DECIZIE Nr. 84 din 10 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 274 din 1 aprilie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Alexandru Alfred Anastasiu, Irenne Csap si Alexandra
Henriette Borundel in Dosarul nr. 11.330/2003 al Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Alexandra Henriette Borundel personal, asistata de
avocat Laura Cosma, cu delegatie la dosar; lipsesc ceilalti autori ai exceptiei
care sunt reprezentati de acelasi avocat; raspund de asemenea personal
celelalte parti, asistate de avocat Catalin Pangratie, cu delegatie la dosar.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Aparatorul autorilor exceptiei solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, sens in care sustine oral notele scrise depuse la
instanta de judecata. Depune la dosar concluzii scrise.
Celelalte parti prezente, prin aparator, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, cu motivarea ca Legea nr. 10/2001 este un act normativ
cu caracter reparator, adoptat cu respectarea dispozitiilor constitutionale
referitoare la legile organice, iar prin textul de lege criticat se urmareste
aplicarea principiului restitutio in integrum, fara a se restrange sau afecta
dreptul la mostenire al celorlalti succesibili.
Avand cuvantul in replica, aparatorul autorilor exceptiei sustine ca principala
critica de neconstitutionalitate priveste derogarea prin textul de lege
criticat de la principiile Codului civil si, ca urmare, incalcarea dreptului la
mostenire inscris in art. 46 din Constitutie, iar nu caracterul de lege
organica al Legii nr. 10/2001, pe care nu il neaga.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Apreciaza ca textul de lege criticat contine o norma
speciala, derogatorie de la prevederile dreptului comun, care nu aduce insa
atingere prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
11.330/2003, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4
alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Alexandru Alfred Anastasiu, Irenne Csap si Alexandra Henriette
Borundel intr-o cauza avand ca obiect constatarea nulitatii absolute a unui
certificat de mostenitor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia considera
ca textul de lege criticat incalca prevederile art. 16 alin. (1), art. 46 si
art. 73 alin. (3) lit. m) raportat la art. 76 alin. (1) din Constitutie.
In acest sens arata ca, in conditiile in care art. 4 alin. (3) din Legea
nr. 10/2001 prevede repunerea in termen a succesibililor care nu au acceptat
succesiunea in termenul de optiune succesorala prevazut de art. 700 alin. 1 din
Codul civil, cu privire la bunurile care fac obiectul legii mentionate, acestia
venind astfel in concurs cu mostenitorii acceptanti, drepturile celor din urma
sunt incalcate, reglementarea legala venind in contradictie cu garantarea
dreptului la mostenire consacrata de art. 46 din Constitutie.
De asemenea, considera ca dispozitiile de lege criticate incalca si
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat succesibilii care nu au
acceptat mostenirea nu sunt sanctionati pentru dezinteresul manifestat, astfel
incat pot dobandi bunurile restituite in temeiul Legii nr. 10/2001 in mod egal
cu cei care au respectat prevederile imperative ale Codului civil.
Aceiasi arata ca Legea nr. 10/2001 nu este o lege organica, ea nefiind
adoptata in conditiile prevazute de art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
desi dispozitiile criticate aduc modificari regimului juridic general al
mostenirii.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca textul de lege
criticat da expresie caracterului reparator al Legii nr. 10/2001, in
concordanta cu care succesorii care nu au acceptat mostenirea din ratiuni
conjuncturale au dreptul la reparatii pentru prejudiciile suferite, ca urmare a
preluarii abuzive a imobilelor ce au apartinut autorilor lor, alaturi de
succesorii care si-au manifestat optiunea, fara ca prin aceasta sa se aduca
atingere dispozitiilor constitutionale invocate.
Considera ca dispozitiile de lege criticate nu incalca prevederile art. 16
alin. (1) din Constitutie, intrucat "despre violarea principiului
egalitatii si nediscriminarii se poate vorbi atunci cand se aplica un tratament
juridic diferentiat in situatii identice, fara sa existe o motivare obiectiva
si rezonabila sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin
tratamentul inegal si mijloacele folosite, ipoteza ce nu se aplica in cazul de
fata", deoarece atat mostenitorii care au acceptat succesiunea in termenul
legal, cat si mostenitorii care accepta succesiunea in termenul instituit prin
textul de lege criticat beneficiaza deopotriva de prevederile cu caracter
reparator ale Legii nr. 10/2001.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
apreciind totodata ca Legea nr. 10/2001 a fost adoptata ca lege organica, deci
cu respectarea prevederilor constitutionale incidente in materie.
Arata ca repunerea in termenul de optiune succesorala instituita prin
dispozitiile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 nu incalca, ci, dimpotriva,
da expresie principiului garantarii dreptului la mostenire inscris in art. 46
din Constitutie.
Apreciaza ca nici din perspectiva dispozitiilor art. 16 din Constitutie
criticile de neconstitutionalitate nu sunt intemeiate. Aceasta deoarece, chiar
daca se constata o "uniformizare" a regimului juridic al unor
categorii de subiecte aflate in ipoteze distincte - cei care acceptasera in
termen succesiunea autorilor lor, pe de-o parte, si cei repusi in termen prin
textul de lege criticat, pe de alta parte, data fiind finalitatea reparatorie a
Legii nr. 10/2001, reglementarea in cauza este nu numai obiectiva si
rezonabila, dar chiar necesara.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile art. 4 alin. (3) din Legea
nr. 10/2001 nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
textul de lege criticat se aplica tuturor persoanelor fizice aflate in situatia
reglementata de ipoteza normei juridice, fara a institui privilegii sau
discriminari intre succesibilii care au acceptat succesiunea in termenul legal si
cei repusi de drept in termenul de acceptare a succesiunii.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textului de lege
criticat prin raportare la art. 46 din Constitutie, arata ca posibilitatea pe
care legiuitorul a oferit-o oricarui succesibil de a exercita dreptul de
optiune succesorala nu este de natura a incalca dreptul la mostenire, intrucat
repunerea de drept in termen a succesibililor care nu au acceptat succesiunea
asigura tocmai garantarea dreptului de mostenire, cu privire la bunurile
imobile ce formeaza obiectul Legii nr. 10/2001.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
aparatorului autorilor exceptiei si ale aparatorului celorlalte parti,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
4 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, care
au urmatorul continut:
- Art. 4 alin. (3): "Succesibilii care, dupa data de 6 martie 1945, nu
au acceptat mostenirea sunt repusi de drept in termenul de acceptare a
succesiunii pentru bunurile care fac obiectul prezentei legi. Cererea de
restituire are valoare de acceptare a succesiunii pentru bunurile a caror
restituire se solicita in temeiul prezentei legi."
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 16 alin. (1), art. 46 si art.
73 alin. (3) lit. m) raportat la art. 76 alin. (1) din Constitutie, care au
urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat.";
- Art. 73 alin. (3): "Prin lege organica se reglementeaza: [...]
m) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii.";
- Art. 76 alin. (1): "Legile organice si hotararile privind
regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei
Camere."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca textul de
lege supus controlului da expresie caracterului reparatoriu al Legii nr.
10/2001 prin aceea ca repunerea in termenul de acceptare a mostenirii a
succesibililor care nu au acceptat succesiunea pentru bunurile care fac
obiectul legii, bunuri preluate abuziv de statul totalitar cu incalcarea
dreptului de proprietate al titularilor, are ca finalitate respectarea
principiului restitutio in integrum.
Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere
principiului egalitatii inscris in art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
neacceptarea succesiunii in termenul definit de art. 700 alin. 1 din Codul
civil nu este imputabila lipsei de diligenta a succesibililor carora li se
aplica prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 10/2001, ci le-a fost impusa
de starea de anormalitate instituita in derularea raporturilor juridice. Scopul
dispozitiilor legale criticate este acela de a pune capat perpetuarii acestei
stari prin revenirea la normalitate, iar nu acordarea unui avantaj necuvenit,
stabilit arbitrar, care sa genereze o inegalitate intre succesibilii care au
acceptat mostenirea in termenul instituit prin prevederile Codului civil si cei
care sunt repusi in termenul de acceptare prin art. 4 alin. (3) din Legea nr.
10/2001.
Textul de lege care face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu
contravine principiului garantarii dreptului la mostenire consacrat de art. 46
din Constitutie, ci, dimpotriva, ii da expresie prin restabilirea calitatii de
mostenitori acceptanti pentru categoria de persoane avuta in vedere de art. 4
alin. (3) din Legea nr. 10/2001, care, altminteri, ar fi fost exclusa de la
mostenire. Faptul ca mostenitorii acceptanti ab initio urmeaza sa vina in
concurs cu mostenitorii care beneficiaza de prevederile art. 4 alin. (3) din
Legea nr. 10/2001, suportand o diminuare corespunzatoare a emolumentului
mostenirii, nu semnifica o incalcare a principiului constitutional al
garantarii dreptului la mostenire pentru prima categorie de succesibili,
deoarece acest principiu priveste dreptul la mostenire in general, iar nu
dreptul la o anumita mostenire, determinata valoric. Principiul constitutional
invocat consacra deci intangibilitatea dreptului la mostenire si prohibeste
lipsirea de plano de un atare drept, dar nu interzice diminuarea emolumentului
de care poate beneficia succesibilul prin valorificarea dreptului sau la
mostenire.
Nici critica privind incalcarea prin textul de lege criticat a art. 73
alin. (3) lit. m) raportat la art. 76 alin. (1) din Constitutie nu poate fi
retinuta, deoarece Legea nr. 10/2001 a fost adoptata cu respectarea art. 74
alin. (1) [devenit art. 76 alin. (1)] din Constitutie, astfel cum rezulta din
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, in care
acest act normativ a fost publicat.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (3)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Alexandru
Alfred Anastasiu, Irenne Csap si Alexandra Henriette Borundel in Dosarul nr.
11.330/2003 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu