Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 820 din 2 octombrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23, art. 27, art. 28, art. 29 si art. 32 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si ale Legii administratiei publice locale nr. 215/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 767 din 13 noiembrie 2007



Ioan Vida                               - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Augustin Zegrean                   -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Valentina Bărbăţeanu            - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23, 27, 28, 29 şi 32 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi ale Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Romeo Pomponiu în Dosarul nr. 30.081/2/2005 (număr în format vechi 3.418/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (1) şi ale art. 32 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 şi ca inadmisibilă a excepţiei având ca obiect celelalte texte de lege criticate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 7 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 30.081/2/2005 (număr în format vechi 3.418/2005), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23, 27, 28, 29 şi 32 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi ale Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Romeo Pomponiu într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea unui recurs, în contradictoriu cu Primăria Municipiului Bucureşti, privind o obligaţie de a face constând în ridicarea unei construcţii de pe domeniul public.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile de lege criticate, „care prevăd posibilitatea organului care a aplicat sancţiunea de a sesiza instanţele judecătoreşti pentru a dispune demolarea construcţiilor realizate nelegal, încalcă dispoziţiile art. 44 alin. (2) din Constituţie, deoarece desfiinţează dreptul de proprietate privată asupra unui imobil deja edificat, fără a fi nevoie de obţinerea unei autorizaţii de demolare". Se arată că „măsura desfiinţării unei construcţii edificate pe un teren aflat în proprietatea privată a unei persoane, chiar în situaţia în care nu au fost obţinute toate avizele şi autorizaţiile legale, apare ca abuzivă, de natură a încălca dreptul constituţional al proprietarului". Se invocă şi nesocotirea prevederilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, arătându-se că, „în cauză, există o disproporţie vădită între situaţia de fapt şi măsura ce se urmăreşte a fi aplicată".

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, precizează că „reglementările restrictive ale autorizării executării lucrărilor de construcţii sunt justificate de interesul public în domeniu", iar „pentru asigurarea respectării disciplinei în construcţii, autorităţilor publice competente le revin obligaţiile legale (...) vizând urmărirea, controlul şi, atunci când este cazul, sancţionarea persoanelor vinovate de încălcarea regimului juridic al construcţiilor". Aminteşte cauza Mellacher şi alţii împotriva Austriei, 1989, în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat că statele pot adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general, asemenea legi fiind „necesare şi obişnuite în domeniul construcţiilor, care, în societăţile moderne,sunt o preocupare centrală a politicilor economice şi sociale (...)". De asemenea, în sprijinul argumentaţiei sunt invocate deciziile Curţii Constituţionale nr. 19/1993, 199/2005 şi 409/2005.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, neaducând atingere textelor invocate din Legea fundamentală, din Convenţia pentru apărarea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale şi din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, criticile formulate de autorul excepţiei neputând fi reţinute.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de necon­stituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 23, 27, 28, 29 şi 32 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, modificată şi completată prin Legea nr. 376/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006, precum şi dispoziţiile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, în ansamblul său.

In motivarea excepţiei, autorul acesteia îşi argumentează însă numai critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (1)şi ale art. 32 alin. (1) lit. b)din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, care au următorul conţinut:

- Art. 28 alin. (1): „(1) O dată cu aplicarea amenzii pentru contravenţiile prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a) şi b) se dispune oprirea executării lucrărilor, precum şi, după caz, luarea măsurilor de încadrare a acestora în prevederile autorizaţiei sau de desfiinţare a lucrărilor executate fără autorizaţie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenţiei."

- Art. 32 alin. (1) lit. b): „(1) In cazul în care persoanele sancţionate contravenţional au oprit executarea lucrărilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1), organul care a aplicat sancţiunea va sesiza instanţele judecătoreşti pentru a dispune, după caz: (...)

b) desfiinţarea construcţiilor realizate nelegal." In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 1 - „Statul român", art. 4 - „Unitatea poporului şi egalitatea între cetăţeni", art. 11 - „Dreptul internaţional şi dreptul intern", art. 15 - „Universalitatea", art. 16-„Egalitatea în drepturi", art. 20 - „Tratatele internaţionale privind drepturile omului", art. 21 - „Accesul liber la justiţie", art. 24 -„Dreptul la apărare", art. 44 - „Dreptul de proprietate privată", art. 53 - „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi", art. 124 - „Infăptuirea justiţiei", art. 126 - „Instanţele judecătoreşti" şi art. 136 - „Proprietatea".

De asemenea, autorul excepţiei invocă şi încălcarea următoarelor prevederi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale: art. 6-„Dreptul la un proces echitabil", art. 11 - „Interzicerea abuzului de drept", art. 13 - „Dreptul la un recurs efectiv" şi art. 14 - „Interzicerea discriminării".

In plus, sunt menţionate şi art. 1, 2, 6-8,10, 11 şi 30 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, care, în esenţă, statuează egalitatea fiinţelor umane, dreptul de acces efectiv la instanţele naţionale şi dreptul la un proces echitabil, cu toate garanţiile pe care acesta le presupune.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că dispoziţiile art. 28 alin. (1) şi ale art. 32 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii au mai format obiect al controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi prevederi ale Legii fundamentale ca şi cele invocate în prezenta cauză şi cu o motivare similară. Prin Decizia nr. 199 din 14 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 15 iunie 2005, Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra acestora, în sensul respingerii ca neîntemeiată a excepţiei, pentru considerentele acolo reţinute. Cum în cauza de faţă nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice modificarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţată cu acel prilej se impune a fi menţinută.

In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a celorlalte articole din Legea nr. 50/1991 la care face referire autorul, precum şi a prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, Curtea constată că nu sunt formulate niciun fel de critici concrete, simpla enumerare a unor texte din Constituţia României, Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi Declaraţia Universală a Drepturilor Omului neputându-se constitui într-o veritabilă critică de neconstituţionalitate. Ca atare, din cauza lipsei motivării, excepţia de neconstituţionalitate a acestora este inadmisibilă, potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

I. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 28 alin. (1)şi ale art. 32 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, excepţie ridicată de Romeo Pomponiu în Dosarul nr. 30.081/2/2005 (număr în format vechi 3.418/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.

II.  Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 23, art. 27, art. 28 alin. (2) şi (3), art. 29 şi ale art. 32 alin. (1) lit. a) şi alin. (2)-(5) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, precum şi cele ale Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăţeanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 820/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 820 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 820/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu