DECIZIE Nr.
805 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 14 iulie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Autoritatea Naţională pentru
Restituirea Proprietăţilor în Dosarul nr. 20.783/3/2009 al Curţii de Apel
Bucureşti' - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Dumitru Hagi,
domnul avocat Eugen Sebastian Cudrici, membru al Baroului Bucureşti. Se
constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul apărătorului ales al părţii Dumitru Hagi, care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. In acest sens,
arată că Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor invocă în mod
abuziv imposibilitatea de a lua cunoştinţă de dispoziţiile hotărârilor
judecătoreşti pronunţate împotriva sa ca justificare pentru refuzul de a le
pune în executare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa în materie a
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 20.783/3/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004. Excepţia de neconstituţionalitate
a fost ridicată de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor
într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect „sancţiune pentru
neexecutare hotărâre".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că necomunicarea hotărârilor pronunţate de
instanţe în soluţionarea recursurilor creează o situaţie defavorabilă pentru
părţile care nu s-au putut prezenta la proces, în comparaţie cu părţile aflate
în procedura de judecată a fondului sau a apelului. Ca urmare a faptului că
hotărârile instanţei de recurs nu se comunică şi nu se publică, se poate pierde
termenul de introducere a cererii de contestaţie în anulare sau de revizuire.
Precizează că, din cauza personalului insuficient, a solicitat judecata în lipsă
în toate etapele procesuale. In aceste condiţii, susţine că se încalcă
dispoziţiile art. 21 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene,
care prevăd interzicerea oricărei forme de discriminare, enumerând
exemplificativ şi nu limitativ cele mai frecvente forme de discriminare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul
său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate invocată este
neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile apărătorului
părţii Dumitru Hagi, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 24 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154
din 7 decembrie 2004, modificată şi completată prin Legea nr. 262/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie
2007. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 24 alin. (1): „(1) Dacă în urma admiterii
acţiunii autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să
modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze
anumite operaţiuni administrative, executarea hotărârii definitive şi
irevocabile se face în termenul prevăzut în cuprinsul acesteia, iar în lipsa
unui astfel de termen, în cel mult 30 de zile de la data rămânerii irevocabile
a hotărârii."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 31 alin. (2) şi art. 124
alin. (2) din Legea fundamentală, precum şi ale art. 21 din Carta Drepturilor
Fundamentale a Uniunii Europene - „Nediscriminarea", coroborate cu
cele ale art. 148 din Constituţie - „Integrarea în Uniunea Europeană".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat, prin prisma unor critici similare, asupra
constituţionalităţii prevederilor de lege ce formează obiectul prezentei
excepţii, prin Decizia nr. 920 din 23 iunie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 18 august 2009, prilej cu care a
constatat că nu aduc atingere nici principiului egalităţii, garantat la nivel
constituţional, nici dreptului la apărare. Intrucât în cauza de faţă nu au
intervenit elemente noi, care să justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe,
se impune menţinerea soluţiei pronunţate cu acele prilejuri şi argumentele pe
care aceasta s-a bazat.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor în Dosarul nr. 20.783/3/2009 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu