligatiilor statului, prevazute in art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, potrivit caruia: "Statul trebuie sa asigure: a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie."
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum si al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^4 alin.
(4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, dispozitii introduse prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie
ridicata de Victoria Vlad in Dosarul nr. 1.725/1999 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 mai 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu