DECIZIE Nr.
745 din 24 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind
aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de
drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 569 din 29 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind
aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de
drumuri naţionale din România, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Rodicaz Trans" - S.R.L. din Comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul
nr. 16.022/212/2007 al Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 decembrie
2007, pronunţată în Dosarul nr. 16.022/212/2007, Judecătoria Constanţa-
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind
aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de
drumuri naţionale din România. Excepţia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Rodicaz Trans" - S.R.L. din Comuna Cobadin, judeţul Constanţa,
într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii introduse de aceasta
împotriva unui proces-verbal de constatare a contravenţiei încheiat de Direcţia
Regională de Drumuri şi Poduri Constanţa.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia invocă art. 56 din Constituţie şi susţine că taxa
reglementată prin dispoziţiile legale criticate se suprapune celei prevăzute de
Codul fiscal, ceea ce contravine principiului legal al unicităţii taxelor,
precum şi principiului constituţional al justei aşezări a sarcinilor fiscale.
Judecătoria Constanţa - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată. Arată că actul normativ criticat transpune Directiva
Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17
iunie 1999 cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfă pentru
utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. L 187/42 din 20 iulie 1999.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece tariful de
utilizare a drumurilor naţionale nu reprezintă o sarcină fiscală, în sensul de
impozite sau taxe ce se fac venit la bugetul de stat, ci exprimă preţul oficial
stabilit pentru serviciile prestate sau lucrările executate, în funcţie de
importanţa, volumul sau valoarea acestora. Astfel, sumele datorate cu titlu de
tarif de utilizare a reţelei de drumuri naţionale nu se fac venituri la bugetul
naţional, ci, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanţă, se constituie venit la
dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România -
S.A. şi vor fi utilizate în exclusivitate pentru finanţarea lucrărilor de
construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale,
precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne
contractate în acest scop, inclusiv pentru plăţi în numele autorităţii publice
contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de
parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrăzilor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe
reţeaua de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002.
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 a fost modificată prin
Legea nr. 424/2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier,
lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 468 din 1 iulie 2002, prin Legea nr. 415/2004
privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 51/2004 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de
utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.002 din 1 noiembrie 2004, şi prin Legea nr. 101/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 275 din 25 aprilie 2007.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 27 decembrie 2007, a fost modificat titlul Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2002, acesta având următorul cuprins: „Ordonanţă privind
aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de
drumuri naţionale din România."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la prevederile
constituţionale ale art. 56 referitoare la contribuţiile financiare ale
cetăţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că asupra constituţionalităţii actului normativ criticat aceasta s-a mai
pronunţat, de exemplu, prin Decizia nr. 782 din 20 septembrie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din
31 octombrie 2007, constatând netemeinicia criticilor formulate.
Curtea a reţinut că Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002
introduce tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România
pentru toate vehiculele înmatriculate şi pentru toţi utilizatorii români şi
străini, structurat în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare, încadrarea
în clasa de emisii poluante, masa totală maximă autorizată şi numărul de axe,
după caz. Potrivit art. 15, ordonanţa transpune Directiva Parlamentului
European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999 cu
privire la taxarea vehiculelor de transport marfă pentru utilizarea anumitor
infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr.
L187/42 din 20 iulie 1999, în ceea ce priveşte tarifarea utilizării
infrastructurii de transport rutier.
Curtea a constatat că tariful de utilizare a drumurilor
publice instituit prin ordonanţa criticată nu reprezintă o taxă, în sensul de
obligaţie fiscală impusă unei anumite categorii de persoane şi care se face
venit la bugetul de stat sau bugetele locale, deoarece, potrivit art. 12 alin.
(1) din ordonanţa criticată, sumele încasate în urma aplicării tarifelor de
utilizare se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrăzi
şi Drumuri Naţionale din România - S.A. Totodată, aceste sume sunt utilizate -
în exclusivitate - pentru finanţarea lucrărilor de construcţie, modernizare,
întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi
rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv
pentru plăţi în numele autorităţii publice contractante, ca urmare a
obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în
sectorul drumurilor naţionale şi autostrăzilor.
Atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în această
decizie îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză, neintervenind
elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de
utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din
România, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Rodicaz Trans" -
S.R.L. din Comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 16.022/212/2007 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 iunie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu