Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 749 din 1 iunie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 468 din 7 iulie 2010



Ion Predescu                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Lăzăroiu                       -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Simona Ricu                          - procuror

Valentina Bărbăţeanu            - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, excepţie ridicată de Gheorghe Dorel Banu în Dosarul nr. 699/64/2009 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde, pentru partea Agenţia Naţională de Integritate, domnul Adrian Eduard Dumitru, consilier juridic cu delegaţie la dosarul cauzei. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Agenţiei Naţionale de Integritate. Acesta solicită respingerea ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege criticat nu contravine textelor de lege invocate de autorul acesteia, pentru motivele precizate în notele scrise pe care le depune la dosar.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, precizează că textul de lege criticat se aplică în mod egal tuturor celor vizaţi de ipoteza normei, neputând fi reţinută încălcarea principiului egalităţii, întrucât nu există o identitate între categoriile avute în vedere în critica sa de autorul excepţiei, şi anume prefecţii şi subprefecţii, pe de o parte, şi aleşii locali, deputaţii şi senatorii, pe de altă parte.

CURTEA,

având   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 14 decembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 699/64/2009, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Gheorghe Dorel   Banu   într-o   cauză   având   ca   obiect   soluţionarea contestaţiei introduse de acesta împotriva unui act de constatare întocmit de Agenţia Naţională de Integritate.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că se încalcă principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii, întrucât, spre deosebire de aleşii locali şi de demnitarii care, în conformitate cu art. 83 alin. (1) şi art. 91 alin. (3) din Legea nr. 161/2003, pot renunţa în cel mult 15 zile la una dintre funcţiile care atrag starea de incompatibilitate, în cazul prevăzut de textul de lege criticat nu se prevede vreun termen în interiorul căruia funcţionarul public să poată opta pentru una dintre funcţii. Precizează că, „din cauza birocraţiei şi procedurilor, actele administrative nu se pot elibera concomitent şi întotdeauna se vor suprapune perioade de cumul de funcţii".

Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal consideră că textul de lege criticat contravine art. 16 alin. (1)şi (2) din Constituţie, întrucât introduce un tratament juridic inegal între diferite categorii de destinatari ai legii speciale privind regimul juridic al incompatibilităţilor, pentru unele categorii stabilind un termen în care starea de incompatibilitate poate fi înlăturată, iar pentru alte categorii, cum este cazul celei din care face parte reclamantul, starea de incompatibilitate existând imediat ce persoana publică este numită într-o altă funcţie publică, fără scurgerea unui termen de conformare.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că textul de lege criticat este constituţional. In acest sens, precizează că prefecţii şi subprefecţii sunt înalţi funcţionari publici, statutul acestora fiind distinct de cel al aleşilor locali sau de cel al deputaţilor şi senatorilor, iar pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici persoana trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiţii, prevăzute de art. 15 şi art. 50 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Observă, totodată, că autorul excepţiei formulează critica din perspectiva unei omisiuni de reglementare, referitoare la termenul în care subprefecţii să poată înlătura starea de incompatibilitate, or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau completa prevederile supuse controlului.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului Agenţiei Naţionale de Integritate, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003. Textul de lege criticat are următorul cuprins:

- Art. 86 alin. (2) lit. b): „(2) In cazul în care, în timpul exercitării funcţiei publice de autoritate prevăzute la art. 84 şi 85, apare unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute de lege, se procedează după cum urmează: (...)

b) pentru funcţia de secretar de stat, subsecretar de stat şi funcţiile asimilate acestora, precum şi pentru funcţia de prefect şi subprefect, constatarea cazului de incompatibilitate se face de ministrul administraţiei publice, care îl va informa pe primul-ministru, pentru a dispune măsurile necesare."

In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie privind egalitatea în drepturi.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că nu poate reţine critica formulată de autorul acesteia, prin care susţine că textul de lege criticat contravine principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice. In jurisprudenţa sa, Curtea a statuat, cu valoare de principiu, că egalitatea nu presupune uniformitate, iar la situaţii juridice diferite tratamentul nu poate fi decât diferit. Această judecată de valoare a instanţei de contencios constituţional îşi găseşte pe deplin concretizarea în cauza de faţă. Critica autorului se axează pe faptul că aleşii locali, senatorii şi deputaţii beneficiază de un termen de 15 zile în care pot să renunţe la una dintre funcţiile care generează starea de incompatibilitate, pe când în cazul secretarilor de stat, subsecretarilor de stat şi celor care ocupă funcţii asimilate acestora, precum şi în cazul prefecţilor şi subprefecţilor nu este prevăzut un astfel de termen. Curtea observă însă că este, în mod obiectiv, diferit statutul juridic al categoriilor de persoane ce constituie cei 2 termeni ai comparaţiei cu ajutorul căreia autorul excepţiei îşi argumentează critica de neconstituţionalitate şi, de aceea, se justifică un tratament juridic diferit. Astfel, este vorba, pe de o parte, despre o categorie de persoane care ocupă funcţii elective, fiind alese, prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, ca reprezentanţi ai poporului sau, după caz, al comunităţilor locale, iar pe de altă parte, despre persoane care se încadrează într-o altă categorie, fiind numite într-o funcţie publică în vederea exercitării unor prerogative de putere ca reprezentanţi ai Guvernului în teritoriu sau în diferite structuri din cadrul acestuia. De altfel, Curtea observă că criticile de neconstituţionalitate sunt generate, în principal, de neajunsurile rezultate din transpunerea în practică a prevederilor art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 161/2003, afirmaţia autorului excepţiei în sensul că, „din cauza birocraţiei şi procedurilor, actele administrative nu se pot elibera concomitent şi întotdeauna se vor suprapune perioade de cumul de funcţii" fiind ilustrativă sub acest aspect. Or, Curtea nu se poate pronunţa asupra unor astfel de probleme, activitatea de interpretare şi aplicare concretă a legii la speţe determinate reprezentând atributul instanţelor de judecată. Nici complinirea unei eventuale carenţe legislative cu privire la inexistenţa unui termen de renunţare la una dintre funcţiile care atrag starea de incompatibilitate nu intră în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea sa de organizare şi funcţionare nr. 47/1992, se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 86 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, excepţie ridicată de Gheorghe Dorel Banu în Dosarul nr. 699/64/2009 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 1 iunie 2010.

PREŞEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăteanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 749/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 749 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 749/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu