Augustin Zegrean |
- preşedinte |
Acsinte Gaspar |
- judecător |
Petre Lăzăroiu |
- judecător |
Mircea Ştefan Minea |
- judecător |
Iulia Antoanella Motoc |
- judecător |
Ion Predescu |
- judecător |
Puskás Valentin Zoltán |
- judecător |
Tudorel Toader |
- judecător |
Cristina Cătălina Turcu |
- magistrat-asistent |
|
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1 şi art. 3 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, excepţie ridicată de Sergiu Toma în Dosarul nr. 3.101/107/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, ca urmare a Hotărârii din 7 aprilie 2011 pronunţată în Cauza C-402/09 Ioan Tatu împotriva României de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 25 mai 2010, pronunţată în Dosarul nr. 3.101/107/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1 şi art. 3 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă. Excepţia a fost ridicată de Sergiu Toma în recursul promovat de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Judeţului Alba în nume propriu şi pentru Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Alba Iulia şi Administraţia Fondului pentru Mediu împotriva unei sentinţe prin care autorului excepţiei i s-a restituit suma plătită cu titlu de taxă pe poluare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, în integralitatea sa, încalcă dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât nu este justificată urgenţa adoptării acesteia în condiţiile în care termenul său de aplicare a fost amânat până la data de 1 iulie 2008. Totodată, actul normativ criticat aduce atingere art. 15 alin. (2) referitor la principiul neretroactivităţii legii din Legea fundamentală, deoarece statuează pentru trecut. Cu privire la dispoziţiile art. 1 şi art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, se apreciază că acestea aduc atingere principiului nediscriminării produselor importate cu produsele interne, întrucât taxa instituită se aplică autovehiculelor ce urmează să fie înmatriculate în România, fără a se aplica şi acelora care sunt deja înmatriculate. Autorul excepţiei mai arată că este încălcat şi principiul egalităţii în drepturi, prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie, prin discriminarea realizată de legiuitor, care a legat plata taxei pe poluare de faptul înmatriculării, deşi din preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 rezultă că s-a urmărit asigurarea protecţiei mediului prin realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea aerului, ceea ce implică instituirea unei taxe pe poluare pentru toate autoturismele aflate în trafic.Totodată, autorul susţine că această taxă impusă unilateral asupra mărfurilor constituie o taxă cu efect echivalent interzisă de art. 23 şi 25 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene (devenite art. 28 şi 30 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene), precum şi de art. 90 din acelaşi tratat (devenit art. 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene).Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia invocată este neîntemeiată, textele de lege criticate nu creează nicio discriminare, iar modul de percepere a taxei reprezintă o problemă de aplicare a legii în timp. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta excepţie.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1 şi art. 3 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, cu modificările şi completările aduse prin art. 35 pct. 1 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009.Textele de lege criticate au următorul conţinut:– Art. 1: „(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, denumită în continuare taxă, care constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu şi se gestionează de Administraţia Fondului pentru Mediu.
(2) Din sumele colectate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă se finanţează programe şi proiecte pentru protecţia mediului.“;– Art. 3 alin. (1): „Intră sub incidenţa taxei autovehiculele din categoriile M1 - M3 şi N1 - N3, astfel cum sunt acestea definite în RNTR 2.“Textele de lege criticate aduc atingere prevederilor art. 11 referitor la dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 15 alin. (2) referitor la principiul neretroactivităţii legii, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 20 referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului şi art. 115 alin. (4) privind reglementarea prin ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare. I. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate extrinsecă, şi anume pretinsa încălcare a dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, Curtea a reţinut, în esenţă, prin Decizia nr. 802 din 19 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 23 iunie 2009, că ordonanţa de urgenţă criticată a fost adoptată pentru a evita o eventuală procedură în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, în contextul în care Comisia Europeană deschisese procedura de infringement împotriva României. Curtea a constatat, cu acel prilej, că ordonanţa de urgenţă criticată respectă exigenţele art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală şi că folosirea ordonanţelor de urgenţă pentru punerea de acord a legislaţiei naţionale cu cea comunitară, în situaţia în care era iminentă declanşarea procedurii de infringement în faţa Curţii de Justiţie, este pe deplin constituţională. II. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate intrinsecă, prin aceeaşi decizie Curtea a reţinut, referitor la prevederile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, că acestea nu cuprind dispoziţii de natură a duce la concluzia că instituie o nouă taxă, ci doar redefinesc taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule. Faptul că iniţial taxa a fost definită ca taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule şi, ulterior, a fost definită drept taxă pe poluare nu poate acredita ideea că se instituie taxa pe poluare pentru trecut, natura sa juridică rămânând nealterată, ceea ce s-a modificat fiind doar modalitatea de calcul al acesteia reflectată în cuantumul ei. Această motivare îşi păstrează valabilitatea şi în ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, în ansamblul său, prin raportare la art. 15 alin. (2) referitor la principiul neretroactivităţii legii din Constituţie. Referitor la susţinerea potrivit căreia taxa pe poluare impusă unilateral asupra mărfurilor constituie o taxă cu efect echivalent interzisă de art. 28, art. 30 şi art. 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, Curtea constată că prin Decizia nr. 137 din 25 februarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 22 martie 2010, a stabilit că nu este de competenţa sa să analizeze conformitatea unei dispoziţii de drept naţional cu textul Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, ci este de competenţa instanţei de judecată, care poate formula o întrebare preliminară la Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene, în sensul art. 234 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene. În situaţia în care Curtea Constituţională s-ar considera competentă să se pronunţe asupra conformităţii legislaţiei naţionale cu cea europeană, s-ar ajunge la un posibil conflict de jurisdicţii între cele două instanţe, ceea ce este inadmisibil. Ulterior pronunţării acestei decizii, Curtea, fără a-şi reconsidera jurisprudenţa, prin Decizia nr. 668 din 18 mai 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 8 iulie 2011, observând că la data de 7 aprilie 2011 Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a pronunţat o hotărâre în Cauza C402/09 Ioan Tatu împotriva României, a statuat că folosirea unei norme de drept european în cadrul controlului de constituţionalitate ca normă interpusă celei de referinţă implică, în temeiul art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţia României, o condiţionalitate cumulativă: pe de o parte, această normă să fie suficient de clară, precisă şi neechivocă prin ea însăşi sau înţelesul acesteia să fi fost stabilit în mod clar, precis şi neechivoc de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene şi, pe de altă parte, norma trebuie să se circumscrie unui anumit nivel de relevanţă constituţională, astfel încât conţinutul său normativ să susţină posibila încălcare de către legea naţională a Constituţiei - unica normă directă de referinţă în cadrul controlului de constituţionalitate. Deşi înţelesul normei europene a fost desluşit de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, Curtea a apreciat că cerinţele rezultate din această hotărâre nu au relevanţă constituţională, ele ţinând mai degrabă de obligaţia legislativului de a edicta norme în sensul hotărârilor Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, în caz contrar găsindu-şi eventual aplicarea art. 148 alin. (2) din Constituţia României. Întrucât nu au intervenit elemente noi, care să justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, soluţiile pronunţate cu acele prilejuri şi argumentele care au stat la baza lor îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă. Cu acest prilej, Curtea observă că principiul constituţional al egalităţii în drepturi statuează cu privire la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, iar nu la „egalitatea produselor importate cu produsele interne“, prin urmare art. 16 alin. (1) din Constituţie nu este incident în speţă. Referitor la art. 11 şi 20 din Constituţie, Curtea observă că autorul se mulţumeşte să le invoce, fără a arăta prevederile din tratatele internaţionale sau pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care România este parte care ar fi încălcate ori care ar putea fi aplicate cu prioritate. Prin urmare, critica referitoare la încălcarea acestor articole este nemotivată. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, în ansamblu, şi, în special, a celor ale art. 1 şi art. 3 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, excepţie ridicată de Sergiu Toma în Dosarul nr. 3.101/107/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal. Definitivă şi general obligatorie. Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 iunie 2011. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, AUGUSTIN ZEGREAN Magistrat-asistent, Cristina Cătălina Turcu