Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 85 din 19 martie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 286 din 29 aprilie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 Legea nr. 85/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Unipan" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.112/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    La apelul nominal se prezinta Administratia Nationala a Rezervelor de Stat - Unitatea Teritoriala nr. 515, reprezentata prin consilier juridic Gratiana Albus, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 27/2001, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat este persoana juridica de drept public, cu regim juridic prevazut de o lege speciala, astfel incat prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, nu sunt incidente in cauza. In legatura cu sustinerea autorului exceptiei privind imbogatirea fara justa cauza a Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat prin incasarea penalitatilor de intarziere pentru depasirea termenului de restituire a bunurilor imprumutate se mentioneaza ca acestea se fac venit la bugetul de stat.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. In acest sens se arata ca dispozitiile constitutionale ale art. 16 consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu ca in speta, egalitatea persoanelor juridice intre ele.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 14 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 9.112/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala "Unipan" - S.A. din Bucuresti intr-un litigiu comercial.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca acest text de lege, care prevede plata unor penalitati de intarziere pentru depasirea termenului de restituire a garantiei constituite pentru produsele scoase cu titlu de imprumut din rezervele de stat, "incalca principiul constitutional al egalitatii in fata legii, principiu consfintit prin art. 16 din Constitutia Romaniei". In acest sens se considera ca aplicarea dispozitiilor de lege criticate creeaza o stare de inegalitate intre persoanele de drept privat prin aceea ca instituie un statut privilegiat pentru Administratia Nationala a Rezervelor de Stat (de asemenea, persoana juridica de drept privat), "ce-i permite sa perceapa, in detrimentul celorlalte persoane de drept privat, penalitati in baza unui contract de imprumut la care obligatia de restituire s-a executat in natura." Se mai considera ca Legea nr. 82/1992 incalca si "legea organica care este Codul civil, cu privire la dispozitiile referitoare la contractul de imprumut".
    Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate sunt dispozitii "care reglementeaza o categorie speciala de venituri, si anume venituri publice, intrucat penalitatile prevazute la art. 5 alin. 3 din legea speciala sunt varsate la bugetul de stat". Ca atare, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat are calitatea speciala de reprezentant al statului si "nu se poate vorbi despre inegalitate in fata legii".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca art. 16 din Constitutie prevede egalitatea in drepturi a persoanelor care se afla in situatii identice, iar art. 5 din Legea nr. 82/1992 nu creeaza discriminari intre diferiti beneficiari ai bunurilor scoase cu titlu de imprumut din rezerva de stat. Pe de alta parte, se mai arata ca dispozitiile constitutionale invocate se refera la egalitatea in drepturi a cetatenilor, iar nu la drepturile persoanelor juridice.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare, dispozitii potrivit carora: "Depasirea termenului de restituire stabilit atrage dupa sine plata unor penalitati de 1% din valoarea produsului prevazuta in contractul de imprumut, pentru fiecare zi de intarziere, pentru primele 20 de zile, si de 1,5% pentru fiecare zi de depasire de la 21 pana la 30 de zile, dupa care se retine garantia produsului."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate acest text de lege contravine art. 16 din Constitutie, care prevede:
    "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    (3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca, potrivit dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare, se constituie "rezervele de stat [...] in scopul de a interveni operativ pentru protectia populatiei, a economiei si pentru apararea tarii, in situatii exceptionale determinate de calamitatile naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi." Administrarea rezervelor materiale nationale se asigura, conform art. 2 alin. 1 din lege, "de catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Guvernului, avand personalitate juridica". Datorita caracterului de siguranta nationala a acestor rezerve, prin lege se instituie si o procedura speciala de scoatere temporara din rezerva de stat a unor produse, cu obligatia restituirii lor intr-un termen prevazut prin contract intre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si unitatea beneficiara a produselor. Depasirea termenului de restituire astfel stabilit este sanctionata, conform prevederilor art. 5 alin. 3 din lege, cu plata unor penalitati, calculate in procente din valoarea produsului prevazuta in contract, pentru fiecare zi de intarziere. Aceste din urma prevederi sunt considerate de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind contrare "principiului egalitatii in fata legii, consfintit prin art. 16 din Constitutia Romaniei", care statueaza "ca egalitatea in fata legii implica un tratament egal pentru situatii identice sau similare, instituind indiferent de titularul dreptului un principiu de egalitate", iar "Agentia Nationala a Rezervelor de Stat este o persoana de drept privat careia trebuie sa i se aplice regimul juridic al persoanelor de drept privat".
    Aceste sustineri urmeaza sa fie inlaturate, deoarece art. 16 din Constitutie garanteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, iar nu egalitatea persoanelor juridice de drept privat cu autoritatile administratiei publice. De aceea instituirea de catre legiuitor, pentru o autoritate a administratiei publice, in speta Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, a unor atributii justificate de un interes public, cum sunt cele privind sanctionarea depasirii termenului de restituire a produselor scoase din rezervele nationale, nu incalca principiul egalitatii. Asa fiind, Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare, este neintemeiata.
    De altfel, in realitate critica formulata nu priveste constitutionalitatea textului de lege, ci aplicarea acestuia, care, in opinia autorului exceptiei, creeaza inegalitate intre persoanele juridice de drept privat si Administratia Nationala a Rezervelor de Stat. Or, solutionarea acestui aspect nu este de competenta Curtii, intrucat, potrivit art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta "nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutia Romaniei, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 Legea nr. 85/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Unipan" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 9.112/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 19 martie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 85/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 85 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 85/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu