DECIZIE Nr.
839 din 8 iulie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind
infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 578 din 31 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, excepţie
ridicată de Luciana Joian în Dosarul nr. 767.1/104/2007 al Curţii de Apel
Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât
critica tinde la complinirea unor lacune ale textului de lege criticat, aspect
ce excedează competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 767.1/104/2007, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal
a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, excepţie ridicată de Luciana Joian.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că prevederile art. 35 din Legea nr. 230/2007 se
limitează la a preciza că asociaţiile de proprietari pot opta între a angaja
persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator de imobile şi a
încheia contracte de administrare cu persoane juridice specializate şi
autorizate, fără a reglementa expres situaţia obţinerii atestatelor de către
persoanele fizice. Ca urmare a acestei omisiuni, se poate considera că legea
menţine valabilitatea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 400/2003 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi funcţionarea
asociaţiilor de proprietari, care, la art. 71 alin. 3, stipulează că atestatul
poate fi reînnoit, suspendat sau retras de către autoritatea emitentă, la
propunerea motivată a compartimentului specializat din cadrul consiliului
local. Or, această autoritate este chiar primarul, căruia legea îi atribuie în
acest domeniu competenţe deliberative, iar nu executive, aşa cum stabileşte
art. 121 alin. (1) din Constituţie. Aşa fiind, autorul excepţiei consideră că
textul de lege criticat, prin omisiune, conduce la o extindere a ariei
atribuţiilor primarului, astfel cum sunt acestea reglementate de art. 63 din
Legea nr. 215/2001, operând o modificare de esenţă în cuprinsul unei legi
organice. O asemenea modificare este contrară normelor de drept ce consacră
regula potrivit căreia un act normativ nu poate fi modificat decât printr-un
act normativ cu forţă juridică egală sau superioară, astfel încât sunt încălcate prevederile art. 73 alin.
(3) lit. o) din Constituţie.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios
administrativ şi fiscal consideră excepţia de
neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că Legea nr.
230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de
proprietari a fost adoptată de Parlament cu respectarea exigenţelor
constituţionale stabilite pentru legile organice, iar art. 35 din lege,
instituind reguli privind administrarea asociaţiei de proprietari, este în
deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate de autor în
susţinerea excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 23 iulie 2007, care au următorul conţinut: „(1) Pentru activitatea de administrare care include activităţi de administrare tehnică, de contabilitate
şi casierie, asociaţia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate
pentru funcţia de administrator de imobile, fie poate încheia contract de
administrare cu persoane juridice specializate şi autorizate, care au ca obiect
de activitate numai domeniul asociaţiilor de proprietari ori care au ca
activitate principală administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract.
Administratorilor de imobile li se aplică în mod corespunzător prevederile art.
21 alin. (2) şi ale art. 22.
(2) Persoanele fizice pot fi angajate prin
încheierea unui contract individual de muncă, conform celor stabilite prin
negociere directă.
(3) Candidaţii pentru funcţia de administrator de
imobile trebuie să prezinte comitetului executiv al asociaţiei de proprietari
documentele solicitate, garanţiile profesionale şi materiale prevăzute de lege
şi trebuie să nu fi suferit nicio condamnare.
(4) Comitetul executiv adoptă decizii asupra
cuantumului salariilor, al indemnizaţiilor şi al eventualelor premieri care se
acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă, precum şi asupra valorii şi a
modalităţilor de contractare, în cazul în care administrarea clădirii este
asigurată de persoane juridice, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli
adoptat de adunarea generală a proprietarilor.
(5) De asemenea, comitetul executiv decide şi asupra
acordării unor drepturi băneşti membrilor asociaţiei de proprietari care
desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita bugetului de
venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a proprietarilor."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile de lege
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) care
stabileşte domeniul de reglementare al legii organice, ale art. 120 privind
principiile de bază ale administraţiei publice locale şi ale art. 121
referitoare la autorităţile comunale şi orăşeneşti.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, în esenţă, critica autorului excepţiei vizează faptul că
dispoziţiile legale deduse controlului omit să reglementeze modalităţile de
obţinere a autorizaţiilor în baza cărora
persoanele fizice pot presta servicii de administrare a imobilelor în care sunt
constituite asociaţii de proprietari. Astfel, critica
urmăreşte în fapt o completare a legii, operaţie care excedează competenţei
Curţii Constituţionale, care, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire
la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului. Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
35 din Legea nr. 230/2007 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
De altfel, Curtea constată că
intră în competenţa instanţei judecătoreşti stabilirea normei juridice
aplicabile în materia managementului de proprietate al condominiului, precum şi
verificarea legalităţii actelor în temeiul cărora persoanele fizice sau
juridice sunt atestate, respectiv autorizate pentru realizarea şi furnizarea
serviciilor necesare administrării, întreţinerii, investiţiilor şi reparaţiilor
asupra proprietăţii comune, atât sub aspectul autorităţii competente să emită
astfel de autorizaţii, cât şi sub aspectul îndeplinirii condiţiilor pe care
legea le impune persoanelor solicitante.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, excepţie
ridicată de Luciana Joian în Dosarul nr. 767.1/104/2007 al Curţii de Apel
Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 iulie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu