DECIZIE Nr. 8*) din 18 ianuarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 47 din 13 martie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Ioan Griga - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
337 din Codul de procedura penala, invocata de inculpatul Flore Vasile in
Dosarul nr. 4063/1993 al Judecatoriei Oradea.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 12 ianuarie 1995.
Concluziile partilor au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, pronuntarea
fiind amanata pentru astazi, 18 ianuarie 1995.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Judecatoria Oradea, pe rolul careia se afla Dosarul nr. 4063/1993 spre
solutionare, prin Incheierea din 10 octombrie 1994, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 337
din Codul de procedura penala, invocata de inculpatul Flore Vasile.
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 337 din Codul de procedura penala
consacra dreptul discretionar al reprezentantului parchetului de a extinde sau
nu actul de inculpare si asupra unei alte persoane decat cea prevazuta in
rechizitoriu, considerand ca dispozitia legala mentionata a devenit partial
neconstitutionala, deoarece contravine prevederilor art. 21 alin. (1) si (2)
din Constitutie care garanteaza accesul liber la justitie si interzice orice
ingradire prin lege a acestui drept, precum si prevederile art. 125 alin. (1)
din Constitutie, potrivit carora justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin instantele judecatoresti, deci cu excluderea Ministerului
Public.
Judecatoria Oradea, exprimandu-si opinia potrivit dispozitiilor art. 23
alin. (5) din Legea nr. 47/1992, apreciaza ca exceptia invocata este
neintemeiata deoarece, pe de o parte, conform art. 31 alin. (1) lit. a) si b)
din Legea nr. 92/1992, unele dintre atributiile Ministerului Public sunt
"efectuarea urmaririi penale si, dupa caz, supravegherea acesteia" si
"sesizarea instantelor judecatoresti pentru judecarea cauzelor
penale", iar, pe de alta parte, prin art. 279 alin. 2 lit. a) si b) din
Codul de procedura penala sunt expres si limitativ prevazute infractiunile
pentru care punerea in miscare se face la plangerea prealabila a persoanei
vatamate adresata direct instantei, precum si infractiunile pentru care
plangerea se adreseaza organului de cercetare penala.
De asemenea, instanta considera ca, prin modurile de sesizare prevazute de
lege, rechizitoriu sau plangerea prealabila, nu se asigura procurorului
monopolul de a selectiona persoanele fata de care declanseaza procesul penal.
In vederea solutionarii exceptiei, au fost solicitate, in baza art. 24
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, punctele de vedere ale Camerei Deputatilor,
Senatului si Guvernului.
In punctul de vedere primit de la Guvern se sustine ca exceptia ridicata nu
este intemeiata, deoarece dispozitiile art. 337 din Codul de procedura penala
sunt concordante cu dispozitiile art. 130 alin. (1) din Constitutie care prevad
ca "in activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele
generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si libertatile
cetatenilor". De asemenea, Guvernul considera ca art. 337 din Codul de
procedura penala nu incalca prevederile constitutionale referitoare la
drepturile fundamentale ale cetatenilor si nici prevederile art. 21 din
Constitutie privind accesul liber la justitie.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
Curtea Constitutionala constata ca este competenta sa solutioneze exceptia
cu care a fost sesizata in conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 337 din Codul de procedura penala, in cursul judecatii, cand
se descopera date cu privire la participarea si a unei alte persoane la
savarsirea faptei prevazute de legea penala pusa in sarcina inculpatului, sau
date cu privire la savarsirea unei fapte prevazute de legea penala de catre o
alta persoana, dar in legatura cu fapta inculpatului, procurorul poate cere
extinderea procesului penal cu privire la acea persoana, iar daca instanta
gaseste cererea intemeiata, o admite si procedeaza in baza dispozitiilor art.
336 din Codul de procedura penala, care se aplica in mod corespunzator.
In cadrul procesului penal privind pe inculpatul Flore Vasile, acesta a
solicitat extinderea acuzarii si asupra unei alte persoane despre care sustine
ca ar fi participat la savarsirea infractiunii pusa in sarcina sa.
Intrucat procurorul a refuzat extinderea invinuirii si asupra acelei
persoane, constatand ca nu sunt probe care sa justifice si acuzarea acesteia
pentru infractiunea savarsita, inculpatul a invocat exceptia de
neconstitutionalitate a art. 337 din Codul de procedura penala pe motiv ca ar
statua un monopol al Ministerului Public cu privire la trimiterea in judecata a
persoanelor invinuite de savarsirea de infractiuni, incompatibil cu liberul
acces la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie, care permite acest acces
nu numai pentru apararea drepturilor si libertatilor recunoscute de lege, ci si
"a unui interes legitim", cum sustine ca este cel din procesul care
face obiectul acuzarii ce i se aduce.
Competenta exclusiva a Ministerului Public de a sesiza instanta pentru
infractiunile la care actiunea penala nu se pune in miscare la plangerea
prealabila a persoanei vatamate, cat si pentru infractiunile la care aceasta
plangere se adreseaza organului de cercetare penala, este conforma rolului ce
ii revine potrivit art. 130 alin. (1) din Constitutie, in temeiul caruia
Ministerul Public, in activitatea judiciara, reprezinta interesele generale ale
societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile
cetatenilor.
De aceea, pentru infractiunile ce privesc nemijlocit ordinea publica, si nu
numai interesele partii vatamate, in mod necesar Ministerului Public ii revine
competenta exclusiva a acuzarii. Aceasta competenta nu poate fi interpretata ca
fiind contrara liberului acces la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie,
intrucat o persoana fizica sau juridica, indiferent de interesul sau subiectiv,
nu se poate erija ca reprezentant al intereselor generale ale societatii, spre
a putea, astfel, pe acest temei, sa invoce apararea lor impotriva celor care,
prin savarsirea unei infractiuni, au incalcat ordinea publica.
Numai Ministerul Public are autoritatea conferita de Constitutie, prin
prevederile art. 130 alin. (1), sa reprezinte, in activitatea judiciara, aceste
interese si, in scopul proteguirii lor, sa traga la raspundere penala pe cei
vinovati de incalcarea ordinii publice prin savarsirea de infractiuni.
Competenta Ministerului Public, deci implicit si a procurorilor constituiti
in parchete, prin care acesta isi exercita atributiile potrivit art. 130 alin.
(2) din Constitutie, nu are un caracter discretionar cat timp, conform legii,
ea impune stabilirea faptelor si probelor ce justifica acuzarea, iar impotriva
refuzului de declansare a actiunii penale, inclusiv de extindere a acuzarii,
orice persoana ce se considera vatamata in interesele sale legitime are
deschisa calea plangerii prevazuta de art. 275 din Codul de procedura penala.
Din aceasta cauza nu se poate retine nici motivul invocat in exceptie, in
sensul ca prevederile art. 337 din Codul de procedura penala ar fi contrare
dispozitiilor art. 125 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia justitia se
infaptuieste prin Curtea Suprema de Justitie si instantele judecatoresti.
Justitia, in materie penala, consta numai in judecarea cauzei cu care instanta
este sesizata prin actul de acuzare, cu excluderea oricarei alte autoritati.
De aceea, prin refuzul declansarii procesului penal, inclusiv al extinderii
acuzarii, procurorul nu face un act de justitie in sensul prevederilor art. 125
alin. (1) din Constitutie.
Posibilitatea persoanei interesate de a se adresa instantei judecatoresti
impotriva refuzului de pornire a procesului penal sau de extindere a
invinuirii, in afara de modalitatea plangerii prevazute de art. 275 din Codul
de procedura penala, este o problema de lege ferenda, de competenta exclusiva a
autoritatii legiuitoare, nu a Curtii Constitutionale, ea implicand si
stabilirea unor conditii si modalitati care sa evite utilizarea unei asemenea
posibilitati cu scopul de a stanjeni buna administrare a justitiei in
conditiile de celeritate specifice procesului penal.
Potrivit art. 144 din Constitutie, Curtea Constitutionala poate numai
constata legitimitatea constitutionala a unor texte in vigoare, neputandu-se substitui
legiuitorului in stabilirea unor noi reglementari.
Pentru considerentele expuse, avand in vedere prevederile art. 337 din
Codul de procedura penala, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, al art.
13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 337 din
Codul de procedura penala, invocata de Flore Vasile in Dosarul nr. 4063/1993 al
Judecatoriei Oradea.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta, astazi, 18 ianuarie 1995.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman