DECIZIE Nr. 85 din 19 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3
din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 29 aprilie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 alin. 3 Legea nr. 85/1992 privind rezervele de stat,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Unipan" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.112/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal se prezinta Administratia Nationala a Rezervelor de Stat
- Unitatea Teritoriala nr. 515, reprezentata prin consilier juridic Gratiana
Albus, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (2) din
Hotararea Guvernului nr. 27/2001, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat
este persoana juridica de drept public, cu regim juridic prevazut de o lege
speciala, astfel incat prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, nu sunt incidente in
cauza. In legatura cu sustinerea autorului exceptiei privind imbogatirea fara
justa cauza a Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat prin incasarea
penalitatilor de intarziere pentru depasirea termenului de restituire a
bunurilor imprumutate se mentioneaza ca acestea se fac venit la bugetul de
stat.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca dispozitiile
constitutionale ale art. 16 consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor in
fata legii si a autoritatilor publice, iar nu ca in speta, egalitatea
persoanelor juridice intre ele.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 9.112/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr.
82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Unipan" - S.A. din Bucuresti intr-un litigiu comercial.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca acest text de
lege, care prevede plata unor penalitati de intarziere pentru depasirea
termenului de restituire a garantiei constituite pentru produsele scoase cu
titlu de imprumut din rezervele de stat, "incalca principiul
constitutional al egalitatii in fata legii, principiu consfintit prin art. 16
din Constitutia Romaniei". In acest sens se considera ca aplicarea
dispozitiilor de lege criticate creeaza o stare de inegalitate intre persoanele
de drept privat prin aceea ca instituie un statut privilegiat pentru
Administratia Nationala a Rezervelor de Stat (de asemenea, persoana juridica de
drept privat), "ce-i permite sa perceapa, in detrimentul celorlalte
persoane de drept privat, penalitati in baza unui contract de imprumut la care
obligatia de restituire s-a executat in natura." Se mai considera ca Legea
nr. 82/1992 incalca si "legea organica care este Codul civil, cu privire
la dispozitiile referitoare la contractul de imprumut".
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, deoarece dispozitiile
legale criticate sunt dispozitii "care reglementeaza o categorie speciala
de venituri, si anume venituri publice, intrucat penalitatile prevazute la art.
5 alin. 3 din legea speciala sunt varsate la bugetul de stat". Ca atare,
Administratia Nationala a Rezervelor de Stat are calitatea speciala de
reprezentant al statului si "nu se poate vorbi despre inegalitate in fata
legii".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens se arata ca art. 16 din Constitutie prevede
egalitatea in drepturi a persoanelor care se afla in situatii identice, iar
art. 5 din Legea nr. 82/1992 nu creeaza discriminari intre diferiti beneficiari
ai bunurilor scoase cu titlu de imprumut din rezerva de stat. Pe de alta parte,
se mai arata ca dispozitiile constitutionale invocate se refera la egalitatea
in drepturi a cetatenilor, iar nu la drepturile persoanelor juridice.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu
modificarile ulterioare, dispozitii potrivit carora: "Depasirea termenului
de restituire stabilit atrage dupa sine plata unor penalitati de 1% din
valoarea produsului prevazuta in contractul de imprumut, pentru fiecare zi de
intarziere, pentru primele 20 de zile, si de 1,5% pentru fiecare zi de depasire
de la 21 pana la 30 de zile, dupa care se retine garantia produsului."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate acest text de lege
contravine art. 16 din Constitutie, care prevede:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca, potrivit dispozitiilor art. 1 din Legea nr.
82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare, se
constituie "rezervele de stat [...] in scopul de a interveni operativ
pentru protectia populatiei, a economiei si pentru apararea tarii, in situatii
exceptionale determinate de calamitatile naturale, epidemii, epizootii,
accidente industriale sau nucleare, fenomene sociale sau economice, conjuncturi
externe si in caz de razboi." Administrarea rezervelor materiale nationale
se asigura, conform art. 2 alin. 1 din lege, "de catre Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat, ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale in subordinea Guvernului, avand personalitate juridica".
Datorita caracterului de siguranta nationala a acestor rezerve, prin lege se
instituie si o procedura speciala de scoatere temporara din rezerva de stat a
unor produse, cu obligatia restituirii lor intr-un termen prevazut prin
contract intre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si unitatea
beneficiara a produselor. Depasirea termenului de restituire astfel stabilit
este sanctionata, conform prevederilor art. 5 alin. 3 din lege, cu plata unor
penalitati, calculate in procente din valoarea produsului prevazuta in
contract, pentru fiecare zi de intarziere. Aceste din urma prevederi sunt
considerate de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
contrare "principiului egalitatii in fata legii, consfintit prin art. 16
din Constitutia Romaniei", care statueaza "ca egalitatea in fata
legii implica un tratament egal pentru situatii identice sau similare,
instituind indiferent de titularul dreptului un principiu de egalitate",
iar "Agentia Nationala a Rezervelor de Stat este o persoana de drept
privat careia trebuie sa i se aplice regimul juridic al persoanelor de drept
privat".
Aceste sustineri urmeaza sa fie inlaturate, deoarece art. 16 din
Constitutie garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, iar nu egalitatea persoanelor juridice de drept privat
cu autoritatile administratiei publice. De aceea instituirea de catre
legiuitor, pentru o autoritate a administratiei publice, in speta Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat, a unor atributii justificate de un interes
public, cum sunt cele privind sanctionarea depasirii termenului de restituire a
produselor scoase din rezervele nationale, nu incalca principiul egalitatii.
Asa fiind, Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu
modificarile ulterioare, este neintemeiata.
De altfel, in realitate critica formulata nu priveste constitutionalitatea
textului de lege, ci aplicarea acestuia, care, in opinia autorului exceptiei,
creeaza inegalitate intre persoanele juridice de drept privat si Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat. Or, solutionarea acestui aspect nu este de
competenta Curtii, intrucat, potrivit art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, aceasta "nu se poate pronunta asupra modului de interpretare
si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3
Legea nr. 85/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Unipan" -
S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.112/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu