Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 77 din 25 aprilie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 350 din 27 iulie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Laurentiu Cristescu    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Silvia Lup in Dosarul nr. 116/1997 al Tribunalului Sibiu.
    La apelul nominal raspunde Silvia Lup, asistata de avocat Betinio Diamant, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul autorului exceptiei arata ca, desi Curtea s-a pronuntat anterior, constatand constitutionalitatea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998, in speta nu exista autoritate de lucru judecat, intrucat de data aceasta exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de alte parti si in alta cauza. Se mai arata ca "modificarile aduse Codului de procedura civila prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 au creat o situatie de exceptie pentru partile prezente la pronuntarea hotararii, carora li se poate comunica motivarea hotararii pronuntate de instanta, daca nu cumva chiar fara sa ceara in scris acest lucru, pe cand partilor lipsa nu". Reprezentantul autorului exceptiei considera, de asemenea, ca, asa cum, de altfel, s-a aratat si in literatura de specialitate, acest text incalca principiul egalitatii partilor prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum si pe cel referitor la libertatea de exprimare prevazut la art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 este, in opinia sa, perimata, din moment ce nu a fost aprobata de Parlament de mai bine de doi ani. Se solicita admiterea exceptiei cel putin cu privire la pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1998.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca, prin Decizia nr. 3 din 18 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 133 din 28 martie 2000, Curtea Constitutionala a apreciat ca prevederile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 nu incalca nici una din dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei. Se mai arata ca, daca prin lege s-a fixat un termen pentru depunerea ordonantelor spre aprobare la Parlament, nu acelasi lucru se poate spune despre aprobarea acestora de catre Parlament, pentru care legea nu a fixat un termen in care acesta sa aprobe o ordonanta. In sfarsit, reprezentantul Ministerului Public considera ca, in ceea ce priveste critica adusa prevederilor art. 261 alineatul ultim din Codul de procedura civila, aceasta constituie, in realitate, o propunere de lege ferenda, textul in sine nefiind contrar Constitutiei. In concluzie, se solicita respingerea exceptiei, ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 noiembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 116/1997, Tribunalul Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Silvia Lup.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia considera ca Ordonanta Guvernului nr. 13/1998 este neconstitutionala, in ansamblul ei, invocand mai multe motive pe care le raporteaza la dispozitiile Constitutiei, astfel:
    1. Ordonanta incalca prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie, intrucat reglementeaza un domeniu care face obiectul legii organice.
    2. Ordonanta este perimata prin neadoptarea ei de catre Parlament, cu toate ca au trecut doi ani de la publicarea acesteia. In aceste conditii au fost incalcate: dispozitiile art. 58 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora Parlamentul este unica autoritate legiuitoare; dispozitiile art. 114 alin. (5), care prevad ca aprobarea sau respingerea ordonantelor se face prin lege; dispozitiile art. 113, potrivit carora legiferarea fara votul Parlamentului se poate face numai in cazul angajarii raspunderii Guvernului; precum si dispozitiile art. 77 alin. (2) si cele ale art. 113 alin. (4) din Legea fundamentala, deoarece Presedintele Romaniei este astfel privat de posibilitatea de a cere Parlamentului reexaminarea legii.
    3. Dispozitiile ordonantei potrivit carora hotararile judecatoresti pronuntate la fond si in apel trebuie motivate doar daca sunt atacate incalca prevederile art. 126 din Constitutie, referitoare la publicitatea sedintelor de judecata.
    4. Normele procedurale modificate sau introduse prin ordonanta criticata incalca si prevederile art. 31 alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la dreptul de acces la informatii de interes public.
    5. Dispozitiile ordonantei, potrivit carora motivarea hotararilor pronuntate la fond sau in apel se comunica doar in cazurile in care au fost atacate cu apel sau cu recurs, incalca si principiul accesului liber la justitie, consacrat prin art. 21 din Constitutie.
    6. Autorul exceptiei mai sustine ca prevederile legale criticate incalca si dispozitiile art. 47 din Constitutie, referitoare la dreptul de petitionare, avand in vedere ca "pentru dreptul elementar de a cunoaste motivarea unei hotarari impricinatul este obligat sa petitioneze, adica sa declare o cale de atac".
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata, avand in vedere dispozitiile art. 58 alin. (1), cele ale art. 107 si cele ale art. 114 din Constitutie, apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata. Se mai arata ca "ordonantele au caracter tranzitoriu si interimar".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, spre a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca in mod constant Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul constitutionalitatii dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998. In acest sens se mentioneaza, intre altele, Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, si Decizia nr. 61 din 20 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999. In consecinta, se considera ca exceptia este neintemeiata, urmand sa fie respinsa.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila.
    Autorul exceptiei a invocat mai multe motive de neconstitutionalitate a acestui act normativ, pe care le-a raportat la diferite dispozitii din Legea fundamentala. Textele constitutionale considerate a fi incalcate sunt urmatoarele:
    Art. 21
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    Art. 31 alin. (1) si (2)
    "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit.
    (2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor de interes personal.";
    Art. 47
    "(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin petitii formulate numai in numele semnatarilor.
    (2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv in numele colectivelor pe care le reprezinta.
    (3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
    (4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele si in conditiile stabilite potrivit legii.";
    Art. 58 alin. (1)
    "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii.";
    Art. 77 alin. (2)
    "Inainte de promulgare, Presedintele poate cere Parlamentului, o singura data, reexaminarea legii.";
    Art. 113 alin. (4)
    "In cazul in care Presedintele Romaniei cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face in sedinta comuna a celor doua Camere.";
    Art. 114 alin. (5)
    "Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului (3).";
    Art. 126
    "Sedintele de judecata sunt publice, afara de cazurile prevazute de lege."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca motivele de neconstitutionalitate invocate de autorul exceptiei sunt identice cu cele din Dosarul nr. 206/1999 al acestei Curti, in care sesizarea s-a facut tot de Tribunalul Sibiu. In acel dosar Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate prin Decizia nr. 3 din 18 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 133 din 28 martie 2000. Cu acel prilej Curtea, analizand fiecare motiv de neconstitutionalitate invocat, a retinut urmatoarele:
    a) Curtea Constitutionala a constatat, in jurisprudenta sa, ca Legea fundamentala nu a instituit obligatia ca reglementarile in materie de procedura civila sa se stabileasca prin lege organica.
    b) Sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia ordonanta neaprobata in sesiunea parlamentara in care a fost depusa trebuie considerata neconstitutionala si inaplicabila, nu se intemeiaza pe nici o prevedere constitutionala.
    c) Prevederile art. 77 alin. (2) din Constitutie nu au incidenta in cauza, intrucat acestea se refera la legi, iar ordonantele isi produc efectele proprii pana cand sunt aprobate sau respinse prin lege.
    d) Prevederile art. 113 din Constitutie, referitoare la angajarea raspunderii de catre Guvern pentru un proiect de lege, nu au incidenta in cauza si nu au nimic comun cu reglementarea delegarii legislative, prin abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
    e) Motivarea sau nemotivarea hotararilor nu are nici o inraurire asupra respectarii principiului privind caracterul public al sedintelor de judecata, consacrat in art. 126 din Constitutie. Acest principiu vizeaza timpul si locul desfasurarii sedintelor de judecata, iar nu si documentele intocmite in timpul acestora.
    f) De asemenea, prin motivarea numai a hotararilor care sunt atacate cu apel sau cu recurs nu se incalca dispozitiile art. 31 alin. (1), referitoare la accesul la informatii de interes public, intrucat datele ce rezulta din dosarele aflate in curs de judecata la instante nu sunt, in general, destinate publicitatii, dar solutiile pronuntate pot fi aduse la cunostinta publica prin orice mijloace legale. In acelasi timp, toate partile procesului, indiferent de calitatea lor, au acces nelimitat la actele dosarului.
    g) Sustinerea autorului exceptiei ca prin necomunicarea motivarii hotararilor se ingradeste accesul liber la justitie prevazut la art. 21 din Constitutie nu poate fi retinuta, deoarece partea nemultumita poate exercita, in termen rezonabil, calea de atac - apel sau recurs -, iar dupa primirea motivarii hotararii atacate are posibilitatea, tot in termen rezonabil, sa motiveze propriul apel sau recurs, combatand motivele avute in vedere de instanta.
    h) Referitor la incalcarea dreptului de petitionare, prevazut la art. 47 din Constitutie, s-a aratat ca dreptul de petitionare al cetatenilor si solutionarea petitiilor de catre autoritatile publice constituie un domeniu diferit si o procedura de urmat aparte fata de cererile adresate justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor legitime ale persoanei, cu procedura specifica de solutionare a litigiilor de catre instantele de judecata, corespunzatoare diferitelor grade si faze ale judecatii.
    Considerentele deciziei de mai sus sunt valabile si in prezenta cauza, astfel ca, neintervenind nici un element nou care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Silvia Lup in Dosarul nr. 116/1997 al Tribunalului Sibiu.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 aprilie 2000.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 77/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 77 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 77/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu