DECIZIE Nr. 82
din 7 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a Deciziei ministrului finantelor publice nr. 3/2002
pentru aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unor prevederi privind
impozitul pe profit si taxa pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 231 din 14 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar
Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a Deciziei ministrului finanţelor publice nr. 3/2002
pentru aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea unor prevederi privind
impozitul pe profit şi taxa pe valoarea adăugată, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Direct Leasing" - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul
nr. 8.721/2004 al Tribunalului Cluj - Secţia litigii de muncă, asigurări
sociale şi contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 1 iulie
2005, pronunţată în Dosarul nr. 8.721/2004, Tribunalul Cluj - Secţia litigii
de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Deciziei ministrului
finanţelor publice nr. 3/2002 pentru aprobarea soluţiilor referitoare la
aplicarea unor prevederi privind impozitul pe profit şi taxa pe valoarea
adăugată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Direct Leasing"
- S.A. din Cluj-Napoca.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul susţine, în esenţă,
că Decizia ministrului finanţelor publice nr. 3/2002 încalcă principiul
constituţional al neretroactivităţii legii, întrucât, deşi a fost publicată în
anul 2002, ea se aplică şi pentru anul fiscal 2001. De asemenea, mai arată că
această decizie contravine prevederilor constituţionale referitoare la
garantarea şi ocrotirea în mod egal de către lege a proprietăţii private,
deoarece, fiind o societate de leasing al cărei profit provine din surse atrase
din exterior, nu beneficiază de reduceri asupra impozitului pe profit, în timp
ce alte societăţi, care nu au acest obiect de activitate, beneficiază de ele.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia este neîntemeiată, precizând totodată că legalitatea ordinelor şi
normelor metodologice este supusă controlului instanţelor de contencios
administrativ.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului
Poporului pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul arată că
Decizia ministrului finanţelor publice nr. 3/2002, având ca obiect adoptarea
unor soluţii vizând aplicarea unitară a unor dispoziţii legale, nu intră sub
incidenţa controlului de constituţionalitate, astfel că excepţia este
inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră,
de asemenea, că excepţia este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Excepţia de neconstituţionalitate are ca obiect Decizia
ministrului finanţelor publice nr. 3/2002 pentru aprobarea soluţiilor
referitoare la aplicarea unor prevederi privind impozitul pe profit şi taxa pe
valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
180 din 15 martie 2002.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, deciziile emise de miniştri nu pot
fi atacate în cadrul contenciosului constituţional, ci numai în cadrul
contenciosului administrativ.
In consecinţă, în cauza de faţă excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Deciziei ministrului
finanţelor publice nr. 3/2002 pentru aprobarea soluţiilor referitoare la
aplicarea unor prevederi privind impozitul pe profit şi taxa pe valoarea
adăugată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Direct Leasing" -
S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 8.721/2004 al Tribunalului Cluj - Secţia
litigii de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 februarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu